Gələcəyə
ünvanlanan yaradıcılıq
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
və elminin inkişafında özünəməxsus yeri olan
tanınmış şəxsiyyətlərdən biri Tariyel Məmmədov
haqqında bu yazı üzərində işləyərkən,
düşünürdüm ki, birlikdə
çalışdığın, hər gün ünsiyyətdə
olduğun, əməkdaşlıq etdiyin, sənət
uğurlarını və problemlərini
bölüşdüyün bir insan haqqında yazmaq, onu mətbuat
vasitəsilə həyatının əlamətdar hadisəsi
- 60 illik yubileyi münasibətilə təbrik etmək o qədər
də çətin olmaz. Lakin Tariyel müəllimin
yaradıcılıq həyatının səhifələrini
vərəqlədikcə, gördüm ki, onun çoxcəhətli
fəaliyyətini açmaq və oxuculara çatdırmaq,
daha doğrusu, oxucunun gözü qarşısında bir
alimin, musiqişünasın, pedaqoqun, musiqi xadiminin və nəhayət,
bir vətəndaşın, azərbaycanlının portretini
canlandırmaq necə çətinmiş.
Azərbaycan
Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
doktoru, professor Tariyel Məmmədovu musiqi
ictimaiyyəti arasında bəlkə də tanımayan yoxdur. Çünki hamı “Musiqi Dünyası” jurnalı
haqqında söz düşəndə, mütləq, onun
naşiri və baş redaktoru Tariyel müəllimin
adını çəkir. O, həm də musiqi mədəniyyətində
müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqi ilə
bağlı bir çox layihələrin müəllifi kimi məşhurlaşmışdır.
Bununla belə T.Məmmədovu biz ilk növbədə
görkəmli musiqişünas-alim kimi
tanımışıq. Buna görə də
Tariyel Məmmədovun yaradıcılığını ətraflı
səciyyələndirmək üçün onun hər bir fəaliyyət
dairəsi haqqında ayrıca danışmaq istərdim.
Məlumdur ki,
XX əsr Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin və
musiqişünaslığının beşiyi başında
duran Üzeyir Hacıbəyli, demək olar, musiqi mədəniyyətinin
inkişafının əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirmiş,
o cümlədən, elm sahələrinin irəliləyişinə
təkan vermişdir. Üzeyir bəyin elmi
yaradıcılığında biz Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə,
xüsusilə şifahi ənənəli musiqi irsinə dair
ilkin məlumatları alırıqsa, onun elmi
yaradıcılığını başlanğıc nöqtə
hesab ediriksə, ondan sonra yetişən
musiqişünaslıqda elm sahələrinin şaxələnməsini
və hər bir sahənin əsaslı öyrənilməsini
müşahidə edirik. Xüsusilə XX əsrin II
yarısında Azərbaycan musiqi elminin bir qolu olan
etnomusiqişünaslıqda ayrı-ayrı sahələrin tədqiqi
və bir elm sahəsi kimi formalaşması önə
çıxır: folklorşünaslıq,
aşıqşünaslıq, muğamşünaslıq, alətşünaslıq
kimi qollar ayrılır.
Bu baxımdan, əlbəttə
ki, aşıqşünaslığın bünövrəsi
Üzeyir Hacıbəylidən başlayaraq, onun tələbəsi
olmuş Əminə Eldarovanın elmi
yaradıcılığı ilə qoyulmuşdursa, Tariyel Məmmədovun
fəaliyyətini aşıqşünaslığın yeni mərhələsi
hesab etmək olar. Cəsarətlə demək
olar ki, aşıqşünaslığın bir elm sahəsi
kimi yeni inkişaf müstəvisinə çıxmasında
T.Məmmədovun mühüm rolu olmuşdur, elə
“aşıqşünaslıq” terminini də musiqi elminə o
gətirmişdir. Tariyel müəllimdən
sonra isə onun yetirmələrinin - Azad Ozan Kərimli, Kamilə
Dadaşzadə kimi musiqişünasların tədqiqatları
ilə aşıqşünaslığın hüdudları
daha da genişlənmişdir.
T.Məmmədovun
elmi fəaliyyəti əsasən 1980-ci illərdən
başlanır. O, 1983-cü ildə Moskvada “Koroğlu dastanında epik
havalar” mövzusunda namizədlik dissertasiyasını, 1989-cu
ildə “Azərbaycan aşıqlarının ənənəvi
havaları” mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müvəffəqiyyətlə
müdafiə etmişdir. Onun elmi
yaradıcılığının əsas mövzusunu təşkil
edən aşıq sənəti bu iki dissertasiyada müxtəlif
tərəflərdən açılmışdır.
Qədim saz-söz sənətinin
türkdilli xalqlar arasında ən geniş yayılmış
nümunəsi olan “Koroğlu” dastanının timsalında tədqiqatçı
şifahi ənənəli musiqidə dastan
yaradıcılığının əsas cəhətlərini,
kompozisiya xüsusiyyətlərini, söz və musiqinin əlaqəsi
məsələlərini, Koroğlunun adı ilə
bağlı olan silsilə epik havaların yaranmasını
üzə çıxarmışdır. Bu tədqiqatın
nəticəsində meydana gələn “Koroğlu havaları”
(Bakı, 1984) monoqrafiyasının əhatəli və dərin
məzmununda da bunlar öz əksini tapmışdır.
Sonrakı
araşdırmalarında T.Məmmədov tədqiqat obyektini
daha da genişləndirərək, Azərbaycan şifahi ənənəli
musiqi irsinin mühüm tərkib hissəsi olan ənənəvi
aşıq havalarını toplamış, nota yazmış və
onları təhlil edərək, mühüm elmi nəticələr
əldə etmişdir. Bu tədqiqatlarının təcəssümünü
isə onun “Azərbaycan aşıqlarının ənənəvi
havaları” (Bakı, 1988) nəşrində
görürük. Burada T.Məmmədov tərəfindən
nota yazılmış 60 ənənəvi aşıq
havası yer almışdır ki, bu da Azərbaycan
musiqişünaslığında aşıq
havalarının əsaslı, böyükhəcmli not nəşri
hesab olunur.
T.Məmmədovun
not nəşrlərini fərqləndirən başlıca cəhət
onların məhz müasir elmi tələblər səviyyəsində
nota alınma xüsusiyyətləridir. Eyni zamanda, T.Məmmədovun
tədqiqatlarında aşıq yaradıcılığı
nümunələrinin toplanması, yazıya alınması,
qorunması, öyrənilməsi və təhlili metodikası
işlənmiş və əsaslandırılmışdır.
Ümumiyyətlə
isə T.Məmmədovun elmi yaradıcılığı təkcə
aşıq sənəti ilə məhdudlaşmır,
şifahi ənənəli mədəniyyətin problemləri
onu düşündürür. Bu baxımdan onun
metodik tövsiyələrində və məqalələrində
qaldırılan problemlər, tədqiqat aspektlərinin işlənilməsi
alimin elmi baxışlarının genişliyini əks etdirir.
O, dəfələrlə iştirak etdiyi ABŞ,
T.Məmmədov
bir alim və pedaqoq kimi öz elmi axtarışlarını
müəllimlik fəaliyyəti ilə
uzlaşdırmağı bacarır. Belə ki, o, Üzeyir Hacıbəyli
adına Bakı Musiqi Akademiyasının Azərbaycan xalq
musiqisinin tarixi və nəzəriyyəsi kafedrasının
professoru kimi “Azərbaycan xalq musiqi
yaradıcılığı”, “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”,
“Mənbəşünaslıq”, “Xalq musiqisinin aktual problemləri”,
“Şərq xalqlarının şifahi ənənəli
musiqisi” fənləri üzrə mühazirələrində
tələbələrin diqqətini müasir elmi tələblərə
yönəldir, mütəxəssislərin
hazırlanmasına ciddi yanaşaraq, onların hərtərəfli
bilik əldə etməsinə çalışır. Bu məqamda, əlbəttə ki, T.Məmmədovun
müasir texnologiya vasitələrini gözəl bilməsi və
bu istiqamətdə əldə etdiyi nailiyyətləri elmə
və tədrisə tətbiq etməsi də böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Təbii ki, gələcək
yüksək intellektli mütəxəssis
hazırlığında bütün bunların
qovuşdurulması önəmlidir.
Artıq qeyd
olunduğu kimi, T.Məmmədov Azərbaycan musiqi mədəniyyətində
nüfuzlu elmi nəşrlərdən biri kimi
tanınmış beynəlxalq elmi-pedaqoji, tənqidi-publisistik,
mədəni-maarifçilik yönümlü “Musiqi
dünyası” jurnalının naşiri və baş
redaktorudur. Jurnalı Tariyel müəllimin “övladı”
adlandırmaq olar.
Xatırlatmaq istərdim ki,
sovet dövründə Moskvada çap olunan “Sovetskaya
muzıka” ən nüfuzlu jurnallardan biri olub, sovet
musiqişünaslığı üçün, SSRİ-nin
bütün respublikalarının musiqi ictimaiyyəti
üçün, əsasən də bəstəkar və
musiqişünaslar üçün bir tribuna rolunu
oynayırdı. 1999-cu ildə - XXI əsrin astanasında nəşrə
başlayan “Musiqi dünyası” jurnalı müstəqil Azərbaycan
Respublikasının elm, mədəniyyət və incəsənət
xadimləri üçün belə bir tribunaya çevrildi.
“Musiqi dünyası”
jurnalının əsas məramı və məqsədini
aşağıdakı kimi ifadə etmək olar: Azərbaycan
musiqisinin III minilliyə çatdırılması, milli musiqi
irsinin qorunması və təbliği,
musiqişünaslığın aktual problemlərinin önə
çəkilməsi, müasir musiqi təhsili ilə
bağlı məsələlərə diqqət yetirilməsi,
Azərbaycan musiqi irsinin dünya İnternet məkanına
çıxarılması, beynəlxalq əlaqələrin
yaradılması. 10 illik fəaliyyəti
dövründə “Musiqi dünyası” addım-addım bu məqsədlərini
həyata keçirərək, nəinki respublikamızda, hətta
beynəlxalq aləmdə sayılıb-seçilən elmi nəşrlərdən
biri kimi tanınmışdır.
Jurnalın həm
çap, həm də elektron variantda İnternetdə
yayılması onun oxucu auditoriyasının genişlənməsinə
şərait yaradır. Jurnalın rubrikaları onun maraqlarının nə qədər
çoxcəhətli olduğunu və musiqi mədəniyyətinin
bütün sahələrini əhatə etdiyini göstərir:
“Musiqi və cəmiyyət”, “Ustadlarımızın xatirəsinə”,
“Üzeyirşünaslıq”, “Portretlər”,
“Etnomusiqişünaslıq”, “Musiqinin aktual problemləri”,
“Musiqi tarixi”, “Musiqi nəzəriyyəsi”, “Musiqi təhsili və
maarifçiliyi”, “Kulturoloji məsələlər”, “Müəllif
və hüquq”, “Gənc tədqiqatçılar”, “Bizə
yazırlar”, “Yeniliklərimiz”, “Biblioqrafiya...Diskoqrafiya...”. Bunlar hələ jurnalda öz əksini tapan
rubrikaların tam siyahısı deyil. Burada həmçinin
jurnalın təsisçiləri olan Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının və Bakı Musiqi Akademiyasının həyatı,
keçirilən tədbirlər, konsertlər və s. məlumat
öz əksini tapır.
T.Məmmədovun
fəaliyyətindən danışarkən, Azərbaycan musiqi
mədəniyyəti üçün yeni olan bir sahəni də
qeyd etməliyik ki, bunu mən “sayt
yaradıcılığı” adlandırardım. XXI əsrin
başlanğıcında müasir informasiya
texnologiyalarının mənimsənilməsi və bu
resursların mədəniyyətin, elmin, təhsilin
inkişafına yönəldilməsi yeni bir istiqamət
yaratdı.
T.Məmmədov
hal-hazırda dünya virtual məkanında Azərbaycan musiqi
mədəniyyətini təmsil edən 25 veb-saytın müəllifidir. “Musiqi
dünyası” jurnalının bazasında T.Məmmədovun rəhbərliyi
ilə elektron nəşrlər mərkəzinin əməkdaşları
tərəfindən yaradılan rəngarəng veb-saytlar Azərbaycan
musiqi mədəniyyətini müxtəlif rakurslardan
işıqlandıraraq, İnternet istifadəçilərinə
Azərbaycan mədəniyyəti ilə ünsiyyət
imkanı yaradır və mədəniyyətimizin təbliğində
böyük rol oynayır.
Bu saytlar məzmununa
və janrına görə müxtəlifdir. Məsələn,
“Üzeyir Hacıbəyov” internet portalı, “Qara Qarayev”, “Əfrasiyab
Bədəlbəyli”, “Tofiq Quliyev”, “Vaqif Mustafazadə”
veb-saytları memorial saytlardır. Saytoqrafiyada xüsusi yeri
virtual muzeylər tutur: bunlar Ü.Hacıbəyovun “Leyli və
Məcnun”, “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan” əsərləri əsasında
hazırlanmış resurslardır.
“Bakı Musiqi Akademiyası”, “Azərbaycanın
bəstəkar və musiqişünasları” kataloq xarakterli
saytlar olmaqla bu təşkilatların strukturunu və əməkdaşlarla
İnternet əlaqə vasitələrini əks etdirir. Təhsil prosesi ilə bağlı saytlar
sırasında “Musiqiçinin elektron kitabxanası”,
“Üzeyir Hacıbəyov - elektron dərs vəsaiti” kimi
saytların adı çəkilməlidir. Onu da deyim ki,
T.Məmmədov bu layihələrin rəhbəri olmaqla
yanaşı, həm də musiqi təhsili prosesində
mühüm əhəmiyyətə malik olan Ü.Hacıbəyovun
“Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”, “Üzeyir Hacıbəyov
elektron ensiklopediyası”, Əfrasiyab Bədəlbəylinin
“İzahlı-monoqrafik musiqi lüğəti” kimi elektron nəşrlərin
elmi redaktorudur.
Təsadüfi deyil ki, T.Məmmədov
və onun rəhbərlik etdiyi “Musiqi dünyası”
jurnalının elektron nəşrlər mərkəzi
yaratdıqları bir sıra veb-saytlara və Azərbaycan
İnternet mədəniyyətinin inkişafındakı xidmətlərinə
görə informasiya texnologiyaları üzrə dünya
sammitinin təsis etdiyi “Azerbaijan E-content - 2005” , “İntellekt -
2005”, “AWARD - 2007”, “NETTY” Milli İnternet müsabiqəsinin
(2006, 2007, 2008) və “HUMAY - 2007” mükafatlarına layiq
görülmüşdür.
T.Məmmədovun
təşkilatçılıq bacarığı “Qarabağ
xanəndələri” və “Azərbaycan muğam
ensiklopediyası” layihələrinin koordinatoru və məsul
redaktoru olan zaman bir daha özünü təsdiq etdi. Heydər Əliyev Fondunun və
Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondunun
prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri,
millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın rəhbərliyi
ilə ərsəyə gələn bu qiymətli nəşrlərdəki
Azərbaycan muğam dünyasına dair zəngin və rəngarəng
biliklər tablosunda Azərbaycan musiqi tarixinin zəngin səhifələri,
görkəmli musiqiçilər, mədəniyyət xəzinəsinə
bəxş olunan incilər - adlar, əsərlər, terminlər,
tədqiqatlar, ifalar bir daha canlandırılmışdır.
Tariyel Məmmədov
bu gün də yeni layihələr üzərində
düşünür, informasiya texnologiyaları
resurslarının reallaşdırılmasına
çalışır. Ən əsası da budur ki, T.Məmmədovun
elmi-yaradıcı fəaliyyəti daim gələcəyə
istiqamətlənir. Musiqi elminin perspektivlərinə
ünvanlanır. Sonda bir daha Tariyel müəllimi
60 illik yubiley münasibətilə təbrik edir, ona
yaradıcılıq uğurları və ailə səadəti
arzulayıram.
Cəmilə Həsənova,
Üzeyir Hacıbəyli adına
Bakı Musiqi Akademiyasının professoru
Mədəniyyət.-
2009.- 13 mart.- S. 7.