Teatrda rejissor-rəssam
qarşıdurması: o, necə həll oluna bilər?
Mustafa
Mustafayev: «Standart olan hər şey məni qorxudur»
Mustafanı
qardaşı Turalın «Şah» tamaşasındakı rəssam
işindən tanıyıram. Tamaşa
Ə.Haqverdiyevin «Ağa Məhəmməd şah Qacar» əsəri
əsasında hazırlanmışdı. Bəlkə
də, tamaşa daha çox səhnə quruluşunun, səhnə
rəssamlığının sayəsində absurd faciəvilik,
qılınc kimi kəsən soyuq mütləqiyyət,
qaçılmaz labüdlük havası qazanmışdı.
Səhnə rəsminin sayəsində bu məşhur
şahın üzərində dəhşətli, sərt tale
küləyini də hiss etmək mümkündü, diktator
psixologiyası da, tənhalıq patolojisi də… Səhnədəsə dar ağaclarına bənzəyən,
təkərləri ilə hərəkət edə bilən əcaib
dekorlar vardı. Və əgər bu
dekorlar olmasaydı, Qacarı Qacar edən çox şeyi sadəcə
libidonun fəsadları adlandıracaqdıq. Deməyəsən,
daha böyük yozumlar varmış…
Müsahibimiz «Ələddinin
sehrli çırağı», «Əmir Teymurun filmləri»,
«Şah», «Səhvlər komediyası» (Şekspir) kimi bir
sıra tamaşalarının, ümumiyyətlə, Gənc
Tamaşaçılar Teatrının rəssamı Mustafa
Mustafayevdir.
- Anam teatr aktrisasıdır (Gənc
Tamaşaçılar Teatrının aktrisası Almaz
Mustafayeva), atam da teatr rəssamı idi. Teatr mənə
yad deyildi. İstər-istəməz teatrda idim və az qala burada böyümüşdüm. Hərçənd teatr rəssamı olmaq barədə
heç vaxt düşünməmişəm. Belə alınıb. Atam
dünyadan gedəndən sonra anam məni teatra gətirdi, mən
burada işləməli oldum. Əlbəttə, ilk iki il çətin oldu. Təbii ki, heç kim on altı yaşlı gəncin işinə
ciddi yanaşmırdı. Amma mən özümdə o
potensialı hiss edirdim, bilirdim ki, özümü təsdiq edə
bilərəm. O zaman gənc rejissor olan Nicat Kazımov mənə
birgə işləməyi təklif etdi. Çətin
bir vaxt idi. Bütün cavan adamlarla
olduğu kimi onu da qəbul eləmirdilər. Sanki bir
avantüra vardı, heç kim onunla
işləmək istəmirdi. Amma bir şans
yarandı. İşləməyə
başladıq. Elə oldu ki, bizim
tamaşamız uğurlu alındı. Bu,
«Ələddinin sehrli çırağı» tamaşası
idi. Bax, bu il bu tamaşanın 10
yaşı tamam olur. Bu ilk işim idi. Əlbəttə, mənə kömək də
etdilər. Çünki iş başqadır, mən
eskizlər çəkə bilərəm, amma səhnəyə
gələndə bu elə də asan olmur. Yeri gəlmişkən
deyim ki, adi rəssamla teatr rəssamının fərqi
çox böyükdür.
Sonralar dövlət
sifarişləri oldu, artıq 1999-cu ildən teatrda teatr rəssamı
kimi işləyirəm. On altı
tamaşada işləmişəm, onlardan dördü dövlət
sifarişidir.
- Yalnız teatrdamı işləyirsiniz,
yoxsa...
- Sözsüz ki, başqa işlərim
də var. Mən Rəssamlıq Akademiyasının qrafika
fakültəsini bitirmişəm. Əvvəl
isə İncəsənət Universitetində təhsil
almışam. Mən rəsm çəkməklə
məşğul oluram.
- Teatr rəssamları bir elə də
tanınmırlar. Səhnə arxasında
qalırlar, ya nədəndir. Teatrda rəssam deyəndə
yada Tadeuş Kantor kimi böyük bir sənətkar, rəssam-rejissor
düşür...
- Sovet İttifaqında məşhur
rəssamlar var idi. Əlbəttə, onlar
azdır.
- Bəlkə, onlar müəllifliyə
bu qədər iddialı olmadıqlarındandır ki...
- Tamaşanın müəllifi
rejissordur.
- Bəlkə, tamaşanın həmmüəllifi?
Çünki müasir dünya incəsənətində
«müəllifin öldüyü» barədə şayiələr
gəzir. Guya əsərin həmmüəllifi
rəssam, aktyor, rejissor və hətta oxucu,
tamaşaçı və ya dinləyicidir.
- Çox mübahisəli məsələdir.
Siz özünüz də həmmüəllifi
dediniz. Teatr rəssamının işi 80
faiz tamaşanın rejissorundan asılıdır. Əgər aparıcı ideya yoxdursa rəssam nə
edə bilər? Elə Turalın
tamaşasını götürək. Biz onunla yarım il işlədik. Bizim
böyük problemlərimiz oldu, mübahisələr etdik, hətta
dalaşdıq. Bir ay danışmadıq.
Məncə, əsl proses məhz bu zaman yaranır. Turalın köməyi olmasaydı, mən o
ideyanı vizuallaşdıra bilməzdim. Əsas
rejissorun fikridir. Rəssam ona estetik keyfiyyət
verir. Teatr rejissora əsaslanır.
Sonra aktyor gəlir, daha sonra rəssam gəlir... Məncə, teatr rəssamı heç vaxt teatrda
birinciliyə iddia etməməlidir. Rəssam
bu prosesə kömək edəndir.
- Bir çox teatrlarımızda rəssamın
işi ya fon yaratmaq, ya atmosfer ötürmək,
ya da hansısa məşhur görüntünü səhnədə
qurmaqdır. Bunlar rəssam işinə və rəssamın
öz işinə etinasızlığından irəli gəlir.
Rəssam olaraq sizin də rejissorlarla problemləriniz
olurmu? Ən çox nədə?
- Bizim rejissorlar sadəcə hələ
də rəssamla davranmağı, onunla işləməyi
özləri üçün problem olaraq həll etməyiblər.
Bəlkə, bu sahədə hansısa etika
çatmır. Mən həmişə
rejissora deyirəm ki, mən sənin liderliyini qəbul edirəm.
Amma mənə tamaşada işləmək
üçün lazımi məlumatı ver. Əgər məlumat
varsa, rejissorun maraqlı fikri varsa rəssam rahat işləyəcək.
Artıq yarım ildən çoxdur ki,
tamaşada işləmirəm. Məhz
dediyim səbəblərdən. Rejissor var
ki, rəssama deyir; mən belə dekorasiya istəyirəm.
Adam az qalır desin ki, hər şeyi
özün bilirsənsə, bəs mən sənin nəyinə
lazımam?
Amma rejissor da var ki, nə
istədiyini bilir. Hansı səhnədən
nə istədiyini başa salır. Məsələn,
bu səhnədə sərtlik lazımdır, burada isti bir
atmosfer olmalıdır, ya hakimiyyət, güc atmosferi, ruhi vəziyyətini
göstərmək və s. O zaman artıq bunu necə edəcəyin
vacib deyil, bu, sadəcə, vasitədir.
- Təki, bu yaradıcılıq
mübahisələri olsun. Başqa nə problemlər
var teatr rəssamlığı sahəsində?
- Bizim teatrımızın texniki
bazası rəssama öz potensialını, fikirlərini ifadə
etməyə imkan vermir. Mən MXAT-da (Moskva Bədaye
Teatrı) bir tamaşa görmüşdüm: elə real təsvir
yaramışdılar ki... Səhnədə əsl
su effekti yaratmışdılar. Aktyor
çıxırdı və ayaqları yaş idi... Bunu necə etmişdilər? Bu,
teatrın yaratdığı texniki bazanın sayəsindədir.
Azərbaycanda bir teatrın da belə texniki
imkanları yoxdur.
- Rəssamlıqdakı konseptualizm
istiqamətinin teatra nə qədər dəxli var? Bundan teatrlar yararlanırlarmı?
- Əlbəttə,
dəxli var. Teatr mövcud olandan bəri təsviri sənətdə
olan bütün mərhələ və janrlar teatr rəssamlığına
da təsir göstərib. Qədim yunan
teatrının öz estetikası vardı, intibah
dövrünün teatrı, barokko və rokoko teatrın bir
başqa mərhələsidir və s. Təsviri sənət
hansı mərhələləri keçibsə teatrt da o mərhələləri
keçib. Konseptual sənət bizə gəlməmişdən
çox-çox əvvəl yaranıb. Bizə
o, ötən əsrin sonu, bu əsrin əvvəlində gəlib
çıxırsa, dünyada o hələ ötən əsrin
əvvəllərində - 20-ci illərində məşhur
idi. 90-cı illərin ortalarında bizdə
tək-tük belə səhnəqrafiya işləri oldu.
Əslində bütün sənətlər
konseptual sənətlərdir.
Postmodernizm mərhələsi
hələ bizim səhnəqrafiyamızda, teatrımıza
ayaq açmayıb. Rəssamlıqda bəzi
cəhdlər olub, amma bunu mərhələyə yozmaq olmaz.
Hərçənd Rusiya artıq bu mərhələni
keçib və ənənəvi səhnəqrafiyaya, ənənəvi
teatra qayıdıb. Burada da texniki effektlər
vacibdir. Necə deyərlər,
düzgün qurulan işıq teatrda hər şeyi həll
edir.
- Mustafa, səhv etmirəmsə,
filmdə də işləmisiniz?
- Bəli, Alina Abdullayevanın
«Çalış nəfəs alma» filmində,
Xəyyamın «Nəfəs» filmində işləmişəm.
Böyük tammetrajlı filmdən isə
özüm yarıdan getdim. İndi teatrda
işləməyə meyilliyəm.
Ola bilər ki, indi
durğunluq dövrüdür. Amma bu daima
çəkməyəcək. Daha
doğrusu, bu nə qədər uzun çəksə, nəticə
o qədər güclü olacaq. Qumilyovun
passionarlıq barədə nəzəriyyəsinə inansaq
belədi.
- Mustafa, sizi cəmiyyətdə
narahat edən nədir? Nə sevindirir sizi, nə
qorxudur?
- Kasıblıq. Mənəvi
kasıblıq. Bu məni qorxudur. Adamların sanki içi boşdur. Mən yaşayışımı təmin etmək
üçün həm də interyer dizaynı işi ilə
məşğul oluram. Adamlar var ki, onlar
evlərində isti bir ab-hava yaratmağımı istəyirlər.
Mən bacardığımı edirəm. Amma onlar başa düşmür ki, içləri
dolu deyilsə, mənən zəngin deyillərsə, bu
mümkün olmayacaq. Bilirsiniz, bu, sosial vəziyyətdən,
maddi yoxsulluqdan asılı deyil. Fransa
inqilabından əvvəl orada adamlar çox yoxsul vəziyyətdə
yaşayırdılar. Amma mənən
kasıblamamışdılar. Ona görə
də Fransa impressionizmdən əvvəl xeyli böyük rəssam
yetişdirdi. Onlar hamısı kasıb
adamlar idilər. Bizdəsə vurnuxub
çörək qazanmağı düşünürlər.
Amma insan doğuluşdan mənən boş, ölü ola bilməz. Adamlar sonra
«kasıblayırlar». Sosiumda baş verən
ən dəhşətli şeylər rasional həyatın
yaratdığı problemlərdir. Axın
insan necə hər şeyi rasional şəkildə
planlaşdıra bilər? Evlənməyi?
Uşaq dünyaya gətirməyi? Yeməyi? İçməyi?
Əgər adam
Allahın ona verdiyi böyük bir
üstünlüyü-hissiyyatını öldürürsə,
bu, məni qorxudur. Mən bu cür adamlarla
qarşılaşmamaq üçün onlarla ünsiyyətdə
olmamağa çalışıram. Sifarişi
qəbul edir, eskizi göndərirəm. Bu
cür günlərlə evdə otura bilərəm. Bu, mənim qapalı bir sahəmdir. Ünsiyyətdən qaçıram, çünki
bu şeyləri pis keçirirəm. Standart
olan hər şey məni qorxudur. Adamların
mənəvi boşluğu məni qorxudur. Mən ətrafda adamların deqradasiyaya
uğradığını görmək istəmirəm.
Mənim evim mənim qalamdır. Ailə mənim üçün ən böyük
dəyərdir. Həm də bizim ailəmiz
yaradıcı adamlardan ibarətdir (qeyd edək ki,
Mustafanın qardaşı rejissor, həyat yoldaşı isə
vokalçıdır) və evdə həm də
yaradıcı şəxsiyyət kimi bir-birimizə hörmət
var.
- Bəlkə sizi qorxudan məqamlar
intellekt böhranından irəli gəlir? Yeri gəlmişkən,
kimləri mütaliə edirsiniz?
- Sonuncu dəfə Xaruki Murakamini
oxumuşam. «Əyləcsiz möcüzələr
ölkəsi və dünyanın sonu», «Qoç ovu» əla əsərlərdir.
Onun əsərlərində də bu mənəvi
boşluq problemi qoyulur. Çingiz Aytmatovun
«Edam yeri» əsərini də oxudum. Çox
maraqlıdır ki, onun əsərində də bu problem var.
Demək bu problem çoxdan dünyada varmış. Kuelodan «Kimyagər»i oxudum, amma xoşuma gəlmədi.
Heminquey isə ən sevimli
yazıçımdır.
Aliyə
Mədəniyyət. - 2009.- 18 mart.- S. 14.