Yeni epoxanın
romançısı
Azərbaycan nəsrində tanınmış imza sahibi olan
«Ulduz» jurnalının baş
redaktoru Elçin
Hüseynbəylini geniş təqdim etməyə
ehtiyac yoxdur. Onun təqdimatı romanları, dram əsərləri və hekayələridir.
Elçin Hüseynbəyli ilə söhbətimizdə
onun yaradıcılığı və ədəbiyyatımızın
bu günü ilə bağlı
müəyyən məsələlərə aydınlıq gətirdik.
- Yenicə çapdan
çıxmış «Şah Abbas» romanınız hökmdar
və onun şəxsiyyətinə yeni baxışla diqqəti cəlb etdi. Bu mövzuya
müraciət hansı zərurətdən ortaya
çıxdı?
- Şah Abbasa tarixdə ikili
münasibət formalaşıb. Şah Abbas Səfəvilərin o
hökmdarıdır ki, folklorumuzda
humanist adam kimi təqdim olunur. «Şah Abbas - cənnətməkan»,
«Şahoğlu Şah
Abbas» kimi xalq yaddaşından məsəllər və
çoxsaylı lətifələr buna sübutdur. Eyni zamanda Səfəvi dövlətinin ərazisində
onun adına məscid, hamam,
karvansaralar var. Yeganə
Azərbaycan hökmdarıdır ki, bu qədər izi
qalıb. İkinci planda
isə sovet, o cümlədən
gürcü və erməni tarixçiləri
onu müstəbid, zülmkar,
ağılsız hökmdar kimi təqdim edirlər. Guya
ki, o, dilimizin,
səfəviliyin əleyhinə olub. Mənə
isə maraqlı idi, xalqın təfəkkürü
bir başqa cür, tarixçilər isə fərqli bir səpkidə Şah
Abbası bizə tanıdırlar. Bu səbəbdən
mən daha obyektiv
sayılan Avropa mənbələri ilə
tanış olub, Şah
Abbas şəxsiyyətini olduğu
kimi üzə çıxarmağa
çalışdım. Bu mənbələrdəki
faktlar xalqın söylədikləri ilə
üst-üstə düşdü. Həmin
mənbələrdə Şah Abbas dövlət xadimi, sərkərdə
kimi göstərilirdi. Roman
üçün tariximizin
Şah Abbas səhifəsini
belə seçdim.
- Əsərinizi roman-xronika
adlandırmağınız hansı səbəbdən irəli
gəlir?
- Ona görə ki,
Şah Abbas
haqqında bütöv bilgi
yoxdur. Olanları birləşdirərək
Şah Abbas
haqqında təsəvvür yaratmaq istəmişəm.
Məncə, bu romanla
bütöv bir epoxaya təkan veriləcək. Bundan
sonra Şah Abbas fenomeni elmi surətdə təqdim olunacaq,
dram əsərləri yazılacaq.
- Tariximizin kifayət qədər
açılmayan hansı səhifələrini ədəbi qələmlə
işıqlandırmaq istərdiniz?
- Düşünürəm ki, Türkmənçay və Gülüstan
müqavilələri, Nadir şah dönəmi XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ərazisində baş vrən
hadisələr, hakimiyyət dəyişikliklərini, 26
Bakı komissarları və s. mövzularda nəsr nümunələri kifayət
qədərdir. Daha mürəkkəb
məsələləri araşdırıb, analiz
etdikdən sonra romana
gətirmək lazımdır. Mən real faktlara müdaxilə edən
romançıların tərəfindəyəm.
- Son vaxtlar dünyada faktlara,
xüsusilə tarixi hadisələrə bir postmodern ədəbi yanaşma yaranıb, bu da maraqla
qarşılanır. Siz isə real faktlarla işləyirsiniz.
- Tariximiz yetərincə öyrənilməyibsə,
reallıq ortaya qoyulmayıbsa, hansı postmodern yanaşmadan
söhbət gedə bilər. Əslində bizim
tariximiz elə tərsinə, postmodern yazılıb.
- XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda baş verən hadisələr «Əli və Nino» romanında təsvir edilir.
Həqiqəti əks etdirmək baxımından bu romanı necə qiymətləndirirsiniz?
- «Əli və Nino» ədəbiyyatımızın
dəyərli nümunəsidir. Lakin XX əsrin
əvvəllərində baş verənlərə
panoram baxışlı roman
olduğundan hadisələrə yetərincə
yanaşılmayıb. Daha çox
sevgi faktoruna üstünlük verilib.
- «13-cü həvvari - 141-ci Don Juan» romanınızda da
hadisələr tarixi faktlar
zəminində cərəyan edir.
- O, roman tarixi məxəzlərə
söykənsə də, daha çox macəra əsərdir. Bu sintetik - struktural
tipli romandı.
- Jurnalist kimi mətbuatda
uzun müddət
çalışıbsınız. Belə deyə bilərikmi:
siz ədəbiyyata jurnalistikadan
gəlmisiniz?
- Məncə, jurnalistika ilə ədəbiyyat bir-birilərini
tamamlayır. Jurnalist hadisəyə,
informasiyaya yanaşmağı,
istifadə etməyi bacarır. Bu baxımdan romanlarım, hekayələrim də irihəcmli deyil. Axıcılıq, oxunaqlıq üstünlük
verdiyim amildir. Ən əsas isə mahiyyətdir.
Bilirsiniz, ümumilikdə, 4 yazıçı tipi var. Peşəkarlar
qrupuna yaradıcılığa
laboratoriya kimi baxan yazıçılar daxildir. Bu çox
yazmaq yox, çox pozmaq anlamı da verə bilər, yazıçı daim işləyir, tədqiq edir, ortaya mükəmməl
əsər qoymaq istəyir. İkinci qrupa qrammofonlar
daxildir. Onlar ağıllarına
nə gəldi yazırlar. Aqraf rupuna az
yazanlar daxildir. Dördüncü qrupa isə
bortlibi yazarlar aiddir. Bu söz
bir ispan yazıçısının qəhrəmanının
adından götürülüb.
Onlar ömür boyu iddia edirlər ki, böyük bir əsər yazacaqlar, lakin heç vaxt yazmırlar. Mən özümü
birinci qrupa aid edirəm. Çalışıram ki, maraqlı
əsərlər yazım.
Bu başqa məsələdir
ki, əsər kiminsə xoşuna gəlməyə bilər.
- Sizcə, bizim yazıçıların
üzləşdiyi başlıca
problem hansıdır?
- Mən həmişə deyirəm
yazıçılar üçün
ən böyük
problem kitab-satış şəbəkəsinin
olmamasıdır. Məlumatıma görə, problemin həlli üçün dövlət proqramı hazırlanıb. Kitab yarmarkaları
təşkil etmək,
müasir dünya təcrübəsinə əsaslanan
layihələr həyata
keçirmək olar.
Çox
sevindiricidir ki, Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi kitabxana-satış formulasından
istifadəyə şərait
yaradıb. Kim kitabı kitabxanada oxumaq istəmirsə onu satışdan alıb özü ilə apara bilər. Bu baxımdan
ümidliyəm ki, kitab-satış şəbəkəsi
bərpa ediləcək.
4-5 kitab mağazası
ilə yazıçı
özünü maddi tərəfdən təmin
edə bilməz.
Məsələn, mən, «Şah
Abbas» romanımı baha, 25 manata satışa verirəm.
Lakin şəbəkə yaranarsa,
kitabın satışını
5-6 manata reallaşdırmaq
olar.
- “Söz,
yazıçı və
ideologiya” formulunu qəbul edirsinizmi? İdeoloji ədəbiyyata baxışınız.
- Mən vətənçilik ideologiyasını
qəbul edirəm. Vətənin əxlaqını, mənəviyyatını, torpağını,
dilini qorumağı təbliğ etmək əsas qayəmdir. ABŞ kimi böyük
dövlət ideoloji əsərlərin yaradılması
üçün kifayət
qədər vəsait
xərcləyir. Bəs biz, düşmən
təcavüzü ilə
üzbəüz qaldığımız
halda ideoloji əsərlərə niyə
üstünlük verməyək?
Mənim
bütün əsərlərim
məhz vətənçiliyə,
dövlətçiliyə xidmət edir. Konkret «Qurdun şərqisi» povestim bu yönümlüdür,
iki hissəsi çap olunub. 3-cü hissəsini isə torpaqlarımızı
azad etdikdən sonra yazacağam.
- Siz hansı kateqoriya oxucu üçün yazırsınız?
- Mütaliə
səviyyəsi, marağı,
həvəsi və yüksək ədəbi zövqlü olan hər kəs üçün. Çalışıram ki, oxucuya peşəkar
qələm məhsulu
təqdim edim.
- Nə vaxtsa avtobioqrafik roman yazacaqsınızmı?
- İndi bir az tezdir. Bütün yazıçılar bu janrda əsər
yazmaq istəyir.
Mümkün olsa mən də uşaqlıqdan bu günə kimi yaşadıqlarımı
avtobioqrafik romana köçürmək istərdim.
Yazaramsa,
məncə, maraqlı
olacaq.
- Dramlarınızın
bəziləri proqresli,
bəziləri sırf
simvolludur. Müxtəliflik yaradıcılıq baxımından çətin
deyil?
- Yazıçı
monoton olmamalıdır,
bu darıxdırıcılığa
gətirib çıxarır.
Xüsusilə nasirin masştabı
geniş olmalıdır.
Üzeyir Hacıbəyovun dahiliyi məhz monton olmamasında da üzə çıxır.
- Bizim yazarlar ədəbiyyata əsasən şeirlə
gəlirlər. Deyəsən, bu hal sizdə
istisna oldu.
- Şeiri uşaqlıqda yazmışam...
- Teatrlar bəzən günümüzlə
səsləşən əsərlər
sarıdan problem yaşayır.
- Bilirsiniz dramaturgiya tam ayrıca sahədir. Bununla peşəkar məşğul
olmaq lazımdır.
Amma mən də, digərləri də məcbur oluruq ki, günümüzün
mövzusunu teatr səhnəsinə gətirmək
üçün dramaturgiyaya
müraciət edək.
İstərdim ki, istedadlı
gəncliyin içindən
sırf dram əsərləri
yazmağı missiya olaraq üzərinə götürənlər olsun.
Ümumilikdə isə indiki
gənclik öz ədəbi missiyasını
kifayət qədər
dərk edə bilmir. Amma dərk edəndən
sonra onlardan yaxşı nasir, yaxşı dramaturq da çıxacaq.
- Yazıçı
mütaliəsiz olmaz,
kimləri oxuyursunuz?
- Mütaliəmi
heç vaxt dayandırmıram. Bu yaxınlarda isə Mirzə Cəlilin əsərlərini, Mirzə
Adıgözəl bəyin
tariximizlə bağlı
«Qarabağnamələr»ini yenidən oxumuşam.
Orxan Arasın «Son cənnət» romanını,
Səlim Babullaoğlunun,
Elxan Zalın, Kamal Abdullanın son kitablarını, Əjdər
Olun publisistik nəsrini yenicə oxumuşam. Bundan başqa dünya
nəsrinin nümunələrini
mütəmadi izləyirəm.
- İdeal
yazıçınız varmı?
- İdeal
seçsəm, idealımdan
güclü yaza bilmərəm.
- Necə hesab edirsiniz, ədəbiyyatımız inkişafda,
yoxsa enişdədir?
- Bizim ədəbiyyatımız daim
inkişafda olan ədəbiyyatdır. Kifayət qədər
yaxşı nümunələr
yaradılıb və
yaradılacaq. Sadəcə olaraq biz özümüzə
inanmalıyıq.
- Bəs ədəbi təsərrüfatın
inkişafına mane olan
hansı problemləri
önə çəkərdiniz?
- Yazıçımız
öz ölkəsində
tanınmalıdır ki,
xarici ölkələrdə
də diqqəti cəlb edə bilsinlər. Bunun üçün ilk əvvəl kitab satışı və nəşr məsələləri
qaydaya salınmalıdır.
İkinci tərəfdən tərcümə işi gücləndirilməlidir. Dünyaya çıxış tərcümə
işindən keçir,
bunun üçün
dövlətin dəstəyinə
ehtiyac var.
- Türk
Dünyası Ədəbiyyat
Dərgiləri Konqresinin
baş katibisiniz.
Müəyyən tədbirləriniz də mətbuatda işıqlandırılıb. Qurumda işlər necədir?
- Türk dünyasının ortaq ədəbiyyat dərgisi olan «Kardeş qələmlər»i nəşr
edirik. Bu dərgi türk dünyasının
24 yazıçı təşkilatına
göndərilir, ədəbi
inteqrasiya yönümündə
iş görülür.
Türk dünyası yazarlarının
hekayə müsabiqəsini
keçirtdik və təqdim olunan əsərlər almanax şəklində çap
edildi. Nəzərdə tutmuşuq ki,
bu almanax bir neçə dilə tərcümə edilib pulsuz olaraq
beynəlxalq hava yolları şirkətləri
vasitəsilə yayılsın.
Bundan başqa Kərkükdə
«Bayatı» şöləni
keçirməyi planlaşdırmışıq.
Ümumən türk ədəbiyyatını
dünyaya tanıtdırmaq
üçün Ankarada
tərcüməçilərin I konfransını da təşkil etmək istəyirik. Həmçinin
bu il
AYB-nin yaradılmasının
75 illiyi dövlət səviyyəsində qeyd olunacaq. Biz də
bu münasibətlə
uluslararası beynəlxalq
konfrans keçirməyi
planlaşdırırıq.
- «Ulduz»
jurnalının baş
redaktorusunuz. Bəzən jurnalda
zəif əsərlərə
də rast gəlirik.
- Naşir çalışır ki,
Azərbaycan ədəbiyyatını
öz mənzərəsi
ilə təqdim edə bilsin. İstər-istəməz hardasa orta səviyyəli əsərləri
də vermək lazım gəlir. Oxucu seçim imkanı əldə edir. Eyni zamanda güclünün qədrinin bilinməsi üçün zəifə
də yer vermək lazım gəlir.
- Elə bir hal, elə
bir həyat materialı varmı onu qələmə almaq gücündə olmamısınız?
- Faciəni qələmə almaq çətindir. Elə hadisələr var
ki, onu yazmağa
ürəyim tab gətirə
bilməz.
- Hazırda hansı əsər üzərində işləyirsiniz?
- Dram əsərləri
üzərində çalışıram.
Qarabağ mövzusundan bəhs
edən «Qaçaqlar»
dramı və «Mənim adım Mameddir, çünki...» müziklini tamamlamaq üzrəyəm. Bu dramlara nöqtə qoyandan sonra «Ağ yelkənli günəş» romanını
yazmağa başlayacağam.
Sabutay
Mədəniyyət. - 2009.- 18 mart.- S. 12.