Muğam musiqisinın fəlsəfi,
sosial mahiyyəti
Muğam musiqisinin öz
köklərini qədim hind, ərəb, İran,
türk-şaman musiqisindən götürüldüyü
deyilir. Amma müasir dövrdə muğam musiqisi ən
çox Azərbaycanda inkişaf etmişdir, azərbaycanlılar
tərəfindən daha rəğbətlə
qarşılanmaqdadır. Muğam musiqisini indi bütün
dünyaya tanıdan da azərbaycanlılardır. Bu fakt Azərbaycan
mədəniyyəti barədə daha zəngin, daha dərin
mülahizələr yürütməyə imkan verir. Muğam musiqisinin azərbaycanlı ruhuna bu qədər
doğma olması həm tarixi, coğrafi, fəlsəfi, mədəni,
etnik amillərlə, həm də kosmo amillərlə
bağlıdır. Şirvan, Bakı, Qarabağ zonalarında
muğam musiqisinin daha çox yayılmasında bu amillər
müxtəlif şəkildə rol oynamışlar.
Muğam musiqisinin mahir
ifaçıları bir qayda olaraq, mülayim, xeyirxah,
müdrik, ahəngə köklənmiş insanlar olur. Müəyyən
ruhi aləmdə yaşayan, ruhi aləmlə təmasları
geniş olan bu insanlarda kosmo əlaqələrin güclü
olduğu müşahidə olunur.
Mahir xanəndələr
muğam ifa etdikdə, müəyyən anlarda onların
şamanlar kimi sanki başqa bir aləmdə olduğunu
müşahidə etmək olur. Onlar muğamı tar və
kamançanın müşayiəti ilə, özləri dəf(qaval)
vurmaqla oxuyurlar. Bu üc musiqi alətinin hər birinin səsi,
ifa tərzi qəlb, ruh aləmini kökləməyə, maddi
aləmdən mənəvi aləmə yüksəltməyə
yardım edir. Kamança qəlbin ən həssas tellərini
dindirməyə, tar ruhi yüksəkliyə xidmət edir. Qavalın səsi isə sanki kainatın, qəlb aləminin
lap dərinliklərindən gələn, insanı oraya səsləyən
sədalardır. İfa zamanı həmin bu musiqinin köklədiyi
xanəndələrin səsi isə sanki ruhlar aləmindən
axır. Bütün bunlar muğama bir möhtəşəmlik,
müqəddəslik, ilahilik verir.
Muğamın ən
mühüm cəhətlərindən biri də burada
müsiqi ilə sözün həqiqi poeziyanın vəhdətdə
olmasıdır. Bu qədər qüdrətli bir musiqinin
insanlara, dinləyicilərə daha dərindən
çatdırılması üçün hökmən
qüdrətli bir poeziyaya da ehtiyac vardır. Hər poeziya
nümunəsi muğamla oxuna bilməz. Muğamın
özü ciddi bir ahəng əsasında mövcud olduğu
üçün, istifadə olunan poeziya da dərin bir ahəngə
tabe olmalıdır. Muğamda istifadə olunan seir əsasən
poeziyanın qəzəl formasıdır. Bu qəzəllər
də öz ritmlərinə, ölçülərinə, bəhrlərinə
görə fərqlənir. Qəzəllər eyni zamanda
öz mövzularına, söz seçimlərinə görə
də fərqlənirlər. O muğam dinləyicilərə
daha böyük təsir göstərir ki, orada söz
musiqinin, musiqi isə sözün daha dərindən, aydın
şəkildə anlanılmasına kömək etsin.
Poeziya muğamın dinləyicilərə
daha dərindən çatdırılmasına yardım etdiyi
kimi, muğam da sözün, qəzəlin daha dərindən
anlanılmasına kömək edir. Məhz buna görə də,
muğamın ifası ücün daha uyğun qəzəl
axtarıldığı kimi, gözəl bir qəzəlin də
dinləyicilərə çatdırılması
üçün uyğun muğam forması axtarılır.
Muğam musiqisinin daha dərindən
dərk edilməsi, insanın qəlb aləminə daha dərindən
təsir etməsi üçün müəyyən mənəvi,
əqli hazırlıq lazımdır. Doğrudur, bu
musiqi bir sıra hallarda onu ilk eşidənə də xoş gəlir.
Amma bu xoşagəlmə ümumi halda müəyyən
ekzotik xarakter daşıyır. İnsan özünü
muğam musiqisinə qulaq asmaq üçün mənəvi və
əqli tərəfdən hazırladıqca, bu musiqi ona daha
xoş anlar yaşamağa kömək edir, mənəvi cəhətdən
daha çox şeylər verir.
Muğam musiqisi belə
bir hazırlıq tələb etdiyindən, uzun illər elitar
musiqi olmuş, əsasən saraylarda, zəngin adamların dar
mühitində inkişaf etmişdir. Geniş əhali
kütləsi əksər hallarda muğamın mənasına
dərindən varmadan, sadəcə bir dinləyici olmuşlar.
Amma, eyni zamanda qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycandakı
sosial mühit hər zaman ölkə əhalisinin muğamdan
kütləvi şəkildə bəhrələnmək
üçün də şərait yaratmışdır. Belə
ki, bir cox Şərq ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda
da hər hansı bir yaşayış ərazisinin ictimai-mədəni
həyatında o ərazidə yaşayan ağsaqqaların,
liderlərin - həmin əraziyə məxsus elitanın rolu
çox olmuşdur. Muğam musiqisinin geniş
yayıldığı ərazilərdə isə bir qayda
olaraq bu elita tez tez muğam, seir məclislərində
muğamın incəliklərini öyrənməyə
çalışmışlar. Bu, ilk növbədə həmin
elitanın mənəvi zənginləşməsində,
muğama köklənməsində mühüm rol
oynamışdır. Elitanın bu mənəvi durumu isə o ərazinin
ictimai- mədəni, sosial həyatına güclü təsir
etmişdir. Eyni zamanda toylarda, digər el şənliklərində
əhalinin muğam musiqisinə kütləvi şəkildə
qulaq asması bu təsiri xeyli qüvvətləndirmişdir.
Radio, televiziya kimi vasitələrin üzə
çıxması isə bu sahədə müəyyən
bir sistem yaratmışdır.
Amma təəssüflə
qeyd etmək lazımdır ki, son illərə qədər
muğam musiqisinə münasibətimiz qənaətbəxş
olmamışdır. Sovet rejiminin ilk illərindəki
“sus, ey tar!” və “oxu, tar!” məfkurələri
arasındakı savaş muğam uğrunda gedən bir
mübarizə olmuşdur. Sovet dövrünün sonrakı
illərində muğama münasibət ümumən müsbət
olsa da, layiqli səviyyədə olmamışdır.
Müstəqil, milli
dövlətdə əhalinin mənəvi zənginliyi məsələsi
ən vacib, prioritet bir vəzifədir. Əhalinin
mənəviyyatının milli yöndə
formalaşması, zənginləşməsi sahəsində
muğam musiqisi əvəzsiz bir qüdrətə malikdir. Əhali
arasında muğam musiqisi ilə daha çox təmasda olan
insanlar artdıqca milli şüurun da saflaşması,
yüksəlməsi sahəsində ciddi irəliləyişlər
olacağı şübhəsizdir.
Muğam bizə öz mədəniyyətimizin daha dərin qatlarını duymağa, mədəniyyətimizin daha dərindən gələn bir ruh üzərində köklənməsinə kömək edir. Xalqımızın qüdrəti, xoşbəxtliyidir ki, tarixin daha dərin qatları bu mədəniyyətlə daha zəngindir. Təəssüf ki, müxtəlif tarixi səbəblər üzündən bu əlaqələr zəifləmişdir. Muğam musiqisi heyrətamiz bir qüdrətlə bu əlaqələrin bərpasına, milli intellektual, mənəvi potensialın hərəkətə gəlməsinə kömək edir.
Misal
üçün, ötən əsrin əvvəllərində
Ü. Hacıbəyov, M. Maqomayev və digər onlarla gənc
musiqi sahəsində axtarışlar aparırdılar. Qarabağ
muğam məktəbinin nümayəndəsi olan Ü.
Hacıbəyovun qəlbən, ruhən muğama yaxın
olması onun fitri istedadının daha düzgün istiqamətlənməsinə,
muğamım qüdrəti ilə möhtəşəm
musiqi nümunələri yaratmağa kömək etdi. Məhz muğamın qüdrəti əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda Şərqin ilk operasını yaratdı. Məhz
muğamın qüdrəti Ü. Hacıbəyovu
müdriklik, dahilik zirvəsinə qaldırdı. Musiqidə
Üzeyir məktəbi yaranmaqla Azərbaycan musiqisi
bütün dünyada seçilən bir musiqi oldu.
Muğam üzərində köklənən Üzeyir məktəbi
dünya simfonik musiqisində Q.Qarayev, F.Əmirov, A.Məlikov
kimi nəhənglərin yaranmasına kömək etdi.
Mahnı janrında T.Quliyevin əvəzsiz əsərləri
yarandı. Bülbül, R.Behbudov, M.Maqomayev kimi sənətkarlar
bütün dünyaya səs saldı. V.Mustafazadə dünya
musiqi bilicilərinin diqqət mərkəzinə gəldi.
Musiqidə, muğam üstündə köklənmiış
Üzeyir məktəbi, eyni zamanda muğama yeni bir gözlə
baxmağa, muğamı daha dərindən dərk etməyə
imkan yaradır. Belə bir imkandan bəhrələnən Alim
Qasımov artıq bütün dünyada Şərq mədəniyyəti
qüdrətinin timsalçısı kimi tanınır.
Azərbaycan musiqisinin
muğam üstündə köklənmiş Uzeyir məktəbinin
olması, eyni zamanda mədəniyyətin başqa sahələrinin
də inkişaf, tərəqqi meyarlarını
formalaşdırır, ortaya qoyur. Muğama diqqət, M.
Füzuliyə diqqəti artırır. Füzuliyə diqqət
ədəbiyyatımızın zirvələrinin, ruhunun
doğma istiqamətlərini müəyyənləşdirir. Muğama, müdrik poeziyaya, irfan aləminə, təsəvvüf
fəlsəfəsinə diqqət yönəldir. İncəsənətin
bütün sahələrində hansı yolların öz ulu
mədəniyyətimizdən bəhrələnərək
daha çox uğur gətirə biləcəyi
aydınlaşır. S. Bəhlulzadə
dühasının hikmətləri açılmağa
başlayır.
Muğam musiqimizə
diqqəti artırıb, onu dünyada daha geniş təbliğ
etməklə biz həm sürətlə qlobollaşan
dünyada ölkəmizin müsbət imicini çox yüksəldirik,
həm də insanlığın, Yer üzünün
sonrakı inkişafının münaqişələrə
yox, ahəngə köklənməsinə xidmət edirik. Bütün
bunlar həm də onu göstərir ki, muğam musiqisinə
olan münasibət həm də ciddi strateji bir məsələdir.
İndiki vaxtda ölkə
prezidentinin muğam musiqisinin sürətli inkişafına
göstərdiyi qayğı məhz milli, müstəqil bir
dövlət başcısına xas olan bir münasibətdir. Xüsusi
ilə ölkənin birinci xanımı Mehriban xanım Əliyevanın
muğamın inkişafını öz himayəsinə
götürməsi, bu sahədə geniş, məqsədyönlü
fəaliyyət göstərməsi olduqca təqdir olunası
bir haldır.
Əhməd Qəşəmoğlu,
fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.-
2009.- 20 mart.- S. 4.