Qarabağ problemi ədəbiyyatda
Sabir Əhmədlinin
“Ömür urası”
III yazı
Tanınmış
yazıçılarımızdan olan Sabir Əhmədlinin
“Ömür urası” əsəri Qarabağ mövzusunda
yaradılan ədəbi əsərlər içərisində
problemə xüsusi yanaşma tərzi ilə fərqlənir.
“Ömür urası”
“Hərb və sülh” anlamından doğan “hərb və dünya” çevrəsində S.Əhmədli
düşüncələrinin əlavəsidir. Yazıçı təxəyyülünün (bəlkə də, gələcək reallıq)
məhsulu olan sujeti belədir: ermənilər işğal
etdikləri torpaqlardan
çəkilməyə başlayıblar
və qaçqın düşmüş soydaşlarımızdan
ilkin olaraq əsərin qəhrəmanı
Kişi özünü
Arazbara (əsərdə
bəzən Cəbrayıl rayonu xatırlanır), doğma
kəndinə yetirir.
O, Qarabağ müharibəsindən
əvvəl tikmiş
olduğu evinin ziyarətinə tələsir.
Uzun illərin yurd həsrətlisinin keçirdiyi hissləri təsəvvür edə bilirsinizmi?; Yol boyu addımladığı
hər qarış torpaq, el-oba, adı və özü doğma kəndlər, yerlər, dağlar, təpələr,
bulaqlar qəhrəmanı
eyni zamanda müharibənin ilk vaxtlarına, müharibə
səhnələrinə və
daha uzaqlara - dinc dövrə aparır. Sonra isə yenə reallıq başlayır, yenə də bu günə, az qala tək-tənha addımladığı,
yurdun indisinə qaytarır. Dağıdılmış
yurd. Kişi obrazı romanda
ömrünün bütün
urası ilə təsvir edilir; sovet dönəminə bağlı xatirələrdə,
ünsiyyət məqamlarında,
özgələrinin nəzərində
o “müəllim”dirsə, yurdla təkbətəkliyində eləcə
Kişidir, Vətən
torpağı ilə göz-gözə qalmış Kişi...
Yazıçı
heç yerdə qəhrəmanın fikir üfüqlərinə
müdaxilə etmək niyyətinə düşmür, əksinə
bu ömrü müharibə müstəvisində
aydınlaşdırmaq yolu seçir. İnsanın
ictimai-sosial çatışmazlıqları
maddi-mənəvi məsələlərə münasibətdə,
müharibənin gedişində,
qaçqınlığın doğurduğu problemlər
kontekstində verilir. Hətta yazıçı
erməni hücumundan
əvvəl tərk edilmiş kəndlərdə
talan faktlarına da münasibət bildirib.
Erməni və azərbaycanlı xisləti
romanda üz-üzə durur. Bu üz-üzə
durmaq təkcə müharibə atmosferində
izlənilmir. Yazıçı
“təbii müqayisə”
yolu ilə gedib, sovet və
postsovet dönəmlərin
də bu iki millətin qonşuluğunu natural görkəmdə təqdim
edir. Orta azərbaycanlının təsəvvürü,
təcrübəsi ilə
“erməni dığası”na münasibət və “erməni dığası”nın edə biləcəkləri
təsvir edilir.
“Alçaq
erməni dığalarının
anasına, bacısına,
nişanlısına sataşacaqlarını
düşünüb: “Hər
şey namusuma qurban! - deyib yubanmadan tərpənmişdilər...”
Erməni vandalizmi,
işğal altındakı
şəhər və
kəndlərdə bütün
evləri, taxtapuşları
vertolyotla sökmüş,
aparmışlar... “Türk
görəndə əsim-əsim əsən erməni gör bizi doğma yurddan qaçırtmış,
yurd-yesir etmişdi: “Ara musurman! Yeddi
ermənini bir dərədə tək görmüsən?”, - deyib
də ələ saldığımız, sarıdığımız
erməni başımıza
nə müsibətlər
gətirdi! Qorxaq, quşürək sandığımız
dığalar, haylar tarix boyu nə
qədər uduzmuşdular,
nə ki hayıfları vardı bizdə, hamısını
aldılar...”
Bəlkə də, ən doğru düşüncə yolu budur? Amma yazıçı,
Kişinin timsalında
bu situasiya ilə barışmır.
“Ad-san qazanmış,
igid kimi tanınmış rəisin
siyirməsini erməni
qulağı ilə doldurmağını bu kişi - müəllim bağışlaya bilmirdi.
Doğrudur, tarixən
ermənilər bundan qat-qat ağır cinayətlər törətmiş,
vəhşiliklər etmişdilər.
Müəllim bu sayaq davranış, işgəncə, alçaqlığı
müharibə qanunlarına
sığışdırmır, pisləyirdi...” Yazıçı
hər iki tərəfdən, bir-birinə baxıb da qəbirlərə qarşı törədilmiş
vandalizmi də eyni etirazla qarşılayır:
“Buyur bax! Gör, qurulu qoyub getdiyin qəbirlər nə kökdədir. Öləndən
sonra mərhumları yenidən qətlə yetirmişdilər. Hamısının
başı vurulmuşdu...”
Sovet dönəmində
erməni məkri, erməni qurnazlığı
qarşısında azərbaycanlı əlacsızlığı,
min bir bəhanə ilə hissə-hissə qoparılan
torpaqlar Kişini yandırıb-yaxır: “Bəs
başlıca işi, dolanışığı qoyun
sürüləri, davar bəsləmək olan biz köçərilər
neyləməli idik? Göydən bizə yaylaqmı göndəriləcəkdi? Erməninin
nəyinə gərəkdi
o dağlar? Xaçpərəstinki donuzdur.
Donuza yaylaq gərək deyil...” Eyni məqamı millət müharibə gedişində də yaşayır: “Sirik səmtdən ermənilər
hücuma keçmişdilər.
Bu, onların qonşu Füzuli və Laçın, Qubadlı səmtdən başlanan geniş hücumlarının bir cinahıydı”.
Romanda bir leytmotiv var - İnsan! Və bu, təkcə
əsas personaj - azərbaycan Kişisinin simasında təcəssüm
tapmaqla qalmır.
Yazıçı təfərrüatları,
faktları,, epizodları, hadisələri
danışdırmaqla geniş
insan mənzərələri
yaradır. Eyni zamanda antiinsani
səhnələrə vurğu
salır. S.Əhmədli insanlarımıza qarşı
erməni vəhşiliyini
konkret, faktik təsvirini verərkən,
sakit görünür.
Lakin bu, təcrübəli bir qələmin üslubudur,
müharibəyə öz
rəngində yanaşmaq
lazım gəlir:
“Kişi öz həyətinə
yaxınlaşmaqda özünə bununla təsəlli verirdi:
erməni işğalçılarının törətdiyi
bütün cinayətlər Nurinberqsayaq bir məhkəmədə
açılmalı, ifşa edilməlidir. Yalnız qırdığı dinc əhali, körpələrin
intiqamı yox, qətlə yetirilmiş ağacların da cəzası verilməliydi. Bağ-bağçalara
amansızcasına divan tutmuş
qəsbkarlardan məhv
etdikləri bitkilərin
də qisası alınmalıdı...”
S.Əhmədli, ədəbiyyatımızda ilk dəfə
olaraq Qarabağ müharibəsi mövzusunu
qlobal yanaşma müstəvisində çözməyə
cəhd edir. Romanda maraqlı bir motiv var. Vətən torpağı ilə görüşə tələsən
qəhrəmanın nigaranlığı
yurddan da, doğma ev-ocaqdan da çox, qardaşının - Sovet
İttifaqı Qəhrəmanının
abidəsindəndir, hətta
bu duyğularından özü də narahat olur:
“Bir nanəcib onun
nigaranlığı qabağında, üzə olmasa da, dalda
söylərdi: Bunca millət məhv olub gedir. Bu da dirinin
halına ağlamaqdansa, ölüyə yanır...”
Bu motivlə yazıçı
bir müharibədən digərinə körpü atır.
O da maraqlıdır ki,
mədəniyyət abidələrimizə qarşı,
xüsusən aqressivliyi ilə seçilən, erməni millətçiliyi
bu yerdə, nədənsə, ittihamdan “təmiz” qurtulur:
“Bu həndəvərdə
bircə heykələ qrad, mərmi toxunmamış, bircə
qırnığı qopmamışdı...”
Lakin Üzeyir bəyin,
Bülbülün, Natəvanın heykəllərinin güllələnməsi
faktı romanda da qabardılır: “Bəs qalan abidələr?
Axı ermənilərin
zəbt etdikləri rayonlarda, şəhərlərdə
milli abidələr çox idi, tariximizin nişanələri
vardı. Həmin yerlərin ermənilərin
olduğu iddiasından
əl çəkməyən
dığalar doğma
torpaqlarımızdan bütün
izimizi, nişanəmizi
silmək, götürmək
istəyirdilər...”
İkinci Dünya
müharibəsi mövzusu romandan xüsusi xətlə
keçir. Yazıçı, qəhrəmanın qardaş
heykəli ilə bağlı duyğularına səhifələr
ayırmaqdan çəkinmir.
Kişi Polşada,
Osvensumdə bir sənədlə tanış olmuş, öyrənmişdir
ki, almanların “bir millət kimi yer üzündən silmək
istədikləri” xalqlardan biri də ermənilərmiş. “Belə çıxırdı,
qonşu rayondan olan qəhrəman oğlan almanlara qarşı igidliklə döyüşməklə, yalnız
öz vətəni, xalqı uğrunda deyil, eləc də ermənilərin xilası üçün
vuruşub. Hər halda buradakı orta məktəbdə rus dili müəllimi
işləmiş erməni
Yervand da həmin müharibənin iştirakçısıydı... Eləcə də idman müəllimi Artavazd bunları bilməmiş olmazdı...”
Aydındır ki,
romançı üçün təsvirə
aldığı hadisəyə arqument gətirmək elə
bir çətin iş deyil. Romanda yazıçı xüsusi
bir məqama toxunur, hələ bitməmiş Qarabağ müharibəsində bütün
körpüləri yandırmış
erməni millətçilərinin
xətt-hərəkətində, heç olmasa, bir sağlam damar, bulanmamış nöqtə axtarır. Yox Azərbaycanlıların
qanına susamış
erməni qəddarlığının
faşizmdən bir fərqi varmı?
Romanın uğuru məhz
ondadır ki, burda vətən hissi, Vətən
torpağına bağlılıq fərdi məzmunda
qavranılır. Kişinin yurdla təması o qədər
ibtidai və eyni zamanda düşüncəli, sivil bir
formadadır ki, istəsə də üçüncü bir kəsin
bura girmək imkanı yoxdur.
Sabutay.
Mədəniyyət.- 2009.- 1 may.- S. 12.