Dramatik həyatlı
böyük dramaturq
Səhər yuxusunun şirin vaxtında telefon zənginə
oyandım. Dəstəyi götürdüm və redaksiyadan
belə bir tapşırıq aldım: «Cəfər
Cabbarlının ev-muzeyində tədbir var, yazmaq
lazımdır”. Hazırlaşıb çıxdım. Bu
vaxta qədər Cabbarlının ev-muzeyində
olmadığımdan utandırıcı olsa da muzeyi
adamların “gedərsən sağa, dönərsən sola” məsləhətlərindən
sonra tapdım. Ayağımı qapıdan içəri
qoymağımla psixoloji mühitin dəyişməyi bir oldu.
Köhnə həyət, ağaclar, balaca pilləkənlər
məni bir anlıq böyük ədibin
yaşadığı dövrə apardı. Qapını
üzümə açan C.Cabbarlının qızı
Gülarə xanımın təbəssümündən hiss
etdim ki, gecikmişəm. Zalda hələ 2-3 nəfər var
idi. Ətrafa nəzər yetirdim. Köhnə, qədimi
tavanı uçulub-tökülmə ərəfəsində
olan otaq. Divarlarında Cəfər haqqında sözlər,
tamaşalardan şəkillər və s. Bir vaxtlar Cəfərin
də bu otaqda gəzdiyini, divarlarına toxunduğunu
düşünüb, «Mən də buradayam!» fəxarətləndim.
Və hələ Gülarə xanımın ömrüm boyu
unutmayacağı xoş rəftarı, mehribanlığı,
səmimiyyəti...
Yavaş-yavaş qonaqlar
da gəldi. C. Cabbarlının nəvəsi Qəmər
xanım tədbiri açıq elan edərək qonaqları salamladı. Böyük dramaturqun 110 illiyini 29 aprel tarixində keçirilməsinin səbəbini
isə mart ayında olan bayram və tətillərin çoxluğu
ilə əlaqələndirib,
ilk sözü alim, cəfərşünas
Asif Rüstəmliyə
verdi. “C.Cabbarlı izahı və şərhi mümkünsüz
olan elə bir sənət möcüzəsidir ki, insan bu sənət
möcüzəsi ilə
maraqlandıqca, həmin
tədqiqatdan mənəvi
zövq, müsbət
enerji alır. O, qaranlıqları işıqlandıran
dan ulduzuydu. Cəfər hələ ibtidai məktəbdə oxuyarkən imzası artıq tanınırdı.
Mən Sankt-Peterburqda olarkən onun “Həqiqəti-əfkar” qəzetində bir şeirinə rast gəldim. Hansı ki, bu, bizim
arxivdə yoxdu. Beləliklə, Cəfər
yaradıcılığı 1915-ci ildən də əvvələ gedib çıxır. Cəfərin
cümhuriyyət dövründə
ictimai-siyasi fəaliyyətini
xüsusilə qeyd etmək lazımdır. O dövrdə indiki himnimiz yox idi,
lakin Cəfərin himnə bərabər sözləri olan “Ölkəm” şeiri var idi. Onun
xidmətləri çox
olmuşdur, bunları
danışdıqca bitən
deyil. Hazırda ölkə prezidentinin
sərəncamına əsasən,
onun əsərləri
100 çap vərəqi
həcmində toplanılıb,
çap edilib, bütün kitabxanalara paylanılıb, lakin bütün bunlara baxmayaraq, onun hələ də arxivdə qalan əsərləri vardır
ki, onlar da tədqiq edilib dərc olunmalıdır”.
Sonra “Ədirnə fəthi”ndə
Orxan və “Aydın”da Aydın rolunun ifaçısı
sevimli aktyorumuz Nurəddin Mehdixanlı çıxış
etdi: “Hər bir millətin elə övladları olur ki, onlar
öz xalqları qarşısında çox dəyərli
böyük xidmətlər göstərir. Lakin, onların arasında elələri də olur ki,
xidmətləri müstəsnalıq
təşkil edir. Məhz Cəfərin öz xalqı qarşısında xidmətləri
müstəsna olmuşdur.
Cəfər həm də digər dramaturqlardan fərqli olaraq dramaturgiya tariximizdə ad islahatı edib, öz adlarımızı
özümüzə qaytarıb:
Aydın, Sevil, Almaz, Orxan, Qorxmaz
və s. Onun yaradıcılığının bir fərqli cəhəti də ondan ibarətdir ki, əsərlərini təmiz azəri türkcəsində yazmışdır,
əgər nə vaxtsa ortaq türk
dili formalaşarsa, bunun bir sinonimi
də düşünürəm
ki, “Cəfər dili” olmalıdır.
Cəfərin əsərlərinə
hər zaman ehtiyac var. Aktyor
özünü təsdiqləmək
üçün mütləq
Cəfərin məhək
daşından keçməlidir.
Bu gün təəssüf edirəm
ki, milləti üçün bu cür böyük xidmətləri olan Cəfər Cabbarlının
evi hündürmərtəbəli
binaların əhatəsində
təklənib, evinin divarları uçub. Çox təəssüf.
Onsuz da Cəfər elə bir insandır ki, biz ona
heykəl qoymasaq da, xalqın ürəyində abidə
kimi yaşayacaq. Çünki o, əsərləri ilə özünə heykəl qoyub!” Bu emosional
çıxış zalda
gurultulu alqışlar
yaratdı.
Tədbirdə
ADMİU-nun müəllimi Fərqanə xanımın
hazırlaşdırdığı 175 saylı məktəbin
şagirdləri Cabbarlının “Kişilər deyirlər”,
“Arvadlar deyirlər”, “Qızlardan kişilərə protest”,
“Bulvar hara, məktəb hara”, “Ana”, “Qiyamətmi qopar” şeirlərini
yüksək ustalıqla ifa etdilər. Lamiyyə Qasımovanın
“Ana” və Mirçingiz Ağazadənin
“Kişilər deyirlər”
şeirlərinin ifa tərzi xüsusi alqışlarla qarşılandı.
Tanınmış aktyorlar
Rafiq Əzimov, Maqbet bəy və Hicran xanım Cəfərin əsərlərinin onların
bir aktyor kimi yetişmələrinə
böyük təsirindən
danışdılar. Kinoşünas
Aydın Kazımzadə
də Cəfərlə
bağlı fikirlərini
tədbir iştirakçıları
ilə bölüşdü:
“C.Cabbarlı həmişə
bizim müəllimimiz,
atamızdır. Cabbarlı
kinomuzun əsasını
qoyanlardan biri olmuşdur. Belə ki, Cəfərə qədər bizdən heç kəs ssenari yazmamışdır.
Yazanlar da ruslar olmuşdurlar ki, onlar da
türk qadınını
rus xarakteriylə ifadə etmişlər. Böyük sənətkarımızın
məhz elə bu xidməti ölçüyə gəlməz”.
Aydın müəllim
Cəfərlə bağlı
maraqlı bir hadisə də danışdı: “O dövrdə
kinoya azəri qadınını çəkmək
olmurdu. Cəfər küçələrdə, avtobuslarda axtardığı
obrazına uyğun qadının arxasıyca düşüb, kinoya cəlb etməyə çalışırdı. İzzət
Orucovanı da belə tapmışdı.
Lakin, bir dəfə Cəfər və məşhur aktyorumuz Məmməd Əlili bir yerdə tramvayda gedərkən Cəfər
gözəl bir qadın görür və Məmmədə: -
Mən utanıram, sən yaxınlaş o qadına, əsl kinoya çəkilməlidir, - deyir.
Məmməd Əlili
də onun sözünü yerə salmayaraq qadına yaxınlaşıb kinoya çəkilmək təklifini
edəndə, arxadan Məmməd Əlilinin başına bir yumruq dəyir. Sən demə, qadının əri imiş. Sonda isə yalnız onu deyə bilərəm
ki, Cəfər ürəyini xalqın yolunda əritdi”. Tədbirdə iştirak edən
Məmməd Əlilinin
qızı Solmaz Əlili və Möhsün Sənaninin oğlu Valid Sənani valideynləri ilə Cəfərin dostluq münasibətlərindən,
onun fədakarlığından
danışaraq keçmiş
xatirələri yada saldılar. Bu xatirələrdən xüsusilə
vurğulanası bir məqam: Sən demə, C. Cabbarlının
başqasına “şər
atmağı” da «varmış». Dostunun hesabına tramvayda yumruq yemiş Məmməd Əlili bir gün Cəfərgilə
gəlir və söhbət əsnasında
Cəfər: -Ay Məmməd, bu gün aldığım maaşı qoymuşdum stolun üstünə, bu pul hara
yoxa çıxdı?
- deyir. Hələ heç nəyi başa düşməyən
Məmməd təəccüblə:
- Başa düşmədim,
Cəfər, indi nə demək istəyirsən? Cəfər:
- Heç nə, deyirəm ki, otaqda bir sənsən,
bir də mən, bu pul
qanadlanıb göyə
uçmadı ki? Məmməd təəccüblə:
- Sözündən belə
çıxır ki, pulu mən oğurlamışam?
- deyib acıqla otaqdan çıxır. Cəfər isə onu gizlicə izləyir. Bu “şər”dən sonra Məmməd özünü tramvayın
altına atmaq istəyir, onu bayaqdan izləyən Cəfər tez Məmmədə yaxınlaşıb:
- Ay kişi, zarafat edirəm, nə pul, nə
oğurluq yeni bir əsər yazıram, yoxlamaq istəyirdim, görüm adama şər atanda necə olur - deyərək gülür.
Tədbirdə əməkdar
artist, ud ustası Yasəf Eyvazov və gənc müğənni
Rəşad İlyasov C.Cabbarlının “Azad bir quşdum”
misralarıyla başlayan mahnısını da ifa etdilər.
Tədbirin sonunda söz C.Cabbarlının qızı Gülarə xanıma verildi. O, məclisə gələn
qonaqları bir daha salamlayaraq, hamıya öz təşəkkürünü bildirdikdən sonra atasıyla bağlı bir xatirəni danışdı. Gülarə
xanımın dediyinə
görə, Cəfər
teatra o qədər bağlı adammış ki, bəzən hər şeyi unudurmuş. ...Hətta bir dəfə anam Sona xanım
Cəfərin yeməyini
teatra aparır. Zala daxil olur,
Cəfərin məşq
etdiyini görüb, maneçilik yaratmasın deyə, arxa oturacaqların birində oturub, məşqin bitməsini gözləyir.
“Sevil” tamaşası,
aktyorun (Rza Təhmasibin) Edilyanı öpməli olduğu səhnə. Bir dəfə öpür, Cəfər bəyənmir.
2-ci dəfə... yenə
bəyənmir. Cəfərin
səbri tükənir
və özü səhnəyə hücum
çəkib Edilyanı
bağrına basaraq öpüb, Rzaya: - Gördün, arvadı belə öpərlər.
- deyir. Məşqdən
ayrılıb yoldaşını
zalda görən Cəfər: - Aaa, sən nə vaxt gəldin, Sonası? - deyir. Yoldaşı isə: - Sən Edilyanı öpəndən burdayam, tamaşa edirəm. Cəfər isə: - Neyləyək, bizim də işimiz budur da - deyərək
cavab verir.
Adətən,
insanların ad günündə ona “Yüz yaşa”, “Min
yaşa” - deyirlər. Lakin, elə insanlar da vardır ki, bu ömrü
cismən yaşaya bilməsələr də,
ruhən daim yaşayırlar. Cəfər
üçün yüz
il, min il
nədir ki?..
Yeganə CANSAİL
Mədəniyyət.- 2009.- 1 may.- S. 8.