II Dünya müharibəsi
Azərbaycan kinosunda
II Dünya müharibəsinin qızğın
çağında müharibə mövzusunda hər hansı
bir film çəkmək təbii ki, yersiz olardı. Müharibə bitmədən, nəticə məlum olmadan ona obyektiv
qiymət vermək mümkün deyildi. 9 May - Qələbə Günündən sonra müharibə mövzusu öz aktuallığını
gündəmdə uzun
illər qoruyub saxladı. İstər
"Mosfilm", istərsə
də "Azərbaycanfilm"
90-cı illərə
qədər müharibə mövzusunda kifayət
qədər film çəkdi. Hətta Qarabağ hadisələri
başladıqdan sonra
Rasim Ocaqov 1989-cu ildə "Ölsəm, bağışla" filmini
lentə aldı.
Tofiq Tağızadə
1958-ci ildə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi
Hüseynzadənin döyüş yolundan bəhs edən
"Uzaq sahillərdə" filmini çəkdi. Mehdi
Hüseynzadənin Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
adına layiq görülməsi, onun döyüşlərdə
kəşfiyyatçı kimi fəaliyyətinin
qabardılması, faktlara əsaslanaraq haqqında ssenari
yazılması (hətta ilk ssenari qənaətbəxş
olmadığı üçün, ikinci dəfə ssenari
İmran Qasımovla, Həsən Seyidbəyli tərəfindən
qələmə alınıb) o dövr üçün əhəmiyyətli
idi.
Həmin ildə ssenarisi
İmran Qasımova, rejissor işi Əjdər İbrahimova məxsus
olan "Onun böyük ürəyi" filmi istehsalata
buraxılır. "Onun böyük
ürəyi" filminin
yalnız bir neçə epizodunda arxa cəbhədə baş verənlər real faktlara əsaslanmasa
da, müəyyən mənada ekrana gətirilir. Ümumiyyətlə,
filmin süjet xətti müharibənin başladığı və
ondan sonrakı illər üzərində
qurulub.
“Bizim küçə"
(1961) filmində isə, müharibə dövründə itkin
düşmüş bir qızın taleyindən söhbət
açılır. Rejissor işi Əlisəttar Atakişiyevə
aid olan filmin ssenarisini İmran Qasımov qələmə almışdır.
Ssenariyə əsasən
filmdə yalnız bir neçə epizodda - azyaşlı Saranın partlayış nəticəsində anasından
ayrı düşməsi
və sonrakı proseslərdə Mixaylo tərəfindən qorunaraq
azərbaycanlıların yanına
aparılması kimi kadrlar var.
1966-cı ildə “Azərbaycanfilm"in
yeni direktoru Adil İsgəndərovun təşəbbüsü
ilə Bayram Bayramovun müharibə mövzusunda qələmə
aldığı ədəbi ssenari ilin planına
salınır. Ədəbi materialın rejissor işi Ramiz Əsgərova həvalə
edilir. Ssenariyə əsasən hadisələr,
müharibə səhnələri,
xüsusən Rostov uğrunda gedən döyüşlər üzərində
qurulmalı idi, baxmayaraq ki, söhbət arxa cəbhədən gedirdi. Ancaq pirotexniklərin çox böyük səhvi ucbatından müharibə
səhnələri çəkilərkən
partlayış baş
vermiş, nəticədə
çəkiliş qrupunun
olduğu qayıq partlamışdı. Ramiz
Əsgərov başda
olmaqla 4 nəfər həlak olur, bir neçə nəfər isə yaralanır.
Tofiq Tağızadə rəhbərliyin etimadını doğruldaraq filmin çəkilişini öz öhdəsinə götürür və az müddət ərzində onu tamaşaçılara təqdim edir.
“Mən ki, gözəl deyildim" filmində yalnız arxa cəbhə canlandırılır. T.Tağızadə
bu filmlə Moskva Bədii Şurasını sözün
həqiqi mənasında
təəccübləndirə bildi. Çünki "Azərbaycanfilm" kinostudiyası
ilk dəfə olaraq məhz bu filmdə arxa cəbhəni olduğu kimi canlandıra bilib. Bu, Moskvanın fikri idi. “Mən
ki, gözəl deyildim" filminin çəkilişləri Qarabağın
Bayan kəndində aparılıb. Bayan kəndi hər cəhətdən çəkiliş
üçün əlverişli
məkan olduğu üçün filmdəki
arxa cəbhə mənzərələri təbii
alınıb.
1969-cu ildə “Şərikli
çörək" və "Bizim Cəbiş müəllim"
filmləri ekrana çıxdı. Hər iki filmdə
arxa cəbhə kimi paytaxt Bakının
məhəllələrindən birində yaşayan sakinlərin gün-güzəranı təsvir
olunur. Arxa cəbhədə yaşayan uşaqların həyatından bəhs edən "Şərikli
çörək" filmində
müharibə dövrünün
uşaqlarına bənzəyən
azyaşlı aktyorların
seçimi rejissor Şamil Mahmudbəyov tərəfindən ustalıqla
aparılıb. Uşaqların
bir qarnı ac, bir qarnı
tox təsvirləri buna canlı misaldır. "Bizim Cəbiş müəllim"də isə bir qədər situasiya fərqlidir. Doğrudur, buradakı hadisələrdə də
əsasən uşaqları
görürük, ancaq
əsas süjet xətti Cəbiş müəllimin saf mənəviyyat sahibi olması üzərində
qurulub. Rejissor Həsən Seyidbəyli
1941-45-ci illərin Bakısını,
daha doğrusu, Bakı məhəllələrindən
birini təsvir etməyə nail ola bilib.. Filmdəki
səhnələrin birində
Cəbiş məllim
(Süleyman Ələsgərov)
qonşusu Nəcəfovla
(Muxtar Manıyev) ön cəbhədə baş verən hadisələrlə
bağlı fikir mübadiləsi aparır.
Ssenariyə əsasən
Nəcəfov obrazının
dili ilə rusların xoşuna gəlməyən, daima onların nəzarətdə
saxladığı faktlar
üzə çıxarılmışdır.
Həmin fakt ondan ibarət idi ki, Böyük
Vətən müharibəsində
hər 1000 zirehli texnikanın 700-nü yanacaqla
Azərbaycan təmin edib.
1976-cı ildə
İsa Hüseynovun "Tütək səsi" və
"Saz" povestlərinin motivləri əsasında qələmə
aldığı ədəbi ssenari Rasim Ocaqova həvalə
edilir. Uşaqlıq dövrü
müharibə illərinə
təsadüf edən
rejissor az vaxt ərzində "Tütək səsi" adlı maraqlı bir sənət nümunəsi yaradır. Filmdəki hadisələr
müharibə illərində
Azərbaycan kəndlərinin
birində cərəyan
edir. Sadə kənd camaatının arxa cəbhədə göstərdiyi şücaət,
ən ağır məqamlarda belə vətəni düşünmək
və s. kimi hisslərin qabarıq təqdim edilməsində rejissor böyük güc sərf etmişdir. Flmə baxanda inandırıcı
şəkildə lentə
alınan kadrlar adamı doğrudan da müharibə dövrünə aparır.
1985-ci ildə Rasim İsmayılovun quruluş
verdiyi "Sizi dünyalar qədər sevirdim" filmi iki dəfə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı, tank qoşunları general-mayoru
Həzi Aslanovun həyat və döyüş bioqrafiyasının
müəyyən
səhifələrini canlandırır.
Filmdəki hadisələr
Həzi Aslanovun ömrünün son günlərində cərəyan
edir. "Uzaq sahillərdə" filmindən
sonra bu ikinci filmdir ki, ön cəbhədə
gedən döyüşləri
tamaşaçıya təqdim
edirdi.
Rasim Ocaqovun 1989-cu ildə
çəkdiyi "Ölsəm, bağışla" filmi də
inandırıcılıq baxımından heç də
"Tütək səsi" filmindən geri qalmır. Bu filmdə
Rasim Ocaqov müharibədən əzabla dönən
insanların vətənində ikinci bir əzaba
düçar olmalarını göstərməklə II
Dünya müharibəsindən sonrakı sovet cəmiyyətinin
iç üzünü aça bilmişdi.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycan kinosunda əsasən arxa cəbhə
mövzusundan bəhs edən filmlər ("Şərikli
çörək", "Tütək səsi",
"Bizim Cəbiş müəllim", "Mən ki,
gözəl deyildim" və "Ölsəm,
bağışla") bu mövzuda keçmiş sovetlər
ölkəsindlə çəkilən filmlərdən
heç də geri qalmır.
İ.HACILI
Mədəniyyət.- 2009.- 6 may.- S. 10.