Albalı
ağacları çiçəkləyərkən
«Birinci akt» tamaşasından qeydlər
Yuğ Teatrı.
Çexov. İbrahimoğlu.
«Albalı bağı».
Sevgi dolu Çexov. Sevgili adamlar. Sözlər. Çexov adamları sevir. Çexov qəhrəmanlarını sevir,
yazığı gələ-gələ
sevir. Bu sevgi Ranevskayadan Sonaxanım Mikayılovaya, Firsdən Fərhad İsrafilova, Anyadan Mətanətə, Yaşadan Ruslana, Dunyaşadan Yaquta, tamaşadan isə mənə yoluxur. Hardasa həyətdə albalı ağacları çiçək açır...
«Albalı bağı» sevgi barədədir. Bayırda qırov var, albalı ağaclarısa çiçək
açıb. Səhnəni
dörd yerə bölən şəffaf arakəsmələr adamların
yaşını bildirən
saat üstündə
şəffaf sərhədlər
çəkib. Bu tamaşanın
yeganə dekorasiyasıdır.
Səhnədəki arakəsmələrin
üstünə romantik
üslublu küçə
fənəri quraşdırılıb
ki, fırlana bilən arakəsmələri
daha görünən
edir. Aktyorlar yaxalarına obrazlarının
adı və şəkli vurulmuş vəsiqələr sancıblar,
yəni biz şərti
olaraq «Albalı bağı»nın qəhrəmanlarıyıq.
Birinci akt mülkün
sahibəsi Ranevskayanın gəlişinin gözlənilməsi
və onun gəlişi ilə tamamlanır. Ranevskaya Parisdən gəlir. Doğma vətənə qayıdışından
mütəəssir olmaqla
bərabər, qayğıları
çoxdur. Ailə
bank faizlərini də
ödəməlidir. Əldə
mülkdən başqa
heç nə yoxdur. Mülkün özəlliyi albalı bağıdır. Mülkdən
ayrılmaq yalnızca
kökdən qopmaq deyil, yeni bir
həyata başlamaq kimidir. «Albalı bağı» bütün poetikasına rəğmən,
həm də bir nostalji ötürür.
Tamaşanın bədii
parametrləri bu nostaljinin, sevginin və yeniliyin intizarı üzərində
qərar tutur. Məramı, kompleksləri
ilə fərqlənən
insanlar arasında münasibətlər bu məramlara və komplekslərə görə
qurulur. Bəzən arada arakəsmə var. Bəzənsə, bu arakəsmə çox şəffafdır. Onlar bu arakəsmələr arasında tənhadırlar.
Sevgiləri ilə bir yerdə tənhadırlar. Onları
bir yerə toplayan albalı bağıdır. Kimi sevgiyə tutulub (Yepixodov), kimi ümidə (Pişşik),
kimi şöhrətə
(Qayev), kimi var-dövlət azarına
(Lopaxin)... Bu arada Ranevskaya gəlir.
Ranevskaya yaralı (rana, ranennıy) quşmisallı bir qadındır. Oğul dağı olan ürəyində böyük
sevgi gəzdirir. Yaralı quş necə uçmağa can atarsa, ürəyi necə titrəyərsə,
Ranevskaya o cür içinə sığmayan
bir sevgi daşıyır. Bu sevgi üzündən qardaşı
onun ardınca «ayağısürüşkən» deyəcək. Ranevskayanı,
bu xəyalpərəst
romantik xanımı albalı çiçəklərinin
poetikasından bir reallıq ayıracaq. Faizləri ödəməkdən
ötrü mülkü,
albalı bağını
satmaq lazımdır.
Buna Lyubov Andreyevna necə razılıq verəcək? Bax bunu rejissor başqa
cür həll edir. Tamaşaçılara
arasında oturmuş bir xanım tamaşaya müdaxilə edəcək - Ranevskaya qismində. Donub qalmış qəhrəmanları
yara-yara nitq edəcək və qərar verəcək. Sonuncu kəlməsini aktrisa Sonaxanım Mikayılova təkrarlayacaq.
Adətən, xəyalı
canlandırmağa adət
etmiş epizodlardan fərqli olaraq bu səhnədə adamlar xəyal kimi donur - reallıq
canlanır...
Nəsə baş verəcəkmiş kimi qəhrəmanlar narahatdırlar,
bir dürlü yata bilmirlər. Birinci akt başa
çatır. İkinci
akt başlar-başlamaz
aktyorlar vəsiqələrini
yaxalarından açıb
arakəsmə pərdələrə
sancmağa başlayırlar.
Və obrazları haqda danışırlar. Onların sonrakı aktlarda olan əhvalatlarını
və onlar barədəki fikirlərini
danışırlar. Hərçənd
sonuncu bir az artıq göründü.
Onsuz da bu peşəkar aktyorlar oyunlarıyla obrazları barədə fikirlərini tamamən çatdırırdılar və
bu baxımdan Ruslanın Yaşa, Kamranın Yepixodov, Mətanətin Anya, Yaqutun
Yaşa, Sonaxanımın
Ranevskaya, Vidadi Həsənovun Qapyev, Oqtayın Lopaxin, Natəvanın Varya, Fərhad İsrafilovun Firs
barədə dedikləri
təzə xəbər
olmadı. Kripto aktı kimi görünmədi. Hərçənd
çoxları üçün
maraqlı oldu. Amma proqnoz... Bax bu sonuncu
səhnələrdən biri
«Albalı bağı»
tamaşasının konseptual
bir məqamı idi: Aktyorlar oynadıqları obrazın
gələcəyi barədə
proqnozlarını söyləyirdilər.
Bu tamaşanın finalı
üçün görünməmiş
(görmədiyim) bir yozum oldu. Son səhnə keçmişlə
gələcək arasında
olan tamaşaçıya
indini xatırlatdı
- bu pyesin son remarkasıdır: balta səsləri eşidilir: tuk-tuk, tuk-tuk... Aktyorlar yorulmadan balta səslərini yamsılayırlar. Tuk-tuk...
sanki qapını döyürlər. Açsanız
da, açmasanız da gələcək. Özü də mütləq gələcək.
Keçmiş nə qədər gözəl olsa da baltalanacaq.
Albalı ağacları
həmişə çiçəkləyəcək.
Həmişə də
təzə-təzə çiçəklərlə...
“Yuğ” Teatrının
«Birinci akt» tamaşası Çexova, «Albalı bağı»
pyesinə yaradıcı heyətin sistemli intensiyasıdır,
ayrıca bir tamaşadır, bölüşmədir, Fərhad
İsrafilov, Sonaxanım Mikayılova, Məmməd Səfa,
Oqtay Mehdiyev, Kamran Yunis kimi unikal aktyorların, rəssam Rəşid
Şerifin sayəsində bir tamaşadan da artıqdır. Zaman
bunu tələb edir - tamaşa yalnız tamaşa olmalı
deyil...
Aliyə
Mədəniyyət.- 2009.- 6 may.- S. 4.