Teatrımızın "başlıca
problemi peşəkar tənqidin azlığıdır
Kamran Şahmərdan bu fikirdədir
Kamran Şahmərdan 1972-ci ildə Bakı şəhərində
anadan olub. 1999-cu ildə İsveçin Stokholm
şəhərində İncəsənət
Akademiyasının rejissorluq fakültəsini bitirib. Bir
müddət sonra İmatra şəhərində sinkretik
janrlı «Ağ və Qara» teatrını yaradıb. 10 ildir
ki, Azərbaycandan uzaqlarda, Finlandiyanın İmatra şəhərində
yaşayıb-yaradır. Teatr sahəsində
qazandığı uğurlar onu, nəinki
yaşadığı məmləkətdə, eləcə də
bütün dünyaya tanıdıb…
Vətəndən uzaqlarda yaşamasına baxmayaraq, Azərbaycan
teatr mühiti ilə əlaqəsi olduqca sıxdır. Çox
qısa fasilələrlə ardıcıl olaraq üç
teatrda (“İbrus” Teatrında («Tənha səs», A.Şaiq
adına Dövlət Kukla Teatrında «Ağ və Qara», Rus Dram
Teatrında «Torağay» - S.B.) uğurlu tamaşalar
hazırlaması deyilənlərə sübutdur.
Kamran Şahmərdanla Bakıda, S.Vurğun adına Azərbaycan
Dövlət Rus Dram Teatrında Jan Anuyun əsəri əsasında
səhnələşdirilmiş «Torağay»
tamaşasının premyerası ərəfəsində
görüşdük.
- Kamran,
yaradıcılığınızla maraqlandıqda daha
çox diqqətçəkən bir amil var - quruluş
verdiyiniz tamaşaların, demək olar ki, hamısı Qərb
dramaturgiyasının nümunələridir. Azərbaycan
dramaturgiyasında diqqətinizi çəkən əsərlər
yoxdur?
- Haqlısınız, bəraət
qazanmaq üçün deyə bilərəm ki, klassik Azərbaycan
dramaturgiyasına Azərbaycanın bir çox teatrları tərəfindən
müraciət edilir. Müasir
əsərlərilə çox təəssüf ki, son illərdə
tanış ola bilməmişəm. Ancaq bu niyyətimin
olmamasına dəlalət etmir. İnşallah, bu ilin payız
mövsümündə Azərbaycan müasir
dramaturgiyasına müraciət edəcəyəm. Əsər
bəlli olsa da, bu barədə ətraflı danışmaq hələlik
tezdir. Qısaca deyə bilərəm ki, qara yumordur. İndiki
zamanda Azərbaycan tamaşaçılarının gerçəkliyə
baxışı və gülüşü çox vacibdir. Nə
üçün məhz qara yumor? Çünki yüngül
yumor və adi komediya primitiv vəziyyətlər üzərində,
insanı mənasız yerə güldürür. Qara yumor isə
ağrılı məqamları açır,
gülüş, qorxu və ağrı hissləri
tamaşaçıda eyni zamanda yaranır. Azacıq mistika
qatdıqda bu səhnə əsəri xüsusilə
baxımlı olur. Ümumiyyətlə, mən qara yumor
janrını çox bəyənirəm.
-
Tamaşalarınızın mövzu obyektinin əsasən
qadın problematikası, özəlliklə də qadın tənhalığı
ilə bağlı olması da, yəqin, təsadüfi deyil.
- Seçimim təsadüfi deyil. Buna görə də mən anama minnətdaram. Atamı çox erkən yaşımda itirdiyimdən tənha qalan anam məni tək böyüdüb. Məhəbbət və həyəcan hisslərini mən anamdan almışam. Anam bir dahi deyil, sadəcə olaraq gözəl insan, gözəl anadır. Çünki ailədə özəlliklə ananın məhəbbəti çox vacibdir. Belə olduqda kişi ömrü boyu razı qalır, hər qadından sevgi tələb etmir, özünə qarşı şübhə yerinə əminlik hissi yaranır. Uşaqlıqda anasından doyunca diqqət, qayğı, sevgi və məhəbbət görən kişi bütün həyatı boyu məhəbbətini paylaşır. Əks halda bu məhəbbət başqalarından umulacaq. Məhəbbət əksiklikyindən dolayı özündə şübhələr yaranır və o, bir şəxsiyyət, imi tam formalaşa bilmir. Çox xoşbəxtəm ki, anam mənə ömrüm boyu bəs edəcək məhəbbət bağışlayıb. Bu, qadın problematikasına, qadın tənhalığına marağımın birinci səbəbidir.
İkinci səbəbə gəlincə...
Qadınlardan gözəl mövzu varmı?! Həyatımın
37 ili ərzində mən prinsip etibarilə qadın məhəbbəti
və yaradıcılıqdan başqa heç nə dərk
edə bilməmişəm. Dərk etmədiyim və mənə
təsir etməyən bir nəsnə barədə isə
danışa bilmərəm. Qadın mövzusu bəşəri
aktuallığını heç zaman itirmir. Qadınlardan
maraqlı nə ola bilər axı? Əminəm ki,
ömründə, heç olmasa, bir dəfə qadın
gözəlliyini kəşf etmiş insan, qadının nə
qədər dərin bir qüvvə olduğunu
özlüyündə qəbul edir. Mən qadınları dəlicəsinə
sevirəm, sevməklə bərabər həm acıyır, həm
də onlardan qorxuram. Qadınlar çox həssas, çətin,
maraqlı, cəlbedici, eyni zamanda çox güclüdürlər.
Məni hətta məhəbbət yox, məhz qadınlar
maraqlandırır. Qadın bir şəxsiyyət, dost, ana,
sevgili, həyat yoldaşı, qız övladı kimi.
Qadın dedikdə insanlar çox vaxt «əqrəbləri» məhəbbətə
yönəldirlər. Bu kəlmənin mənasını belə
anlamırlar. Nədir axı məhəbbət?! Bu, qadın məhəbbətdir.
Biz artıq bu kəlmənin dəyərini itirmişik.
Çünki sevməyi unutmuşuq. Biz hərdən əşyaları
qadınlardan çox sevirik. Qadınlara əşya aldıqda
belə o əşyaları məhz qadının üzərində
sevirik, təəssüf ki...
- 10 ilə
yaxındır ki, Finlandiyanın İmatra şəhərində
yaşayırsınız. Və orada sizin «Ağ və Qara»
adlı teatrınız var...
- «Ağ və Qara» - minlərlə çalar və
spektrləri özündə birləşdirən iki rəng.
Dram, pantomima və kukla teatrlarının sintezi
olan sinkretik bir teatrdır. Bizim öz
repertuarımız, öz simamız var. Teatrda bütün
üsullar gözəldir, hər bir tamaşamda mən katarsis əhvalını
yaratmağa can atıram. Düşünürəm
ki, yalnız bu yolla tamaşaçı qəlbi mənim demək
istədiyim fikri duyacaq, anlayacaq.
Mütəmadi olaraq festivallarda, qastrollarda,
yaradıcılıq səfərlərində oluruq. Hər
il olduğu kimi, bu il də 6-cı Beynəlxalq
«Ağ və Qara» Teatr Festivalı keçiriləcək. 27-31
may tarixləri arasında baş tutacaq teatr bayramında 30
ölkədən teatr kollektivləri iştirak edəcək.
Bu, sərhədsiz bir festivaldır, il ərzində
biz bütün ölkələrin teatr tamaşalarını
seçib festivala dəvət edirik. Dörd gün ərzində
tamaşaçılar dram, opera, klassik balet, pantomima, avanqard,
plastika, sirk, hətta küçə klounadası da daxil
olmaqla, ümumilikdə 21 teatrın atributlarını
özündə cəmləyən bir tamaşayla
tanış oldular.
- Festivalınız
müsabiqə xarakterlidir, yoxsa...
- Əvvəlki illərdə
festival müsabiqə xarakterli idi. Ancaq
sonradan bunu ləğv etdim, qərara aldım ki, hər
ölkənin teatr kollektivi səhnəyə
çıxıb öz mükafatını almalıdır.
İstər pul mükafatı, istər diplom
qismində. Bu festivalın əsas məqsədi il ərzində hazırlanmış ən
yaxşı tamaşaları nümayiş etdirməkdir.
- Bildiyimə
görə, Azərbaycandan heç bir teatr kollektivi bu il həmin festivalda iştirak etməyəcək.
- Azərbaycan
iki il ardıcıl olaraq bu festivala
qatılıb - inişil Dövlət Pantomima Teatrı, ötən
il isə Kukla Teatrı. Bu il, əfsuslar
olsun ki, festivala dəvət etmək üçün Azərbaycanda
maraqlı və diqqəti cəlb edən tamaşa seyr edə
bilmədim. Ancaq düşünürəm ki, gələn il mütləq dəvət edəcəyəm.
- Festivala dəvət edəcəyiniz
tamaşaları şəxsən özünüz
seçirsiniz?
- Teatrımızda bədii
şura var, onların da fikri rol oynayır, ancaq son rəy mənimdir.
- Azərbaycan və
Finlandiya teatrları arasında hər hansı bir
yaradıcılıq mübadilə proqramı düşünülürmü?
- Belə niyyətimiz
var. Ancaq çox çətin və məsuliyyətli bir
iş olduğundan buna zaman tələb olunur.
- Azərbaycanın teatr
həyatında nələri dəyişmək istərdiniz?
- Bakıda olduğum
müddətdə «Afinalı Timon», «Tartüf Ağaoğlu»,
«Kaktus gülü», habelə Pantomima Teatrında bir sıra
tamaşalara baxdım. Çox bəyəndim.
Ancaq belə premyeraların çox azdır.
Mən özəlliklə festivalların
çox keçirilməsinin tərəfdarıyam. Teatrın müxtəlif istiqamətlərində
festivallar keçirmək, lazım gələrsə, hətta
küçəyə çıxıb teatr nümayişləri
düzənləməklə tamaşaçını teatra cəlb
etmək lazımdır. Bizdə axı
küçə teatrı mədəniyyəti var. Novruz
bayramında Keçəl, Kosa kimi qəhrəmanların
göstərdiyi səhnəciklər deyilənlərə
misaldır. Tamaşaçılarla
görüşmək, onları teatra çağırmaq,
zövqünü yüksəltmək lazımdır. Özəlliklə bəsit komediyalara baxıb əl
çalan seyrçilərdə düşünmək vərdişini
aşılamaq lazımdır. Bununçünsə,
tamaşaçı əvəzinə düşünmək
yox, onlara baxmaq və düşünmək üçün məhsul,
imkan vermək lazımdır. Təvazökarlıqdan
uzaq olsa da deyim ki, sonuncu - «Torağay» tamaşam qavrayış
üçün olduqca çətindir. Lakin buna rəğmən
nəinki həftə sonu, hətta həftənin iş
günləri belə seyrçi axını müşahidə
olundu.
- Yeri gəlmişkən,
bir neçə gün öncə yerli qəzetlərin birində
«Torağay» tamaşasının son səhnəsində dəyişikliklər
edəcəyiniz barədə məlumat dərc edilmişdi...
- Yanlış məlumatdır,
mən tamaşada heç nəyi, özəlliklə də
sonunu dəyişmək fikrim yoxdur, çünki
tamaşanın məhz son səhnəsi çox gözəl
alınıb.
- Gəlin bir qədər
də teatr tənqidi barədə danışaq. Azərbaycan
və Finlandiya tənqidini fərqləndirən xüsusiyyətlər
varmı?
- Azərbaycan
teatrının başlıca problemi peşəkar tənqidçilərin
azlığıdır. Azərbaycanda 2-3 peşəkar teatr tənqidçisi
var, bu da təbii ki, olduqca azdır. Tənqidçilərin
sayı çox olmalıdır. Digər tərəfdən
tənqid teatrdan çox, tamaşaçılara
lazımdır. Tənqidçilər
resenziyalarla çıxış etməli, tamaşaların
zövqünü tərbiyə etməlidirlər. Finlandiyada bu baxımdan vəziyyət daha
yaxşıdır. Tamaşa və tənqidçi
arasında səmimi münasibət var, resenziyalar
yazılır, oxunur, çıxışlar dinlənilir
baxılır. Seyrçilərdə hər
hansı bir tamaşa haqda müəyyən təsəvvür
yaradılır. Tənqidçilər
festivallarda da aktivlik nümayiş etdirirlər. Məsələn, «Ağ və Qara» Teatr
Festivalının münsiflər heyətində 8 ölkədən
teatr tənqidçiləri təmsil olunurdular. 8 ölkə - fərqli fikir, fərqli baxış
deməkdir. Dəvətli tənqidçilər
də tamaşalara baxır, müxtəlif rəylər
yürüdürlər. Növbəti ildə
biz ötən festival haqda xüsusi buraxılış nəşr
etdiririk, harada ki, festival tamaşaları barədə konkret tənqidi
yazılar, resenziyalar, fərqli fikirlər dərc olunur.
- Bir müddət
öncə siz Abdulla Şaiq adına Kukla Teatrında «Ağ və
Qara» pritçasına quruluş verdiniz...
- Bəli, bu tamaşa
böyüklərə ünvanlanıb. Ümumiyyətlə,
bütün dünyada kukla teatrı aparıcı teatrlardan
biri sayılır və uşaqlarla bahəm böyüklərə
də bu teatrı sevirlər. Azərbaycanda
isə durum fərqlidir - Kukla Teatrının spesifikası
uşaqlar üçün qurulduğundan indi teatr bu
tamaşanı bilmir nə etsin. Ancaq bu belə
olmamalıdır. Kukla teatrına
uşaqlarla bahəm böyüklər də getməlidir.
- İmatraya
döndükdən sonra hansı əsərə quruluş
vermək haqqında düşünürsünüz?
- Frans Kafkanın «Qəsr»ini
hazırlamağı planlaşdırıram...
Bəli, səbəbinin
özüm də bilmirəm, amma axirət dünyası,
mistika, paradoks, psixologiyada, şüuraltındakı
axtarışlar məni çox cəlb edir,
maraqlandırır. Eyni zamanda bunun çətinliyini
də dərk edirəm. Artıq dörd
ildir ki, bu əsəri hazırlamaq istəyirəm. Görünür, indi özümü hazır bilirəm.
Ancaq maraqlı və vizual cəhətdən
baxımlı bir tamaşa olacağına ümid edirəm.
Sevda Babayeva
Mədəniyyət.- 2009.- 13 may.- S. 7.