Uşaqlara hansı ədəbiyyat
öyrədilir?
Bu gün orta məktəblərdə ədəbiyyat
fənni yeni proqram əsasında tədris olunur. Əsasən qəbul oluna biləcək bu proqramla əlaqədar fikirlərimizi açıqlamaq
istərdik. “İzahat
vərəqəsi”ndə
proqramın məqsəd
və vəzifələrinin
şərhi anlaşılmazdır.
Həmin şərhlə
deyilir: “Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının
məktəbində ədəbiyyat
fənninin məqsəd
və vəzifələri
müəyyənləşdirilərkən
milli ədəbiyyatımız,
mədəniyyətimiz, ənənələrimiz
əsas götürülməlidir.”
Buradan nə nəticə çıxır?
Sonra daha “konkret” vəzifələr
irəli sürülür:
“Ədəbi-mədəni
irsi mənimsəmək,
başa düşüb
qiymətləndirmək, milli
psixologiya əsasında
tərbiyə almaq, xalq işinə, vətənə sədaqət
ruhunda formalaşmaq”. Bu tələblər hansı prinsiplərə söykənir? “Ədəbiyyat
xalqın keçmişini,
mübarizəsini, adət-ənənəsini öyrənmək
üçün mötəbər
mənbədir, etibarlı
qaynaqdır”. Axı bunlar üçün tarix fənni var. “Mühüm” vəzifələr bununla qurtarmır: “Əxlaqın
kamilləşməsi sənət
əsərləri ilə
ünsiyyətdən çox
asılıdır”. Bu
fikirlər düzdür,
amma hansı əxlaqdan söz gedir? Dövrümüzün
əxlaq prinsipləri
nədən ibarətdir?
Bunlar qaranlıq qalır.
İzahat vərəqəsində
daha sonra deyilir: “Uzun illər, əsasən, ideologiyaya xidmət
edən məktəbin və ümumiyyətlə, təhsil
sisteminin işində əsaslı dəyişikliklərin
aparılmasına əlverişli imkan yaranmışdır”. Keçmiş ədəbiyyat
müəyyən ideologiya
çərçivəsində olub. İndi isə deyirlər ki, ədəbiyyat ideologiyadan azaddır. Bəs onda ədəbiyyat
tədrisinin qayəsi
nədir? İdeologiyası
olmayan, hər hansı istək və qayə uğrunda yaşamayan cəmiyyət nə üçün mövcuddur?
Demək, biz ədəbiyyatı keçmişdə
baş verənləri
bilmək üçün
oxuyuruq? Ədəbiyyat
hansı mövqedə
dayanmalıdır, kimin
tərəfində durmalıdır,
nəyi təlqin etməlidir?
Beləcə, ədəbiyyat
vahid milli ideologiyadan məhrum edilib və sanki ifadəli oxuya,
qiraətə çevrilib. Bu cür ədəbiyyat,
bu cür tədris bütün keçmiş effektini, tərbiyəedici missiyasını
qeyb etməkdədir. Abituriyentin yazı mədəniyyətinin yoxlanılmaması
ədəbiyyatın əhəmiyyətini
heçə endirir.
Ayrı-ayrı siniflər
üzrə proqramın quruluşuna nəzər salaq:
V sinfin proqramı aşağıdakı bölmələrdən ibarətdir:
I.
Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatı.
II.
Dünya şifahi xalq ədəbiyyatı.
III. İslam dini ilə tanışlıq.
IV. Doğma
vətənimiz.
V. Ana məhəbbəti, ana dünyası.
VI. Hikmət
xəzinəsi, insan taleyi.
VII. Qəhrəmanlıq lövhələri.
VIII. Əməyin, zəhmətin
qiyməti.
IX. Təbiətin gözəlliyi.
Təbiətə qayğı.
X.
Dünya ədəbiyyatından
seçmələr.
VI sinif proqramında nisbi dəyişikliklərdə
elə bu səpkidə tərtib olunub. Burda bölgü
vahid prinsipə əsaslanmır. Bölgü
gah ədəbiyyatın
növlərinə (şifahi
və yazılı ədəbiyyat), gah mövzulara görə, bə’zən də janrlar əsasında (VI sinifdə ”fantastika”) aparılır. Əslində
I, II, III bölmələri birləşdirmək mümkündür.
“Dünya şifahi xalq ədəbiyyatından”
bölməsində nağıllar
və əfsanələr
verilmişdir. Nağılları
bizim nağıllardan
sonra, əfsanələri
bizim əfsanələrin
ardınca vermək daha effektli olardı.
Materialların həcminə
də diqqət yetirmək gərəkdir.
Bizim iki nağılımız, dünya
xalqlarından isə üç nağıl məktəbliyə təqdim
edilir. Bölgü burdakının tərsinə
olsa daha yaxşı olardı. III bölmə hər iki sinifdə (V və VI) artıqdır.
Din ilə tanışlıq
tarix fənninin işidir. Ədəbiyyat proqramı şəriət
üçün uyarlı
deyil. Bir saatlıq ”Əfsanələr”də
iki əfsanə, bir saatlıq ”Lətifələr”də yalnız
bir lətifə vermək, ”Məlikməmməd”
nağılına, ”Basatın
Təpəgözü öldürməsi”
boyuna üç saat vaxt ayırmaq
düz deyil (”Məlikməmməd”i uşaqlar
3-4 yaşlarından bilir.
Proqrama dəyərli ədəbi-bədii nümunələr,
ədəbiyyatda müəyyən
xidməti olan yazıçı və şairlərin əsərləri
daxil edilməlidir.
V-VI siniflərdə əsərləri
verilən N.Babayev, Ü.Bünyadzadə, M. Məhzun,
Səbahi və bir şox bu
kimi tanınmayan imzalar ədəbiyyat üçün heç nə demir.
VI sinifdə əvvəlcə
əruz, sonra heca vəzni öyrədilir. Bunların
ardıcıllığını dəyişmək məntiqli
olmazdırmı? “Kitabi-Dədə
Qorqud” nə qədər təkrar oluna bilər? V sinifdə ”Basatın Təpəgözü öldürməsi”,
VI sinifdə Anarın
”Salur Qazan” povestindən parça, IX
sinifdə ”Salur Qazanın evinin yağmalanması”. ”Salur Qazan” povesti ilə ”Salur Qazanın evinin yağmalanması” boyunda fərqli və ziddiyyətli cəhətlər
olacaq, bu da şagirdlərdə çaşqınlıq yaradacaq.
VI sinifdə Qasım bəy Zakirin ”Durnalar” şeirinə nə ehtiyac var? Bu şeir aşağı siniflər
üçün uyarlıdır.
Başqa bir dəyərli şeirini, məsələn, ”Gəlsin”
qoşmasını öyrətmək
olmazmı?
Nə üçün
7-ci sinif proqramına Nəsimi yox, M.V.Vidadi kimi şairlər daxil edilib? Yunus Əmrə
həm VI, həm də VII siniflərdə nəzərdə tutulur, nə üçün?
VIII sinifdə bir sıra yazıçılar
haqqında oçerklər
verilib. M.Hadi, H.Cavid, Ə.Cavad, C.Cabbarlı, M.Şəhriyar,
S.Vurğun, A.İldırım,
M.Müşfiq haqqında
ədəbi-bədii oçerkə
”ehtiyac” hiss olunub. Bəs mədəniyyətimiz
üçün çalışmış
N.Nərimanov, Ə.Haqverdiyev,
Y.Vəzir, S.Rəhimov,
M.İbrahimov, R.Rza?!
Bir sıra yazıçıların
yaradıcılıq nümunələri
verilmişdir, bəs Ə.Əbülhəsən, M. Rahim, İ. Hüseynov, B. Bayramov, N. Xəzri nə üçün tamam unudulub?
IX-XI siniflərin ədəbiyyat
tarixində xronologiya gözlənilib. Lakin sistemsizlik də var. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı, ”Kitabi-Dədə Qorqud”, sonra XIII əsrə qədərki Azərbaycan
ədəbiyyatının icmalı
verilmişdir. Bunun ardınca türk xalqlarının dastanları-
”Yaradılış”, ”Alp Ər
Tonqa”, ”Oğuz Kağan”, ”Ergənəkon”,
Orxon-Yenisey kitabələri,
M.Kaşğarinin ”Kitabi-divani-lüğət-it
türk”, Xas Nacib Yusifin ”Kutadqu bilik” əsəri haqqında məlumat verilməsi (5 saat) planlaşdırılmışdır.
Qədim türk yazılı abidələri
ədəbiyyat materialı
deyil, türk xalqlarının tarixindən
danışılarkən bu
barədə məlumat
verilməlidir. M.Kaşğarinin
lüğəti haqqında
VII sinifdə verilmiş
məlumat kifayət edir. M.Kaşğarinin
IX-XI siniflərin «Azərbaycan
dili» dərslərində
tədrisi daha münasibdir. Qaldı ortaqlı dastanlar, onlara da o qədər
geniş yer verməyin əhəmiyyəti
yoxdur, bir-iki saatlıq məlumat kifayətdir. Həm də bu məlumat
XIII əsrə qədərki
Azərbaycan ədəbiyyatının
icmalından əvvələ
keçirilməlidir. Çünki
əlaqə qırılır:
Q.Təbrizi, X.Təbrizi,
M.Beyləqani, Məhsəti,
Xaqani haqqında məlumat verib, N.Gəncəviyə keçmək
lazım gəldiyi zamanda türk xalqlarının qədim ortaq dastanlarına keçid edilir. Ə.Xaqani kimi böyük şairə xüsusi yer verilməməsi də kiçik nöqsan sayılmamalıdır.
Milli ədəbi dilin təşəkkülü
intibah dövründən
- XVI əsrdən başlayır.
Bu sahədə , Şah
İsmayıl Xətai
ilə yanaşı, aşıq ədəbiyyatını,
el sənətini yeni ədəbi məktəb səviyyəsinə yüksəldən
Qurbaninin xüsusi xidməti var. O da unudulub. ”XVI-XVIII əsrlərdə
Azərbaycan ədəbiyyatı”
icmalını ”Aşıqlar”
və ”Koroğlu”dan sonraya keçirib, bu hissəni Qurbani ilə başlamaq daha uyarlı olardı. İcmalda yalnız M.V.Vidadi qalmalı, M.P.Vaqif çıxarılmalıdır,
çünki M. P. Vaqifə
ayrıca yer verilmişdir. Dünya ədəbiyyatı bölməsində
Firdovsi və Ə. Nəvai təkrar olunur - aşağı siniflərdə verilib.
X sinfin materialları dövrləşdirilərkən mötərizədə ”1800-1840”, “1850-1870” və s. yazılmışdır,
arada on il itir. Görünür, tərtibçilər ”50-70-ci illər”i
nəzərdə tutur,
lakin Nəbatiyə 4,
S.Ə.Şirvaniyə 9 saat
verildiyi halda, A.Bakıxanov, Ə.Haqverdiyev
tamam unudulub. Ə.Haqverdiyev yeni realist nəsrin və dramaturgiyanın ən görkəmli nümayəndəsidir.
Ona layiq olduğu yer verilməlidir.
XI sinfin proqramı da nöqsanlardan xali deyil. Mühacir
ədəbiyyatına icmal
kifayətdir. Uzunçuluq
edib həmin dövrdə yazılıb
deyə bəsit nümunələri dərsliyə
nə üçün
salmalı? M. S. Ordubadi,
Ə.Əbülhəsən, M.İbrahimov, M. Rahim və b. görkəmli sənət ustaları niyə kənara qoyulub?
Proqramda tənqid və ədəbiyyatşünaslığa
bir qədər az yer verilib.
Burada çox qısa şəkildə
M. Arif, M. Rəfili, C.
Xəndan, C. Cəfərov
və F. Qasımzadənin
adı çəkilir.
Kamal Talıbzadə, Qulu Xəlilov, Bəkir Nəbiyev, Yaşar Qarayev və başqaları, nədənsə, unudulub.
Ədəbiyyat tarixini
yazanlar unudulmamalıdır.
Ədəbiyyatın tarixini
yaradanlar öz obyektiv qiymətini almalıdır.
Tərcümə məsələlərinə də yer verilməlidir.Dünya ədəbiyyatı ilə məktəblilərin tanışlıq imkanı çox məhduddur. Əslində o, müasir prosesdən, imzalardan tamamilə xəbərsizdir. İndi elə dərsliklər hazırlanmalıdır ki, heç olmasa, bir neçə onilliyi yola sala bilsin.
Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 15 may.- S. 12.