Kənd çaparxanasından
Qori seminariyasına
1882-ci ildə Tiflisdə litoqrafiya üsulu ilə
(daş basmaxanası) qiymətli bir kitab çap olundu. Bu
müsəlman-azərbaycanlı balaları üçün
yazılmış, o vaxta kimi analoqu olmayan, yeni tipli milli dərslik
idi. O zaman heç kəs güman etməzdi ki, böyük
maarifpərvərlik yanğısı, elmə, təhsilə
məhəbbət ruhunda, əsl pedaqoq qələmi ilə
yazılmış “Vətən dili” adlı bu ilk dərslik
milli təhsilimizin inkişafında böyük intibaha səbəb
olacaq. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanın ictimai-siyasi, mədəni
həyatında əvəzsiz xidmətləri olmuş C.Məmmədquluzadə,
N. Nərimanov, Ü. Hacıbəyov, M. Maqomayev, S.S.Axundov, F.
Köçərli, İ. Musabəyov, R. Əfəndiyev, B. Bədəlbəyov
və digər görkəmli şəxsiyyətlərin
yetişməsində böyük rol oynamış bu kitab 1910-cu
ilədək düz yeddi dəfə nəşr olunmuşdur. Sonralar,
milli ədəbiyyatımızın tədqiqatçısı
Firidun bəy Köçərli bu dərslik haqqında belə
yazırdı: “Vətən dili” bizim məktəblərdə
tamam yeni bir dövr açdı”. Təəssüf ki, 1920-ci
ilədək istifadə olunan bu dərs vəsaiti bolşeviklərin
istilasından sonra tariximizin bir çox səhifələri
kimi tamamilə unuduldu və bir kənara atıldı. Bəs
bu qədər məşhur olan, yeddi dəfə nəşr
edilən dərsliyin müəllifi kim idi? Bugünkü gənc
nəsil onun haqqında nə bilir?
“Mədəniyyət” qəzeti
bu suallara aydınlıq gətirmək məqsədilə
paytaxt sakinləri arasında eksklüziv sorğu keçirib. Sorğuda
iştirak edənlərin demək olar ki, 50 faizi adıçəkilən
kitab və onun müəllifi barədə, ümumiyyətlə,
heç bir təsəvvürə malik olmadıqlarını
bildiriblər. Suallara qeyri-dəqiq və yanlış cavab verənlər
30 faiz təşkil edib. Respondentlərin 20 faizi isə cavab
verməkdə çətinlik çəkdiklərini bildiriblər.
Beləliklə, ”Mədəniyyət” qəzetinin bu
sayından etibarən milli maarifçilik mədəniyyətimizin
tarixi, onun keçdiyi inkişaf yolu, cəfakeş
maarifçilərimizin həyat və fəaliyyəti ilə
bağlı silsilə yazılar dərc edəcəyik. Aşağıdakı
məqalə bu sıradan ilk təşəbbüsdür.
İki sitat
1895-ci ildə Tiflisdə
nəşr olunan “Novoye obozreniye” qəzetində məşhur ədəbiyyatşünas,
görkəmli tədqiqatçı Firidun bəy Köçərlinin
imzası ilə maraqlı bir məqalə dərc olunur. Məqalədə
vaxtilə Qori Müəllimlər Seminariyasında ona dərs
demiş mərhum pedaqoq Aleksey Osipoviç Çernyayevski
haqqında xoş sözlər deyilir, bu nəcib insanın
müəllimlik ləyaqətinə, pedaqoqluq istedadına
yüksək qiymət verilirdi. Məqalə müəllifi
böyük bir qədirbilənlik və təəssübkeşlik
hissi ilə yazırdı: “Mərhum Çernyayevski...gözəl
pedaqoq idi, sadə xalqın və uşaqların
danışdığı Azərbaycan dilini də
yaxşı bilirdi. Azərbaycan xalq məsəllərini
heç kəs öz danışığında onun qədər
yerli-yerində işlətmirdi”.
Elə həmin ərəfədə,
digər tanınmış ədib, görkəmli maarif xadimi
Rəşid bəy Əfəndiyev isə “Çernyayevski
kimdir?” sərlövhəli məqaləsində Qori Müəllimlər
Seminariyasının Azərbaycan şöbəsinin rəhbəri,
böyük maarif fədaisi, azərbaycanlı uşaqlar
üçün Avropa tipli ilk milli dərslik yazaraq çap
etdirmiş, bütün şüurlu həyatını, fitri
istedad və bacarığını milli maarifimizin
inkişafına sərf etmiş, 40 illik pedaqoji fəaliyyəti
dövründə 250 nəfərdən artıq azərbaycanlı
ziyalı yetişdirmiş A.Çernyayevskinin vəfatından
sarsıldığını bildirir, müəllimi və
dostu olmuş bu insanın Azərbaycan maarifi üçün
sərf etdiyi əməyi yüksək qiymətləndirirdi. Rəşid
bəy məqaləsində belə bir həqiqəti də
vurğulayırdı ki, Aleksey Osipoviç istər maarif sahəsində,
istərsə də şəxsi həyatında hər kəsə
nümunə ola biləcək nadir şəxsiyyətlərdən
idi. Müəllif sonda “Çernyayevski kimdir” sualını təkrarlayaraq,
öz sualına elə özü də cavab verərək
yazırdı: “Çernyayevski Şamaxıda, kasıb bir rus
ailəsində doğulmuş və Azərbaycan dilini azərbaycanlı
oğlu kimi mənimsəmiş çox əxlaqlı,
çox tərbiyəli bir zat idi”.
Çaparxana işçisi...
1840-cı ildə Azərbaycanın
qədim və zəngin mədəniyyət mərkəzi
Şamaxıda dünyaya göz açan balaca Aleksey
uşaqlıq çağlarından maddi ehtiyac içərisində
yaşayıb. Imkanı olmadığı üçün təhsilini
tamamlaya bilməyən bu istedadlı insan həyatını
yenidən qurmaq, taleyini bir daha sınamaq məqsədilə gənc
yaşlarında ikən qoca anası ilə birlikdə Mərəzə
kəndinə (indiki Qobustan rayonu) köçərək
buradakı çaparxanada (Poçt idarəsi) işə
düzəlir. Boş vaxtlarında kasıb azərbaycanlı
balalarını başına toplayaraq onlara pulsuz və təmənnasız
savad öyrədən, təlim-tərbiyə verən
Çernyayevski tədricən bu işin aludəçisinə
çevrilir. Cədvəl tərtib edir, məşğələlər
keçirir, kənd uşaqlarını yazıb-oxumağa həvəsləndirmək
üçün əlindən gələni əsirgəmir. Az
sonra onun bu fəaliyyəti və məşğələləri
əsl məktəb halına düşür. Məlumatlara
görə, 1867-ci ildə Mərəzə kəndindəki bu
məktəbdə 81 nəfər şagirdin oxuduğu
bildirilir. Maraqlıdır ki, onların arasında 4 nəfər
müsəlman qız uşağı da var imiş.
Yaxşı deyiblər
ki, tale onunla mübarizə etməyə cəsarəti olan
insanlardan heç vaxt üz çevirmir. Təsadüfi deyil
ki, qısa bir zaman kəsiyində Mərəzə kəndindəki
bu məktəbin sorağı ətraf yerlərə də
yayılır. 1867-ci ildə xoş bir təsadüf
Çernyayevskinin həyatında böyük bir
dönüş yaradır, onun gələcək taleyini qəti
şəkildə müəyyənləşdirir. Həmin il
Bakıya gəlmiş Qafqaz Maarif Şöbəsinin müdiri
Y.M. Neverov Mərəzə kəndindən keçərkən
yerli çaparxana işçisinin məktəbi barəsində
xoş və tərifli sözlər eşidir. Çernyayevskinin
gənc-həvəskar müəllim kimi əldə etdiyi
müvəffəqiyyətlər maarif müdirini heyran edir. Çernyayevski
ilə tanış olan Neverov ona tezliklə Tiflisə gəlməyi,
burada maarif sahəsində çalışmağı təklif
edir və bu işdə ona yardımçı
olacağını bildirir. Geri dönərkən Neverov Qafqaz
canişininə bu barədə belə bir rəsmi məlumat
verir: “Heç bir elmi, hətta pedaqoji təhsil görməyən,
lakin geniş məlumatlı, fitri istedadlı Çernyayevski
o qədər də tanış olmadığı maarif sahəsində
gözəl nəticələr əldə etmişdir”.
Cəmi bir il sonra
Çernyayevski öz ərizəsinə əsasən Mərəzə
kənd çaparxanasındakı işindən
çıxaraq Tiflisə gəlir. Neverovun məsləhəti
və təkidi ilə gimnaziyada ekstern üsulu ilə imtahan
verib müəllimlik şəhadətnaməsi alır. Kənd
çaparxanasında yaşanan həyat isə tezliklə
xoş bir xatirəyə çevrilir.
Qori seminariyasında
1879-cu ildə Qori Müəllimlər
Seminariyası nəzdində Azərbaycan şöbəsinin
açılması məsələsi müzakirəyə
çıxarılan zaman A. Çernyayevski bu şöbənin
təşkili və yaradılması üçün ən
münasib və layiqli şəxs hesab edilir. Həmin ilin
yayında Azərbaycanın bütün irili-xırdalı
yaşayış məntəqələrini, kənd və
şəhərlərini qarış-qarış gəzib,
seminariyanın yenicə açılmış Azərbaycan
şöbəsində oxumaq üçün şagird toplayan
Aleksey Osipoviç cəmi bir neçə gənc ilə geri
qayıdır. Sonralar onlardan yalniz üç nəfəri,
Teymur bəy Bayraməlibəyov (Lənkəran), Səfərəli
bəy Vəlibəyov (Şuşa) və Mirzə Əliməmməd
Xəlilov (İrəvan) şəhadətnamə alıb xalq
müəllimi adına layiq görülürlər. A.
Çernyayevski Səfərəli bəy Vəlibəyovu dərs
demək üçün seminariyada saxlayır.
O zaman A.Osipoviçi
düşündürən problemlərdən biri də azərbaycanlı
şagirdlər üçün milli dərsliyin
yaradılması məsələsi idi. Ona görə də
bu maarif fədaisi Şamaxı, Mərəzə və Tiflisdə
yaşayıb işləyərkən əldə etdiyi,
böyük qayğı ilə topladığı
materialların əsasında Azərbaycan dilində ilk milli dərslik
yazmağa başlayır. 1882-ci ildə Çernyayevski “Vətən
dili” adlanan bu dərsliyi Tiflisdə daş basmaxanasında nəşr
etdirir. Kitabda ilk dəfə olaraq dilimizin qrammatik
qayda-qanunları, durğu işarələri, orfoqrafiya və
yazı qaydaları haqqında məlumat verilirdi. 1888-ci ildə
böyük pedaqoq Səfərəli bəy Vəlibəyovla
birlikdə “Vətən dili”nin II hissəsini də çap
etdirir.
A.Çernyayevskinin milli
maarif sahəsindəki xidmətlərini sonralar Azərbaycanın
görkəmli ziyalıları dönə-dönə, qədirbilənliklə
xatırlamış, onun bu sahədəki zəhmətinə
yüksək qiymət vermişlər. Çernyayevski
özü də gördüyü işin necə ağır
və məsuliyyətli olduğunu dönə-dönə qeyd
etmiş, lakin bundan böyük zövq aldığını
söyləmişdir. O, 1879-cu ilin iyununda seminariyanın o
zamankı direktoru D. Semyonova göndərdiyi məktubunda
yazırdı: “Çox hörmətli Dmitri Dmitriyeviç! Mənə
verdiyiniz tapşırıq kifayət qədər yerinə
yetirilmişdir. Açığını desək, bu səyahət
mənə çox baha başa gəldi. 3600 kilometrdən
artıq məsafənin 2400 kilometrini 30-40 dərəcə
istidə, əzablı yollarla və özü də müxtəlif
nəqliyyat vasitələri ilə keçib getməli oldum. Bu
da mənim zəif səhhətimdə əks olunmaya bilməzdi.
Lakin bu saysız-hesabsız əzab və əziyyətlərə
baxmayaraq, tapşırığı imkanım dairəsində
müvəffəqiyyətlə yerinə yetirdiyim
üçün çox şadam”.
Məlumatlara görə,
bu fədakar maarifçi Azərbaycan dilində “Fikir” adlı
qəzet nəşr etmək istəmiş, lakin buna nail ola
bilməmişdir. Böyük rus pedaqoqu Uşinskinin mütərəqqi
pedaqoji ənənələrini Azərbaycan mühitində
müvəffəqiyyətlə davam etdirən A.
Çernyayevski 1894-cü ildə Tiflisdə vəfat etmiş
və öz sevimli şagirdlərinin, məsləkdaşlarının,
dostlarının çiynində son mənzilə yola
salınmışdır.
Çernyayevski kimi
insanlar haqqında danışarkən məşhur bir kəlam
yada düşür: “İşıqlı əməl sahibləri
olmasaydı, dünya qoltuq ağaclarına söykənərdi”.
Bəli, işıqlı əməllər zaman keçdikcə
nəinki sönmür, əksinə daha cazibədar, daha
güclü, daha parlaq olur. Təqribən bir əsr
yaşı olan “Vətən dili” adlı milli dərsliyimiz də
bu böyük işığın bir zərrəsidir.
Cəlal Tağıyev
Mədəniyyət.- 2009.- 15 may.- S. 6.