"Atamın heykəli ağlayır...
Talıblı-30, mənzil
26-da qəlbində böyük
bir tarix yaşadan yaşlı, yorğun, keçmişini
heç vaxt unutmayan ağ saçlı bir ana yaşayır. Bu qadının unutmadığı
keçmiş acı
səhifələrlə doludur.
Dünya müharibəsi,
repressiyalar... Bir xalqın azadlığı
uğrunda mübarizədə
dağılan yüzlərlə
azərbaycanlı ziyalı
ailələri...
Bəlkə kimsə, nə vaxtsa M.Topçubaşovun və
ölkənin ən sayılıb-seçilən adamlarının
balaları ilə bir partada oturan,
bir məktəbdə
oxuyan bu qadının bu gününü heç vaxt düşünməmişdi.
Ancaq həyat bizi qabağına salıb istədiyi yerə apara bilərmiş...
Onun düşüncəsində
indi ilişib qalan böyük aktyorlar, dramaturqlar, rəssamlar və “gecə döyülən qapılar»ın ardındakı naməlum tanışlar hərdən
evin hansısa küncündə peyda olub, Dilarə xanımı keçmişinə
qaytarırlar.
Bu qadın milli düşüncəmizin, əxlaqımızın,
ən ülvi duyğularımızın formalaşmasında
müstəsna rolu olan teatr sənətini
Azərbaycanda inkişaf
etdirən böyük
sənətkarlardan birinin
- Hacıağa Abbasovun
qızıdır.
Hacıağa Abbasovun qızı “atamın heykəlini yuyanda elə bilirəm o, ağlayır” deyirdi... Mən sizə Dilarə xanım haqqında yox, Hacıağa Abbasov haqqında danışacağam...
Dünya Allahın qəzəbinə uğramışdı...
Səfeh ideologiyalar və böyük imperiyaların siyası oyunlarının burulğanında
kiçik xalqlar məhv olub gedir. Ancaq o xalqlar qalib gəlib
əsrdən-əsrə, tarixdən-tarixə
keçə bilir ki, o xalqın düşünən beyni,
həyata və millətinə normal, sağlam
zehinlə baxan ziyalıları olur. Nə yaxşı ki, bizim də
Hacıağa Abbasov kimi təəssübkeş,
xalqı uğrunda hər cür əzab-əziyyətə qatlaşa
bilən ziyalı vətənpərvərlərimiz var idi. Onlar
bu gün də var...
Öncə onun haqqında Vikipediada gedən ensiklopedik informasiyanı çatdırım,
sonra Dilarə xanımın dediklərindən,
öz oxuduqlarımdan...
“Komik aktyor, fərasətli
teatr təşkilatçısı
və rəhbəri, ictimai xadim, məlumatlı ziyalı kimi tanınıb-sevilən
Hacıağa Mütəllib
oğlu Abbasov 16 iyun 1888-ci ildə Bakının Maştağa
kəndində müəllim
ailəsində doğulub.
İbtidai təhsilini
doğulduğu kənddəki
rus-tatar (rus-türk) məktəbində alıb
və sonra Bakıda oxuyub. 1906-1909-cu illərdə Petrovsk-Portda
(indiki Mahaçqala) pedaqoji təhsilə yiyələnib. Burada oxuyarkən azərbaycanlılardan
ibarət teatr dəstəsi yaradıb və həmin truppa ilə Teymurxanşurada (sonra Bunyaksk adlandırıldı)
teatr açıb. Təhsilini başa vurduqdan sonra müəllim diplomu ilə Bakıya qayıdıb. Balaxanı kəndində Mirzə Ələkbər Sabirlə
birlikdə uşaqlara
dərs deyib. Eyni zamanda Müsəlman
Artistləri Cəmiyyətinin,
"Nicat", "Həmiyyət"
teatr truppalarının
fəal üzvü olub. Sonralar "Səfa" cəmiyyətinin
teatr truppasında,
"Zülfüqar bəy
və Üzeyir bəy Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti"ndə
aktyorluq edib. 1920-ci ildə bugünkü Akademik Milli Dram Teatrına üzv olan Hacıağa Abbasov bir müddət
burada çalışıb.
Həyat və sənət dostu Mirzağa Əliyevlə birgə 1921-ci il noyabrın 13-də Bakı
Türk Azad Tənqid və Təbliğ Teatrını yaradıblar,
özü direktor olub. Həmin sənət ocağı bu iki aktyorun
adı ilə bağlı olduğuna görə tamaşaçılar
arasında "Hacımirz"
teatrı kimi tanınıb-sevilirdi. 1925-ci ildə
Hacıağa Abbasov akademik teatra direktor təyin olunub. Bakı Teatr Məktəbində direktor işləyib
(1929-1937). Repressiya illərində
təqib olunduğuna görə bir müddət Orta Asiya respublikalarında yaşayıb. Səksən
yeddi yaşında Bakıda dünyasını
dəyişib və doğma kəndində torpağa tapşırılıb.
Əsas rolları: Şeyx Nəsrullah ("Ölülər", C.Məmmədquluzadə),
Mirzə Mehdi xan, Şamdan bəy ("Nadir şah"
və "Şamdan bəy", N.Nərimanov),
Ağa Kərim xan, Hacı Qəmbər ("Ağa Kərim xan Ərdəbili" və
"Hacı Qəmbər",
N.Vəzirov), Molla İbrahimxəlil ("Molla
İbrahimxəlil kimyagər",
M.F.Axundzadə), Qubad
("Dəmirçi Gavə",
Ş.Sami), Osip ("Müfəttiş", Qoqol),
Moisey ("Yəhudilər",
Y.Çireov). Aktyor Üzeyir bəy Hacıbəyovun "Məşədi
İbad", "Arşın
mal alan", "Ər
və arvad" operettalarında Məşədi
İbad, Soltan bəy, Kəblə Qubad rollarını müxtəlif quruluşlarda
dəfələrlə və
uğurla oynayıb. Sənətdə qazandığı
nailiyyətlərə və
teatr sənətinin inkişafında göstərdiyi
xidmətlərə görə
Hacıağa Abbasova xalq artisti fəxri
adı verilib (1932). Hacıağa Abbasov 7 may
1975-ci ildə Bakıda
vəfat edib”.
Faciələrin arasında gülən adam...
Bəlkə də elə müharibənin ortasında, bu qeyri-bərabər güclərin
arasında Azərbaycan
xalqını hər iki tərəfin faciəsinə güldürməklə
qalibiyyətə aparmaq
mümkün idi. Dünyanın böyük
inqilabi çevirilişləri
zamanında bu balaca ölkədə - az qala Allahın
belə unutduğu bu diyarda Hacıağa
Abbasov ziyalı dostları ilə birgə xalqını yaşatmaq, onun milli düşüncəsini
və şüurunu daim yüksək tutmaq uğrunda mübarizə aparırdı.
O, Şeyx Nəsrullahların simasında
vuruşurdu...
Ancaq... kiçik ölkənin qəhrəmanları
da «kiçik» olur. Onlar öz
nöqtə boyda vətənini qorumağa çalışarkən böyük
imperiyaların oyununun,
bir parçası olduğunu unudurlar. Əfsus ki, Hacıağa Abbasov da xalqını bu imperiyaların oyunlarından kənara çəkə bilmədi.
Biz də Allahın qəzəbinə uğradıq
və müharibədə
yüzlərlə şəhid
verdik...
Sürgünlük...
Atılmışlıq...
“Gecə döyülən qapılar”...
Təqiblər. Hacıağa
Abbasovun mənzilindən
də yan keçmədi. Bütün
düşünən beyinləri
yox etməyi qarşısına məqsəd
qoymuş ideologiya onun da evinə
soyuq Sibir küləkləri xəbərini
gətirməli oldu. Hacıağa Abbasovu sürgün etdilər. Onun həyat yoldaşını isə
Bayıl türməsində
bir neçə ay saxladılar... Beləcə,
sənətkarın əzab
dolu, acınacaqlı həyatı başladı...
Bəlkə Qaliley kimi o da tövbə edə bilərdi... Ancaq o, öz niyyətindən dönmədi və xalqının azadlıq uğrundakı mübarizəsində onun şüurunun, düşüncəsinin gerçəkləri görməsinə yardımçı olduğuna görə peşmançılıq hissi keçirmədi. Sonralar Lenin onu bağışladı...
Allah bütün dünyanı unudub?..
İnsanlar yanındakı insanı unudub?..
Biz hamımız keçmişimizi unuduruq?..
Zaman hər şeyi unutdura bilər. Ancaq qanla yazılmış tarixi unutmağın adı “tale” yox “manqurt”luqdur. Dəyərlərin dəyişildiyi, dünyanın postmodernizmə keçdiyi, sərhədlərin itdiyi bir vaxtda varlığımız, mədəniyyətimiz, keçmişimiz qloballaşan dünyanın xaosunda itməzmi? Böyük hadisələr, itkilər, bəzən, çox xırda şeylərdən başlamırmı? Bu başlamın qarşısını almaq üçün bəlkə elə qədir-qiymətləndirməyə Hacıağa Abbasovdan başlamalı?.. Onun adına adi bir küçəni adlandırmaq olmazdımı? Evinin qarşısına balaca bir yazı lövhəsi necə? O küçədən keçən sevgililər, qocalar, qarılar bugünkü əmin-amanlığın, sənət səviyyəmizin mənbəyində Hacıağa Abbasovların da durduqlarını bilsəydilər, nolardı, əcəba?..
Dünənki tariximizi, milli keçmişimizi qorumağın nümunəsini yaradaq ki, qarşıdan gələn daha güclü və bir az da təbii xaos fırtınasında bizi də qoruyanlar yaransın. Yaşadaq ki, yaşatsınlar...
Ziyad Quluzadə
Mədəniyyət.- 2009.- 20 may.- S. 11.