Muzeyşünaslığın inkişafına dəyərli
töhfə
Muzeyçilik təcrübəsində diqqətçəkən
məqamlardan biri də ekspozisiyaların estetik xüsusiyyətləri,
onların muzey mühiti ilə düzgün əlaqələndirilməsi,
ekspozisiya-interyer münasibətlərinin öyrənilməsi
problemidir. Azərbaycan muzeyşünaslığı son illərdə
bir sıra fundamental tədqiqatlarla zənginləşsə də,
etiraf etmək lazımdır ki, muzeylərdə məkan
estetikası məsələlərinə yetərincə fikir
verilməyib. Tədqiqatçılarımız daha çox
muzey tarixinə, qismən eksponatların təhlilinə
üstünlük verirlər. Muzey ekspozisiyalarının
qurulmasının estetik əsasları isə az öyrənilmişdir.
Haqqında söz açmaq istədiyimiz monoqrafiya məhz bu
mövzuya - muzey ekspozisiyalarının estetik əsaslarının
öyrənilməsinə həsr edilmişdir. «Muzey
ekspozisiyalarının estetik əsasları» adlı
monoqrafiyanın müəllifi sənətşünaslıq
namizədi, AMEA-nın Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun baş elmi işçisi Aludə
Zeynalovadır.
Monoqrafiyanın birinci fəslində
Azərbaycanda muzeyçilik ənənələrinin tarixi
köklərindən, onun çoxəsrlik təkamül və
təşəkkül yollarından danışılır. A.Zeynalova göstərir
ki, ölkəmizdə
muzeylər nisbətən
gec - XIX-XX əsrlərin
ayırıcında meydana
gəlsə də, əslində xalqımızın
qədim və zəngin muzeyçilik, kolleksiyaçılıq ənənələri
olmuşdur. Vaxtilə Azərbaycan hökmdarlarının
- Atabəylərin, Eldəgizlərin,
Ağqoyunluların, Qaraqoyunluların,
Səfəvilərin və
başqalarının saraylarında
qiymətli materiallardan
nəfis şəkildə
işlənmiş gözəl
sənətkarlıq nümunələri,
rəsm əsərləri,
xalq yaradıcılığı
inciləri mühafizə
edilirdi. Həmin məlumatlar monoqrafiyada öz əksini tapmışdır ki, bu da milli
muzeyçilik ənənələrimizin
uzun illər nəzərdən kənarda
qalmış köklərinin
aşkar edilməsi baxımından, şübhəsiz,
çox qiymətlidir.
Burada ciddi elmi nəticələrlə
yanaşı, həm də bariz vətəndaş
mövqeyi, Azərbaycançılıq
ideyaları öz ifadəsini tapmışdır.
Monoqrafiyanın ikinci və
üçüncü fəsilləri bilavasitə muzey
ekspozisiyalarının estetik əsasları problemlərini əhatə
edir. «Muzeyçiliyin bədii və ictimai meyarları» adlanan ikinci fəsildə muzey işinin ümumi estetik əsasları, həmçinin
interyer tərtibatında
bədii və texniki vasitələrin rolu problemi işıqlandırılır.
Üçüncü fəsil
«Bədii-estetik quruluş və muzey işinin aktual problemləri» adlanır. Bu fəsildə müəllif Bakı şəhərində yerləşən
bir sıra muzeylərdəki ekspozisiya
xəttinin geniş estetik şərhini vermişdir. Nəzərdən
keçirilən digər
maraqlı cəhət
isə muzeylərin müasir dövrdə ictimai-siyasi əhəmiyyəti
ilə əlaqədardır.
Monoqrafiyanın
«Regionlarda muzeylər» adlanan IV fəslində
respublikamızın müxtəlif bölgələrində
yerləşən muzeylərdən, onların quruluş
xüsusiyyətlərindən, ekspozisiyalarının bədii-estetik
həllindən danışılır. Fəsildə orijinal cəhətləri ilə
seçilən materiallar
üstünlük təşkil
edir. A.Zeynalova muzeyşünaslıq elmimizdə ilk dəfə olaraq Gəncə Dövlət Tarix-Diyarşünaslıq
Muzeyinin ekspozisiya xüsusiyyətlərinin geniş
təhlilini vermiş,
bir sıra maddi-mədəniyyət nümunələrini və
incəsənət əsərlərini
təsvir etmişdir.
Digər orijinal məqam isə Gəncə şəhərində
yerləşən Heydər
Əliyev xatirə kompleksinin ümumi təhlilindən ibarətdir.
Monoqrafiyada bu kompleks əhatəli, sənətşünaslıq nöqteyi-nəzərincə peşəkar
surətdə tədqiq
olunmuşdur. Eyni sözləri Gəncə
şəhərində yerləşən
başqa bir muzey haqqında - xalq yazıçısı
Mir Cəlalın ev-muzeyi haqqında da söyləmək olar. Bir daha
qeyd edək ki, adıçəkilən
muzeylərin bədii-estetik təhlili Azərbaycan muzeyşünaslığında
ilk addımdır.
Monoqrafiyanın V fəslində
qeyri-fundamental xarakterli, spesifik səciyyə daşıyan
muzeylərimiz nəzərdən keçirilir. «Ev və müəssisə
muzeyləri» adlanan bölmədə müəssisə muzeyləri
və şəxsi muzeylər işıqlandırılır.
Söyləmək
lazımdır ki, respublikamızda çox yayılmış
olan ev-muzeylərinin heç də hamısı əhatəli
şəkildə öyrənilməmişdir. Bir sıra muzeylər, o cümlədən H.Cavidin,
Ü.Hacıbəyovun, S.Vurğunun
ev-muzeyləri tədqiqatçılara yaxşı
məlumdur. Bununla yanaşı, bəzi digər ev-muzeyləri,
misal üçün
L. və M. Rostropoviçlərin
ev-muzeyi barədə nəinki ictimaiyyətə,
hətta əlaqədar
elmi dairələrə
belə az şey məlumdur. Bu baxımdan belə muzeylərin tədqiqata cəlb edilməsi, onların sənətşünaslıq təhlili
çox faydalıdır
və muzeyşünaslığı
yeni-yeni materiallarla zənginləşdirir.
Tədqiqat işində
diqqətimizi cəlb edən başqa bir yenilik - müəssisə
muzeylərinin öyrənilməsi, onların bədii-estetik
xarakterinin tədqiq edilməsidir. Etiraf edək ki, respublikada say etibarilə üstünlük təşkil
edən müəssisə
muzeyləri barədə
çox az mütəxəssisdə yetərli
məlumat vardır. Bunun əsas səbəbi həmin muzeylərin muzeyşünaslarımız
tərəfindən öyrənilməməsidir.
A.Zeynalova məhz bu fakta diqqət
yetirmiş, boşluğu
doldurmağa çalışmış,
bir çox müəssisə muzeyinin
qısa, lakin faktik məlumatlarla zəngin, konkret təhlilini vermişdir. Bu, muzeyşünaslığımızda
monoqrafiya xarakterli ilk analoji addımdır.
Səhiyyə Tarixi Muzeyi,
Azərbaycan Dövlət
Dəmir Yolu Muzeyi, Xəzər Dəniz Gəmiçiliyi
İdarəsinin Tarix Muzeyi, Televiziya və Radio Tarixi
Muzeyi, Milli Olimpiya Komitəsi Muzeyi, bir çox
ali məktəblərin
muzeyləri haqqında
burada qiymətli məlumatlar yer almışdır.
Monoqrafiyanın sonuncu,
VI fəslində Azərbaycan muzeyşünaslıq elminin
bilavasitə özü, onun tərkib hissələri, əsas
istiqamətləri, aparılan elmi-tədqiqat işlərinin
peşəkar xarakteri tədqiqat müstəvisinə
çıxarılmışdır. Müəllif bu fəsildə
müxtəlif elm və təhsil müəssisələrinin,
muzeylərin iş təcrübəsinə nəzər
salmış, burada aparılan elmi-tədqiqatların
muzeyşünaslıq elmi üçün faydalı
olduğunu vurğulamışdır.
Monoqrafiyada müəllif
muzeyşünaslıq anlayışının klassik səciyyəsini
izah etməyə, belə demək mümkünsə, modelini
qurmağa cəhd göstərir. Tədqiqatçı qeyd edir ki, muzeyşünaslıq
elmi muzeyçilik fəaliyyətinin məcmusu
olmaqla bərabər, geniş mənada həm də muzey məsələləri
ilə bağlı olan elmi-tədqiqat
işlərini özündə
ehtiva edir. Sözügedən elmi əsəri əhəmiyyətli
edən bir sıra başqa cəhətlər də var. Belə ki, kitabda ekspozisiyaların,
interyer və eksteryerin bədii-estetik xarakterini şərh edən yüzə yaxın fotoşəkil yerləşdirilmişdir.
Kitabda yer alan müxtəlif nəticələr, elmi araşdırmalar bu şəkillər vasitəsilə
öz əyani təsvirini tapır. Fotoşəkillər mətnlidir
və ardıcıllıqla
nömrələnmişdir. Nömrə əsasında
kitabın sonunda hər bir şəklin
mətni verilmişdir.
Mətnlər üç
dildə - Azərbaycan,
ingilis və rus dillərindədir. Sonuncu iki dildə
monoqrafiyada geniş xülasələr də yer almışdır. Bu xülasələr kitabdan həmçinin xarici mütəxəssislərin
də istifadə edə bilməsinə şərait yaradır.
Elfira Qurbanova,
sənətşünaslıq namizədi, dosent
Mədəniyyət.- 2009.- 20 may.- S. 5.