Ədəbiyyatın əbədiyyətini
fəth etmiş yazıçı
Uca dağın əzəməti uzaqlardan daha aydın
göründüyü kimi, tarix bizdən uzaqlaşdıqca
İlyas Əfəndiyev də daha uca və əzəmətli
görünür. Böyük alman filosofu F.Nitsşenin
gözəl bir sözü var: «Dağlarda ən kəsə yol
zirvədən-zirvəyə gedən yoldur, fəqət bunun
üçün uzun ayaqların olmalıdır». İ.Əfəndiyev
belə bir qüdrətə malik idi, o heç vaxt enmədi,
daim ucaldı, çünki o, zirvələr üçün
doğulmuşdu. Həm istedadı, həm də şəxsiyyəti!
Onun yaradıcılığı zirvələri göyə
çatan dağ silsiləsinə bənzəyir, hər əsəri
yeni bir zirvə kimi daxil olmuşdu Azərbaycan ədəbiyyatına.
İ.Əfəndiyev 82 sənəlik zəngin və mənalı
ömrün 60-dan çoxunu zirvədən-zirvəyə getdi
və əbədiyyətə qovuşdu - ədəbiyyatın
əbədiyyətinə!
Sağlığında
olduğu kimi, bu gün də o, ən uca bədii bir zirvə
olaraq yaradıcılıq üçün, ədəbiyyat
üçün meyardır.
İ.Əfəndiyev Azərbaycan
tarixinə dünya müharibələri, inqilabi
çevrilişlər, siyasi qalmaqallar və qanlı
repressiyalar epoxası kimi daxil olmuş XX əsrin müasiri,
yol yoldaşı idi. Bu əsr öz sərt sifətini ona hələ
uşaq ikən - bəy babalarına, zadəgan nəslinə
zərbələr vurarkən tanıtmışdı. Bolşevizmin
ideoloqları tarixin bic ideologiyasını əldə dəstəvuz
edərək əsil-nəcabətli bir ailəni kiçik
daxmaya dolduranda körpə İlyas bu daxmaya girmədi və
elə o andan da gələcəyin böyük ədibinin
totalitar ideologiyaya boyun əymiş əsrlə mücadilələri
başlandı. Ədib o günləri xatırlayaraq
yazmışdı: «Bizim ailəmiz çox çətin vəziyyətdə
idi. Atam səs hüququndan məhrum edildiyi üçün
uzun illər işsiz qalmışdı. Yeddi uşağın
böyüyü mən idim. Atamın vaxtilə tikdirdiyi
böyük evimizi əlimizdən almışdılar. Bizim
doqquz adamdan ibarət ailəmizə öz evimizin ikinci mərtəbəsində
iki balaca otaq vermişdilər. Balaca qardaşlarım yemək
stolunun altında, üstündə yatırdılar».
İlk hekayələrini
bir qədər əvvəl yazsa da, İ.Əfəndiyev ədəbiyyat
tarixinə XX əsrin ən keşməkeşli bir
dövründə - 1939-cu ildə «Kənddən məktublar»
kitabı ilə daxil oldu.
Bu, ziyalılar,
xüsusilə yazıçı və tənqidçilər
üzərində repressiyaların tüğyan etdiyi, cəmiyyətdə
satqınlığın, donosbazlığın baş
alıb getdiyi bir dövr idi. İ.Əfəndiyev belə bir
dövrdə əzm və inamla, başlıcası isə bənzərsiz
istedadı və şəxsiyyəti ilə ədəbiyyata gəldi,
nəinki sözün, ümumiyyətlə, insanın
ucuzlaşdığı bir dövrdə bədii sözü
urvata mindirdi, bədii fikrin diqqət və istiqamətini insan
şəxsiyyətinə, onun daxili-mənəvi aləminə
yönəltməyə nail oldu. Totalitar sovet rejimi
çökəndən sonra, arxivlərə yol
açılanda məlum oldu ki, İ.Əfəndiyev
repressiyalardan üzüağ, alnıaçıq
çıxıb. Beləliklə, o, bütün ömrü
boyu onun nəslinə, vətəninə yad gözlə
baxmış amansız ideologiyaya boyun əymədi, əksinə,
bütün ömrü boyu milli yazıçı olaraq
qaldı.
İ.Əfəndiyev Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində «60-cı illər nəsri»,
«yeni nəsr» kimi şöhrətlənmiş nəslin müəllimidir.
Məhz o, müasiri Ə.Məmmədxanlı ilə birlikdə
ədəbiyyatımızda lirik-psixoloji nəsrin əsasını
qoydu və bu nəsrin «Söyüdlü arx» (1958),
«Körpüsalanlar» (1960), «Dağlar arxasında üç
dost» (1963), «Sarıköynəklə Valehin nağılı»
(1978), «Geriyə baxma, qoca» (1980), «Üçatılan» (1981),
«Qaçaq Süleymanın ölümü» (1993) kimi dəyərli
nümunələrini yaratdı. Sonralar ədib özü
yazmışdı: «İstər nəsr, istərsə də
dram əsərləri, nə yazmışamsa, son dərəcə
səmimi, təbii yazmağa cəhd etmişəm. Həyat həqiqətlərinə
təmənnasız, namusla sadiq qalmağa
çalışmışam».
Yazıçının
nəsr əsərlərinin gücü məhz bunda - istedad və
səmimiyyətin vəhdətində idi. 50-60-cı illərdə
«Söyüdlü arx», 70-80-ci illərdə «Sarıköynəklə
Valehin nağılı» gənc nəsillərin mənəvi-əxlaqi
tərbiyəsində böyük universitetlər qədər
mühüm rol oynadı, «Körpüsalanlar» nəinki
60-cı illərdə ədəbiyyata münasibətdə
çevriliş yaratdı, hətta özü ilə məşğul
olan yeni ədəbi tənqid məktəbi
formalaşdırdı. Ədəbi tənqidin yekdil qənaəti
belə idi: «İlyas Əfəndiyev müasirliyi dərindən
duyan, orijinal, həssas yazıçıdır, onun qələmi,
istedadının təkraredilməz xüsusiyyətləri
öz təbiiliyi və aydınlığı ilə
seçilir, əsərlərində incə bir lirika, romantik
vüsət vardır, dili axıcı, şəffaf və
poetikdir. Burada yazıçının insanın mənəvi
aləminin dərinliklərinə baş vurmaq
bacarığı da əlavə olunsa, gözümüz
önündə İ.Əfəndiyevin
yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan məziyyətlərin geniş və əlvan mənzərəsi
açılar» (Ə.Ağayev).
İ.Əfəndiyev 40
ildən artıq, demək olar ki, XX əsrin ikinci yarısında
Azərbaycan teatrının ağırlığını
şərəflə öz çiyinlərində
daşıdı. XX əsr Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində teatr məktəbi yaratmaq üç böyük
dramaturqa nəsib olub: C.Cabbarlıya, H.Cavidə və İ.Əfəndiyevə!
Onların dramaturgiyası teatrda rejissor və aktyor məktəbləri
formalaşdırdı: monumental üslublu rejissura
(başçısı A.İsgəndərov), romantik pafoslu
üsluba malik rejissura (başçısı M.Məmmədov)
və psixologizm məktəbi (başçısı
T.Kazımov).
İlyas müəllim
XX əsrin ikinci yarısında formalaşmış rejissor sənətini
təhlil edərək yazırdı: «Rejissor barədə
düşünəndə gözümün
qarşısında Adil İsgəndərov, Tofiq Kazımov,
Mehdi Məmmədov canlanır... Mən, əsasən, bu
rejissorların işi ilə ya bilavasitə, ya da
dolayısı ilə tanışam. İstər Adil İskəndərovun,
istərsə də Tofiq Kazımovun akademik teatrda fəaliyyəti
ayrı-ayrılıqda hərəsi bir mərhələdir. Əgər
Adil İsgəndərov genişmiqyaslı, diapazonlu, epik səpkili
tamaşalar ustası kimi parlamışdısa, Tofiq Kazımov
lirik-psixoloji tamaşaların həssas, emosional, istedadlı
bir quruluşçusu kimi tanınmışdı».
İ.Əfəndiyevin
«Atayevlər ailəsi» (1954), «Sən həmişə mənimləsən»
(1964), «Unuda bilmirəm» (1968), «Məhv olmuş gündəliklər»
(1969), «Mahnı dağlarda qaldı» (1972), «Qəribə
oğlan», «Büllur sarayda», «Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı», «Xurşudbanu Natəvan» (1981), «Bizim qəribə
taleyimiz» (1988), «Hökmdar və qızı» (1994) kimi pyesləri
teatrın inkişafını yeni - lirik-psixoloji istiqamətə
yönəltdi.
İ.Əfəndiyev
teatrının öz aktyor məktəbi formalaşdı:
H.Turabov, A.Pənahova, F.Poladov, Ə.Qədirov və
başqaları bu məktəbin ən istedadlı və bənzərsiz
nümayəndələridir.
Bir qədər irəlidə
adlarını çəkdiyimiz nəsr əsərləri ilə
bərabər, orijinal dramaturgiyası ilə də İ.Əfəndiyev
sovet dövrü ədəbi mühitində və teatr
prosesində sosializm realizminin ideoloji ehkamlarını
ustalıqla dağıdır, onun monoton estetik prinsiplərini
tənəzzülə uğradırdı. Azərbaycan ədəbi
mühitində bədnam konfliktsizlik nəzəriyyəsinə
ilk zərbəni İ.Əfəndiyevin dərin konfliktlər əsasında
yazılmış «Bahar suları» vurdu. Məhz onun nəsri
şablon müsbət qəhrəmanı gülünc bir vəziyyətə
saldı.
«İ.Əfəndiyev nəinki
iştirakçısı olduğu ədəbi prosesin
qabaqcıl, cəsarətli meyillərini əsərlərində
təmsil edir, həm də əsərləri, bütün
yaradıcılığı bu mənada müasir ədəbi
prosesə əzəmətli miqyasda təsir göstərir,
onu istiqamətləndirirdi» (Ş.Salmanov).
Cəsarətlə demək
olar ki, çox novator nəsri, bənzərsiz
dramaturgiyası, Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyətinə
qayğı və məhəbbət dolu məqalələri,
şəxsiyyətinə ardıcıl və dönməz sədaqəti
ilə İ.Əfəndiyev, həqiqətən, XX əsrin
60-cı illərindən «ədəbi dövrün
başçısı» idi. O, bu ədəbi-tarixi missiyanı
son dərəcə dəqiq, cəsarətlə və inadkar
bir inamla başa vurub, ədəbiyyat tariximizdə dərin iz
qoyaraq əbədiyyətə qovuşdu.
80-ci illərin əvvəlləri
idi. Gənc tənqidçi kimi televiziyada «Yeni əsərlər,
yeni arzular» verilişini aparırdım. Növbəti
verilişi yazıçıların Şüvəlandakı
Yaradıcılıq evində hazırlayırdıq. Bu
verilişdə Əzizə Cəfərzadə, Əlibala
Hacızadə, Atif Zeynallı, Məhərrəm Əlizadə
çəkilirdi. İlk müsahibim İlyas Əfəndiyev
idi, onu nəvələri ilə çəkdik. O zaman görkəmli
sovet yazıçılarına «Sosialist Əməyi Qəhrəmanı»
adı verilirdi. Bu, həmin dövrdə dövlətin ən
böyük fəxri adı sayılırdı. Və mən
çox səmimi keçən söhbətimiz zamanı
İlyas müəllimdən soruşdum: - İlyas müəllim,
nə əcəb sizə «Sosialist Əməyi Qəhrəmanı»
adını verməyiblər? İlyas müəllimin
üzü ciddiləşdi, sərt görkəm aldı, amma,
yəqin, mənim xətrimə dəyməmək
üçün gülərək yavaşca dedi: -
Çünki mən sosialist yazıçısı deyiləm.
Bir də ki, mən belə şeylərə məhəl qoymuram.
Sonra keçdi dahi ədiblər haqqında söhbətə...
İ.Əfəndiyev
sovet dövrünün ən böyük milli Azərbaycan
yazıçısı idi, yaradıcılığı
türkçülük və azərbaycançılığın
vəhdətindən mayalanmışdı. Elə buna görə
də 60 illik yaradıcılıq dövründə sovet
ideologiyası İ.Əfəndiyevə qalib gələ bilmədi.
Əksinə, tarix İ.Əfəndiyev fenomeninin təsdiqinə
və təsbitinə xidmət etdi. Onun əsərlərini
bir daha nəzərdən keçirəndə
yaradıcılığının əzəmətinə,
istedadının nəhayətsizliyinə, şəxsiyyətinin
dönməzliyinə və bütövlüyünə heyran
qaldım.
Yazıçı
möhtəşəm tarixə malik ana dilimizə tükənməz
sevgi ilə yanaşıb, onun üstündə əsib, bir dəfə
də olsun türkcəmizin imkanlarından sui-istifadə etməyib,
tarixi əhəmiyyətini dərk edib, qədrini bilib, duyaraq
ucaltmağa nail olub. Dram və nəsr əsərləri
göstərir ki, İ.Əfəndiyev yüksək dil fəhmi,
dillə ünsiyyət mədəniyyətinə malik qüdrətli
sənətkar idi.
İ.Əfəndiyev
mütəffəkir sənətkardır. Onun aydın və dərin
fəlsəfəsi xalq mənəviyyatından qidalanır. Çünki
İ.Əfəndiyevin yaradıcılığı xalq həyatı
məcrasında davam edib. Xalqla nəfəs-nəfəsə
yaşaması, öz qəhrəmanlarını xalqın
içərisindən seçməsi, böyük vətənkeşliyi,
xüsusilə Qarabağ taleyini tarixi kontekstdə bədii
düşüncənin mərkəzinə çəkməsi
ondan böyük bir azərbaycançı kimi bəhs etməyə
tamamilə imkan verir. İ.Əfəndiyev fəlsəfəsinin
cövhərində azərbaycançılıq dayanır.
İ.Əfəndiyev hər
cür konyunkturadan uzaq böyük ədəbiyyatın
yaradıcısıdır. Bu ədəbiyyatın mərkəzində
bütün dövrlərin dahilərini
düşündürmüş İNSAN dayanır.
Böyük ədib özü belə yazırdı: «İstedadlı
yazıçı istər istehsalatdan yazsın, istər
müharibədən, istər elmi kəşflərdən -
onun üçün birinci məsələ İnsan və həmin
insanın taleyidir». Belə insanın ən kamil nümunəsi
məhz İlyas müəllimin özüdür.
«Yazıçı həmişə özünü yazır»
- deyimi onun yaradıcılığında tam mənasında
özünü doğruldur. Şəxsiyyəti ilə
yaradıcılığı bir-birini tamamlayan ikinci belə
qüdrətli sənətkar tapmaq çətindir.
Onun əsərləri
Azərbaycan xalqının mənəvi pasportudur, onlar XX əsrin
ikinci yarısında azərbaycançılığın
total ideoloji təzyiqlərdən qorunmasına ləyaqətlə
xidmət etmişdir.
Nizaməddin Şəmsizadə,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Mədəniyyət.- 2009.- 22 may.- S. 12.