Milli irsi
necə qoruyuruq?
Müasir dövrdə ölkəmizdə mədəniyyət
və incəsənət sahəsində öz həllini
tapmamış bir sıra vacib problemlər hələ də
qalmaqdadır. Belə halların aradan qaldırılması
üçün dövlət orqanları ilə
yanaşı, sənət sahəsi ilə məşğul
olan insanların da üzərinə məsuliyyət
düşür. Öncədən deyək ki, vəziyyət
heç də çıxılmaz deyil və qeydlərimizdə
onların həlli yollarını da göstərməyə
çalışacağıq. Bakıya gələn
qonaqların ilk öncə görmək istədikləri yerlərdən
biri İçərişəhər memarlıq kompleksidir. Müstəqilliyimizə
qədər bu kompleks daha çox qədimliyi ilə diqqəti
cəlb edirdisə, indi onun keçmiş əsrlərin abidəsi
olduğuna inam azalıb. Səbəbi isə, bu unikal abidənin
son dərəcə müasir üslubda «bərpa» edilməsi və
yeni tikililərin əlavə olunmasıdır. Ətrafında
ucaldılmış göydələnlər azmış kimi,
kompleksə daxil olan qədim tikililər də bu «yeniliklərlə»
əvvəlki görkəmini itirmək üzrədir. Artıq
bu qədim guşənin «fatihəsi» oxunub, desək,
yanılmarıq.
Konkret faktlara keçək.
İçərişəhərdə
yerləşən Cümə məscidinin minarəsi də
öz ilkin konstruksiyasından məhrumdur. Minarənin şərəfə-eyvan
hissəsi əvvəl daşdan ibarət olmuş, sonra 1721-ci
ildə paytaxtımıza hücum çəkən rus ordusu tərəfindən
dağıdılmışdır. Hazırda bu hissə dəmirdən
- özü də tamam başqa bir quruluşdadır. Bu isə
minarənin qədimliyinə şəkk gətirən səbəblərdən
biridir.
Əcdadlarımızdan
bizə qalan dəyərli yadigarların yanından qürurla,
möhtəşəmliyinə heyranlıqla keçirik. Bəs
görəsən, bu incilərin bugünkü vəziyyəti
və sonrakı taleyi niyə bizi düşündürmür?
Naxçıvanda yerləşən
Qarabağlar türbəsinin günbəzi son vaxtlaradək
dağıdılmış halda idi. Bərpadan sonra isə
metal lövhələrlə örtülmüş günbəzlə
bu XIV əsr abidəsinin gövdəsi arasında, sanki əsrlərlə
zaman fərqi var. Əlbəttə, ölkədə belə
tikililərin sayı çoxdur və adlarını saymaqla
siyahını bir az da uzatmaq olar.
Ölkəmizin qərb
hissəsinin işğalı zamanı
dağıdılmış abidələri bərpa etmək və
yaxud itirilənləri rəmzi olaraq yenidən yaratmaq da önəmli
məsələlərdəndir.
1993-cü ilə qədər
Ağdam rayonunda çox zəngin çörək muzeyi fəaliyyət
göstərmişdir. Bu muzeydə Azərbaycanın ən qədim
yaşayış məskəni, mədəniyyət və əkinçilik
mərkəzlərindən olmasını sübut edən
müxtəlif növ daşlaşmış dənli bitki
qalıqları saxlanır və sırf bizim mətbəximizə
məxsus olan müxtəlif çörək növləri
nümayiş olunurdu. Lakin 1993-cü il işğalı
zamanı muzeyi işçiləri bəzi eksponatları
Bakıya gətirmiş, qalanları isə məhv
edilmişdir. İndi məlum səbəblərə görə
çörək muzeyini əvvəlki yerində bərpa etmək
mümkün deyil. Amma salamat qalan eksponatları toplayıb
ölkəmizə məxsus olan çörək və un məmulatları
nümunələrini əlavə etməklə, Azərbaycanın
başqa bir ərazisində eyni adlı bu muzeyi yaratmaq olar.
Məlumdur ki,
dünyanın bir çox ölkələrində kulinariya
muzeyləri yaradılmışdır. Məsələn,
Moskvada İctimai Qida muzeyi fəaliyyət göstərir.
Muzeyin zallarında qədim mətbəx ləvazimatlarını
və müxtəlif çeşidli cihazları, XIX əsr
restoranlarında stolların, süfrələrin bəzədilməsində
istifadə edilən əşyaları görmək olar. Bu
eksponatlar həm də beynəlxalq tədbirlərdə, şəhər
və kənd məclislərində, mərasimlərdə
göstərilən xidmət metodlarından, mətbəx mədəniyyətindən
xəbər verir.
İctimai Qida muzeylərində,
adətən, eksponatların bir hissəsini kulinarların
işləri təşkil edir. Beynəlxalq müsabiqələrdə
rəssam-qənnadıçılar karamel və
şokoladın müxtəlif növlərindən kiçik
ölçülü plastika nümunələrini elə incə
yaradırlar ki, heykəltəraşlıqda istifadə olunan
materiallarla bu iş, o qədər də uğurlu alınmaz. Belə
ki, heykəltəraşlıq materialları olan gil, gips, mərmər
və s. daha zərif işləmə imkanlarını məhdudlaşdırır.
Başqa ölkələrdə keçirilən
yarışlarda qənnadıçılar, karvinqlə məşğul
olan kulinarlar, rəssam və heykəltəraşlarla birlikdə
çalışırlar. Azərbaycanda isə bütün bu
kimi vəzifələr onlardan birinin üzərinə
düşdüyündən, istədiyimiz nəticəni əldə
etməkdə çətinlik çəkirik. Təsviri sənətlə
məşğul olan yaradıcı gənclərə təklif
edərdik ki, öz fantaziya və qabiliyyətlərini bu sahədə
də sınasınlar.
İctimai Qida muzeyinin
yaradılması, həm də Azərbaycanda qədim qonaqpərvərlik
ənənələrinin saxlanılması, təqdim
olunması və təbliği baxımından əhəmiyyətlidir.
1990-cı illərin əvvəlindən
başlayaraq bir qrup bazar dəllalı kəndbəkəd gəzib
qədim qabları, xalçaları yeniləri ilə dəyişir
və ya çox ucuz qiymətə satın alırlar. Sakinlər
də bu əşyaların bədii və tarixi dəyərini
bilmədiyindən buna dərhal razı olur, lakin onların
sonrakı aqibətindn xəbərsiz qalırlar. Dəllalların
arasında aldıqları əşya və xalçaları
sonradan xarici ölkələrin nümayəndələrinə
satıb külli miqdarda gəlir əldə edənlər
kifayət qədərdir. Bunun da mənfi nəticəsidir ki,
bəzən bu əşyaların bir çox dünya muzeylərində
başqa ölkələrin adı altında nümayişini
görürük. Belə halların qarşısını
almaq üçün əhalini məlumatlandırıb
qabaqcadan xəbərdar etmək və bu tarixi əşyaları
sahiblərinin razılığı ilə öz muzeylərimiz
üçün almaq daha yaxşı olmazmı? Ümumiyyətlə,
muzeylərimizin səyyar yolla eksponat toplamaq ənənəsi
unudulduğundan, ümummilli mallarımıza özgələr
sahib çıxırlar.
Əsrlər boyu Azərbaycan
dünya miqyasında öz zəngin ornamentli xalçaları
ilə də tanınmışdır. Bu gün dünya
bazarında İran xalçaçıları ilə rəqabət
apara biləcək ölkələrdən biri də Azərbaycandır.
Qəribə də olsa, hazırda İranın dövlət
büdcəsinin az qala yarısı xalça
satışı hesabına formalaşırsa, bizim büdcəmizdə
xalçanın çəkisi yox dərəcəsindədir.
Axı neftlə yanaşı, güvənməli xalça sənətinin
imkanlarından niyə istifadə etməməliyik?
Çox vaxt xalça
ornamentlərinin bizə mənsub olub-olmadığını,
hansı məna daşıdığını, nəyi
simvolizə etdiyini bilmədən müxtəlif parça və
geyimlərdə tətbiq olunduğunu görürük. Xalçaçılıq
sənəti milli mədəniyyətimizdə mühüm yer
tutduğu üçün onun bəzəklərinin də
yersiz istifadəsi yolverilməzdir.
Yuxarıda deyilənləri
nəzərə alaraq belə qənaətə gəlmək
olar ki, rastlaşdığımız yaradıcılıq problemlərinin
kökündə ümumilikdə incəsənətə
qarşı etinasızlıq, biganəlik durur. Peşəkarların
öz sahəsi üzrə çalışması və eyni
zamanda, ixtisasca bir-birinə yaxın olan mütəxəssislərin
birgə fəaliyyəti milli mədəniyyətimizin
inkişafını təmin edə biləcək başlıca
amillərdən biridir. Vəzifəsindən asılı
olmayaraq bu məsuliyyəti hər kəsin özündə
hiss etməsi də əsas şərtdir.
Səyyarə Namiqqızı,
sənətşünas
Mədəniyyət.- 2009.- 22 may.- S. 9.