Sözlü adam
Azərbaycan teatr tarixində ilk baxışdan qəribə
bir özəllik gözə çarpır. Belə ki, M.F.Axundov 6 əsərini - öz
dövrünün mühüm və son dərəcə
aktual, mənəvi-əxlaqi, publisist, psixoloji, fəlsəfi
«yükü» olan komediyalarını mövcud olmayan teatr
üçün yazıb. Yalnız 30 (!) ildən
sonra, özü də həvəskar tələbələrin
ifasında onun bir pyesi («Lənkəran xanının vəziri»)
səhnə işığı gördü. Bu faktı
müxtəlif tərəflərə yozmaq olar, ancaq Azərbaycan
mədəniyyətinin tarixi inkişaf yoluna nəzər
salanda belə bir qanunauyğunluq üzə
çıxır: Qos-qocaman mədəniyyətimiz və onun
tərkib hissəsi olan incəsənətimiz söz üzərində
bərqərar olunub. Və buna görə də sözün
özəl çəkisi bütün başqa meyar və səciyyələrdən
daha ağır və tutarlıdır. Azərbaycanlı
mentalitetində hər nə varsa sözə
bükülür, sözlə qıfıllanır, sözlə
açılır, söz sözü izah edir,
«söz-sözü çəkir». Bu baxımdan, əsl tarixi
ötən əsrin əvvəllərində başlayan Azərbaycan
peşəkar teatrının da məhz sözə
bağlanması təəccüblü görünmür. Azərbaycan milli teatr tarixinin inkişafının
bütün mərhələlərində məhz dramaturgiya
- səhnə ədəbiyyatı teatrın inkişaf istiqamətini,
meyl və tərcihlərini köklü şəkildə
müəyyənləşdirib və buna görə də
teatr tariximizi «nizamlamaq»dan ötrü «M.F.Axundov teatrı»,
«N.B.Vəzirov teatrı», «Ə.B.Haqverdiyev teatrı»,
«H.Cavid teatrı», «C.Məmmədquluzadə teatrı»,
«C.Cabbarlı teatrı» ifadələrini həm də dəqiq
sənətşünaslıq termini kimi qəbul edirik.
XX əsr Azərbaycan
teatr tarixində «İ.Əfəndiyev teatrı» ifadəsi,
anlayışı və praktiki təzahürü danılmaz
kulturoloji faktdır.
«İlyas Əfəndiyev
teatrı» anlayışında 60-cı illərin teatr
poetikası və bədii-estetik prinsipləri öz əksini
tapır.
1954-cü ildə
«Atayevlər ailəsi» adlı ilk orijinal pyesi ilə dramaturji fəaliyyətə
başlayan İlyas Əfəndiyev teatr tariximizin kəmiyyət
və keyfiyyətcə zəngin dramaturji irsə malik sənətkarı
kimi özünü realizə edən, sözün əsl mənasında,
söz adamıdır. Burada bir daha dəqiqləşdirək ki, söhbət təyinin
elmi korrektliyindən gedir və əsas ədəbi peşəsi
ilə (yazıçı) yanaşı, dramaturgiya ilə məşğul
olan sənətkarların teatr prosesindən ötrü əhəmiyyəti
inkar edilmir. Bu təyinin müəyyənləşdirilməsində
isə korrelyat kimi Şekspir, Molyer, Lope de Veqa, İbsen,
Metterlinq və bu kimi sırf dramaturji fəaliyyətdə
özünü realizə edən dünya dramaturgiyasının
ünlü adlarından istifadə edilib.
Azərbaycan milli
teatrını proses kimi götürdükdə, hətta onun
təsisatlı (institutsional) mərhələsini belə
donmuş, statik hadisə kimi deyil, zaman içində bir hərəkət
kimi təhlil etmək bu gün səmərəli və
faydalıdır. Bu mənada,
Azərbaycan teatrında konkret zaman kəsiyində İ.Əfəndiyev
amilini və ya fenomenini məhz prosesimizin əbədi hərəkəti
kontekstində araşdırmaq məqamı yetişibdir.
Obrazlı desək, «İ.Əfəndiyev fenomeni»ni
açıqlamaq üçün Jül Vernin məşhur
romanındakı Kapitan Nemonun sualtı qayığının
devizini xatırlamaq yerinə düşər: «Hərəkətli
hərəkətlidə».
Yeni elmi
düşüncənin əsaslarında duran Kvant fəlsəfəsi
qeyri-səlis məntiqlə izah olunur, açılır və
fövqəladə, yeni, gözlənilməz qənaətlərə
gəlməyə imkan verir. Çağdaş elmdə məhz bu
yeni açılan perspektivlər çağdaş
teatrşünaslığı İ.Əfəndiyevin
yaradıcılığını ənənəvi ədəbiyyatşünaslıq
və ənənəvi teatrşünaslıq mövqeyindən
deyil, «Zaman içində dalğa» fenomeni kimi
araşdırmağa sövq etməlidir. Odur ki, bununla bağlı tezisləri
bəyan edərək, mətləbə keçməzdən
öncə bir şeyi tam əminliklə və tam məsuliyyətlə
demək olar:
- İ.Əfəndiyevin
şəxsiyyəti, ədəbi və dramaturji
yaradıcılığı, əsərlərinin teatr təcəssümü
və onlardan qaynaqlanan mətləblər İ.Əfəndiyev
dramaturgiyasına məhz yeni elmi konsepsiyaların
araşdırma üsulları ilə yanaşmaq
imkanını verir. Ən əvvəl ona görə ki, bu
görkəmli yazar yaşadığı dövrün, yəni
onun payına düşən zaman kəsiyinin, demək olar ki,
əksəriyyətinin bədii-estetik, fəlsəfi, mənəvi-əxlaqi
inikasını yaradıb və bu inikas, yəni pyeslərinin
səhnə təcəssümü müasirlərinin
düşüncə-duyğularını
formalaşdırıb. Bu fakt aksiomadır və
teatrşünaslığın məhz bundan
çıxış etməsi qənaətbəxş
sayıla bilər.
Çağdaş tələblərə
cavab verən konsepsiyanın birinci tezisi aşağıdakı
ola bilər:
- insan varolmasının
dördüncü ölçüsü sayılan Zaman
özü-özlüyündə paradokslardan və fenomenlərdən
ibarətdir. Zamanın
bir neçə təzahür formaları var. Bunları
düşündükcə, çox tez dəqiq elmi
düşüncədən bədii-yaradıcı
düşüncəyə keçməli olursan. Fiziki zaman,
astronomik zaman, təqvimi zaman, psixoloji zaman, nisbi (relyativ) zaman,
fərdi zaman, mücərrəd zaman. Paradoks elə
burdan başlayır ki, bütün bu sadalanan anlayışlar
bir sözdə - hamının rahatca istifadə etdiyi Zaman,
vaxt söz-anlayışında birləşir. İstənilən
sənət fenomenini məhz və yalnız Zaman
anlayışını paradoks kimi qəbul edəndə
cüzi də olsa, anlamaq mümkün olur.
«İ.Əfəndiyev
fenomeni»ni açıqlamaq üçün bir sillogizm
quraşdıraq:
1. İlyas Əfəndiyev
mədəniyyət və incəsənətimizin fenomenidir.
2. Bu fenomen
artıq paradoks kimi qəbul etdiyimiz Zamana məxsusdur.
3. Deməli, İ.Əfəndiyevin
özünü, sözünü,
yaradıcılığını, konkret əsərlərini
və bütövlükdə əhəmiyyətini paradoks
çərçivəsində araşdırmaq
lazımdır.
Nəzərə
alınsa ki, «paradoks» sözünün lüğəti mənası
ilk baxışdan qəribə olan nə isə deməkdir,
onda İ.Əfəndiyev irsinə bu rakursdan yanaşma da
yalnız ilk baxışdan qəribə dəyərləndirilə
bilər.
İ.Əfəndiyevin
dramaturji əsərlərinin adlarına müraciət edib,
onları təklif olunan rakursdan analiz etmək kifayətdir ki,
irəlidə açılan yeni məzmunların məna
tutumunu açıq görək. Misal: «Sən həmişə
mənimləsən» və yaxud «Boy çiçəyi» (əbədi
zaman), «Məhv olmuş gündəliklər» (yazıya həkk
edilmiş günlər), «Unuda bilmirəm» (yaddaş
zamanı), «Bizim qəribə taleyimiz» (mistik zaman), «Atayevlər
ailəsi» (nəsillər-zaman), «Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı» (infernal (o tay) zaman), «Büllur sarayda»
(dondurulmuş zaman) və s.
İlyas Əfəndiyevin
bütün pyeslərinin adlarını sadalamağa ehtiyac
yoxdur, fikrimizcə, sadalanan faktlar göstərilən aspektdən
analiz üçün son dərəcə səmərəlidir,
məhsuldardır.
I tezis: Yuxarıda
göstərildiyi kimi, İ.Əfəndiyev parlaq ədəbi
debütünə rəğmən (roman və s.),
özünü dramaturgiyaya həsr edən və sözün
bu mənasında, ötən əsrin ikinci yarısında
yeganə xalis dramaturqdur. O da məlumdur ki, dramaturji əsərin
bütün məziyyətləri, ideya və duyğuları
teatr səhnəsinin konkret zaman-məkanında realizə
olunur. Bu baxımdan çağdaş
teatrşünaslığı maraqlandıran ikinci məsələ
«İ.Əfəndiyev fenomeni»nin xronotop, yəni
zaman-məkan vəhdətinin göstəriciləridir. Bu göstəriciləri müəyyənləşdirmək
birinci məsələdən nisbətən asandır. Çünki İ.Əfəndiyevin
dramaturgiyasında milli düşüncəmizdə mövcud
olan bədii xronotopların əksəriyyəti (kənd,
şəhər, dağ, aran, meşə, kabinet və s.)
öz əksini tapıb. Milli
teatrşünaslığın bugünkü tələblərini
nəzərə alanda İ.Əfəndiyevin
dramaturgiyasındakı xronotop məsələsinə müxtəlif
rakurslardan yanaşılma məhsuldar olan
teatrşünaslıq problemi kimi dəyərləndirilməlidir.
II tezis bilavasitə
İ.Əfəndiyevin yaradıcılıqla məşğul
olduğu konkret tarixi dövrlə bağlıdır. XX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda, həmçinin
keçmiş SSRİ-də və dünyada baş verən mənəvi
xassəli problemlər İ.Əfəndiyevin
dramaturgiyasında öz əksini tapıbdır. Sirr deyil ki, bu dövrdə zatən istedadlı və
ləyaqətli sənətkarlar, obrazlı desək, «düz
sözü» ya zarafata salıb deyirdilər, ya da dövr
haqqında deyilən düz sözü qorumaqdan ötrü
onun ətrafında yayındırıcı şirmalar
qururdular. İndi dövr yetişib və biz İ.Əfəndiyevin
dramaturji əsərlərində quraşdırıcı
şirmaları aradan götürüb, əsərlərinin
«xalis mahiyyəti»ni, dərin fəlsəfi
mənalarını adekvat, yəni necə var açıqlaya
bilərik. Sözügedən bu əməliyyatların
nəticəsində, əminəm ki,
oxucu-tamaşaçıların gözü
qarşısında hardasa yeni, bəlkə də gözlənilməz
İlyas Əfəndiyev canlanacaq.
Çexovun rus teatrı
üçün dəyəri hansı siqlətdədirsə,
İlyas Əfəndiyevin də Azərbaycan teatrı
üçün dəyəri məhz o miqyasdadır.
Azərbaycan
dramaturgiyasında «lirik-psixoloji təmayül»ün yaradıcısı,
bununla da milli teatrımızda lirik-psixoloji istiqamətin
inkişafına təkan verən İlyas Əfəndiyev
dövrünün görkəmli rejissoru Tofiq Kazımovla
iş birliyi sayəsində yeni aktyor və rejissor nəslinin
yetişməsinə də güclü bir zəmin
yaratmış oldu.
İ.Əfəndiyevin
zamanında, gələcəyə
ünvanlandırdığı mesajlar bu gün
tamaşaçı tərəfindən həssaslıq və
dəqiqliklə qəbul edilməlidir. Bu
işdə isə Azərbaycan teatrının, ilk növbədə,
rejissorların üzərinə böyük məsuliyyət
düşür.
* * *
Qərb sənətşünaslığında mövcud olan təsnifata görə, DİALOJİ NİTQ MONOLOJİ NİTQDƏN daha üstün sayılır. Ona görə ki, monoloji nitqdə diktat, avtoritarlıq, birmənalılıq başlanğıcları daha güclüdür. Dialoji nitqdə isə demokratik əsaslar, plüralizm və tolerantlıq üstünlük təşkil edir. Bu təsnifat Qərb mədəniyyətinin tarixi inkişafının özəlliklərindən, Qərb insanlarının təbiətlərinin təsirindən yarandığından və Qərb mədəniyyəti üçün qənaətbəxş sayılır.
Şərq mədəniyyətində də dialoji nitq nadir hadisə deyil, amma monoloji nitq də mənfiliyin, təkəbbürlülüyün və antidemokratikliyin təzahürü kimi qavranılmayıb. Əksinə, Şərq mədəniyyətinin hər zaman «sözlü adam»lara ehtiyacı var idi, ona görə də klassik poeziyanın bütün növlərində monoloji nitq ən səmərəli ünsiyyət vasitəsi kimi qəbul olunmuşdu.
İ.Əfəndiyevin ədəbi istedadının genetik kökləri milli ədəbiyyatın ən dərin qatlarından «şirələnərək» institutsional mədəniyyətin faktı olan teatr sənətinin ədəbi əsasına, dramaturgiyaya hikmətli sözün enerjisini ötürməyə müvəffəq oldu. XX əsrin II yarısında yaşayan soydaşlarımız İ.Əfəndiyevin səhnədən söylədiyi monoloqları dinlədi, düşündü, əxz etdi. Bu monoloqların mənəvi əhatə dairəsində formalaşan dramaturgiyamızın yeni nəsli öz yaradıcılıqları ilə inkişaf prosesinin dialektikasını təsdiqləmiş oldu. Mədəniyyətimizin zaman zəncirbəndinin qırılmazlığını məhz bu cür münasibət təmin edir.
Odur ki, «sözlü adam» İ.Əfəndiyevin sözləri gələcəkdə də eşidiləcək.…
Məryəm ƏLİZADƏ
sənətşünaslıq doktoru,
professor
Mədəniyyət.- 2009.-
2 oktyabr.- S. 12.