Əsrlərin daş yaddaşı
Daşlarla yazılmış tarix hələ
axıradək oxunmayıb
Qədim Bakının
müxtəlif dövrlərə aid çoxsaylı
tarixi-memarlıq abidələrindən ən önəmlisi
İçərişəhərdir. 22 ha. ərazisi olan bu
kiçik və «müstəqil» şəhər içində
şəhər keçmişimizlə bu günümüz
arasında mənəvi körpü, qala divarları ilə əhatə
olunmuş qədim və möhtəşəm abidədir.
Bakını başqa
tarixi şəhərlərimizdən fərqləndirən
onun ilk çağlarda dini mərkəz , müqəddəs
şəhər kimi yaranmasıdır. Bakı toponiminin
mənası haqqında
müxtəlif mülahizələr
söylənsə də,
onlar arasında görkəmli tarixçi
S.Aşurbəylinin “Allah
şəhəri”, “Allah
yeri” anlamı bu mənada inandırıcıdır. Özündə
və ətrafında
çıxan təbii
qaz qaynaqları üzərində tikilən
çoxlu od məbədləri Bakını
yalnız Qafqazın deyil, İran, Orta Asiya və
Hindistan atəşpərəstlərinin
də nüfuzlu dini mərkəzinə çevirmış, bu şəhərin “Müqəddəs
odlar diyarı” kimi tanınmasına səbəb olmuşdur.
VII əsrin birinci
yarısında ərəblərin Azərbaycanı
işğal etmələri İçərişəhərdə
çoxsaylı məscidlərin tikilməsinə səbəb
oldu. Bu məscidlər
bir ənənə olaraq qədim dini tikililərin bünövrəsi üzərində
inşa edilirdi. Qədim məscidlər əsasən Bakının
ən qədim yaşayış məskəni
sayılan İçərişəhər
ərazisində salınırdı.
İçərişəhərdə 23 dini abidə vardır. Onlardan 22-si məscid, 1-i isə kilsə qalıqlarıdır.
Hazırda 5 məscid
(Came, Gileyli, Məhəmməd, Seyid Yəhya Murtuza, Şeyx İbrahim) təyinatı üzrə
fəaliyyət göstərir.
İçərişəhər məscidləri dörd qrupa bölünür:
1. Came məscidləri
2. Məhəllə məscidləri
3. Mədrəsə- məscidləri
4. Təkyələr.
Came məscidləri - böyükhəcmli, minarəli
məscidlərə deyilir.
Bu məscidlərdə
təkcə dini ibadətlərlə kifayətlənməyib,
həm də xalqı itaətə çağırıblar. Din xadimləri
dövlət tərəfindən
qəbul edilmiş fərmanları və digər yenilikləri əhaliyə məhz oradan çatdırırdılar
. Cümə namazını
qılmaq üçün
əhali came məscidinə toplaşar,
müxtəlif dini mərasimlər də orada keçirilərdi .
Bakı- Abşeron memarlıq məktəbinin incilərindən sayılan Məhəmməd məscidi 1078-79-cu illərdə Məhəmməd əbu-Bəkroğlu tərəfindən tikilmişdir. I Pyotrun Bakıya kəşfiyyat məqsədilə göndərdiyi rus donanmasının admiralı Matyuşkinin göstərişi ilə şəhərin top atəşinə tutulması nəticəsində məscidin minarəsinin bir tərəfi dağıldığına görə o, xalq arasında həm də “Sınıqqala” adlanır.
Məscid ərazisindəki arxeoloji qazıntılardan məlum olmuşdur ki, o daha qədim bir dini kompleksin üzərində inşa olunmuşdur.
MİNARƏLİ CAME (CÜMƏ)
MƏSCİDİ. Güman edilir ki, 1378 - 1379 - cu illərdə atəşgah məbədinin
yerində tikilmişdir.
Binanın inşası
haqqında məscidin
divarına həkk olunmuş bir yazıda deyilir: “709 - cu ilin ( 1309
- 1310 - cu illər) rəcəb ayında Əmir Şərəfəddin
Mahmud bu tikilini yenilmək əmri vermişdir. Ehtimal olunur ki, bu məscid
XIV əsrdə bərpa
olunmuşdur. Otaqları çoxbölməli,
düzgün olmayan altıbucaq formalı məscidin qeyri-adi planı, eləcə də kvadrata daxil edilmiş və pilləli qübbələr sistemi ilə örtülmüş
nisbətən iri ibadət zalı binanın daxili məkanının xüsusi
gözəlliklə tikilməsinə
zəmin yaratmışdır.
XV əsrdə möminləri
ibadətə çağırmaq
üçün eyvan
funksiyasını daşıyan
stalaktit qurşaqlı,
taclı, möhtəşəm
minarə tikilmişdir.
Arxeoloji qazıntılar
nəticəsində aşkar
olunmuş minarənin
bünövrə daşındakı
kitabədə Elxani sultanı Məhəmməd
Olcaytunun yarlığının
mətni həkk olunmuşdur.
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Bakının imkanlı adamlarından Hacı Şıxəli Dadaşov xeyriyyə məqsədilə qədim abidənin yerində tamamilə yeni məscid binası ucaltdı.
BƏYLƏR MƏSCİDİ.
1895-ci ildə tikilmiş
bu məscidin inşasında Məhəmməd
Haşim Əl-Bakuinin oğulları Hacı Baba və Hacı Cavad, məşhur Bakı milyonçusu Ağa Murtuza Muxtarov, İbrahim Şirvani Mir Əli Ənnağı, Mir Tağı, Seyid Hüseyn də iştirak etmişlər. O daha qədim məscidin yerində tikilmiş və mükəmməl minarə ilə tamamlanan əyri xətt şəkilli küçənin planlaşdırılma
xüsusiyyətinə uğurla
daxil edilmişdir. Bəylər məscidi elə tikilmişdir ki, burada Avropa,
Şərq, eləcə
də yerli memarlığın konstruktiv
prinsipləri birləşdirilmişdir.
SARAY MƏSCİDİ. Hündürlüyü 22 metrə
çatan bu məscid Şirvanşahlar
türbəsi ilə yanaşıdır. Minarədəki
yazıda oxuyuruq: «Bu minarənin ucalmasını böyük
sultan I Xəlilullah əmr etmişdir. Allah onun şahlığını
və hakimiyyət illərini böyütsün.
845-ci il” (1441-1442 illər).
Məscidə girməzdən
əvvəl yuyunmaq və dəstəmaz almaq üçün həyətin şimal tərəfində quyu və kiçik hovuz vardır.
Memarlıq üslubuna görə məscid çox sadədir. Onun giriş portalı bəzəksizdir,
lakin minarə zərifliyi və gözəlliyi ilə diqqəti cəlb edir. Onun eyvanını
saxlayan stalaktitlər və aşağıda yerləşən yazı
kəməri yüksək
sənətkarlıqla işlənmişdir.
Minarə dilimli günbəzlə tamamlanır.
Eyvanın ətrafı,
başqa böyük məscid minarələrində
olduğu kimi, oyma üsulu ilə bəzədilmiş,
dəmir məhəccərlə
əhatə olunmuşdur.
Məscidin daxilinə
şimal, şərq və qərbdən sadə işlənilmiş
qapılar açılır.
Şərq tərəfdəki
qapıdan şah və onun ailəsi,
şimaldakından kişilər,
qərbdəkindən isə
qadınlar istifadə
edirmiş.
Günbəzlə örtülən məscidin ibadət zalı mərkəzi hissədən və 4 tərəfdən birləşən çatma taxçalardan ibarətdir. Dilimli yarımgünbəzlə tamamlanan mehrab zərif stalaktitlərlə bəzədilmişdir.
Mərkəzi zalın yuxarı küncündə divara hörülmüş küplər səsi o qədər gücləndirirdi ki, azan səsi qadınlara məxsus otaqdan da eşidilirdi.
Bu məscid dünya əhəmiyyətli abidədir.
MƏHƏLLƏ MƏSCİDLƏRİ. Qala divarı ilə əhatə olunmuş İçərişəhər çox da böyük olmayan bir necə məhəlləyə bölünmüşdür. Hər bir məhəllənin xüsusi yerlərində mədrəsə, məscid və başqa təyinatlı dini binalar inşa edilmişdir. Sakinlərin rahatlığı üçün məhəllə məscidləri, adətən, məhəllələrin mərkəzində inşa olunmuşdur. İçərişəhərin məhəllə məscidlərindən bəziləri yaşayiş binalarının memarlığını xatırladan birotaqlı şəklində inşa olunmuşdur. Məscidlərin sayı məhəllənin böyuklüyündən asılı idi. Ona görə də bəzən bir məhəllədə bir neçə məscid yerləşirdi. Məhəllə məscidləri oxşar planlı, düzbucaqlı və günbəzli olurdu.
Düzbucaqlı formadan olan
AŞUR MƏSCİDİ 1169-cu ildə ustad Nəcəf Aşur İbrahim oğlu tərəfindən
inşa edilmişdir.
XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəlində Dağıstanlı
fəhlələr Bakıya
- sənaye müəssisələrinə
qazanc dalınca axışan zaman İçərişəhərin sakinləri ibadət üçün onlara məhz bu məscidi
ayırmışlar. Burada
ləzgilərin uzun müddət ibadət etmələri xalq arasında onun “Ləzgi məscidi” adını almasına səbəb olmuşdur.
Plan həlli ilə seçilən günbəzli kompozisiya sisteminə-Gileyli, Keyqubad, Hacı Banu, Seyid Yəhya Murtuza məscidləri aiddir ki, bunlardan birincisi 1309-cu ildə bərpa olunmuş GİLEYLİ məscididir. Ümumi kompazisiya həllində işlədilmiş ulduz və ornamentlər, eləcə də oxvari tacbəndləri haşiyələnən nəbati naxışlar daş üzərində naxışoyma sənətinin gözəl nümunələridir. KEYQUBAD məscidində isə Bakuvinin tədris və ibadət etməsi barədə A.Bakıxanov yazır: “Onun ibadət etdiyi hücrə, işlədiyi məktəb və qəbri orada - məsciddədir”. MINARƏLİ-MƏKTƏB məscidində dini təhsil alır və ibadət edirdilər. TƏKYƏ isə tək insanın ibadət etdiyi yerə deyilir. Əsasən sufilərə və dərvişlərə aiddir.
XIX əsrin əvvəlində
rusların Azərbaycanı
işğal etməsi
pravoslav kilsələrinin
tikilməsinə səbəb
olmuşdur. 1815-ci ildə inşa
olunmuş kilsəyə
İsa Məsihin apostollarından olan Varfolomeyin adı verilir. Apostol Varfolomey xristianlığı
yaymaq məqsədilə
Kiçik Asiyanı gəzmiş, oradan Hindistana getmiş, sonda Bakıya gəlmişdir. Kilsəyə
onun adının verilməsi heç də təsadüfi deyildir. Deyilənlərə
ğörə, Varfolomey
məhz Qız qalasının yaxınlığında
bütpərəstlər tərəfindən
öldürülmüşdür.
İçərişəhər hələ də özündə çox gizli sirləri saxlayır. Onları aşkar etmək tədqiqatçı
borcu, təbliğ etmək və gələcək nəslə
çatdırmaq biz muzey işçilərinin
öhdəsinə düşür.
Artıq bu sahədə İçərişəhər
Tarix Muzeyində müvafiq işlər görülür.
Nahidə Bəkirova,
İçərişəhər Tarix Muzeyi
elmi-tədqiqat sektorunun müdiri
Mədəniyyət.- 2009.- 2 oktyabr.- S. 8.