O yerlərə payız
gəlib...
İçində yaşadığımız ildə
Bakının İslam mədəniyyətinin paytaxtı elan
olunması hamımızın ürəyincədir. Müqəddəs
Ramazan ayını yenicə yola salan mömin həmvətənlərimiz
bu dinin qayda-qanununun necə ali, göstərdiyi yolun nə qədər
doğru olduğunu bir daha qəlblərində təsdiqlədilər.
Qarabağ Azərbaycanın
mədəni mərkəzi sayılırdı. Sayılırdı
deməklə “Çadırda Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz” deyən Aqil Abbasın nə qədər
haqlı olduğunu təsdiqləyirəm. Doğrudan da, o
mühitin tam şəkildə formalaşmasında təbiətin-
havanın, suyun böyük əhəmiyyəti vardı. Əbəs
yerə Şuşanı “Qafqazın konservatoriyası”
adlandırmırdılar. Tam məsuliyyətlə deyə bilərik
ki, Azərbaycan incəsənətinin özülünü də,
sütunlarını da məhz bu məkan
yaratmışdı. Ağdama da “Qarabağın toy
otağı” deyirdilər. Sözügedən mövzuda
Ağdamın adı da Şuşayla qoşa çəkilməyə
iddialıydı (və bu iddia hələ də öz qüvvəsini
itirməyib). Düz on altı il sonra həmin uğursuz ,
Ağdamla vidalaşdığımız günü (o zaman
biz elə bilirdik ki, bu ayrılıq hələlikdir) , iyirmi
üç iyul tarixini bu yerlərdə qarşılamaq qismətdəndi
yəqin. Ağ damları qara ox təki düşmənin
gözünə sancılan vətənimdən qopub qalan
beş-on kənddən birində- Zəngişalıda
keçirmişik builki yayı. Ağdamın bəzi kəndləri
kimi bu elin torpağına da düşmən ayağı dəyməyib.
Amma qonşuluqdan əskik olmuşların vurduğu yaralar təbii
ki, bu yerlərdən də yan keçməyib. Ancaq
bütün olub keçənlərə rəğmən həmişə
kənd camaatının mərdanəliyini, zəhmətkeşliyini
alqışlamışam. Göydən yağan mərmi
yağışlarına da dözüblər, günlərlə
daldanacaqlarda yaşamağa da. Bir gündə neçə
şəhid verməyin də ağrısını çəkiblər,
ömürlük sağalmayacaq yaraların da. Xain və
riyakar ermənilər atəşkəs olsa da, xislətlərinə
gecə-gündüz qəfil güllələr
yağdırırdılar. Kəndin əvvəlki
növrağı Gurhagur yanan qaz sabahlarının yerində
odun sobaları quruldu. O vaxtlar ölkənin bir çox rayon mərkəzlərində
hələ varlığı bilinməyən, bizim kənddə
isə artıq adiləşən telefon naqilləri sıradan
çıxdı. Günlərlə işığa (paralel
şəkildə suya da) həsrət qaldılar. İş
yerləri (təbii ki, aylıq məvacibləri də) əllərindən
çıxdı. Sorağı bütün məmləkətə
yayılan Ağdam bazarı yerlə yeksan olandan sonra camaat bir
müddət çaş-baş qaldı- nə olanını
sata, nə də ehtiyacını ala bildi. Bir müddət uzaq
yol qət edib Ağcabədi, daha sonra isə (bu günəcən)
Bərdə bazarına üz tutdular. Daha nəyi sadalayım,
onlar bu on altı ildə nələrə qatlaşmadılar? Di
gəl ki, heç bir qüvvə onları ata-baba yurdundan
usandırıb uzaq sala bilmədi. Bu gün kənd əhlinin əksəriyyəti
öz zəhmətləri hesabına güzəranını
lap şəhər səviyyəsinəcən
rahatlaşdırıb. Düzdür, müharibənin
sındıra bilmədiyi, işsizliyinsə güc gəldiyi
adamlar da yox deyil. Lakin müxtəlif səbəblərdən
az qala boşalmış rayon mərkəzləri ilə
müqayisədə bu göstərici çox
aşağıdır.
Kəndimizdə,
xüsusilə küçəmizin nə qədər dəyişildiyini
heç builki sayaq hiss etməmişdim. Obanın
hüdudlarına qədəm qoyarkən bizi bir vaxtlar
(müharibənin od-alov saçdığı günlərdə)
salınan “Şəhidlər” kompleksi qarşılayır. Hər
kəsi öz işinin başında görənlər bu yerlərdə
əsla müharibə ab-havası hiss etməzsən.
Kəndin bəlkə də
ən sakit və hardasa bir qədər qərib güşəsidir
mənim böyüdüyüm məhəllə. Hər
küncündə uşaqlığımın min bir şirin
xatirəsi gizlənən bu küçədə indi
sükuta gözətçilik edən, rəngini
yağış suları çoxdan soldurmuş darvazalar,
üstünə çökən əbədi miskinliyə
möhür təki vurulmuş paslı qıfıllar bir-birilə
bəhsə girmiş kimi sıra ilə düzülüblər.
İllər öncə (lap elə atəşkəsə
öyrəşib yaşadığımız günlərdə
belə) qız-gəlinin, oğul-uşağın
hay-küyündən qulaq tutulan məhlədə indi bir
inni-cinni gözə dəymir. Məndən israrla oyun
yoldaşı, əyləncə tələb edən körpələrimi
gəzdirmək niyyəti ilə küçənin o
başından bu başınacan yol gedirəm. Düşünürəm
ki, kaş mən də bu boşalan, miskinlik saçan evləri
hər kəs kimi laqeydliklə, soyuqqanlılıqla seyr edə
biləydim. Neyləyim ki, bacarmıram. Yolboyu rastıma
çıxan köhnə qonşularımıza köks
ötürmədən baxa bilmirəm. Budur, yeddi-səkkiz
övladı böyüdüb hərəsini quş kimi bir
yana uçuran ağsaqqal ata. Həyat yoldaşını
üç-dörd aydır itirib. İndi hər axşam
şər qovuşanda yola çıxıb saatlarla
gözünü bir nöqtəyə zilləyir, sanki kiminsə
gələcəyinə ümidlidir. Ondan cəmisi iki qapı
o yanda yaşı ötmüş qız (bir vaxtlar
ata-anasının nazlı-qəmzəli sonbeşiyi) hasara
söykənib durub. Tənha yaşadığı bu on
altı ildə ən yaxın sirdaşı elə bu daş
hasar olub. Gözucu sağındakı, solundakı evlərə
nəzər salır. Dünyadan sonsuz köçmüş
iki əmisinin xaraba qalmış yurdlarına neçə
vaxtdır ki, o keşik çəkir. Və hardasa
özünün aqibətini indidən görür.
Sayılıb-seçilən neçə kişinin əvvəllər
qonaqlı-qaralı, bağ-bağatlı mülkləri indi
bomboz səssizliyin içində boğulur.
O yerlərdən
ayrılanda payızın ilk addımlarını
açıq-aydın hiss etdim. Havaların
tutqunlaşmış rəngi küçəmizin
küskünlüyünə, qəribliyinə
qarışmışdı. O yandan üzü bəri
uçan quşlar özləriylə doğma və eyni
zamanda qərib vətən havasını (harayını) gətirirlər.
Qarabağ xilas olmaq istəyir.
Qarabağ yenə Azərbaycan mədəniyyətinin
paytaxtı olmaq istəyir.
Samirə Səma
Mədəniyyət.- 2009.- 2 oktyabr.- S. 3.