«Diri baba» türbəsi
Əsrlər uzunu
xalqımızın müqəddəs bilib ziyarət etdiyi
daha bir misilsiz abidə - «Diri baba» türbəsi. Abidə
orijinal memarlıq forması, mütənasibliyi, dekorativ bəzək
elementlərinin zərifliyi, ətrafdakı təbii mənzərə
ilə harmoniya təşkil etməsi və başqa keyfiyyətlərinə
görə orta əsr Azərbaycan memarlığının ən
maraqlı nümunələrindəndir.
Orta əsr Şirvan-Abşeron
memarlığına aid olan abidə Qobustan rayonunun inzibati mərkəzi
olan Mərəzə qəsəbəsinin
yaxınlığında yerləşir. Türbə 1402-ci ildə
qayada oyulmuş mağarada əhəng daşından tikilib. Abidənin cənuba baxan bir fasadı
var. O biri tərəfləri isə
qayanın içindədir.
Türbə ikimərtəbəlidir.
Birinci mərtəbə
səkkizguşəli, günbəzli
kiçik dəhlizdən
və onun yanındakı çatma tağtavanlı otaqdan, ikinci mərtəbə isə üzəri naxışlarla bəzənmiş
dayaqlı günbəzi
olan kvadrat formalı böyük salondan ibarətdir. Salona birinci mərtəbənin dəhlizindən
ensiz daş pilləkən qalxır. Salon qayanın daxilindəki balaca bir mağara ilə birləşir. Bəs türbə kimin şərəfinə
tikilib? Bu barədə fərziyyələr,
mülahizələr müxtəlifdir.
Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasında verilmiş
məlumat isə belədir: «Ehtimala görə, mağarada «Diri baba» türbəsinin
memarı basdırılıb».
Bu fərziyyə inandırıcı görünmür.
F.Deminski
yazır: «Ərəbqədimlilər Qafqaza ilkin gəlişləri
ilə əlaqədar belə söyləyirlər ki, Məhəmməd
özünü peyğəmbər elan edən zaman onun əmisi
Əbu Ləhəb, əmisi oğlanları Əbu Cəhl və
Əbu Sufyan onu öldürmək qərarına gəldilər.
Bunun ardınca Allah Qurana «Abtar»
surəsini göndərdi.
Əbu Ləhəbin oğlu Əmir müsəlmanlığı qəbul
etmişdi. Onun Məhəmmədə yaxın
hesab edilən Atam və Akam
adlı iki oğlu var idi.
Peyğəmbərin Məkkədən
Mədinəyə qayıtmasından
sonra Atam başçılıq etdiyi
dəstə ilə Şirvana gəlmişdi. Atam burada ölüb, cəsədi isə Mərəzə kəndinin
yaxınlığındakı «Diri baba» türbəsində
uyuyur. Şirvanda, xüsusilə də, Şamaxı-Qobustan ərazisində ərəb
mənşəli kəndlər
çoxdur. Ərəbqədim
də belə kəndlərdən biridir
və kəndin bir qolu indinin
özündə də
İbn Əmirlər
adlanır. Tarixi mənbələr, görkəmli
alimlərin apardıqları
tədqiqatlar ərəbqədimlilərin
Atam ibn Əmir ilə bağlılığını rəvayət yox, həqiqət olduğunu söyləməyə əsas
verir. Bütün bunlara əsasən
belə bir qənaət yaranır ki, Atam ibn
Əmir yaxın qohumu Məhəmməd peyğəmbərin yolunu
tutmuş, peyğəmbərin
şəcərəsinə mənsub adamlar tərəfindən əsası
qoyulan və geniş yayılan sufiliyin Xəlvətiyyə
təriqətinin nümayəndələrindən olub. O
da Xəlvətiyyə
adəti ilə öz qohumu Məhəmməd peyğəmbər
kimi yaşadığı
ərazinin yaxınlığındakı
mağaraya çiləyə
çəkilirmiş. Növbəti
çilə vaxtı
vəfat etdiyinə görə, onu qəlbən Allahla tək qaldığı məkandan ayırmamış,
oradaca dəfn etmişlər. Bundan
sonra bura ziyarətgaha çevrilib.
Bu nadir
maddi-mədəniyyət incisi haqqında el-oba camaatı
arasında müxtəlif rəvayətlər hələ də
dolaşmaqdadır. Məlum həqiqət isə budur ki, «Diri baba»
müqəddəs bir
məkandır və bütün Şirvan eli əsrlər uzunu bu ocağa
tapınıb. «Diri baba» bu gün
də əzəmətlidir.
Ətrafında əsaslı
abadlaşdırma işləri
aparılıb, yolu qaydaya salınıb, ciddi şəkildə mühafizə olunur. «Diri baba» Azərbaycan
Respublikası Nazirlər
Kabinetinin 2 avqust
2001-ci il qərarı
ilə ölkə əhəmiyyətli tarix və mədəniyyət
abidəsi kimi qorunur.
Mədəniyyət.- 2009.- 14 oktyabr.- S. 16.