Şərq ruhuna sadiq yazıçı
Bu ruh romanlarda yaşayır
Əlibala Hacızadə
1935-ci il avqustun 28-də Biləsuvar rayonunun Ağalıkənd
kəndində anadan olmuşdur. Burada Xırmandalı kənd orta məktəbini bitirdikdən
sonra ADU-nun şərqşünaslıq fakültəsinin
fars şöbəsində
təhsil almışdır.
Azərbaycan EA-nın
Yaxın və Orta Şərq xalqları İnstitutunda (indiki Şərqşünaslıq
İnstitutu) kiçik
elmi işçi kimi əmək fəaliyyətinə başlayan
gələcək yazıçı
1966-70-ci illər arasında
Əfqanıstanda tərcüməçi
kimi çalışmışdır.
2009-cu ilin doqquz oktyabr günündə vəfat edib. İndi onun imzası bizə öz dəst-xətti olan bir yazıçının
xatirəsini yada salır.
"Mənim müəlliməm"
adlı ilk hekayəsi
1956-cı ildə «Uşaqgəncnəşr»in
(«Gənclik») buraxdığı
"Gəncliyin səsi"
almanaxında dərc olunduqdan sonra dövri mətbuatda öz nəfəsi olan yazıçının
imzası görünməyə
başlayır. “ Heykəl gülür”,
“Pəhləvan” , “Cehiz”
hekayələri bu dövrdə maraqla qarşılanır. Əlibala
Hacızadənin Azərbaycan
ədəbiyyatına gətirdiyi
yeni mövzulardan biri elmi mühitin
təsviridir. O, "Təyyarə
kölgəsi", "Vəfalım
mənim" romanları
ilə elm adamlarının ictimaiyyət
üçün bir növ qapalı olan həyatını geniş oxucu kütləsinə çatdırdı.
1980-ci illərin ikinci
yarısında Ə.Hacızadənin
qələmə aldığı
"Möcüzə" romanı
o dövrdə baş verən mürəkkəb ictimai proseslərə özünəməxsus
bir baxışı əks etdirirdi. Yazıçının XX əsr
İran poeziyasının
məşhur nümayəndələrindən
olan Fərrux Yəzdiyə həsr olunmuş monoqrafiyası dünya şərqşünaslığında
bu böyük şairin həyat və yaradıcılığı
haqqında ilk geniş tədqiqatdır.
Bundan başqa o,
müasir İran romanının tipologiyasına
dair fundamental elmi araşdırmanın müəllifidir.
Əlibala müəllim
həmçinin bir sıra orta əsr elmi mənbələrini
dilimizə tərcümə
edib. Əlibala Hacızadə bizim ədəbi tənqiddə
və ədəbiyyatşünaslıqda
həqiqi qiymətini almamış bir yazıçıdır desək,
yanılmarıq. Bədii
yaradıcılıqda ideoloji-siyasi
prinsiplərə deyil,
sırf ədəbi-estetik
və mənəvi prinsiplərə əsaslanan
bir sənətkardır
və onun sovet dövründəki «rəsmi» tənqidin diqqətindən kənarda
qalmasında qəribə
heç nə yoxdur. Bu vəziyyətin fonunda isə oxucu kütləsi onun əsərlərini sevirdi, kitabları dəfələrlə təkrar
nəşr olunurdu, yazıçıya gerçək
oxucu məhəbbəti
vardı. Əlibala Hacızadə ən çox oxunan və ən çox çap olunan yazıçımız
idi. Təkrar 100 min tirajla! Yaşadığımız
günlərdə bizim
yazıçılar üçün
bu yalnız xəyal kimi görünə bilər.
Və ədalət naminə deyək ki, onun kitabı
həmin günlərdə
maklatura materialı olmadı. Tələbat vardı, oxucu axtarırdı. Kənd kitabxanalarında onun kitabının oxunması
üçün yaranan
növbələr təkrar
nəşrləri zəruri
edirdi. «Təyyarə kölgəsi», “İtkin gəlin”, “Əfsanəsiz
illər“, “Ayrılığın
sonu yoxmuş”, “Vəfalım mənim”, “Dünyanı tanı” irihəcimli əsərlərinin
adını kiçik
yaşlarımda böyüklərin
dilindən dönə-dönə
eşitmişdim. Bu əsərləri
oxumazdan əvvəl yaddaşımda onların
adları həkk edilmişdi. Belə baxanda, Əlibaba Hacızadənin əsərlərini
oxucuya doğma edən amillər vardı. Bu əsərləri
oxuyan kolxozçu qız orada yalançı sovetizmi axtarmırdı, məhz az qala gülməyi
və sevməyi unudub robota çevrilən
qondarma sovet insanının darıxdırıcı
pafosundan insan hisslərinin gur olduğu Əlibala müəllimin yaradıcılığına
üz tuturdu. Onun əsərləri hardasa rus-sovet təsirləri içində
çabalayan ədəbiyyatımızın
məhsullarından fərqlənirdi.
Əlibala Hacızadə
imzası qoyulmuş kitablardan Şərq iyi gəlirdi, bu doğma idi,
bizim insanın korşalaşmış hisslərini
oyadırdı, onu məhz bunun üçün oxuyurdular.
Bu yönü isə sovet tənqidşünaslığı
görmək belə istəmirdi. Elə bu səbəbdən yazıçının əsərlərini
araşdırma predmetinə
çevirmirdilər. Bu özünəməxsusluqda
Əlibala müəllimin
şərqşünas olması,
Şərq ədəbiyyatına
dərindən bilməsi
, digər tərəfdən
də onun, ümumiyyətlə, şərqli
təbiəti az rol oynamamışdır. Və həmin təmayülün yaradıcısı
olaraq, Əlibala Hacızadə ədəbiyyatımıza
bir sıra yeni mövzular gətirib, üstəlik öz intuisiyası, yazıçı duyumu ilə uzaqgörənliyini
təsbit edib. Bunlardan ən başlıcası məşhur
«İtkin gəlin» trilogiyası ilə təmsil olunan əfqan mövzusudur. Əfqanıstan adlı ölkənin bizə çox uzaq göründüyü bir
zamanda meydana çıxan bu əsər həmin ölkəyə sovet hərbi müdaxiləsindən
və Azərbaycanda «əfqanlar» peyda olandan sonra daha
yenidən populyarlıq
qazandı. Bu trilogiyada
Əfqanıstan gerçəkliyi,
əfqanların milli mentaliteti rasional düşüncəyə əsaslanan
politoloji araşdırmalardan
daha dəqiq və daha canlı
inikasını tapmışdır.
Və indi Əfqanıstan məsələsinin
beynəlxalq bir problemə çevrildiyi şəraitdə trilogiyanın
daha da aktual
səsləndiyini sübut
etməyə ehtiyac yoxdur. Trilogiyanın janr və poetikası
isə özünəməxsusluğunu
başqa bir planda nümayiş etdirdi - ilk Azərbaycan seriallarından biri mərhum Lütfi Məmmədbəyov tərəfindən
məhz «İtkin gəlin» əsasında çəkildi. İndi fikirləşirəm yetərincə
serial təcrübəmiz olsaydı,
biz bu 12 seriyalı filmlə dünyaca uğur qazanardıq. Çünki Əfqanıstan
həyatı dünyaya
bu günün özündə də maraqlıdır. Fəqət,
bu həyatın özəlliyini, əfqan kimliyini ortaya qoymaq çətinliyi vardı. Əlibala müəllim bunu duymuş və yazmışdı. Əfqanıstan
probleminin həlli məhz əfqanları tanımaqdan keçirdi, yazıçının bu
düsturu onun əsərində sübut
olunurdu, feodal qaydalarının hökm sürdüyü bir ölkədə zorla kommunizm qurmaq istəyən sovet ideoloqları isə bunu anlamaq istəmirdilər.
Sovetlərin Əfqanıstanda
acınacaqlı məğlubiyyətinin
səbəbi də bu anlamazlıqda idi. Biz bu əsəri
dünyaya çıxarmaq
və təqdim etmək barədə heç düşünmədik
də... Bunun vacib və mümkün
olduğunu isə son illərdə dünyada bestsellerə çevrilən
əfqan yazıçısı
Xalid Hüseynin Əfqanıstan həyatı
ilə bağlı romanlarını oxuduqdan sonra qərarlaşdırdım.
Onun romanlarındakı
həyat təsvirləri
məni çaşdırdı....Mən bu həyatla
“İtkin gəlin”dən
tanış idim....“ Qələm əhli gərək heç vaxt məsuliyyət hissini itirməsin, vicdanının, qəlbinin
əksinə getməsin,
yalan yazmasın. İnsan özü qalmır, amma yaratdığı qalır.
Yaxşısı da, pisi də... Gərək elə əməl sahibi olasan, elə əsər qoyub gedəsən ki, sağlığında özün,
qohum-əqrəban, dostun-tanışın,
öləndən sonra
isə nəslin xəcalət çəkməsin!..”
Görkəmli yazıçımız
Əlibala Hacızadənin
«Təyyarə kölgəsi»
romanının qəhrəmanı
Nadirənin gündəliyindəndir
bu sözlər. Onun əsərlərini və özünü xatırladıqca bu sözlərin yazıçının
obraz dili ilə dediyi öz kredosu olduğunu anlayırsan. Və öz kredosuna layiqli olaraq yaşamış Ə.Hacızadə ruhən
öz romanlarının
səhifələrində yaşamaqdadır.
Onun romanları sevginin, səmimiyyətin daşıyıcılarıdırsa, bu səhifələri hər zaman oxumaq gərəkir.
Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 14 oktyabr.- S.12.