Ərəb rejissorun
«Susuzluq»u
Mərakeş filmləri kino və fotoqrafiyanın əyləncə növü olmadığını bir daha sübut
etdi
Oktyabrın 16-dan 19-dək Azərbaycanda Mərakeş Mədəniyyət
Günləri keçirildi. Azərbaycan Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin
dəstəyi ilə gerçəkləşən mədəniyyət
günləri çərçivəsinə musiqi
və kino incəsənət növləri
daxil edilmişdi.
Ötən həftə şəhərimizdə daha bir əsrarəngiz ərəb
ölkəsinin - Mərakeş Krallığının Mədəniyyət
Günləri keçirildi. Bu xüsusda həmin
ölkənin mədəniyyətinin aparıcı sahələrindən
olan kinosu ilə
tanışlıq imkanı qazandıq. Mərakeş filmləri
Azərbaycan Kinematoqrafçılar İttifaqının
binasında geniş tamaşaçı
auditoriyasına təqdim olundu.
Açılış mərasimindən sonra
kinosevərlərə iki bədii film təqdim olundu:
“Baxış” və “Susuzluq”. Dramatik janrda olan bu filmləri tamaşaçılar
böyük alqışlarla
qarşıladılar.
Filmdən aldığım təəssürata
əsasən bir daha qəti
qərara gəldim ki, kino
və fotoqrafiya əyləncə vasitəsi
deyil. Onlar yalnız və
yalnız dünyaya və insan
əməllərinə şahid olmaq üçün
yaranıblar.
Fotoqrafiyanı və kinonu gəlir mənbəyi
kimi icad etsələr
də, onlar bütünlükdə cəmiyyətin
estetik zövqünü
yüksəltməyə xidmət edir. Artıq son texnologiyalarla
təchiz olunan müxtəlif şəcərəli
kinonu hər dövrün
tarixini yazan vizual ədəbiyyat adlandırmaq olar. Çünki, qulağa asan gələn
bəsit cümlələr və soyuqqanlılıqla cəmiyyətə
çatdırılan qlobal faciələrin,
hadisələrin həlli, təhlili məhz bədii kinoda öz əksini
tapır.
Mərakeş rejissorlarının çəkmiş olduğu “Baxış” və “Susuzluq”
filmləri də Qoca Şərqin mikroaləmini,
ucqar kəndlərdə yaşayan
insanların mental adətlərini,
onların psixoloji durumlarını
tamaşaçılara real şəkildə
çatdıra bildi.
“Susuzluq” filminin rejissoru Səid Şuraibin
yaradıcılığı ilk
baxışda bəsit görünsə də, o, hər vəchlə baş
verən hadisələrin axarını insan
psixologiyası və dinlə əlaqələndirir. Bu baxımdan filmlərin qəliz süjet xətti var.
Kadrlardakı hadisələr insan istəklərinə
əsasən (insan oğurluğu,
yanğın hadisələri və s.) həyata
keçirilir. Ancaq
hadisələr bütünlüklə dini
etiqadlara əsasən cərəyan edir. Məsələn, can
verən qocanın başı üstündə Quran oxuyan molla
xəstənin gözü görə-görə
bunun müqabilində onun
oğlundan pul götürür. Və yaxud da kəndin
ağsaqqalı Zeid isə cavan
oğlan Əliyə kömək etmək
istəyi ilə ailəsini dolandırmaq üçün
ona pul verir.
Əvəzində isə çeşidli
“savabları” açıqlayaraq cinayətləri, kənddəki
nifaqları onun vasitəsi ilə
gerçəkləşdirir.
Sakinlər Allaha sitayiş
edib, inanırlar ki, qurumuş nohurları yenidən su ilə dolacaq, kəndə
yenidən su gələcək. Buna görə
də onlar torpaqlarında ağalıq edən
fransızların maddi köməyindən
imtina kimi hərbçilərin
kəndə gətirdikləri su
nasoslarını ardıcıl olaraq
partladır və bununlada kənd sakinlərini
susuz qoymağa
razı olduqlarını ifadə edirlər. Su nasosları tamamən partladıldıqdan sonra isə kəndə doğrudan
da su gəlməyə
başlayır. Eyni zamanda
onların arzuladıqları kimi ölkələr
arasındakı siyasi saziş
nəticəsində fransız hərbçiləri ərəb
torpaqlarını tərk edirlər. Lakin Allaha sitayiş edib, dini və mental qaydaları əllərində əsas tutan kiçik quldur dəstəsinin özləri isə cinayətə
sövq etdikləri yeni
ailə qurmuş gənci
öldürürlər. Sonda bir qənaətə gəlmək olur ki, rejissorun
özü üçün
də insan psixologiyası
qaranlıqdır.
Əgər Allah
qorxusu bəndə üçün
mövcuddursa niyə günah
törətməkdən çəkinmir? Yox,
bunu maddi, mənəvi
sıxıntısı üçün
edirsə, niyə ziddiyyətlər aradan
qalxdıqdan sonra da bəd
əməllərinə son qoymur?
Müharibənin qlobal bəla olduğunu hamı təsdiqləyir və pisləyir.
Qoca Şərqlə Qərb
arasındakı müxtəlif qərəzli münasibətlərin
məğzi isə elə dünyanın özü
kimi anlaşılmaz və sonsuzdur.
Bu
münasibətləri əks etdirən müxtəlif
janrlı filmlər geniş
tamaşaçı auditoriyasına dəfələrlə
çatdırılsa da, xaos
tendensiyasını yaşatmaqda israrlı
olan insan simalı şeytanlar, kinoya buna oxşar yeni-yeni süjetlər verməkdən çəkinmirlər.
Çeşidli cinayətlərə
gözləri bərələ qalan
və zaldan təəccüb dolu baxışlarla çıxan
tamaşaçı üçünsə belə mövzular ağrılı olsa
da, maraqlıdır. Bu
mənada kino öz
aktuallığını heç vaxt itirmir.
Misir rejissoru Nurdin Lahmarinin çəkmiş
olduğu “Baxış” filmi,
kino ilə fotoqrafiyanın nəinki insan həyatındakı rolunu,
hətta tarixi əhəmiyyətini sübut edir.
Kompozisiya
şəklində ekranda gördüyümüz
təsvirlər bizə əsas verir ki, insan cahilliyinin
nələrə nail olacağı
haqqında ciddi düşünək. Filmin süjet xətti həddən artıq səliqə
ilə yazılmış və montaj prosesi peşəkarlıqla
aparılmışdır. Çünki, ilk baxışda darıxdırıcı fon kimi qəbul olunacaq kadrların saniyələrə
sığa biləcək mənalı məkan dəyişkənliyi,
dəqiq dialoq və replikaları rejissor peşəkarlığından çox onun daxili narahatçılığından və
vətəndaşlıq borcunun hər vəchlə
yerinə yetirmə istəyindən xəbər verir.
Filmin dəyərini ölçən
əsas amillərdən biri
tapdalanmış insan heysiyyatı və
fotoqrafiyanın əhəmiyyətidir. Filmin
baş qəhrəmanı gənc
fotoqrafdır. O, əlində məşğuliyyət kimi gəzdirdiyi fotoaparatı ilə mövcud olduğu məkanın
və ətrafdakıların şəklini çəkir. Bütün çəkdiyi şəkillər
isə özü də istəmədən
məxsus olduğu hərbi hissəsinin
cinayətkarlığını tarixə köçürdür.
O, özü də bu
qanlı tarixin bir hissəsidir.
İllər ötsə də təsadüfən, müxtəlif
yerlərdə rastlaşdığı şəkillərdəki
məqamlar onu rahat yaşamağa qoymur.
Filmin qəhrəmanı Aleksin məxsus olduğu Fransa quru
qoşunlarının kiçik bir alayı Misirin kəndlərini
zəbt edib, qadınlarını
zorlayır, kişilərinin qüruru ilə
oynayır. Ucqar kəndlərdə qəsbkarlıqla
məşğul olan əsgərlərin
cinayətlərinə əbədi şahidlik
edən isə, yalnız onun çəkdiyi
şəkillərdir. Bağlanan sazişlər
də bu cinayətlərin üstündən
xətt çəkib, onu unutdurur.
Lakin, ömrünün
ahıl çağında rastlaşdığı şəkillər,
onu keçmişin
ölçüyəgəlməz dəhşətlərini
fotoqrafiyanın özü kimi
lal baxışlarla seyr
etdiyinə görə həyatı boyu
mühakimə edir.
Rejissor Lahmari
insanların qəliz, anlaşılmaz psixologiyalarının tərbiyə
üsulunu sadəlik və səmimiliyə
ünvanlayır. Onun gəldiyi qənaətə
görə, insanlar bir-birilərini dil ilə yox elə
baxışlarla da anlayıb, həyat
hadisələrini nizamlaya bilərlər.
Əgər bu baxışlara filmin qəhrəmanı kimi
biganə yanaşmasalar. Hər iki filmin bədii mahiyyəti
haqqında çox söz
demək mümkündür. Ən yaxşısı
isə yüz eşitməkdənsə bir dəfə görməkdir. Odur
ki, silsilə xarakterli
olan belə tədbirlərə biganə qalmayan tamaşaçıların kino estetikasından daim bəhrələnmək
imkanları var. Yetər ki,
bu tədbirlərin daimi
tamaşaçısı olmağa tələssinlər.
Şəhla BÜRCƏLİYEVA,
Kinoşünas
Mədəniyyət. - 2009.- 21 oktyabr.- S. 10.