Bitməyən polifoniya
Ən
əvvəl o, - «Leyli və Məcnun»un müəllifi - nəinki
bizdə, bütün Şərqdə ilk operanın banisi kimi yad ediləcək.
Dahiyanə bir istedadla, qədim
ənənələri olan, əsrlərdən-əsrlərə
ötürülən milli musiqimiz, muğamımız, onun qələmində yeni janrda monumental əzəmətlə «dirildi».
Ardınca bir-birindən möhtəşəm operalar
yazdı ki, feyzindən,
hüsnündən doymaq çətin. Və əbədən
də «millətlər içində millət olmağımıza» qürrələnmək
asan. Operettalar yazdı,
baxdıq, sevdik, feyziyab olduq, kinokomediyalar çəkib dünyaya göstərdik
və dünyadan görsənək. Felyetonlar yazdı ki, zar-zar ağlamalıykən acı-acı
gülək. Məqalələr yazdı ki, elmdən,
dünyadan xəbərdar olaq.
Və elə böyük işlər gördü ki, içimizdən
nəinki pişik, heç əjdaha da çıxsa, onu uda
bilməsin.
«Mən gələcəkdə nə iş
görəcəm»
1885-ci il 18 sentyabr. Ağcabədi.
Şuşalı Əbdülhüseyn bəy Hacıbəyovun arvadı Şirin
xanım Ağcabədidə öz qohumlarının evində qonaq olduğu zaman bir
oğlan doğmuş, adını Üzeyir qoymuşlar. Hacıbəyovların Üzeyirdən başqa daha 2 oğlu və
1 qızı vardı. Üzeyir hələ
rus-tatar məktəbinin şagirdi
ikən xalq nağıllarını əl
ilə yazıb kitabça şəklində
tərtib edir -
«Kitabi-məzhəkə». İndi kitabçanın yeganə nüsxəsi
onun ev-muzeyində
saxlanılır. Rus-tatar məktəbini
bitirdikdən sonra Üzeyir Hacıbəyov Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasına daxil olur. Burda o,
musiqi və nəğmə
dərslərində xüsusilə fərqlənir. Seminariyanın II kursunda oxuyanda «Mən gələcəkdə nə iş görəcəm» mövzusunda inşa yazır: «Mən
məktəblərimiz üçün ana
dilində tədris olunmaqdan
ötəri dərs
kitabları tərtib edəcəm. Bunun üçün osmanlı və rus kitablarından istifadə edib hesab, coğrafiya və s. elmləri öz dilimizə tərcümə edəcəm».
1904-cü ildə Üzeyir bəy
Qori Seminariyasını bitirib,
Hadrut kənd məktəbində
müəllim işləyir. Bir ildən
sonra Bakıya gəlir və «Həyat» qəzetində
işə girir. «Rus-tatar və tatar-rus lüğəti» tərtib edir.
Teatr içində teatr göstərmək
1908-ci
ildə ilk milli operamızı - «Leyli və Məcnun»u yazır. Bu, tək
Azərbaycan üçün deyil, bütünlükdə Şərq üçün
əlamətdar hadisə
idi. «Leyli və Məcnun» operası elə həmin il Ərəblinskinin rejissorluğu və Haqverdiyevin
dirijorluğu ilə tamaşaya qoyulur və uğur qazanır. Amma bu uğurla
bahəm, müəllifin qeydlərindəki «Mən çox teatr sevən
adamam, ələlxüsus
müsəlman teatrına çox
gedənəm. Çünki burada
iki cürə tamaşa olur. Biri
teatrçıların öz tamaşası, biri
də teatra yığılmış müsəlmanların öz hərəkətidir ki, çox vədə teatrdan da interesni
olur...» bu misralar da qeyd
olunmalıdır. Bu, teatr həyatından bir mənzərə
idi. Səhnədə qadın aktrisa olmadığından Leyli rolunu kişi ifaçı
oynayırdı. Və təsəvvür etsək ki, Leyli kobud səslə və
bığla səhnədə görünürdü, o zamankı şəraitin necə
olduğunu bilərik. Əlbəttə,
operanın ağlagəlməz uğuru ilə bahəm, müxtəlif həcvlər
də var idi. Diqqət
edin: «... Canım, birdən-birə biz də İtaliya
ilə musiqi barəsində
bir cərgədə durduq,
dəxi buna nə sözün? Yevropalılar bir opera vücuda gətirməkdən
ötəri nə qədər zəhmət çəkir, axırda görürsən
ki, bir kompozitor
Verdi ya Rubinşteyn, yaxud Bethoven, Vaqner ömürlərinin
yarısını sərf edəndən sonra bir işi əmələ gətirirlər....
Amma düşmən
kor olsun ki, bizlər gözəl opera yaza bilirik...»
Baxın,
«Zəmbur»un istehzası indi bizə düzünə gəlib çatır:
«Çalxalandıqca zaman nehrə kimi...»
Ucuz satılan
ən bahalı opera
1910-cu
ildə Üzeyir bəy ilk musiqili komediyamız olan «Ər və
arvad»ı yazdı. Elə həmin ildə də Üzeyir bəyin ikinci opera əsəri olan «Şeyx Sənan» tamaşaya qoyuldu. 1910-cu
ildə bəstəkarın
yeni operası «Rüstəm və Söhrab» meydana çıxdı. Bir il sonra
tamaşaya qoyulmuş «O olmasın, bu olsun»
musiqili komediyası Üzeyir Hacıbəyovu bir dramaturq kimi
təsdiq etdi. 1912-ci ildə onun
«Şah Abbas və Xurşidbanu» və «Əsli və Kərəm» operaları oynanıldı. Sonuncu daha böyük uğur
qazandı. Müəllifi səhnəyə çiyinlərində gətirdilər.
1912-ci ildə Üzeyir bəy 2 il
müddətinə Moskvaya
oxumağa gedir. Maddi cəhətdən təmin
olunmaq, təhsilini yarımçıq qoymamaq üçün səhnə əsərlərini «Nicat»
cəmiyyətinin ixtiyarına
verir. «Ehtiyac
məni «Leyli və Məcnun» operasına müəllif hüququmu cüzi məbləğ
müqabilində həmin
cəmiyyətə satmağa
məcbur etdi. Halbuki o zaman operanın tamaşasına bilet tapmaq olmur və
böyük gəlir götürülürdü».
Maddi
vəziyyətin ağırlığı üzündən bəstəkar Moskvada çox qala
bilmir və Bakıya qayıdır. Bir müddət yenə bədii yaradıcılıqla məşğul olur. 1913-14-cü illlərdə Leninqradda təhsilini davam etdirir və burada məşhur «Arşın mal alan»
musiqili komediyasını yazır. Bu əsər
Üzeyir Hacıbəyovu bütün dünyada məşhur
edir. «Leyli və Məcnun»dan «Arşın mal alan»a qədərki qısa bir dövr Üzeyir
Hacıbəyova əsrlərə
sığmayan böyük şöhrət gətirdi. Təkcə «Arşın mal alan»a görə Üzeyir Hacıbəyov nəinki Zaqafqaziya və Orta Asiya ölkələrində,
habelə Yaxın Şərqdə də tanınmağa başlayır. Komediyanın Amerika, Fransa, İngiltərə və bir sıra
xarici ölkələrdə
tamaşaya qoyulması, dünyanın əksər dillərinə tərcümə
edilməsi müəllifə
dünya şöhrəti gətirir.
Dövri
mətbuatda müxtəlif imzalarla çap etdirdiyi felyeton və məqalələrlə
yanaşı, Üzeyir Hacıbəyov musiqişünaslıq fəaliyyəti ilə də
məşğul olur, musiqi təhsili və metodikasına aid dərsliklər
çap etdirir. «Azərbaycan xalq türk musiqisinin əsasları», «Azərbaycan
musiqisinin inkişaf tarixi», «Çahargah» mövzusunda birinci fantaziya» və
s. əsərlərini yazır.
1937-ci ildə Üzeyir bəy «Koroğlu» operasını yaradır. Bu möhtəşəm opera, onun məşhur uvertürası dahiyanə zirvə idi ki, «Leyli
və Məcnun»dan «Koroğlu»ya
qədər Azərbaycan
opera sənəti Üzeyir
Hacıbəyov yaradıcılığından
yol keçdi. Faciəvi və nakam məhəbbət əhvalatları; məşhur «Leyli və Məcnun»,
«Əsli və Kərəm» və xoşbəxt sonluqlu, umub-küsən qoymadan hamını vüsala çatdıran,
cüt-cüt evləndirən
- «Arşın mal alan»,
«O olmasın, bu olsun» kimi məzəli
operettalar sanki müəllifin yaradıcılıq ovqatını kompensasiya edir.
Felyetonun içindən Baxırıq boylana-boylana...
Felyetonlardan
boylanan acı yumor, ciddi elmi yazılar - çoxqatlı yozumlara, tədqiqatlara
yer qoyan Üzeyir bəyin yaradıcılığı... Necə ki, yazdığı operalar
indi də monumental səhnə əsərləridir. Az qala bir
əsrdir ki, camaat baxıb doymur,
romansları neçə-neçə
ifaçılar yetişdirir və bu günümüzdə
meyar ola biləcək musiqi yalnız odur. Elə
yazıları, məqalələri,
felyetonları 80 il
yol gəlib bu günümüzün içindən
boy verir. Səbəb? Çünki Üzeyir bəyi
ağrıdan şeylərin ağrısına elə öyrəşmişik ki, hərdən bir felyetonunu, həcvini oxuyub heyrət edirik. Və ağrıdığımız yadımıza
düşür. Oxuyuruq və gülürük.
Güldüyümüz
yadımıza düşür.
«Bir
kişi peyğəmbərlik iddiası edirdi, onu tutub qubernatorun yanına gətirdilər.
Qubernator soruşdu ki, möcüzə
göstərə bilərsən? Dedi,
bilər. Dedi: nə göstərərsən?
1948-ci il.
Noyabrın
23-ü. Üzeyir bəy ömrünü xalqına bağışladı. Xalqı onu itirdi.
O, xalqını qazandı. O xalqı ki, tabutunu
Akademiyanın binasından Fəxri Xiyabana kimi çiyinlərində gətirdi; ucu-bucağı görünməyən axınla...
Aliyə
Mədəniyyət.- 2009.- 4 sentyabr.- S.
3.