Sürgün həyatın akkordları
Məmmədrza Şeyxzamanovu sənət
yoldaşlarından fərqləndirən onun sürgün həyat
yaşaması, haqsız olaraq xeyli müddət «xalq
düşməni» adını daşıması idi.
1915-ci ildə Gəncədə,
dahi Nizami Gəncəvinin nəslindən olan Hacı İsabəyin
ailəsində dünyaya göz açan Məmmədrza
uşaq yaşlarından bolşevik
özbaşınalığı ilə üzləşir. Onların ata-baba mülkləri,
zəngin kitabxanaları yandırılır. Məmmədrzanın
atası bu vandalizmə dözməyib vaxtsız vəfat edir.
Ailənin vəziyyəti get-gedə çətinləşsə
də, Məmmədrza memar olmaq istəyirdi. O,
bu arzu ilə Gəncə İnşaat Texnikumunda təhsil
alır, texnikumun dram dərnəyində böyük həvəslə
müxtəlif tamaşalarda oynayır. 15 yaşında ikən
o, artıq Gəncədə «artist Məmmədəli» kimi
tanınırdı.
1934-cü ildə Gəncə Dram Teatrının
rejissoru Həbib İsmayılov («Ögey ana» və
«Böyük dayaq» bədii filmlərinə quruluş
vermişdir - A.K.) onu teatra dəvət edir. Gənc aktyor teatrda işləməklə
yanaşı, teatrın nəzdində ikiillik aktyor
studiyasında da oxuyur. Onun professional aktyor kimi teatrda
işləməsi Şeyxzamanovlar ailəsinin narahat, səksəkəli
həyatına bir sevinc ovqatı qatır. 1938-ci ildə gənc
aktyorun Gəncənin hörmətli ailələrindən
birinin qızı Nigar xanımla evlənməsi bu sevinc
ovqatını daha da artırır. Məmmədrzanın
xoşbəxt günləri başlanır. Ailənin ilk
övladı Kəmalə dünyaya gələndə
Şeyxzamanovların sevinci yerə - göyə
sığmırdı. Onlara elə gəlirdi ki, qara buludlar
başlarının üstündən çəkilib gedib.
Lakin bu günahsız insanlar haradan bilərdilər ki, Məmmədrzanın
alnına həyat tufanları yazılıb, o, şimşək
qarşısında tək - tənha yox, ailəsi ilə birgə
dayanmalı olacaq. Bu belə də oldu. Qardaşı
Ələsgər İtaliyada, bacısı Həmidə
Türkiyədə. Özünə də pantürkist adı
qoyub göndərdilər Qazaxıstanın Semipalatinsk bölgəsinə.
Təhlükəsizlik orqanlarında Nigar xanıma ərindən
boşanmağı məsləhət görəndə bu mərd
qadın körpə balasını da götürərək,
«ərim harda, mən də orda» deyib onunla birgə yeddi il əzab-əziyyətli,
məhrumiyyətlərlə dolu sürgün həyatı
yaşadı.
Yeddi ildən sonra ailəsi ilə birgə icazəsiz
baş götürüb Gəncəyə gələn, burada
qohum-qonşularının evində gizlənən Məmmədrzanı
ölümdən böyük şairimiz Səməd
Vurğun xilas etdi. Şair
nəinki gənc aktyoru, hətta onun sürgündə olan
qohumlarını da geri qaytara bildi. M.Şeyxzamanovun
ağır faciəvi sürgün həyatı belə
başa çatdı. O, asudə nəfəs alıb, Gəncə
Dövlət Teatrına qayıtdı. 1954-cü ildə isə
rejissor A.İsgəndərov onu Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrında işləməyə dəvət etdi.
Bu sənət ocağı onun bütün imkanlarını
aşkara çıxartdı. Burada ona məsul rollar tapşırıldı.
Beləliklə, həyat
M.Şeyxzamanovun üzünə gülməyə
başladı. Aktyora elə bil ikinci nəfəs gəldi. Həmin
ildən o, nəinki paytaxtın ən böyük teatrında
fəaliyyət göstərir, həm də Bakı
kinostudiyasında filmlərə çəkilir, radio və
televiziyada çıxış edirdi.
M.Şeyxzamanov
sürgündən qayıdanda artıq onun qırx
yaşı vardı. Ona görə də o, teatrdan fərqli
olaraq kinoda əsasən xarakterik rollar ifa edir, həyatın hər
üzünü görmüş, bərkdən-boşdan
çıxmış, təcrübəli el
ağsaqqallarının, qocaların obrazlarını canlandırır, qəhrəmanlarının
daxili aləmlərinə nüfuz edir, psixologiyalarını,
mənəviyyatlarını tamaşaçılara
çatdırırdı.
1954-cü ildə rejissor L.Səfərov
M.Şeyxzamanovu «Bəxtiyar» kinokomediyasında konservatoriya
professoru Rəcəbov roluna sınaq çəkilişlərinə
dəvət edir. Sınaq
çəkilişləri uğurlu alınır. O, filmə Rəşid
Behbudov, Tatyana Peltser kimi populyar artistlərlə birgə
çəkilir. M.Şeyxzamanovun qəhrəmanı professor Rəcəbov
həm öz işini sevən ziyalı, həm də xeyirxah
insandır. Uşaqlar onun bağından alma yığanda
professor bunu oğurluq kimi başa düşür, biləndə
ki, bu almalar hospitalda müalicə alan yaralı əsgərlər
üçündür, özü də uşaqlara kömək
edir. Kinoya ilk dəfə bu filmdə çəkilən
M.Şeyxzamanov mükəmməl obraz yaratmağa müvəffəq
olmuşdur.
Bundan sonra M.Şeyxzamanov «Qızmar günəş altında» filmində kənd həyatına, kənd məişətinə, adət-ənənələrinə yaxşı bələd olan Əmir dayı, «Bir qalanın sirri» film - nağılında bəd əməllərə qarşı çıxan, xeyirxah işlər görən həkim Eldostu, «Onu bağışlamaq olarmı?» melodramında asayiş keşiyində duran milis rəisi polkovnik Qurbanov, «Leyli və Məcnun» film - dastanında həyatın keşməkeşlərini, əzab - əziyyətini görmüş pirani dərviş, «Böyük dayaq» kinoromanında raykom katibi Şərifoğlu, «Əhməd haradadır?» kinokomediyasında oğlunu evləndirmək istəyən kəndli Şirin kişi, «Liftçi qız» kinonovellasında həssasqəlbli rəssam rollarına çəkilmişdir. Bu filmlərin hamısı 50-60-cı illərin kino məhsullarıdır.
Böyük tərbiyəvi əhəmiyyətə
malik «Bir qalanın sirri» film-nağılının əsasını
xalqın, kəndləri susuz qoymuş əzazil hökmdar
Simnar xana qarşı apardığı mübarizə təşkil
edir. Burada əsas
obrazlardan birini - həkim Eldostunu M.Şeyxzamanov oynayır.
Aktyorun ifasında həkim Eldostu öz müdrikliyi,
ağıllı məsləhətləri ilə
tamaşaçıların sevgisini qazanır.
Həkim
Eldostudan fərqli olaraq «Əhməd haradadır?»
filminin əsas personajlarından biri - Şirin kişi bizim
müasirimizdir. Bu obraz yumorla
yoğrulmuşdur, komikdir, danışığı adı
kimi şirindir. Şirin kişi M.Şeyxzamanovun simasında təkcə
zarafatcıl, şən ər deyil, o, həm də mehriban,
qayğıkeş ata, gözəl ailə
başçısıdır.
Hökmlü arvadı Nərgizdən fərqli olaraq M.Şeyxzamanovun məhəbbətlə yaratdığı Şirin obrazı öz həlim, sakit, mülayim xasiyyəti ilə yadda qalır.
Aktyorun kinoda yaratdığı
obrazlar inandırıcıdır, həyatidir, təbiidir. Belə
obrazlardan birini də M.Şeyxzamanov «Liftçi qız»
kinonovellasında yaratmışdır. «Qaraça qız»
kinoalmanaxına daxil edilmiş bu novellanı rejissor
R.Şabanov yazıçı H.Seyidbəylinin eyniadlı
povesti əsasında çəkmişdir. Novella insan qəlbinin
gözəlliyi haqqındadır. Burada deyilir ki, hər bir kəs
başqalarına sevinc bəxş edərək
yaşamalıdır. Belə bir sevinci isə zarafatla
Cüllüt çağırılan Lalə adlı qıza
rəssam bəxş edir. Bu qarabuğdayı, çəlimsiz
yeniyetmə qızın daxili gözəlliyini ilk dəfə
rəssam görür və çəkdiyi portretdə bu
keyfiyyətləri əks etdirir.
Filmdə rəssam rolunu M.Şeyxzamanov oynayır. O öz qüvvə və bacarığına inanmayan utancaq və aciz qıza - Laləyə həssaslıqla yanaşır, onun mənəvi çırpıntılarını yaxşı başa düşür. Ona görə də bir insan kimi ona kömək əlini uzadır, qızda potensial qüvvələri üzə çıxara bilir. Lalədə özünə bir inam yaranır.
M.Şeyxzamanov 70-ci illərdə də kinoda məhsuldar işləmişdir, fitri istedadı ilə istər iri, istərsə də epizodik rollarda daxili imkanlarından çıxış edərək böyük sənətkar olduğunu bir daha sübut etmişdir. Məsələn, «Yeddi oğul istərəm» tarixi - inqilabi filmdə aktyor Çalpapaq Kərəmi oynayır. Yeri gəlmişkən, rejissor T.Tağızadə M.Şeyxzamanovu bu rola sınaq çəkilişləri aparmadan təsdiq etmişdir. Bu personaj filmin əvvəlində cəmi bir səhnədə görünür. İnqilab işi uğrunda vuruşub ölümcül yaralanan Çalpapaq Kərəmin son nəfəsdə Bəxtiyara dediyi sözlər, xüsusilə «sinən olan yerdə kürəyini güllə qabağına vermə, oğul» deməsi çox təsirlidir. Biz M.Şeyxzamanovu bu kiçicik səhnədə Çalpapaq Kərəm rolunda yataqda hərəkətsiz görürük. Lakin onun danışığı, ağır-ağır nəfəs alması, Bəxtiyara verdiyi öyüd - nəsihəti yadda qalır, sonrakı hadisələrin gərgin olacağından xəbər verir.
Qısametrajlı
«Gilas ağacı» televiziya bədii filmində M.Şeyxzamanov
ifa etdiyi Qulam baba rolu haqqında belə deyir: «Qulam baba
böyük ehtirasla, həm də həvəslə ifa etdiyim
obrazdır. Səbəbi
aydındır. Axı, mənim qəhrəmanım müharibənin
ağır illərində, hamının cəbhəyə
getdiyi bir zamanda kənddə qalan yeganə
başıpapaqlıdır. O, hamıya mənəvi cəhətdən
dayaq və həyan olur, atasız qalmış uşaqlara dərdlərini
unutdurmağa çalışır...»
Bundan başqa, M.Şeyxzamanov 70-ci illərdə «Qızıl qaz» filmində Mahmud, «Çarvadarların izi ilə» kinolentində Əli kişi, «Qatır Məmməd»də qubernator, «Nəsimi»də Şeyx Əzəm, «Vulkana doğru»da usta Ramazan, «Tütək səsi»ndə İsfəndiyar kişi, «Arvadım mənim, uşaqlarım mənim» kinoalmanaxındakı «Toy» novellasında Sərpayı rolları ilə maraqlı ekran surətləri yaratmışdır.
M.Şeyxzamanov «Nəsimi» filmində Şeyx Əzəmi
ustalıqla oynayır. Şeyx Əzəm İslam dininin sadiq quludur. Hürufilərə
qənim kəsilən bu adam Nəsimini addımbaaddım izləyir.
Nəsimini sevdiyi üçün onun ardınca gedən
doğma qızı Şəmsin ölümünə fərman
verir.
Milli mədəniyyətə və incəsənətə verdiyi böyük töhfələrə görə görkəmli sənətkara 1974-cü ildə “Azərbaycanın xalq artisti” fəxri adı verilmişdir.
Azərbaycan kinosunda müharibə illərində
arxa cəbhədə çətin şəraitdə
xalqımızın qələbəni yaxınlaşdırmaq
üçün gördüyü işlərdən bəhs
edən çoxlu filmlər yaradılmışdır. Belə dəyərli filmlərdən
biri də rejissor R.Ocaqovun «Tütək səsi»dir. Filmdə həyat
da var, məhəbbət də, sarsıntı da, sevinc də.
Bu filmdə aktyor M.Şeyxzamanov oğlu cəbhədə həlak
olmuş ağsaçlı kolxozçu İsfəndiyar
kişi rolunda çıxış edir. Aktyorun özü bu
barədə mənimlə söhbətlərinin birində
demişdir: «Mən yazıçı İsa Hüseynovun əsərlərini,
o cümlədən onun «Saz» və «Tütək səsi»
povestlərini oxumuşam. Bu əsərlərin qəhrəmanlarının
dərin psixoloji xarakterləri mənim çox xoşuma gəlir.
Bir gün eşitdim ki, C.Cabbarlı adına «Azərbaycanfilm» kinostudiyasında «Tütək səsi» filmi çəkiləcək. Açığını deyim ki, həmin filmdə iştirak etmək ürəyimdən keçdi. Elə bil rejissor R.Ocaqov ürəyimdəkiləri uzaqdan-uzağa oxuyubmuş. Bir neçə gündən sonra o, məni kinostudiyaya çağırdı və İsfəndiyar rolunu mənə təklif etdi. Əlbəttə, təklifi sevinclə qəbul etdim. Çünki İsfəndiyar ruhən mənə çox yaxın idi. İsfəndiyarı hörmətli, xeyirxah, başqasının dərdinə şərik çıxan bir insan kimi görürdüm. O, dünyagörmüş, zəngin həyat təcrübəsi olan müdrik ağsaqqal idi.
Müharibənin çətin günlərində, insanlar aclıq çəkəndə, adamlar qələbə naminə var gücü ilə işləyəndə İsfəndiyar kişi hamıya kömək edir, həmkəndlilərinin könlünü alır, əzizlərinin cəbhədən qayıdacaqlarına onlarda inam yaradırdı. Baba kimi nəvəsini böyüdür, gəlinini ruhdan düşməyə qoymurdu.
Filmdə belə bir epizod var. İsfəndiyar həlak olmuş
oğlunun sazını əlinə götürüb, onun
çox sevdiyi «Ruhani» havasını çalır, gözlərindən
isə yaş axır. Bu rol mənə çox əzizdir, yaxındır. Mən
çalışıram ki, ekranda bu filmə az baxam.
Çünki qəhrəmanımın dərdi mənim dərdim
olub. Axı, müharibə hər bir evin qapısını
döyüb, hər bir adamın qəlbində iz qoyub...»
Xalq artisti M.Şeyxzamanov 1984-cü ildə 69
yaşında işıqlı dünya ilə
vidalaşdı. Lakin
bundan əvvəl 80-ci illərin əvvəllərində daha
iki filmdə - «Qızıl uçurum»da Qurban kişi və «Əzablı
yollar»da nağılçı rollarında çəkildi.
Böyük şairimiz H.Cavidin «İblis» faciəsindəki
İxtiyar roluna görə 1984-cü ildə ölümündən
sonra Azərbaycan Dövlət mükafatına layiq
görüldü.
Aydın Kazımzadə,
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2009.- 16 sentyabr.- S. 11.