Yüz bir
ilin qovuşuğunda
İlk bəsit və
mükəmməl simli musiqi alətlərində bəstələnən
kiçikhəcmli musiqi əsərlərindən iri
simfoniyalara, musiqili səhnə əsərlərinə,
operalara gəlib çatanadək Avropa simfonizminə əsrlər
boyu zaman gərək olmuşdu. Amma biz bu yolu cəmi iyirmi-otuz
ildə keçdik, heç yarım əsr də keçmədi
ki, dünya Azərbaycan simfonik musiqisini tanıdı.
Azərbaycanda
avropasayağı musiqi mədəniyyəti elə birbaşa ən
iri əsərlə - opera ilə başladı. Gənc Üzeyir
bəy uşaqlıq arzusunu gerçəkləşdirmək
istəyilə, özü
də bilmədən,
dünya musiqi mədəniyyətinə, opera
sənətinə yeni
bir janr - muğam operası bəxş etdi. 1937-ci ildə ilk tamaşası
oynanılan «Koroğlu»
operası, bundan bir neçə il öncə səhnəyə qoyulmuş
«Nərgiz» (bəstəkar - Müslüm Maqomayev) operası artıq milli musiqiyə köklənən əsərlər
idi. Dünyanın heç bir musiqi mədəniyyəti
isə milli kökdən xali deyil. Necə ki, Çaykovskinin, Musorqskinin operalarında rus xalq musiqisinin
motivləri var, Verdinin, Puççininin
operalarında italyan milli musiqinin çalarları eşidilirsə,
Azərbaycan bəstəkarlarının
əsərlərində də
bu, aydın sezilir.
İyirminci əsrin əvvəlində
Azərbaycan insanı hələ Avropa üslublu musiqiyə
alışmamışdı. Düzdü, Bakıda opera teatrı var idi, filarmoniya
tikilmişdi. Yaxın-uzaq ölkələrdən
Bakıya qastrola gəlirdilər, tamaşa
oynayırdılar, konsert
verirdilər. Amma onların
əsas tamaşaçıları,
dinləyiciləri neft
bumu yaşayan Bakıda məskunlaşan
avropalılar, imperiyanın
hər bucağından
neft qoxusuna buraya axışan millətlərin təmsilçiləri,
Avropada təhsil almış, yaxud rusdilli yerlilər, bir də dünya
ilə ayaqlaşdığını
göstərmək istəyən milli burjuaziyanın nümayəndələri
idi.
Yaranma tarixi 1908-ci ildən,
«Leyli və Məcnun» operasının ilk tamaşasından
hesablanan Azərbaycan professional musiqisi iki dayaq - muğam və
aşıq musiqisi üzərində ucalan göydələn
misallıdır. Bir məsələyə diqqət
çəkək. Nə
muğam, nə də aşıq musiqisi tək bizə məxsusdur. Onların hər ikisi gerçək tarixi-etnik-coğrafi məkanda
minilliklər boyu məskunlaşan Şərq
və türk xalqlarının, ortaq musiqi folklor qaynağıdır. Amma nə ərəblərin,
nə farsların, nə hindlilərin simfonik muğamı, muğam operası var, nə də
bir çox türk xalqlarının. Eləcə də onların aşıq musiqisi kökənli simfonik musiqisi yoxdur. Ötəri də olsa daha
yaxın musiqi tariximizə nəzərə
salaq. Dünya musiqisində tamamilə yeni olan caz-muğam
sintezinin də yaranma ünvanı Azərbaycandır. Çox
maraqlı bir nüans var. Kimsəyə sirr deyil ki, Qafqazda
caz musiqisinə ilk maraq göstərən
və görkəmli caz ifaçılarının
vətəni Gürcüstandır.
Amma onlarda da zəngin gürcü musiqi folkloru ilə klassik cazın qovuşuğundan yeni nəsə yaranmayıb.
Təxminən 20-30 ilin
içində Azərbaycanda güclü milli bəstəkarlıq
məktəbinin yaranmasının əsas səbəbi bizim
milli musiqi irsimizin zənginliyidir. Heç şübhəsiz
ki, bu zəngin
sərvətin daşıyıcısı
bizik. Biz muğam operalarımıza
hələ dünya çapında layiq olduğu şöhrəti
qazandıra bilməmişiksə,
muğam sənətimiz
bu zirvəyə illərdir ki, sahiblənib. İlk Azərbaycan baletimiz «Qız qalası»na hələ yalnız bizim teatrda tamaşa etmək mümkündürsə,
minillik rəqs mədəniyyətinə malik hindlilərin
baletini də azərbaycanlı bəstəkar
yazdı. Üstəlik,
Qara Qarayevin bütün dünya üçün əbədi
olan mövzularda yazdığı «Yeddi gözəl» ilə «İldırımlı yollarla»
baletləri, Arif Məlikovun «Məhəbbət
əfsanəsi» baleti dünya səhnələrini
gəzdi.
Fikrət Əmirovun
simfonik muğamlarını Amerikada da ifa etdilər, lentə
aldılar. Firəngiz Əlizadə isə dünya avanqard simfonizminin seçilib-sayılan simalarındandır.
İllərdir ki,
yaxın-uzaq xaricdə bizim bəstəkarların
mahnılarına tamah salırlar, onlara sahib
çıxırlar, ən yaxşı halda onlardan bəhrələnməyə
çalışırlar. Bu, bizi nə qədər qeyzləndirsə
də, hər halda öyünüləsi
bir işdir. Pisə kimsə yiyə durub, onu özününkü etmək istəmir. Yox, əgər Cahangir Cahangirovun, Emin Sabitoğlunun, Ələkbər
Tağıyevin, Şəfiqə
Axundovanın, Eldar Mansurovun bəstələrini
kimsə halal ata malı kimi
mənimsəyirsə, xalq
mahnılarımızı öz
adına çıxırsa,
biz də bütün bunlar uğrunda həvəssiz mübarizə aparırıqsa,
bu, artıq başqa söhbətin mövzusudur.
Adətən, insan bolluğa düşəndə
israfçı, qədirbilməz
olur.
Hər halda, yüz il ərzində
çox zəngin bəstəkarlıq-ifaçılıq məktəbi
yaratmış bir xalqın istedadı tükənən deyil. Bu gün də bizim simfonik
musiqi bəstələyən,
irihəcmli musiqi əsərləri yazmağa
qabil cavan bəstəkarlarımız var.
Amma çox təəssüf ki, gənc bəstəkar deyəndə mahnı müəlliflərinin adları
yadımıza düşür.
Ciddi musiqi ilə məşğul olan cavanlardan söz düşəndəsə
yaşı əllini keçmiş bəstəkarları
sadalayırıq.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.-
2009.- 18 sentyabr.- S. 3.