“Əsrin müqaviləsi” – yüksəliş yolunun
uğurlu təməli
Ulu öndər Heydər Əliyevin ciddi elmi əsaslara
söykənən yeni neft diplomatiyası Azərbaycanın
davamlı inkişafının etibarlı təminatçısıdır
Qloballaşan dünyanın geosiyasi mənzərəsinə
təsir göstərən mühüm amillərdən biri də
zəngin enerji resurları üzərində nəzarətin təmin
olunması və neft-qaz ehtiyatlarnın təhlükəsiz
marşrutlarla dünya bazarlarına
çatdırılmasıdır. Belə kəskin rəqabət
mühitində təbii sərvətlərin zənginliyi
heç də bütün dövlətlərə iqtisadi nailiyyətlər
və xoşbəxtlik gətirmir. Tarixi təcrübə
sübut edir ki, neftlə zəngin bir çox dövlətlər
uğursuz iqtisadi siyasətin məntiqi nəticəsi kimi həqiqi
müstəqilliklərini itirərək mahiyyətcə
müstəmləkəyə çevrilmiş, ağır
sosial-iqtisadi problemlərlə, aclıq və səfalətlə
üzləşmişlər.
Bu günün
özündə də neftlə zəngin bir çox ölkələrin
qeyri-sabitlik mühitində yaşaması, təbii sərvətləri
üzərində sahiblik hüququnu itirməsi ilə
bağlı çoxsaylı misallar gətirmək
mümkündür. Dünya təcrübəsində
iqtisadiyyatın yalnız neft üzərində qurulması,
habelə neft gəlirlərinə güvənmə nəticəsində
iqtisadi sistemi iflic edən “Holland sindromu” kimi bədnam təcrübə
mövcuddur. Bu reallıqlar fonunda hər bir təbii sərvətdən,
o cümlədən neftdən xalqın və dövlətin mənafeyi
naminə düzgün, səmərəli istifadə etmək
uzaq hədəflərə hesablanmış praqmatik siyasət
yeridilməsini tələb edir. Əks-təqdirdə neftin zənginliyi
dövlətlər üçün iqtisadi inkişaf və tərəqqi
deyil, yalnız arzuolunmaz problemlər gətirir.
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin ilk illərində neft
diplomatiyası sahəsində yeridilən naşı və
yarıtmaz siyasətin fəsadlı nəticələri bu qənaətin
həqiqiliyini bir daha təsdiqləyir. SSRİ-nin süqutundan
sonra iqtisadi potensialına görə müstəqil yaşamaq
imkanlarına malik üç respublikadan biri sayılan Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq və Xəzərin özünə aid
sektorunda siyasi-iqtisadi mənafeyini təmin etmək
baxımından ciddi problemlərlə üzləşmişdi.
1991-1993-cü illərdə daxildə ictimai-siyasi sabitliyin
pozulması, xaos və anarxiya mühitinin formalaşması,
iqtisadi tənəzzül prosesinin dərinləşməsi Qərbin
nüfuzlu neft şirkətlərini Azərbaycanla hər
hansı əməkdaşlıqdan çəkindirirdi. Bir
illik hakimiyyəti dövründə AXC-Müsavat
iqtidarının apardığı uğursuz
danışıqların nəticəsi kimi
hazırlanmış layihə isə dövlətin və
xalqın mənafelərinə qətiyyən cavab vermirdi. Bu
qüvvələr qısamüddətli hakimiyyətləri
dövründə hazırladıqları ilk neft müqaviləsində
ümumi payın düz 60 faizini yalnız bir şirkətə
– Böyük Britaniyanın bp şirkətinə
ayrılmasına razılıq vermişdilər. Saziş layihəsində
bir tərəfdən Azərbaycanın payı yolverilməz dərəcədə
aşağı həddə göstərilmiş, eyni zamanda
hasil olunacaq səmt qazının respublikamıza
satışı nəzərdə tutulmuşdu.
O zaman Qərb şirkətləri
ilə aparılan danışıqların müsbət nəticə
verəcəyinə təkcə xaricdə deyil, həm də
daxildə müəyyən şübhələr var idi. Həmin
dövrdə ümummilli liderin yeritdiyi siyasətə xəyanət
yolu tutan yüksək vəzifəli bəzi bədxah məmurlar
“Əsrin müqaviləsi”nin gerçəkləşməsi əleyhinə
dolayı təbliğat aparmaqdan belə çəkinmirdilər.
Dövlət idarəetmə mexanizmlərinin hələ
tam oturuşmadığı, bəzi qonşu dövlətlərlə
münasibətlərdə ciddi psixoloji-siyasi gərginliyin
hökm sürdüyü, atəşkəs rejiminin kövrək
xarakter daşıdığı, Xəzərin hüquqi
statusu ilə bağlı mübahisələrin kəskinləşdiyi
bir vaxtda “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması bir çoxlarına qeyri-real
görünürdü. Qərb şirkətlərinin Xəzərlə
bağlı hansısa layihənin gerçəkləşməsində
iştirakı təkcə iqtisadi deyil, həm də
strateji-siyasi məsələ kimi nəzərdən keçirilirdi.
Qərb şirkətləri milyardlarla dollar sərmayəni
mürəkkəb geosiyasi məkanda yerləşən Azərbaycana
yatırmağı riskli hesab edirdilər. Bu tərəddüdlərə,
aşkar-gizli maneələrə məhəl qoymayan
ümummilli lider Heydər Əliyev hələ 1994-cü il
fevralın 4-də “Azərbaycanın dəniz neft və qaz
yataqlarının işlənilməsinin sürətləndirilməsi
haqqında” sərəncam imzalamaqla qətiyyətli lider
olduğunu bir daha nümayiş etdirmiş, eyni zamanda
danışıqlar prosesi üçün hüquqi prinsiplər
müəyyənləşdirmişdir. Mühüm
tarixi əhəmiyyət kəsb edən həmin sərəncamda
dənizdəki karbohidrogen ehtiyatlarının ölkənin
ümumi mənafeləri çərçivəsində
istismarını sürətləndirmək üçün
müvafiq tədbirlərin həyata keçirilməsinin zəruriliyi,
xarici neft şirkətləri və beynəlxalq
konsorsiumlarda əlverişli müqavilələrin
bağlanması üçün effektli tədbirlər
görülməsinin vacibliyi vurğulanır, ümumilikdə,
sərəncam neft-qaz yataqlarının işlənilməsinin
əsas prinsiplərini müəyyənləşdirirdi.
1994-cü ilin
aprelində diplomatiya sahəsində zəngin bilikləri olan,
biznes mühitinin incəliklərini dərindən mənimsəyən
cənab İlham Əliyevin Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkətinin beynəlxalq əlaqələr üzrə
vitse-prezidenti təyin edilməsi isə xalq və dövlət
naminə düzgün seçim olmaqla, ulu öndərin Qərb
şirkətləri ilə aparılacaq danışıqlara
necə böyük əhəmiyyət verməsinin əyani
göstəricisi idi. Səlahiyyətlərinin icrasına
inamla başlayan cənab İlham Əliyev Azərbaycanın mənafeyini
əks etdirən yeni neft strategiyasının
hazırlanması prosesində ulu öndərin ən
etibarlı, işgüzar və bacarıqlı köməkçisinə
çevrildi. Onun üzərinə bütün
mövcud çətinliklərin öhdəsindən gəlmək,
neft müqavilələrində Azərbaycanın milli mənafelərinin
maksimum səviyyədə qorunmasına nail olmaq kimi tarixi
missiya düşdü. Bu vəzifəyə təyinatından
cəmi iki həftə sonra neft müqaviləsi layihəsinin
hazırlanması məqsədilə əvvəl
Türkiyəyə, daha sonra isə ABŞ-ın Hyuston şəhərinə
yola düşən cənab İlham Əliyev diplomatik
bacarığını yüksək səviyyədə
nümayiş etdirərək, Qərb şirkətlərində
inam və etimad formalaşdırmağa nail oldu. Bu hadisə
bir daha təsdiqlədi ki, cənab İlham Əliyev ən
çətin, mürəkkəb şəraitlərdə belə
ölkənin milli mənafelərini layiqincə müdafiə
etmək əzmindədir.
2009-cu ilin sentyabrın 17-də
“Buta” sarayında “Əsrin müqaviləsi”nin 15-ci
ildönümünə həsr olunmuş təntənəli
mərasim keçirildi. Mərasimdə çxış edən
Prezident İlham Əliyev bu müqavilənin
imzalanmasının ölkəmizin hərtərəfli
inkişafı baxımından mühüm əhəmiyyət
kəsb etdiyini bildirmişdi: “Mən o günləri
çox yaxşı xatırlayıram. 1994-cü ildə
danışıqların son mərhələsi gedirdi və
Azərbaycan tərəfi çalışırdı ki, Azərbaycanın
milli maraqları maksimum dərəcədə təmin olunsun və
Azərbaycana böyük investisiya axını təşkil
edilsin. Bu gün, 15 il keçəndən sonra deyə
bilərəm ki, bu 15 il ərzində Azərbaycanın milli
maraqları tam şəkildə təmin olunmuşdur. Azərbaycan
bu kontraktın icrası nəticəsində böyük və
uğurlu yol keçmişdir. Bizim uğurlu gələcəyimiz
böyük dərəcədə 15 il bundan əvvəl
imzalanmış kontrakta söykənir. Eyni
zamanda, bizimlə bərabər işləyən və o vaxt
bizi yaxşı tanımayan xarici şirkətlər də
gördülər ki, Azərbaycan etibarlı tərəfdaşdır,
Azərbaycan sərmayə qoyuluşu üçün
çox gözəl bir ölkədir, Azərbaycanla işləmək
xeyir gətirir. Bu gün də əminəm ki, əməkdaşlıqdan
həm biz, həm də ki, bizim xarici tərəfdaşlar
razıdırlar. Bu, əslində beynəlxalq əməkdaşlığın
çox gözəl nümunəsidir”. “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması ərəfəsində Azərbaycan rəhbərliyinin
qətiyyətli mövqeyi ilə barışmaq istəməyən
müəyyən xarici və daxili qüvvələr hər vəchlə
rəsmi Bakıya təzyiq göstərməyə,
onu bu yoldan döndərməyə
çalışırdılar. Ölkə rəhbərliyinin
bütün diplomatik səylərinə baxmayaraq, Kremldəki
bəzi imperiya tərəfdarlarının Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi əleyhinə yönəlmiş
addımlarını davam etdirmək xəttindən əl
çəkə bilməməsi də özünü daha qabarıq
büruzə verirdi. Azərbaycana kənar təzyiqlərin
getdikcə artdığı belə bir mərhələdə
Qərb şirkətləri ilə başlanmış
danışıqları sona çatdırmaq ölkə
iqtidarından ciddi siyasi iradə və əzmkarlıq tələb
edirdi. Fəqət, ümummilli lider Heydər Əliyev
xalqın dəstəyi ilə bu maneələri inamla dəf
edərək 14 sentyabr 1994-cü ildə “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasının hüquqi əsaslarını müəyyənləşdirən
növbəti fərmanı imzaladı. Bu fərmanda
müqavilənin imzalanması üçün hazırlanmış
saziş layihəsi müsbət qiymətləndirilir, Azərbaycanın
belə bir layihəyə imza atmasının əhəmiyyəti
önə çəkilirdi. Həmin saziş layihəsində
isə yataqların işlənilməsi üçün tələb
olunan investisiyaların 80 faizinin ARDNŞ və müqaviləni
imzalayacaq konsorsium şirkətləri tərəfindən
qoyulacağı göstərilmişdi. Layihə
sazişin qüvvəyə minməsindən sonra ilk neftin 18
ay ərzində çıxarılmasını nəzərdə
tuturdu. İmzalanacaq müqavilədə əsas yataqlarda neft
hasilatına 48 aydan gec olmamaq şərtilə
başlanması da ümdə prinsiplərdən biri kimi əksini
tapmışdı. Sənəddə həmçinin, Azərbaycan
neftinin dünya bazarına səmərəli yolla
çıxarılmasını təmin edən neft kəmərinin
tikintisinə 54 ay ərzində start verilməsi nəzərdə
tutulmuşdu. Bundan başqa, neftlə birgə çıxan və
ehtiyatları 55 milyard kubmetr həcmində dəyərləndirilən
səmt qazının da Azərbaycana verilməsi müqavilədə
dəqiq şəkildə göstərilmişdi. Sazişin əhatə etdiyi 90 milyard kubmetr həcmində
ehtiyatlara malik qaz yataqlarının istismarı hüququ da məhz
Azərbaycana verilmişdi. Ümumiyyətlə, Azərbaycan rəhbərliyi
həmin illərdə həqiqətən də heç bir səhvə
yol vermədən aparıcı Qərb şirkətləri ilə
aparılan danışıqların məntiqi
sonluqla yekunlaşmasına nail oldu. 1994-cü ilin 20
sentyabrında Bakıda dünyanın 11 transmilli neft şirkətinin
iştirakı ilə çağdaş tariximizə “Əsrin
müqaviləsi” adı ilə düşmüş qlobal neft
müqaviləsinin təntənəli imzalanma mərasimi
keçirildi. Bununla da Azərbaycan MDB məkanında Qərbin
iri neft şirkətləri ilə irimiqyaslı saziş
imzalayan ilk dövlət olmaqla, Xəzər dənizində
beynəlxalq əməkdaşlığın bünövrəsini
qoydu. Xəzərin Azərbaycan sektorunda yerləşən
”Azəri", “Çıraq”, “Günəşli”
yataqlarının birgə mənimsənilməsini nəzərdə
tutan bu sazişin reallaşması, ərsəyə gəlməsi
təkcə respublikamız üçün deyil, Qərbin bir
sıra aparıcı dövlətləri, habelə Cənubi
Qafqaz və Orta Asiya regionu
üçün strateji əhəmiyyət
daşıyırdı. Bu qlobal enerji müqaviləsi Azərbaycanın
müstəqil dövlət olaraq öz təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, milli mənafelərini, iqtisadi və
strateji maraqlarını sonadək müdafiə etmək əzmində
olduğunu təsdiqlədi.
“Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasından sonra dünyada əsas enerji mənbələrinə
nəzarət uğrunda mübarizənin kəskinləşməsi
sözügedən müqavilə çərçivəsində
hasil olunacaq milyonlarla ton xam neftin hansı əsas marşrutla Qərb
bazarlarına nəql ediləcəyi məsələsini də başlıca mübahisə
predmetinə çevirmişdi. Bu məsələ ilə
bağlı fərqli təklif və ideyalar təkcə layihənin
iştirakçısı olan dövlətlərin iqtisadi
deyil, həm də təhlükəsizlik maraqlarından irəli
gəlirdi. Eyni zamanda, region dövlətləri əsas ixrac
boru kəmərinin məhz onların ərazisindən
keçməsinə, beləliklə də, külli miqdarda
tranzit gəlirinə sahib çıxmağa, eyni zamanda
alternativ enerji mənbələri əldə etməyə
çalışırdılar. Mümkün marşrutlar
içərisində hansının siyasi, kommersiya, iqtisadi,
ekoloji və təhlükəsizlik baxımından daha əlverişli
olması uzun müddət dünya siyasətinin aparıcı
mövzusuna çevrilmişdi. Məsələnin
aktuallığı həm də Bakı-Novorossiysk və
Bakı-Tbilisi-Supsa neft kəmərlərinin Azərbaycanın
getdikcə artan ehtiyaclarını ödəyə bilməməsi,
xüsusən də birincinin geosiyasi baxımdan əlverişli
olmaması ilə şərtlənirdi. Həmin vaxt layihənin
əleyhdarları bu strateji kəmərin Bakı-Tbilisi-Ceyhan
(BTC) marşrutu üzrə gerçəkləşməsini əfsanə
hesab edir, onun reallıqdan tamamilə uzaq olduğunu bildirirdilər.
“Bizim Bakı-Ceyhandan başqa yolumuz yoxdur. Bu, bizə
həm iqtisadi baxımdan faydalıdır, həm siyasi
baxımdan, həm də ən mühümü müstəqilliyimizi
möhkəmləndirmək üçün ən əsas
amildir” - deyən ulu öndər Heydər Əliyev
böyük diplomatik səylər hesabına sözügedən
layihənin siyasi baxımdan alternativsiz olduğunu beynəlxalq
miqyasda tam sübuta yetirdi və müvafiq sazişin
imzalanmasına nail oldu. Bununla da müstəqil
respublikamızın davamlı inkişafı və yüksəlişi
üçün daha bir möhkəm bünövrənin əsası
qoyuldu.
2003-cü ilin 15 oktyabrında ulu
öndərin layiqli siyasi varisi – cənab İlham Əliyevin
xalqın istəyi ilə Azərbaycan Prezidenti seçilməsi
Heydər Əliyevin yeni neft strategiyasının məntiqi
sonluğa yetişməsini uğurla təmin etmişdir. Cənab İlham Əliyev neft strategiyasında
varisliyi inamla təmin edərək BTC-nin praktik şəkildə
gerçəkləşməsinə nail oldu. 2005-ci il
mayın 25-də kəmərin Azərbaycan, oktyabrın 12-də
isə Gürcüstan hissəsinin neftlə doldurulması ilə
bağlı təntənəli mərasimlər keçirildi.
2006-cı il mayın 28-də Azərbaycan neftinin Türkiyənin
Ceyhan terminalına çatması isə respublikamız
üçün rəmzi səciyyə daşıyan hadisəyə
çevrildi. Nəhayət, 2006-cı il iyulun 13-də
Türkiyənin Ceyhan terminalında hər üç dövlətin
prezidentlərinin iştirakı ilə BTC-nin tam istismara verilməsi
ilə bağlı təntənəli tədbir təşkil
olundu. Beləliklə, kimlərinsə bir vaxtlar əfsanə
hesab etdiyi bu strateji layihə “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasının 12-ci ildönümü ərəfəsində
gerçəkliyə çevrildi. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin həmin mərasimdə
bəyan etdiyi kimi, bu kəmər məhz ulu öndər Heydər
Əliyevin iradəsi və qətiyyəti sayəsində
gerçəkləşmişdir: “Hamımız
xatırlayırıq ki, bu nəhəng transmilli layihənin təməli
1994-cü ildə Bakıda – ”Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanması ilə başlanmışdır. Məhz
o ağır, çətin dövrdə Azərbaycan rəhbərliyinin
qətiyyəti və uzaqgörənliyi nəticəsində
“Əsrin müqaviləsi” imzalandı və bundan sonra
bütün məsələlər öz həllini tapdı.
Yeni kəmərlər tikildi, yeni neft infrastrukturu
yaradıldı. O illər Azərbaycanda çox
böyük təlatüm müşahidə olunurdu, Azərbaycana
ciddi təzyiqlər edilirdi. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin
yaranmasını istəməyən qüvvələr
müxtəlif təzyiqlər göstərirdi. Ancaq
bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan rəhbərliyinin,
xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin qətiyyəti,
cəsarəti, Azərbaycan xalqının dəstəyi bizə
imkan verdi ki, ölkəmiz öz zəngin neft, qaz
yataqlarını işə sala bilsin və bu gün bizim təbii
ehtiyatlarımız dünya bazarlarına
çıxarılır”.
Son 10 ildə
ölkədə uğurla gerçəkləşdirilən
yeni neft strategiyası nəticəsində Azərbaycan
bölgədə hansısa ölkədən enerji
asılılığı olmayan, tələbatını
daxili imkanlar hesabına ödəməyə qadir yeganə
respublika kimi çıxış edir. 2006-cı ildə əfsanədən
gerçəkliyə qovuşan Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft və Bakı-Tbilisi-Ərzurum
qaz kəmərləri dünya əhəmiyyətli strateji
layihələr olmaqla, nəinki respublikamızın,
bütövlükdə Avropanın fasiləsiz enerji ilə təminatına
geniş imkanlar açır. Respublikanın yalnız “Şahdəniz”
yatağındakı qaz ehtiyatları 1 trilyon 200 milyard kubmetrdən
çox qiymətləndirilir. 2012-ci ilədək bu yataqdan ildə
təxminən 8,4 milyard kubmetr qaz və gündə 40 min barel
kondensat (neftlə qazın qarışığı)
çıxarılması gözlənilir. Bakı-Tbilisi-Ərzurum
qaz kəmərinin reallaşması da məhz bu yatağın
işə salınması nəticəsində mümkün
olmuşdur. 2006-cı ilədək Rusiyadan qaz idxal edən Azərbaycan
son 2 ildə məhz “Şahdəniz” yatağından hasil
olunan təbii qaz hesabına nəinki öz tələbatını
ödəmək, hətta mavi yanacağını Avropa
bazarlarına çıxarmaq imkanı qazanmışdır.
Bu gün Azərbaycan Türkiyə və
Gürcüstanın mavi yanacağa olan tələbatının
əhəmiyyətli qismini ödəyir. Xatırladaq
ki, 2006-cı ilin dekabrında Gürcüstanın Baş
nazirinin başçılıq etdiyi nümayəndə heyətinin
Bakıya səfəri zamanı Azərbaycan hökuməti
qonşu dövlətə mavi yanacaq satışına
razılıq vermiş və bununla əlaqədar ikitərəfli
saziş imzalanmışdır. Gürcüstanın
dövlət başçısı M.Saakaşvili Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin bu qətiyyətli qərarını
alqışlamış və qəhrəmanlıq nümunəsi
kimi qiymətləndirmişdir.
Respublikamız neft kəmərlərinin
şaxələndirilməsi siyasətini həyata keçirir
və bu da ölkənin enerji təhlükəsizliyinin daha səmərəli
təşkilinə xidmət edir. Hazırda Azərbaycan nefti
üç neft kəməri - Bakı-Tbilisi-Ceyhan,
Bakı-Supsa və Bakı-Novorossiysk xətti vasitəsilə
Avropa bazarlarına çıxarılır. Növbəti
layihə kimi Odessa-Brodı-Plotsk-Qdansk marşrutunun
reallaşdırılması nəzərdə tutulur. Bu məqsədlə
“Sarmatiya” adlı müştərək şirkətin təsis
edilməsi də prosesin yaxın perspektivdə sürətlənəcəyinə
işarədir. Hazırda şirkət layihənin
texniki-iqtisadi əsaslandırma işlərini həyata
keçirir. İlin sonunadək layihənin əhatəli
texniki-iqtisadi əsaslandırma sənədi üzərində
işlərin yekunlaşması gözlənilir. Bundan sonra Xəzər
dənizinin nəhəng enerji resursları üçün
Avropa bazarlarına əlavə nəqledilmə marşrutunun
reallaşdırılması istiqamətində əməli
addımlar atılacaqdır. Eyni zamanda bu layihə Xəzər-Qara
dəniz-Baltik dənizi regionlarında yerləşən
dövlətlər arasında səmərəli regional əməkdaşlığı
daha da möhkəmləndirəcəkdir.
İstehsal etdiyi xam nefti bu neft kəməri
ilə Qərb bazarlarına ixrac edən Azərbaycan qısa
müddətdə böyük iqtisadi dividendlərə nail
olmuşdur. Neft gəlirlərinin
iqtisadiyyatın digər vacib sahələrinə, xüsusən
də qeyri-neft sektoruna, istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi,
yeni müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Prezident İlham Əliyevin son illərdə hökumət
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
mühüm vəzifələrdəndir. Dövlət
başçısının işlək mexanizmlər üzərində
gerçəkləşdirdiyi uğurlu sosial-iqtisadi
islahatların nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycan
dünyanın ən sürətlə inkişaf edən
ölkələrindən birinə çevrilmişdir. 2009-cu
ildə dövlət büdcəsinin 2003-cü ildəki
1,2 milyard dollardan 10 milyard manata yüksəlməsi,
respublikamızın valyuta ehtiyatlarının Dövlət
Neft Fondunda toplanan vəsaitlərlə birgə 18 milyard dollara
çatması ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
bünövrəsi qoyulmuş sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının uğurlu nəticələri kimi dəyərləndirilməlidir.
Bir sıra dünya
ölkələrinin iqtisadiyyatının qlobal maliyyə
böhranı ilə əlaqədar ciddi böhran keçirməsinə
rəğmən, 2009-cu ildə Azərbaycanın bir sıra
mühüm nailiyyətlərə imza atması və
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması dövlət rəhbərinin
həyata keçirdiyi inkişaf strategiyasının uğurlu nəticəsi kimi
yadda qalmışdır. Sosialyönümlü
mahiyyət daşıyan bu inkişaf strategiyası iqtisadi
inkişaf prosesində yeni keyfiyyət göstəricilərinin
əldə olunması, qeyri-neft sektorunun inkişafı yolu ilə
regionların tarazlı və davamlı inkişafının
sürətləndirilməsi, əhalinin sosial rifah
halının daha da yaxşılaşdırılması,
faydalı məşğulluğunun təmin edilməsi,
yeni iş yerlərinin açılması üçün
milli sahibkarlığın hərtərəfli dəstəklənməsi,
Azərbaycanın Avropanın enerji təhlükəsizliyində
rolunun gücləndirilməsi kimi vacib məqamları
özündə ehtiva etmişdir. Yeni neft
strategiyasının uğurla davam etdirilməsi, Azərbaycanın
xarici sərmayələr üçün cəlbediciliyinin
qorunması və milli iqtisadiyyatın müxtəlif
sferalarına yönələn sərmayələrin qeyri-neft
sektoruna, regionların inkişafına doğru istiqamətləndirilməsi,
sahibkarlıq fəaliyyətinə mane olan süni əngəllərin
aradan qaldırılması, sənayenin və kənd təsərrüfatının
stimullaşdırılması, ərzaq təhlükəsizliyinin
təmini də hökumətin ötən ildəki iqtisadi
siyasətinin prioritet istiqamətlərini təşkil
etmişdir.
Regionlara göstərilən
diqqət nəticəsində ötən beş ildə sənaye
istehsalı 3,7 dəfə, investisiyalar 2,4 dəfə, strateji
valyuta ehtiyatları 9,8 dəfə, ümumi daxili məhsulda
qeyri-neft sektorunun payı 1,7 dəfə, qeyri-neft məhsullarının
ixracı 2,2 dəfə, orta aylıq əməkhaqqı 2,7 dəfə,
pensiyaların orta aylıq məbləği 4 dəfə artmış,
yoxsulluğun səviyyəsi 2003-cü ildəki 49 faizdən
13,2 faizə enmişdir.
Nazirlər
Kabinetinin 2009-cu ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi yekunları
həm də onu göstərdi ki, Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev 2009-cı ilin 6 ayında da sosial liberalizm xəttinə
sadiq qalmış, qlobal böhranın vətəndaşların
mənafeyinə ziyan vurmaması üçün bütün
zəruri tədbirləri həyata keçirmişdir. Ümumilikdə,
sosial məsələlərin həlli hökumətin son illərdəki
fəaliyyətinin başlıca məqsədinə
çevrilmiş, dövlət büdcəsindən bu məqsədlə
vəsaitlərin ildən-ilə artırılması
müşahidə edilmişdir. Yürüdülən
siyasət elmi əsaslara söykəndiyindən, bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinin cəmiyyətdə özünə
geniş dayaqlar tapması, özəl sektorun inkişafına
yaradılmış şərait, iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması sosial himayəyə ehtiyacı
olan vətəndaşlarımızın maraqları ilə qətiyyən
ziddiyyət təşkil etmir. Əksinə,
ölkənin iqtisadi inkişafından, neft
strategiyasının uğurlu nəticələrindən əldə
edilən dividendlər insanların sosial problemlərinin həllinə,
vətəndaşların həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına yönəldilir.
Bir çox dövlətlərdən
fərqli olaraq, qlobal maliyyə böhranı respublikada aztəminatlı
təbəqənin sosial rifah halına heç bir təsir
göstərməmiş, əksinə, ərzaq malları
üzrə inflyasiyanın cəmi 2,1 faiz olması fonunda əhalinin
pul gəlirlərinin 19 faiz artması alıcılıq
qabiliyyətinin yüksəlməsinə
imkan yaratmışdır. Hesabat dövründə əhalinin
real gəlirlərinin artımı 15-16 faiz təşkil
etmiş, orta əməkhaqqı 15 faiz artmışdır.
Bundan əlavə, regionların inkişafına xidmət edən
tədbirlərin uğurla davam etdirilməsi nəticəsində
respublikada 35 min yeni iş yeri açılmışdır və
bunun da 25 mini daimidir.
Hesabat
dövründə dövlətdən ünvanlı sosial
yardım alan vətəndaşların sayının 800 minə
çatması, orta hesabla hər ailəyə 100 manat məbləğində
yardımın göstərilməsi, habelə ipoteka kreditləşməsinin
bərpası da hökumətin sosialyönümlü siyasətinin
bariz göstəricilərindəndir.
Dövlət başçısı İlham Əliyevin Nazirlər
Kabinetinin son iclasında vurğuladığı kimi,
yoxsulluğun azaldılması istiqamətində tədbirlər
bundan sonra da davam etdiriləcəkdir: “Bu böhran bir həqiqət
anı idi. Kimin nəyə qadir olduğunu
çox açıq şəkildə göstərdi. İlk
növbədə onu göstərdi ki, Azərbaycan dövləti
istənilən iqtisadi sınaqlardan şərəflə
çıxa bilər və bu iqtisadi sınaqlar Azərbaycan əhalisinə
heç bir təsir göstərməmişdir. Belə
olan halda, sosial proqramların davam etdirilməsi ilə
bağlı bütün lazımi tədbirlər görüləcəkdir.
Yoxsulluğun azaldılmasına dair bu vaxta qədər
görülən tədbirlər davam etdirilməlidir. Hələ
ki, demək tezdir, ancaq mən hesab edirəm ki, Azərbaycanda
yoxsulluğun azaldılması meyilləri davam etdirilməlidir.
Sosial infrastrukturun yeniləşdirilməsi və tikintisi, xəstəxanaların,
məktəblərin tikintisi və s. ilə bağlı
proqramlar, büdcədə nəzərdə tutulmuş
investisiya layihələri icra olunmalıdır”.
Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin inamla gerçəkləşdirdiyi
yeni neft strategiyasının nəticəsi olaraq müstəqil
respublikamız nəinki enerji müstəqilliyini təmin
etmiş, eyni zamanda Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
başlıca təminatçılarından birinə
çevrilmişdir. Bunun nəticəsi kimi ölkəmizin dünya
miqyasında geosiyasi önəmi və beynəlxalq nüfuzu
yüksəlmişdir. Bu gün hər bir azərbaycanlı
ürəkdən inanır ki, ölkədə həyata
keçirilən neft siyasəti davamlı inkişaf və tərəqqi
prosesini sürətləndirməklə, Azərbaycanın
iqtisadi cəhətdən daha da güclü dövlətə
çevrilməsini təmin edəcəkdir.
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Xalq qəzeti.- 2009.- 25 sentyabr.- S. 7.