Kişi adam
Turabovun son rolu: ölümdən
ölümsüzlüyə
Biz adamların gerçək dəyərini onları
itirəndən sonra anlayırıq. Anlayıb təəssüflənirik.
Fəqət nəticə
çıxarmırıq. İtirə-itirə başımız
daşdan-daşa dəysə
də, nə faydası? Səhvlər dönə-dönə təkrarlanır. Bu acı həqiqəti qışın oğlan çağında dünyadan
köçən Həsən
Turabovun timsalında bir daha etiraf
etmək məcburiyyətindəyik.
«Könül söhbətlər»ində ondan bəhs etməyimsə, bu məcburiyyətdən uzaqdı.
Milli teatr və kinomuz
20-ci yüzil boyu çox müqtədir sənətkarlar
görüb. Hüseyn Ərəblinski,
Abbasmirzə Şərifzadə,
Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev, Mərziyə Davudova, Ələsgər Ələkbərov,
Ağasadıq Gəraybəyli,
Hökumə Qurbanova,
Möhsün Sənani,
Barat Şəkinskaya,
İsmayıl Osmanlı,
Adil İsgəndərov,
Mehdi Məmmədov, Tofiq Kazımov, Yusif Vəliyev, Məlik Dadaşov, Həsən Məmmədov, Şahmar Ələkbərov,
Səməndər Rzayev...
Bu sıra xeyli uzana bilər.
Və heç şübhəsiz, Turabov dövrünün parlaq sənətkarı kimi adı çəkilən
ustadlarla bir sırada dayanmağa layiqdi. Nədən ki, 1960-2000-ci illər arası, qırx illik dövrdə Həsən Turabov və ya sadəcə,
Həsən müəllim
milli mədəniyyətimizin
yetirdiyi nadir istedad sahiblərindən biriydi.
O, əfsanəyə
çevrilmiş sənət nəhənglərindən sonra
sağlığında heykəlləşmiş, köhnələrdən
yadigar kişiydi. Danılmazdır ki, Mehdi Məmmədov və Tofiq Kazımov, Ağasadıq Gəraybəyli
və Hökumə Qurbanovadan sonra son 15-20 ildə teatrımızda şəxsiyyət
və nüfuzu ilə seçilən Turabovuydu. Haqqında söylənən bütün
söhbətlərə rəğmən,
sevilir, sayılıb-seçilir, etalon hesab olunurdu. Sanki özündən əvvəlkilərdən ən
yaxşı cəhətləri,
ən alicənab keyfiyyətləri mənimsəməkçün
gəlmişdi həyata.
İstedadını bilə-bilə demədim, bu, onluq deyildi,
Tanrı qismətiydi.
Köhnələrin
miras qoyduğu pis əməllərin, işdəklərin,
«qayda-qanunların» azlığı-çoxluğu bir yana, min
təəssüf ki, o mərəzlərin bəzisindən bu
gün də qurtula bilmirik. Turabov bu cılızlığa
enməyi nə özünə, nə də sevdiyi kəslərə rəva görərdi. Xeyirxahlığa,
sadəliyə və səmimiyyətə təşnəydi.
Kimsənin qabağında
sınmazdı. Ağayana,
ağır ləngərli
yerişi, oturuşu-duruşuyla
diqqəti özünə
cəlb edərdi. Bəzən az qala saatlarla
danışmazdı, susardı,
ya da gözlərini
hansısa məchul bir nöqtəyə zilləyib də baxardı. Tanımayan olsa, «bu kişidən
qaradinməz , qaraqabaq,
halına heç nə təfavüt eləməyən adam tapılmaz» qənaətinə
gələrdi. Əslindəsə
Turabov bu dünyanın ağır yükünü,
nisgilini, amansız zərbələrini fil dözümüylə qarşılayar,
bütün acıları,
əzabları sakitcə
yaşayardı. Dərdini
dilə gətirməyi
xoşlamazdı, əksinə,
başqasının tale
yükünü bölüşməyə
çalışar, xəfifcə
gülümsəyib, təsəlli
verərdi: «Yaxşı
olacaq, inşallah, darıxma»...
Ən qəribəsi də odu ki, dediyinin
çoxu tezliklə düzələn məsələ
deyildi. Düzəlməsi müşkül
olmasa da, həlli mənsəb sahiblərindən asılı
məsələlərə insaf, mürvət və əsl vətəndaş qeyrəti
gərək idi. O şeylər ki,
get-gedə qəhətə çıxmaqdadı.
Amma Turabov özünü və qarşısındakını, tezliklə hər şeyin yoluna düşəcəyi barədə
söylədiyi fikirlərlə
inandırmağa çalışardı.
Çöhrəsinə hopan
nurdan, işıqlı,
mənalı gözlərdən
həmsöhbətinin canına
rahatlıq yayılardı. Dinləməyi bacaran, danışana hörmət duyduranıydı.
Hərçənd kəmhövsələliyi,
dediyini yeritməyi də varıydı. İntəlası, yola yovuğuydu. Hətta, sadəliyindən, ürəyinin
təmizliyindən istifadə
edib saqqızını
oğurlamaq da olardı. Necə ki, bəzən oğurlayır, bu böyük insanın adına kölgə salırdılar.
Turabovu lap çoxdan
tanıyan şəxs kimi (qızı Sevinclə bir sinifdə
oxumuşuq, həyat yoldaşı Solmaz xanımsa alman dili
müəllməmiz olub-S.E.) uzun illər onu müşahidə
etmişəm. Və tale elə gətirib
ki, təqribən axır on beş
ildə ünsiyyətdə
olmuşam, tez-tez tədbirlərdə, iş
yerində və evində görüşmüşəm.
Dəfələrlə gah
yazı üçün,
gah da dərdləşmək
xatirinə ordan-burdan söhbət salmışıq,
aranı dağa, dağı arana daşımışıq. Yeri
gəlmişkən, cavanlarla
oturub-durmaq şakəri
vardı və qətiyyən özünü
yuxarı tutmazdı, arada pərdə saxlasa da, heç
sən də sıxılmazdın. Deyərdin
ən əziz, məhrəm adamın, tay-tuşundu.
Dörd ay bu böyük kişiylə bir yerdə işləmişəm.
Akademik Milli Dram
Teatrında, mətbuat katibi qismində. Həsən müəllimin
dəvətilə teatra gələndə hansı məsuliyyətin
altına girdiyimi özümçün kəsdirmişdim.
Ölkənin teatr həyatında ilk mətbuat katibi olmaq,
özü də Milli Teatrda! Səhnə sənətimizin
lideri, etalonu, pərdəarxası həyatdasa intriqa, qalmaqal
yuvası kimi ad çıxaran bir ocaqda çalışmaq
sizə asan gəlməsin. Ağlım kəsəndən qənaətim
budur: teatrda baş saxlamaq hər oğulun işi deyil. O da ola
Milli Teatr. Yeri gəlsə, səndən elə düşmən
obrazı yaratsınlar ki, özün də məəttəl
qalasan. Turabov belə bir təşkilatın rəhbəriydi.
Və mən də onun yanında çalışmalıydım...
Yadımdadı, mətbuat
katibinin funksiyası və teatr-mətbuat əlaqələrinin
tənzimlənməsinə dair əsasnamə
hazırladım. Turabov bəyəndi, təsdiqlədi. Di gəl,
əsasnamə işləmədi. Kollektiv məhəl
qoymadı. Gördüm ki, bunların içində ala
qarğa bala çıxarmaz. Giley-güzarımı Həsən
müəllimə bildirəndə həmişəkitək
gülümsədi: «Alə, qəribə adamsan ey, bəyəm
sən bilmirsən ki, bunların nazıynan oynamaq
lazımdı? Ağıllı oğlansan, özün də
teatrın içində böyümüsən, unutma, artist
uşaq kimi olur»... Doğrusu, Turabovun xatirinə dinmədim.
Dinməmək də qorxudan deyildi ha, demokratiya sevən bu
kişidən nə qorxmaq? Sadəcə, istəmədim
ürəyinə toxunam. Çünki qapıçıdan
müavininədək hamının nazıynan
oynayırdı. Artıq-əskik söz pisinə gələrdi.
Aktyorların maaşının
artırılması, məişət
qayğılarının həlli, kimlərəsə fəxri
ad verilməsi və sair üçün az ağız
açmazdı. Neçə-neçə adama əlindən
gələn köməyi əsirgəməzdi. Maaş cədvəlinin
üzünü də görməzdi. Müəllimliyə
görə ona çatası əmək haqqını öz
xahişiylə ehtiyacı olan cavanlar alırdı. Amma
bütün teatrın problemini həll etməyə
gücü çatmırdı. Özünü Turabovun xətrini
çox istəyən kimi göstərən imkan sahiblərindən,
əgər onlardan heç bir təşəbbüs
olmazdısa, xırdaca bir şey belə istəməzdi. Onun qənaətincə,
aktyor həmişə dik, alnıaçıq gəzməliydi,
ona-buna əyilməməliydi-sənət və sənətkarın
gözdən düşməməsi naminə. Buna görə
maddi təminatın olmamasını bəhanə gətirən
sənətçilərin hansısa yollara düşməsi
onu sarsıdırdı. Amma çarə tapmırdı.
Çeşid-çeşid amillərlə bağlı olan bu
müşküllər böyük ustadı bəzən
yazıq-fağır görkəmə salırdı.
Teatrdan «öz ərizəsiylə»
işdən azad olunması ona yer eləsə də,
özünü tox tutdu. Turabov bu zərbəni uddu. Həzm edə
bilməsə də. Vaxtilə belə münasibət milli
teatr və kino sənətimizin inkişafında misilsiz xidməti
olan Adil İsgəndərovdan yan keçməmişdi. İndisə
növbə Turabovunuydu...
Əqidəsinə, həyat
amalına xilaf çıxmamaq üçün ürəyində
aparılan əməliyyata para tapmaqdan ötrü
bağını satdı.
Xalqın mənəvi sərvətinə
dönən şəxs nə iqtidardan, nə müxalifətdən,
nə də dost-tanışdan bir şey umdu. Kimsəyə əyilmədi,
dözdü...
Deyilənə görə, cənublu
soydaşımız, məşhur cərrah doktor Cavad Heyət
bildiribmiş ki, o, uzağı üç il yaşayacaq. Bunu
Həsən müəllimdən gizli saxlasalar da hər
şeyi duyurdu. Hələ o zaman, 1999-cu ilin ilıq may günlərində
ölümə hazırıydı və qorxmadan ona doğru
yol gəlirdi. Bu yol üç il doqquz aydan sonra qurtardı. Hər
şey bitdi.
Yox, bitmədi, hər şey təzədən
başladı. Şöhrətin, Hörmətin, Məhəbbətin,
Sənətkarlığın, ən əsası Kişiliyin
böyüklüyü sübuta yetdi. Onu tutduğu vəzifədən
salanlar, yaxud buna sevinənlər, bütün məkrlilər,
xainlər, fitnə-fəsad törədənlər Turabovu sevən,
dəyərləndirən insanlarla bir sırada cənazəsi
və qəbri önündə dayandılar. Hamı Sənətkar
və Kişi ölməzliyi qarşısında lal-kar oldu.
Turabov xoşbəxtiydi- sevdiyi, uğrunda
çalışdığı xalqın çiynində
gedirdi. Heç kimə minnət qoymadan, ağayana
köçürdü dünyadan. Ölümsüzlük
onun pişvazına çıxırdı. Aktyor sonuncu və əbədi
rolunu oynayırdı. Onun bu rolu nə kefli İsgəndərə,
nə Hamletə, nə Gəray bəyə, nə Qiyasa, nə
Kəbirlinskiyə, nə də Mirzə Cəlilə bənzəyirdi.
Bu, şah roluydu - özü yazmışdı, özü də
oynayırdı...
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.- 2009.- 30 oktyabr.- S. 7.