Fotorobot-rəssam
Yusif Hüseynov:
«Rəssamlığın başqa janrlarında da əsərlərim
var»
O, fotorobot caninin milliyyətini də müəyyən
edə bilir
Detektiv-rəssam Yusif Hüseynov rəssamlığın
maraqlı sahəsi ilə məşğul olur. Keçmiş SSRİ-də
fotorobot yaratmaq işində ardıcıl
fəaliyyət göstərən
nadir peşə sahiblərindəndir.
Şahidlərin ifadəsi
əsasında cinayətkarın
rəsmini az qala dəqiqliklə yaradır.
Rəssam
yaradıcılığı, həyatı, bu sahəyə gəlişi
barədə danışır: «İnsan çox vaxt taleyin
onu hara aparacağını bilmir. Gəncliyimdə
detektiv kitablar oxumuşam, kriminal mövzulu filmləri maraqla izləmişəm,
ağlıma belə gətirməmişəm ki,
fotorobot üzrə rəssam olaram. Moskvada rəssamlıq təhsili alarkən kəllələr əsasında
portret yaratmağın
sirlərini öyrəndim.
Düzdür, sözdən
fotorobot yaratmaq ustalığına birdən-birə
yetmək mümkün
deyildi. Mən fotorobot çəkməyə
belə başlamışam:
Naxçıvan teatrında
rəssam işlədiyim
çağlar idi, bir milis öldürülmüşdü.
Xahiş etdilər ki, şahid ifadələri əsasında
cinayətkarın fotorobotunu
çəkim. O vaxtdan
bu sənətlə məşğul olmağa
başladım. Ötən
illərdə imzam müəyyən səbəblərdən
ictimaiyyətə
Detektiv rəssam
olmağın çətinlikləri isə az deyil: «Təbii
ki, bununla bağlı çətinliklər çoxdur. Bu
peşənin bir özəlliyi sovet dönəmində həmişə
cəmiyyətdən gizli
saxlanılması idi.
SSRİ vaxtı cinayətkar
çox idi. İmperiyanın ərazisi
böyük olduğundan
cinayətkar maneəsiz
şəkildə istənilən
yerdə gizlənə
bilirdi. İndi cinayətkar bizdə demək olar, çox uzağa qaça bilmir, tez tutulur. Səmimiyyətimə
inana bilərsiniz, ayrıca olaraq ölüm, qorxu ilə bağlı düşünməmişəm. Belə işlə məşğul olan şəxs kimi ölüm və başqa təhlükələrin
həmişə olmasını
gözümün altına
almalı idim. Bir sözlə, həmişə riski sevmişəm. Ölümlə
üz-üzə gəlmişəm,
hədələnmişəm».
İndi cinayətkarlıq
dünyada artaraq daha da təkmilləşib.
Görəsən, belə
bir çağda onun nadir sənətinə
Azərbaycanda nə dərəcədə gərək
var? «Onu deyim ki, konkret
olaraq Azərbaycanda cinayətkarlıq azalıb.
Ağır cinayətlərin
faizi aşağı düşüb. Bilərəkdən
adamöldürmələrin sayı sovet dönəminə baxanda aşağıdır. Qabaqlar
quldurluq (basqınçılıq)
tipli ağır cinayətlərdə fotorobotçu
kimi dəvət olunurdum. İndi belə çağırışlar
az da olsa
var, qalanlarında mənsiz keçinirlər.
Doğrudur, peşə
borcumu həmişə
yerinə yetirmişəm;
di gəl ki, indi yaradıcılıqdan
ayrılıb fotorobot
çəkmək, istər-istəməz,
məni bir neçə gün öncəki yaradıcılıq
halına yavaş-yavaş
qaytarmağa məcbur
edir. Başqa yandan da, cinayətkarın
fotorobotunu çəkməyim
üçün gərək
tutulanlardan, ya da şahidlərdən kim varsa, hamısını
bir-bir dindirəm. Yoxsa cəhdim nəticə verməyə
bilər. Son çağlar
ailə-məişət yönündə
cinayətlərə daha
çox rast gəlinir. Belə hadisələrdə isə
qatil məlum olduğundan tez tutulur».
Fotorobot-rəssam kimi
onun işi bu məqamdan başlayır: «Elə ki, şahid
tapıldı, yaxud zərərçəkən
sağdır, həmin andan fotorobot çəkməyə
başlayıram. Şahid olmasa, təbii ki, heç nə edə bilmərəm. Sovet dönəmində belə
mütəxəssislərin sayı bir neçə
nəfər olub. Hələ onda məlumat almışdım
ki, ABŞ kimi güclü ölkədə
vur-tut bir neçə fotorobotçu
rəssam var. Düzdür,
indi bizdə də kompyuterlə fotorobot yaradırlar. Amma komyuter yazıq
neyləsin, o, insan kimi duya, düşünə
bilmir axı?»
Sənətinin
nadirliyini çox məqamlarda duyub: «Soyğunçuluğa məruz
qalan xarici ölkə vətəndaşları cinayətkarın
fotorobot vasitəsilə tutulmasına heyrətləniblər. Onlar Azərbaycanda da belə sənətkarın
olmasına inana bilmirdilər. Bir dəfə Nəsimi rayon
22-ci polis bölməsinin ərazisində
cinayət olmuşdu. Basqınçılar bir şotlandı evin blokunda soymuş, çoxlu pulunu almışdılar. Zərərçəkəni
dindirdim, oğrunun şəklini çəkdim,
iki gündən sonra o, tutuldu. Hadisədən sonra küçədə gedərkən
gördüm ki, kimsə məni çağırır. Həmin
şotland idi. Danışığından duydum
ki, mənə sayğısını bildirir.
Bir amerikalı qadını da qarət etmişdilər. Türkcə yaxşı danışırdı. Fotorobotla
cinayətkarı tutmaq
mümkün oldu».
Fotorobot yaratmaqda ən
başlıca amil adamların psixologiyasını yaxşı
bilməkdir: «Ola bilər, şahid mənə yalan bilgi vesin. O
dərəcədə diqqətli
olmalıyam ki, yalanı doğrudan ayıra bilim. Qabaqca ona məsələyə
aid olmayan başqa şeylərdən suallar verirəm. Sonra yavaş-yavaş mətləb
üstünə gəlməyə
başlayıram. Əsas
odur ki, məlumatım, qənaətlərim
bütöv olsun. Bundan sonra fotorobotu
çəkmək yarım
saata başa gəlir. Belə bir məqam var: insan beyni
gözün gördüyünü
fotoaparat kimi çəkir. Əgər
bir adamın üstünə bıçaq
çəkilirsə, o zaman
beynin "şəkil
çəkmək" bacarığı
işə düşür
və onu həkk edir. Məncə, o məqamı
beyin heç vaxt unutmur. Təbii
ki, söhbət saymaz, məsuliyyətsiz adamlardan getmir. Qorxu duyğusu yaddaşı silkələyəndə
yaman olur. Bax, yalnız o məqamı şahidlərdən
ayrıca olaraq soruşuram. Başlıca
məsələ gözü
ifadə etməkdir. Məşhur rəssamlıq
əsərlərində də
əsas gözün ifadəsidir».
Burada təhlil ediləsi
daha bir məqam var: ola bilər, cinayətkar şahidin
yaddaşında çox qorxunc, gözləri hədəqəsindən
çıxmış halda qalsın: «Adətən
basqınçılar çalışırlar ki, hücum
etdikləri adamlarda sarsıdıcı qorxu, vahimə yarada
bilsinlər. Təbii ki,
belə məqamda cinayətkarların sifəti
adi haldakından fərqlənir. Adi durumlarda onlar özlərini çox sakit aparırlar. Gözləri bəbəyindən
çıxan cinayətkar
basqın edəndə
qarşısındakına elə təsir bağışlayır ki,
sanki dünyanın sonudur».
Onun fotorobotlarında oxşarlıq 80-90 faiz olur. Hər halda bu, fotorobot
işində yaxşı
göstəricidir: «1980-ci illərdə
Mixail Ambarsumyan adlı bir erməninin
fotorobotunu çəkmişdim,
tutulmuşdu. Bu adam Nəsimi rayonunda 7 adamı qarət etmişdi. Milis idarəsində onunla qabaqlaşdım, çəkdiyim
fotorobotu ona göstərdim. Dedim ki, sənin fotorobotunu mən çəkmişəm, ona
görə də ələ keçmisən.
O, «Mənim sənətim
oğurluq, səninki də rəssamlıqdır»
- dedi».
Fotorobotla caninin millətini
müəyyən etmək olurmuş: «Bu, çətin
işdir, amma antropologiyanı bilməyim işimə
yarayır. Bir dəfə
fotorobot çəkdim,
dedim ki, bu türkiyəlidir, amma tatarla qarışığı
var. Zənnim düz çıxdı. Həmişə
yoxsullar arasında cibgirlik, oğurluq, ev yağmalanması kimi hallara daha
çox rast gəlinir. Varlı ailələrdən olan, adam ölümü ilə nəticələnən
cinayətlərə meylli
adamları təbii ki, kiçik oğurluqlar təmin etməyəcək. Ona görə ki, bu cür adamlar
həmişə yaxşı
şəraitdə yaşamağa
öyrəşib. Yoxsulda
pul olmaz, ona görə də belələri gedib varlıya basqın edəcək».
İndiyə kimi onun
çəkdiyi fotorobotların sayı 3 min olar: «Fotorobotlardan
ibarət sərgini keçirmək bir rəssam kimi mənə
qismət olmayacaq, çünki belə şəkilləri sərgiləmək
düzgün deyil».
Onun nəslində
yaradıcı adamlar çox olub: «Valideynlərimin hər
ikisi aktyor idi, yaxşı əl qabiliyyətləri də
vardı. Əziz Əliyev
anamın əmisi olub. Xalçaçı rəssam Kamil Əliyev ana tərəfdən qohumumdur.
Ata tərəfdə isə
Nadir Qasımov kimi tanınmış rəssam
var. Əgər rəssam
olmasaydım, mütləq
ya aktyor, ya da həkim
olacaqdım».
Elçin Qaliboğlu
Mədəniyyət.- 2009.- 30 oktyabr.- S. 6.