Camal Mustafayev-80
Ömür adicə yaşamaq deyil...
İnsan
böyüklüyü, onun gücü, qüdrəti nə
vaxt görünür?.. Ümumiyyətlə,
bütün bunlar gözlə görünən mahiyyətdirmi?
Bu suallara birbaşa dəqiq və aydın cavab
vermək heç də asan deyil. Görməzə-bilməzə
və yaxud bir hərəkətinə görə kimisə
müdrik, aqil, əzəmətli adlandırmaq mümkün
deyil. İllər boyu qazanılmış mənəvi rütbəni
axıracan qoruyub saxlamaq da hər kəsə nəsib olmur.
Lakin həyatını müdriklik düsturu əsasında
qurmuş olanlar o mənəvi rütbəni sonacan qoruyur və
insanların inam yeri haqqını özündə
saxlayır. Sovet dövründə ideoloji basqılar filosof
adının əsl mahiyyətini, müdrikliyini
cılızlaşdırmışdı. Amma elə
müdriklər, ənənəvi Şərq fəlsəfi
fikrinin daşıyıcısı olan simalar da oldu ki, onlar
filosof adının keşiyində dayanıb, onun mahiyyətini
öz zəngin təbiətləri hesabına qoruya bildilər.
Belə filosoflardan biri də Camal Mustafayev oldu.
Bu həftə Musiqili Komediya Teatrının salonuna - yubilyarın fəlsəfə
və tədqiqatlarla keçmiş mənəvi gücə
söykənən ömrünün 80-ci ilinin qeyd etməyə
toplaşan ziyalılar və elm adamları Camal Mustafayev
böyüklüyünə bir
daha əmin oldular.
Dosye:
Camal Vəli
oğlu Mustafayev 1928-ci ildə Gürcüstan Respublikası
Qarayazı bölgəsinin Kosalı kəndində doğulub. Tiflisdə
ikillik Müəllimlər İnstitutunu bitirib, 1948-ci ildə
ADU-nun fəlsəfə şöbəsinə daxil olub, 1949-cu
ildə isə təhsilini Moskva Dövlət Universitetinin fəlsəfə
fakültəsində davam etdirib. 1954-cü
ildə S.Vurğunun köməyi ilə Moskvaya, SSRİ Elmlər
Akademiyasının Fəlsəfə İnstitutunun aspiranturasına
göndərilib. 1957-ci ildə Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının fəlsəfə və hüquq
bölməsində elmi işçi olub. 1961-ci
ildə “Nizaminin fəlsəfi, etik görüşləri”
mövzusunda namizədlik, 1968-ci ildə isə “Nizaminin ideyalar
aləmi və müasirlik” mövzusunda doktorluq
dissertasiyalarını müdafiə edib.
Namizədlik
dissertasiyası kitab halında 1962-ci ildə Bakıda nəşr
edilib.
“Nizaminin dünyagörüşü” elmi əsəri isə Moskvada “Voprosı
filosofi” jurnalında dərc olunub.Rus dilində
yazılmış müxtəlif
xalqların mütəxəssislərinin
diqqətini cəlb edib. Camal Mustafayev həm də
“Azərbaycan fəlsəfi-ictimai fikri tarixinin oçerkləri”,
“SSRİ xalqlarının fəlsəfə tarixi”
kitablarının müəllifidir. Maraq
dairəsi fəlsəfə ilə bədii
yaradıcılıq sahələrini birləşdirir. Folklorumuzu, aşıq poeziyasını, Azərbaycan
şeirini geniş araşdırıb, məna-məzmununu
oxuculara çatdırıb. Bu sahədə
yazdıqlarının xeyli hissəsi “İdrakın şeiriyyəti”
kitabında (1991) işıq üzü görüb. “F.Nəiminin iziylə” tədqiqat əsəri “Xəzər
xəbər” jurnalında dərc edilib.
C.Mustafayev
1968-ci ildən 1976-cı ilədək Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Xarici Dillər İnstitutu fəlsəfə
kafedrasının müdiri işləyib, 1976-cı ildən
isə fəaliyyətini Bakı Dövlət Universitetində
davam etdirib. 2000-ci ildən “Xəzər” Universitetinin Tərcümə
Araşdırmalar Mərkəzinin rəhbəridir.
1982-ci ildə “Əməkdar
elm xadimi” fəxri adına layiq
görülüb.
Zəlimxan Yaqub:
“Camal müəllimin böyüklüyü bizim
böyüklüyümüzdür”
Tədbiri
giriş sözü ilə açan Xalq şairi Zəlimxan
Yaqub Camal Mustafayevi yalnız bir elm adamı deyil, həm də
millətini sevən, onun mahiyyətini və mənəvi dəyərlərini
üstün tutan işıqlı ziyalı kimi xarakterizə
etdi. “Mən həyatda çox adamlardan bəhrələnmişəm.
Böyük alimlər, qiymətli şəxsiyyətlər,
yazıçı və şairlər görmüşəm.
Hər birindən də müəyyən
lazımi keyfiyyətlər əxz etmişəm. Mənə
sual versələr ki, bəs Camal müəllimdən nə
götürmüsən, deyərdim ki, mənəvi saflıq,
mənəvi paklıq, təmizlik, mütaliəyə həddən
çox bağlılıq, təfəkkür, fikir
genişliyini əxz etmişəm. Camal müəllim
danışanda adam istər-istəməz
özünü yığışdırır, elə bil
Hegellə, Sokratla, Aristotellə, Kantla danışırsan. Fəlsəfə dünyasının hələ
sağlığında ikən klassikləşən nümayəndələrinin
hamısı Camal müəllimin söhbətləri ilə mənim
canıma, iliyimə işləyib. Onda çox yüksək
səviyyədə ədəb-ərkan, əxlaq var. Onun
haqqında danışmaq mənim üçün, ilk növbədə,
Borçalı mühitindən, böyük aşıqlardan,
böyük ustadlardan, böyük alimlərdən
danışmaqdır. Camal müəllimin
böyüklüyü bizim
böyüklüyümüzdür. Camal müəllimin elmi, fəlsəfəsi
bizim elmimiz, fəlsəfəmizdir...”
Hamlet İsaxanlı,
“Xəzər” Universitetinin rektoru, fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru, professor:
- Camal Mustafayev filosofdur, orta əsrlər
Şərq fəlsəfəsi, etika və estetika üzrə
tanınmış mütəxəssisdir. Şeirimizin,
folklorumuzun köklərini araşdıran, gözəlliyini tərənnüm
edən alimdir. Qeyri-adi, humanist insandır,
həqiqəti heç nəyə dəyişməyən
müasirimizdir. Moskvada alimlər ona Nizami Gəncəvinin
yaradıcılığını,
dünyagörüşünü tədqiq etməyi məsləhət
gördülər. Nizaminin fəlsəfi və
etik görüşlərini dissertasiya mövzusu kimi seçmək
maraqlı idi, lakin göründüyündən qat-qat çətin
idi. Nizami öz ölməz poemaları ilə poetik sənətin
zirvələrinə ucalmış şair olmaqla
yanaşı, fəlsəfi cəhətdən dolğun
dünyagörüşünə malik bir mütəffəkkir idi. Nizaminin ideyalar aləmi dövrünün, qədim mədəniyyətlərin
təsiri ilə formalaşmışdı. Təbiidir ki, Nizaminin
dünyagörüşünü sistemli şəkildə tədqiq
etməyi qarşısına məqsəd qoyan Camal müəllim
qədim yunan fəlsəfəsini, hind fəlsəfəsini,
müsəlman aləminin dünyagörüşünü də
dərindən araşdırmalı idi. Avropa
fəlsəfə məktəbinin əsas nailiyyətlərini
yenidən mənimsəməli idi. Nizamini orijinalda - fars dilində addım-addım yenidən kəşf
etməli, hər misrasının məna
çalarlarını açmalı idi. Camal müəllim
Nizaminin “Sirlər dünyası”nı fəth
edə bildi.
Rüstəm Kamal,
BDU-nun folklor laboratoriyasının müdiri, ədəbiyyatşünas:
- Camal müəllim
ömrün mənası haqqında düşünən bir kamal yiyəsidir. Ömür dəyərləri haqqında
düşünmək özü elə etik-estetik hadisədir.
Camal müəllim tanıdıqlarım adamlar içində
yaxşılığın şeiriyyətini duyan, ondan ləzzət
alan kişilərdən biridir. Onun ağıllı fikirdən, müdrik sözlərdən
necə vəcdə gəlməsini dəfələrlə
müşahidə etmişəm. Onun inamına görə, şərə
qarşı duran nə varsa gözəldir, mübarəkdir. Camal müəllim üçün təbiət və
poeziya mübarək dəyərdir. Onun fəlsəfəsində
təbiət sadəcə peyzaj deyil, həm də
doğmalıq və qançəkərlik duyumudur. Camal müəllimin fəlsəfi mahiyyətini fərqləndirən
cəhət loqosentrik təfəkkürə malik
olmasıdır. Yəni şifahi
sözü yazıdan üstün tutur. Söz
məişətin fövqündədir. Bunu
onun məclislərdəki söhbətlərindən duymaq
mümkündür. Ömür etik hadisə
kimi, onun filosof statusunu, mahiyyətini bildirir. Milli poeziya və saz sənəti onun
üçün etik dəyərlər sisteminə daxildir,
onun estetik mövqeyini müəyyən edir. Professor Camal Mustafayev kimi alimlərin
varlığı klassik ziyalı tarixinə və ənənəsinə
hörmət gətirir.
Nəriman Həsənzadə,
xalq şairi:
O, sadə və mötəbərdir.
Bu böyük alimin biliyini nümayiş
etdirdiyini, özünü kiminsə gözünə soxmaq istədiyini
görməmişəm, eşitməmişəm. Camal müəllim fəlsəfənin və
estetikanın problemlərindən, həm də müasir və
klassik Azərbaycan ədəbiyyatından yetərincə məqalələr
yazmış, ədəbi prosesi daim izləmişdir və
indi də izləyir. Tədqiqatlardan
yorulmur və bu, onun şeiriyyətidir. Mən
Camal Mustafayevin şəxsində Azərbaycan fəlsəfi
fikrinin bu qədər zəngin və qədim olduğunu
görürəm. Buna da sevinirəm ki, onu
şəxsən və ailəlikcə tanıyıram. Camal müəllim insanları sevir, elə bil o,
dünyaya sevindirmək üçün gəlib. Elə
bu da onun 80 ili keçən
ömrünün stixiyasıdır.
5 saatlıq yubiley gecəsi
Elm, sənət
adamlarının Camal Mustafayev adı ətrafında ürəkdolusu
çıxışları ard-arda sıralandıqdan sonra tədbirin
aparıcısı Zəlimxan Yaqub hər kəsin bu alim
haqqında söz demək istəyinin başa düşülən
olduğunu, lakin tədbirin gecəni də
yarıladığını söylədi. Və
onu da söylədi ki, ən yaxşısı, indi də səbəbkarın
- 80 illiyi tamam olan Camal müəllimin özünə qulaq
asmaqdır.
Camal Mustafayev:
“Yaxşılığa tələs, yamanlığa
gecik”
Tədbiri təşkil
edənlərə, bu gecəyə toplaşanlara,
çıxış edən ziyalılara öz təşəkkürünü
bildirən qocaman alim məclisin fəlsəfi ovqatına
öz fikirləri ilə işıq saldı.
“Bu gün fəlsəfədən,
fəlsəfi fikirlərdən çox
danışıldı. Uzun illər müxtəlif fəlsəfi fikirləri
öyrənib dərk edən adam kimi deyirəm. Yeganə fəlsəfə insanlıq fəlsəfəsidir,
insanlığa söykənən fəlsəfədir. Ömrüm boyu yaxşılıq etməyə
çalışmışam, bu mənim fəlsəfəmdir.
Sokrat deyirdi: “Sokrat, yaxşılıq etməyə tələs,
Sokrat yamanlığa gecik”. Bilmək
lazımdır ki, insan ruhi fəaliyyətin məhsuludur.
İnsan özünəqayıtmağı bacarmalıdır.
Azərbaycan mədəniyyəti, folkloru insan
daxilinə işıq salan faktordur. Mən
bunun üçün xalqa daha yaxın olmağa
çalışmışam. Bu,
özünəqayıdışdır. Bu,
insanın bütövləşməsidir”.
Çıxışının
sonunda Camal müəllim bir daha tədbir
iştirakçılarına təşəkkürünü
çatdırır. “İnsan 50 il də, 60 il də, 80 il də
yaşaya bilər. Ömür
yaşanır, ömür nədir? O adicə yaşamaq
deyil, ömür vicdan gözü ilə qiymətləndirəndə
mənaya çevrilir. Mən sizdən
ömrümə bu baxışı gördüm”.
Qocaman alimin 80
illik yubileyi alqışlar və gül-çiçək
yağışı altında sona çatdı.
Sabutay
Mədəniyyət .-2009.-31 yanvar.-S.9.