Daşımızdan muğayat
olaq
Keçmişimizi, bineyi-qədimimizi özündə
bərk-bərk qoruyub
saxlayan daş sərdabə, türbə,
kaha, mağara, qala, daş kitabələr… Ulu əcdadımızın rəsmlərini bu günə qədər sədaqətlə qoruyub saxlayan daş qayalarımız.
Hər bir
daş abidə mənsub
olduğu xalqın tarixinin əvəzolunmaz salnaməsidir. Daş yaddaşımızı
nə dərəcədə qoruya, gələcək nəsillərə ötürə biliriksə,
bir o qədər
tariximizin zənginliyinə
və dəqiqliyinə zəmanət veririk. Təəssüflər
olsun ki, ayrı-ayrı dövrlərdə
bir çox tarixi abidələrimizin zəmanətsiz
qaldığı vaxtlar da
olub. Amma bir neçə il öncə, daha dəqiq
desək, 1999-cu ildə Azərbaycan hökuməti ilə Beynəlxalq
İnkişaf Assosiasiyası
arasında imzalanan «Azərbaycan mədəni irsinin qorunması» layihəsi bu sahədə vəziyyəti
xeyli dəyişdi. Xatırladaq
ki, sözügedən
layihə çərçivəsində
dörd tarixi memarlıq abidəsinin bərpası nəzərdə
tutulurdu; Şirvanşahlar
sarayının ikinci mərtəbəsi və
divanxanası, Şəki xan sarayı,
Mömünə xatun məqbərəsi,
Qudi xatun türbəsi.
Qeyd edək ki, Şirvanşahlar sarayı
ansamblı XV əsr Azərbaycan memarlığının incisidir. Saray kompleksinə daxil olan abidələr
İçərişəhərin ən yüksək təpəsində
yerləşir.
Gözəl
memarlıq forması, daşların yonulması və
hörülməsindəki valehedici dəqiqlik,
portalın məharətlə oyulmuş xalçavarı ornament bəzəyi
və gümbəzlərlə tamamlanan abidə bu günədək
öz formasını
itirməyib. Abidə demək olar ki, bütövlüklə daşdan
ibarətdir.
Digər
bir tarixi abidəmiz olan və bütünlüklə
daşdan ucaldılmış
Qız qalası…Hər guşəsində
bir tarix, bir əfsanə yatır. Daş
yaddaşımız olan
Qobustan Milli Tarixi-Bədii Qoruğu və İçərişəhər
Dövlət Tarixi-Memarlıq Qoruğunun adını da fəxarətlə
çəkə bilərik. Hər iki tarixi abidə Azərbaycan
Respublikasının birinci xanımı,
YUNESKO və İSESKO-nun xoş
məramlı səfiri Mehriban
xanım Əliyevanın
təşəbbüsü ilə YUNESKO-nun
Ümumdünya Mədəni
İrs Siyahısına
daxil edilib və dünya
miqyasında tanınır. Qobustanı daşların
möcüzəsi də adlandırmaq olar.
Qayaüstü rəsmlərdə
həkk olunan təsvirləri
görüncə xəyalən minilliklərin
o tayına
adlayırsan. Hal-hazırda Qobustan Milli Tarix-Bədii Qoruğu açıq səma altında muzey kimi fəaliyyət
göstərir. Qobustan qayaüstü
rəsmləri təkcə Azərbaycan
alimlərinin deyil, eləcə
də dünya alimlərinnin diqqətini
cəlb edir. Dünyaşöhrətli
alim və səyyah Tur
Heyerdal qoruq barəsində
bu sözləri
söyləmişdi: “Qobustan Azərbaycanın təkrarsız
xəzinəsidir”.
Qobustan torpağı
arxeoloji abidələrlə zəngindir. Bu günə qədər burada 30 ədəd kurqan və 20-yə yaxın ibtidai
insanın düşərgəsi
aşkar edilib. Onlar iriölçülü
əhəng daşlarından
hazırlanıb.
Qədim
əcdadlarımızın həkk etdiyi rəsmlərə Böyükdaş,
Kiçikdaş, cinqırdağ
və Yazılı təpəsində rast gəlinir. Burada ibtidai insanlar,
heyvanlar, döyüş
səhnələri, ayin xarakterli
rəqslər, öküzlərin döyüşü,
silahlı avarçəkənlərlə
dolu olan qayıqlar, əllərində
nizə tutmuş
döyüşçülər, dəvə karvanları,
günəş və ulduz təsvirləri vardır. Ən qədim rəsmin
tarixi 10000 ilə
yaxındır. Daş kitabələr içərisində
üç dayaq üzərində yerləşmış iri yastı daş vardır. Ona kiçicik daş
parçası ilə döyəcləyəndə müxtəlif
səslər eşitmək olur. Bu, el arasında “qavaldaş” adlanan
daşdır.
İçərişəhər
Tarix-Memarlıq Qoruğu da,
həmçinin tarixi fəxrimizdir. Başdan-başa daş hasarla əhatələnmiş, daş döşəməli
alınmaz qala sayılan İçərişəhərin
hər guşəsi daş
yaddaşımızdır.
Hələ
bölgələrdə nə qədər daş
abidələrimiz var.
Ulu babalarımızın
bizə yadigar qoyduqları Xan sarayı,
Şəki xanlarının evi, dairəvi məbəd, qala
divarları da
memarlıq incilərindəndir. Masallıda daş
qalalar, Qazaxdakı minilliklərin
yadigarı olan mağaralar…
saymaqla qurtaran deyil. Amma əsirlikdə olan minlərlə daş abidələrimiz var
ki, dünya
çapında o cür
abidələrə rast
gəlmək mümkünsüzdür.
XIX əsrdə aşkar edilmiş, daş qutu və kurqanlardan
ibarət olan Xocalı
qəbiristanlığı - son tunc və
ilk dəmir dövrünə (e. ə.
VIII-VII əsrlər) aid arxeoloji
abidədir. Burada müxtəlif
tipli çoxlu sayda "Qoç və yəhər"
şəkilli qəbir daşları var ki, o daşların diliylə
keçmişimizi oxuyuruq.
Yaxud Zəngilandakı Daş
Abidələr muzeyi…
Təəssüflər olsun ki, bizi keçmişdən
bu günə gətirən və neçə nəsil yola salan o
daş abidələrimizin
çoxu bu gün düşmən
tapdağı altındadır. Ermənistan uzun
illərdir Azərbaycanın
milli mədəniyyətinə
məxsus sənət əsərlərinin
yox edilməsi və mənimsənilməsini hədəf götürüb. Bu, beynəlxalq
konvensiyaların müvafiq müddəalarına
zidd olmaqla hüquqi dildə “mədəniyyətin
soyqırımı” anlayışı kimi
başa düşülməlidir. Azərbaycanın
işğal olunan ərazilərindəki müsəlman qəbiristanlıqlarında
və digər yerlərdə 30-dan çox
erməni kilsəsi tikilib. Bu ərazilərdə
200-dən çox erməni
xaçdaşı istehsal
edilərək basdırılıb. Son 18 ildə Azərbaycanın
işğal olunmuş
ərazilərində 1700 tarix
və memarlıq abidəsi
erməniləşdirilib. İşğal
edilən digər ərazilərdən,
27 muzey və şəkil qalereyasından 100 mindən çox eksponatı qarət edərək Ermənistana
aparıblar. Yüzlərlə yer
adı dəyişdirilib, 300-ə
yaxın məscid, türbə, pir və digər qəbirüstü
abidələr tamamilə dağıdılaraq yararsız hala salınıb. 200-dən çox
digər qəbildən
olan tarix və memarlıq abidəsi və bir tarix memarlıq
qoruğu tamamilə məhv edilib. Söz yox ki, oğurlanmış
və məhv edilmiş
bu tarixi-mədəni
sərvətlərin nə vaxtsa özümüzə qayıdacağına
da əminik. İnanırıq ki, Azərbaycanın prezidenti İlham Əliyevin yürütdüyü
uğurlu siyasətin nəticəsində o daş abidələrimiz
özümüzə qayıdacaq. Çünki
daşlarımız da
özümüz kimi
sədaqətlidir. Elə bu
sədaqətin və
məhəbbətin rəmzi olaraq bizi bineyi-qədimdən bu günə qədər daşıyan vasitə olan daşlarımız zaman-zaman klassiklərimizin
yaradıcılığında «Eşq
düşsə, daşın da qəlbinə əgər, gövhərdən
özünə məşuq düzəldər» (Nizami Gəncəvi), şifahi
folklorumuzda
(Əzizinəm daş
daşı,
Ağrıdağdan
daş daşı
Çirkinlə plov
yemə,
Get gözəllə daş daşı. ),
atalar məsəllərində
(Daş kimi düşdüyün yerdə
qal»-sədaqətli olmaq anlamını
verir) də yer
alıb. Bu isə o deməkdir ki, keçmişimizin yaddaşı
olan daşlara həqiqətən də, böyük
önəm verilib.
Qədim
türk inancına
görə, daşlar həm
də xoşbəxtlik gətirir. Qədim
türklər çaydan tapılan
deşik daşın onlara
xoşbəxtlik gətirəcəyinə
inanırlar. Elə biz də
xalq olaraq bu inamla
yaşayırıq. Həm də ona görə ki, hər xalqa mənsub olmayan bu nadir
milli-mənəvi sərvət yalnız
Azərbaycanın taleyinə yazılıb. Bu
mənada, öyünə biləcək xalqıq. Bu gün Azərbaycanın tarixi abidələrinin səsi YUNESKO kimi ali tribunadan gəlirsə,
biz buna görə hökumətimizə və Mehriban xanım Əliyevaya minnətdarıq. Ümumiyyətlə,
Azərbaycanı daş abidələr
məmləkəti də adlandırmaq olar. Özü də bu daşlar
danışan daşlardır.
Keçmişdən
bizə elə xəbərlər daşıyıb gətiriblər
ki, bu gün
onlar olmasaydı, bəlkə də tariximizi yaza bilməzdik.
Odur ki,
daşımızı qoruyaq, daşımıza sahib
çıxaq və bizi həmişə
özüylə daşıyan
daşımızdan muğayat olmağı bacaraq ki, daşımız bizə dönük
çıxmasın, tarixin daş salnaməsindən
silinməyək. Çünki daşlar tarixdir, tarixə
sayğı isə hər kəsin boyun borcudur. Vətənpərvər şairimiz Məmməd Arazın diliylə desək: Vətən
daşı olmayandan, olmaz
ölkə vətəndaşı… Gəlin,
hər birimiz vətən
daşına çevrilməkdən qürur duyaq.
Yazı
“Azercell Telekom” MMC-nin media nümayəndələri
arasında keçirdiyi
«Daş - bizi qədimdən bu günə
qədər daşıyan vasitədir» mövzusunda
ən yaxşı məqalə
müsabiqəsinə təqdim olunur.
Cəvahir SƏLİMQIZI
Mərkəz.- 2010.-20 aprel.- S. 10.