HEYDƏR
ƏLİYEV
Neft-qaz
hasilatı idarələrindən demək olar ki, bütün
mütəxəssisləri qovmuşdular. Savadsız
«mübarizlər» elə hesab edirdilər ki, kabinetdə
kresloya əyləşməklə, telefonla danışmaqla hər
şey həll olunacaq, neft özü borularla axıb gələcək,
onlar isə yalnız pul qazanacaqlar.
-
Əgər respublika məhv olmaq istəmirsə, bu vəziyyəti
yalnız neft sənayesinin köməyi ilə düzəltmək
olar, - Heydər Əliyev mənə dedi.
Sonradan Azərbaycanın neft
strategiyası adlandırılan planın ümumi cizgiləri
yəqin ki, artıq onun fikrində hazır idi. İndi də
həmsöhbətinin bu problemlər barədə nə
düşündüyünü, xarici şirkətlərlə
birgə müəssisələrin fəaliyyəti ilə
bağlı nə fikirləşdiyini öyrənmək istəyirdi.
-
Mən ona dedim ki, - həmin yaddaqalan günün söhbətini
bütün detallarına qədər Natiq Əliyev xatirinə
gətirir, - bizim neft strategiyası məncə, iki istiqamətdə
getməlidir. Birincisi: daxili rezervlər
hesabına hasilatın aşağı düşməsinin
qarşısını almaq, nizam-intizamı bərpa etmək,
kadr siyasətini düzgün aparmaq. İkincisi: məlumdur ki,
Azərbaycan öz qüvvəsiylə bu problemlərin
çoxunun öhdəsindən gəlməyəcək.
Bu təkcə texniki yox, həm də siyasi, mənəvi-psixoloji
bir məqamdır.
Həqiqətən
də, Azərbaycanı SSRİ-nin neft akademiyası
adlandırırdılar. Bakı mütəxəssisləri
Volqaboyunda, Sibirdə, Tatarıstan və Başqırdıstanda
neft yataqlarının istismarına yardım edir, Bakı
zavodları bütün İttifaqın neft sənayesi
üçün avadanlıq istehsal edirdi. Amma indi
özümüz kimdənsə kömək umurduq. Dünya
neft hasilatı sənayesi xeyli inkişaf edib irəli
getmiş, yeni texnologiyalar kəşf edilmişdi. Görəsən,
Azərbaycan mütəxəssisləri onlardan öyrənməyə
hazırdılarmı?
-
Bəlkə, kimsə bunun əleyhinə olacaq, - deyə Natiq
Əliyev qeyd edir, - amma bu, qaçılmaz addımdır.
Elə də oldu. İlkin mərhələlərdə
Azərbaycan neftçiləri gözəgörünməz sədlə
iki cəbhəyə ayrılmışdı. Bir qrup mütəxəssis
deyirdi ki, öz qüvvəmizlə keçinə bilərik,
ABŞ-ın, İngiltərənin, Norveçin, yaxud
Türkiyənin köməyinə ehtiyac yoxdur.
İkinci qrup mütəxəssislərsə belə hesab
edirdi ki, Qərbin köməyindən mütləq istifadə
etmək lazımdır.
-
Həmin ərəfədə respublika maliyyə cəhətdən
böhran keçirirdi, - deyə o davam edir. - Xarici yardım
olmadan biz yeni yataqların istismarına yalnız 15-20 il sonra
başlaya bilərdik. Bu qədər vaxt
ehtiyatı isə yox idi. Çıxış yolu
qarşılıqlı, sərfəli şərtlərlə
əməkdaşlıq idi. Əlbəttə ki, Bakıya can
atan bütün şirkətlərlə yox, yalnız ən
böyük, dünya şöhrətli şirkətlərlə
danışıqlara başlamaq lazım idi.
Söhbət
gözlənilməz şəkildə qurtardı.
-
Artıq gecdir, - Heydər Əliyev qeyd etdi, - sən evə
get, mənsə səni bizim işimizə necə cəlb etmək
barədə düşünərəm. Qərarımı sənə
bildirəcəklər.
Növbəti
zəng Natiq Əliyevi bacısının bağında
haqladı. Ondan xahiş etdilər ki, 15 dəqiqədən
sonra Prezidentin yanında olsun, o isə etiraz edib bildirdi ki, əvvəlcə
gərək evə gedib paltarını dəyişsin.
-
Azərbaycan Neft Şirkətinin prezidenti vəzifəsinə
bir neçə namizəd var, - Heydər Əliyev ona
demişdi. - Mən çox fikirləşəndən sonra sənin
namizədliyinin üstündə dayandım. Sən gəncsən
və əminəm ki, işin öhdəsindən gələcəksən.
Sabah, avqustun 9-da mən parlamentə dəvət etdiyim xarici
şirkətlərin nümayəndələri
qarşısında çıxış etməlisən.
Onlar başa düşməlidirlər ki, neft bizim mlli sərvətimizdir
və biz əvvəlcə bağlanan müqavilələrin sərfəli
olub-olmadığını yoxlamalıyıq.
Bu
gecənin Natiq Əliyev üçün necə ağır
keçdiyini təsəvvür etmək çətin deyil.
Demək olar ki, səhərə qədər o öz
çıxışının tezislərini yazır, qeydlər
edir, yazdıqlarının üzünü
köçürürdü.
Səhər
saat 10-da parlamentin böyük zalında hörmətli qonaqlar
toplanmışdı. Bunlar Azərbaycanda işləməyə
başlayan neft şirkətlərinin nümayəndələri
idi. Heydər Əliyev onları salamladı və
danışıqlar prosesi başlandı. Bu, Azərbaycanın yeni neft strategiyasında
atılmış ilk real addım idi.
Əlbəttə
ki, biz Natiq Əliyevi təkcə bu neft strategiyası barədə
yox, onu düşünən və dəyərləndirən
insan barədə də sorğu-suala çəkdik.
- Siz Heydər
Əliyevlə çox görüşmüsünüz. O sizin yaddaşınızda necə
qalıb?
- İstəyirsiniz,
Heydər Əliyevin mənə necə tərbiyə dərsi
verdiyi barədə danışım.
- Bundan kim imtina edər ki…
- Bir-iki gün idi ki, işə
başlamışdım, - Natiq Əliyev aramla söhbətinə
başlayır. - Xatırladım ki, Bakıda o vaxt komendant
saatı rejimi idi. Mənə isə hələ
nə vəsiqə, nə də buraxılış vərəqi
verilməmişdi. Gecə saat on ikidən sonra
küçədə patrul hər kəsi saxlayırdı... Axşam saat səkkizdə Heydər Əliyevin
katibliyindən mənə zəng vurub dedilər ki, o, bir azdan
sizinlə danışacaq.
Mən
heç nə demədim. Gözlədim. Saat
doqquz oldu, on oldu, zəng edən olmadı. Saat onu keçəndən sonra özüm zəng
vurdum. «O, hələ məşğuldur, gözləyin»,
- dedilər.
Saat on biri
keçdi. Artıq
on iki yaxınlaşırdı. Nəsə
etmək lazımdır. Düzdür, mən
yaxınlıqda yaşayırdım, evə piyada da gedə
bilərdim, amma sürücüm şəhərin o biri
başında yaşayırdı... . Qısası, sürücünü də buraxıb
evə getdim.
Səhər
saat 9.00-da işdə idim. 9.05-də isə Heydər Əliyevin katibliyindən zəng
vurdular:
- Siz neyləmisiz?!
- Neyləmişəm ki?
- Heydər Əliyev səni
axtarırdı, sənsə çıxıb evə getmisən.
Mən
gedişimin səbəbini izah etdim.
Axşam yenə
katiblikdən zəng vurub dedilər ki, Heydər Əliyev səninlə
danışacaq. Gözləyirəm. On bir, on iki... saat
üçə beş dəqiqə
qalmış telefon zəng çaldı. Yenə katiblikdən
idi: «Sən evə gedə bilərsən. O, səninlə
başqa vaxt söhbət edəcək».
Ertəsi
gün vəziyyət təkrar olundu. Yalnız üçüncü gün
Heydər Əliyev özü telefonu götürdü. Əlbəttə ki, məni danlamadı. Bircə
onu dedi ki, mənim zəngimi gözləməyib evə
getdiyin üçün xəcalət çəkmirsən? Vəziyyəti ona başa saldım. cavabı belə oldu: «Mən indi bu barədə
sərəncam verərəm». Sonra mənə
başa saldı ki, harada olmağından asılı olmayaraq,
mən istənilən vaxt səninlə əlaqə saxlaya bilərəm.
Mən işdən çıxıb getməyincə
sən də işdə olmalısan. Siz gəncsiniz,
əslində məndən də çox işləməlisiniz.
«Başa düşdüm, cənab Prezident».
Bu, birinci dərs
idi. Sonra isə ikinci dərs
oldu. Mən Bakıdan kənarda yerləşən
müəssisələrdən birinə getmişdim. Heydər
Əliyevin zəngi məni orada haqladı: «Bundan sonra məndən
icazəsiz Bakıdan kənara çıxma». «Baş
üstə, cənab Prezident».
Neft əsrinin müqaviləsi
Heydər
Əliyevin böyük siyasətdəki möcüzələrindən
biri, artıq bütün dünyada əfsanəyə
çevrilmiş neft strategiyasıdır. Həqiqət naminə qeyd
olunmalıdır ki, məhz Heydər Əliyevin
reallaşdırdığı bu strategiya sayəsində
müstəqil Azərbaycan beynəlxalq enerji siyasətini
müəyyənləşdirən qabaqcıl ölkələr
sırasında öz yerini tutdu. Bu
uğurun hansı mürəkkəb və çətin sədlərin,
xarici və daxili təzyiqlərin dəf edilməsindən
sonra əldə olunması indi müstəqil Azərbaycan
tarixinin şərəfli səhifələrindən hesab
olunur.
Dövrün
gerçəkliyi ondan ibarət idi ki, dünyanın
bütün qabaqcıl ölkələri, onların nəhəng
neft şirkətləri Azərbaycan neftini ələ
keçirməkdə maraqlı idilər. “Qara qızıl” uğrunda
kəskin və ciddi mübarizə gedirdi. Azərbaycanda
isə Heydər Əliyevin gəlişi ilə nisbi sabitlik
yaransa da, silahlı çevrilişlər yolu ilə hakimiyyətə
yiyələnmək arzusunda olanlar hələ çox idi.
Heydər Əliyevi isə daha qlobal və ciddi məsələ
düşündürürdü: Xəzər hövzəsində
təsir gücünə yiyələnmək uğrunda gedən
mübarizədə gənc, müstəqil dövlətin
milli maraqlarını qorumaq və siyasəti elə qurmaq
lazımdır ki, bu ancaq cari maraq üçün yox, həm
də gələcəyin əsaslarını qoymuş olsun.
20 sentyabr 1994-cü il,
Bakı
İndi isə
təqvimdə 1994-cü ilin sentyabr ayını açaq. Məhz o zaman Azərbaycanda,
başqa ölkələrin siyasi və işgüzar dairələrində
Heydər Əliyevin irəli sürdüyü sərrast və
yığcam «Əsrin müqaviləsi» ifadəsi işlədilməyə
başlandı. Bu formulun məzmunu nə
idi? Söhbət genişmiqyaslı beynəlxalq
işbirliyindən, nəhəng neft layihəsindən gedirdi.
Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti ilə
beynəlxalq şirkətlər konsorsiumu arasında Xəzər
dənizinin Azərbaycan sektorundakı neft yataqlarının
müştərək işlədilməsi üzrə
müqavilə bağlanırdı. Diqqət yetirək:
«Əsrin müqaviləsi»nin təntənəli
imzalanma mərasimi 1994-cü il sentyabrın 20-də
keçirildi, Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışından bir il sonra. Kontraktın ilkin imzalanma
tarixi 1993-cü il iyulun 21-nə nəzərdə
tutulurdu və o zaman prezident vəzifəsində olan
Elçibəy artıq İngiltərə səfərinə
hazırlaşırdı. Xatırladığınız
kimi, gözlənilmədən o, marşrutunu dəyişməli
olmuşdur.
Bəli,
danışıqları Əliyevin sələfləri səriştəsiz
və təmənnalı başlamışdılar. Onlar xarici şirkətlərlə
ölkə üçün çox ağır, özləri
üçünsə görünür «sərfəli» şərtlərlə
sövdələşməyə hazırlaşırdılar.
Bərbəzəkli sözlərlə
«naxışlanmış» həmin variantların məğzini
«topdansatış» adlandırmaq olardı. Amma
unutmaq olmaz ki, söhbət müştərisi olmayan, kiflənmiş
ayın-oyundan, cır-cındırdan yox, torpağın sərvətindən
gedirdi. Bir fəndgir əcnəbi «Çıraq»
yatağının mənimsənilməsinə altı il ərzində 21 milyon dollar sərmayə
qoymağı vəd edirdi. Bu şərtlə ki,
çıxarılacaq neftdən əlavə, o, «səmt
qazı»na da yiyə duracaq və həmin
qazı Azərbaycana bazar qiymətləriylə satacaq.
«Çırağ»ın neft qaynaqları
hazırlıq işləri başlandıqdan üç il sonra istismara verildi və hasil olunan «qara
qızıl»ın həcmi milyon tonlarla hesablanır.
Ölkənin
1993-cü ildən sonrakı ağır sosial-iqtisadi və
siyasi vəziyyətində müstəqilliyin qorunması
üçün dövlət quruculuğu məsələləri
ilə eyni vaxtda danışıqlar aparmaq diqqəti əsas məsələlərdən
yayındırırdı. Neft müqavilələri sahəsində
danışıqlar aparmaq üçün səlahiyyət
almış şəxslər isə, qeyd edildiyi kimi, şəxsi
mənafeyi dövlətçilikdən də, milli mənafedən
də üstün tutur, xarici şirkət rəhbərlərindən
rüşvət tələb edir, ölkənin nüfuzunu və
“əsrin müqaviləsi”ni təhlükə altında
qoyurdular. Xarici şirkətlərin nümayəndələrindən
diplomatlar və siyasətçilər vasitəsilə
Prezident Heydər Əliyevə şikayətlər daxil
olmağa başlamışdı. Məhz belə bir
vaxtda, ölkənin, dövlətin nüfuzu təhlükə
altına alınanda Prezident Heydər Əliyev ən
etibarlı silahdaşına, oğlu, ARDNŞ-in vitse-prezidenti
İlham Əliyevə danışıqlar aparmaq vəzifəsini
tapşırdı.
İlham
Əliyev ölkənin iqtisadi, eyni zamanda siyasi taleyində
mühüm rol oynayacaq neft müqavilələrinin
hazırlanması üçün faktiki olaraq yenidən
danışıqlara başladı, köhnə müqavilələrə
tamamilə yenidən baxdı, demək olar ki, onları xilas
etdi. Bu sahədəki danışıqları
xatırlayaraq İ. Əliyev sonralar deyir: “Qısa müddətdə,
dünyanın müxtəlif guşələrində
aparıcı siyasətçilər, nazirlər, konqresmenlərlə
görüşüb dünyada neft biznesinin müxtəlif
aspektlərini, bizim regionun inkişaf perspektivlərini
müzakirə edərkən, neft müqavilələrini
imzalayarkən mən ilk növbədə geosiyasi məsələləri
qaldırır, yalnız bu sahədə anlaşma əldə
olunandan sonra, texniki-iqtisadi problemlərin təhlilinə
keçir, hər bir məsələni konkretləşdirməyə
başlayıram”.
O, xarici həmkarlarını sakitləşdirir
və inandırır, şübhəli partnyorlarla xudahafizləşir
və yenilərini tapır, sürətlə və məqsədyönlü
şəkildə problemləri həll edirdi.
Xəzər şelfində yataqların
işlənməsi, neft və qaz kəmərlərinin çəkilməsi,
Böyük İpək yolu kimi layihələr İlham
Əliyevin Klinton, Mitteran, Şirak, Xasimoto, Kol, Meycor, Bleyer kimi
dünya siyasətinin liderləri ilə şəxsi görüşləri
zamanı müzakirə olunurdu. Dünyanın 14 ölkəsinin
19 şirkəti ilə danışıqlar aparır,
Vaşinqtonda, Nyu-Yorkda, Londonda, dünyanın aparıcı
universitetləri olan Harvardda, Stenfordda beynəlxalq iqtisadi
forumlarda dünya biznesinin elitası qarşısında
çıxışlar edirdi. Beləliklə,
İlham Əliyev ölkəsinin iqtisadi nüfuzunu qorumaq
uğrunda mübarizədə həm güclü bir
iqtisadçı, həm də dünya səviyyəli bir
siyasətçi kimi formalaşırdı.
Ölkənin
rəhbərinə etibar edən, Heydər Əliyevi
investisiyaların qarantı hesab edən sərmayəçilər
və partnyorlar onun oğluna, yüksək dərəcəli
iqtisadçı mütəxəssisə, çevik diplomata
inanırdılar, etibar edirdilər. Bununla da qısa bir zamanda çox da
böyük olmayan Azərbaycan sürətlə
dünyanın iqtisadi siyasət mərkəzlərindən
birinə çevrilirdi.
İlham Əliyev
danışıqların gedişatını
xatırlayır: «... Hər bir tərəf, təbii
ki, öz maraqlarını yüksək dərəcədə
qorumağa çalışırdı. Bəzən
işlər çıxılmaz vəziyyətə
düşürdü. Xüsusən,
1994-cü ilin yazında və yayında - İstanbul və
Hyustonda danışıqların son mərhələləri
çətin keçirdi. Danışıqların
gedişatında gərgin məqamlar da olurdu və Azərbaycan
tərəfi danışıqları dayandırmaq həddinə
yaxın olurdu, çünki bəzi şərtləri milli mənafelər
üçün qəbuledilməz sayaraq, onlarla
razılaşa bilmirdik. Biz xarici şirkətlərə
deyirdik: «Siz ayrı-ayrı şirkətlərin
maraqlarını müdafiə edirsiniz, biz isə ölkənin
və Azərbaycan xalqının maraqlarını müdafiə
edirik. Siz səhvə yol verirsizsə, bu,
şirkətinizin bir layihəsinə təsir göstərəcək.
Biz isə səhv etsək, bu səhv
bütün Azərbaycan xalqının maraqlarına ziyan
vuracaq. Başqa sözlə, biz heç vəchlə
heç bir səhvə yol verə bilmərik».
Opponentlər
iddia edirdilər ki, bütün gəlirlər xarici
sahibkarların ciblərinə axacaq. İlham Əliyev tutarlı cavab verirdi: «Əsrin
müqaviləsi»ndən bütün gəlirin otuz il ərzində
80 faizini Azərbaycan, xarici şirkətlərin hamısı
isə cəm halında yalnız 20 faizini alacaqlar».
«Əsrin
müqaviləsi» Azərbaycanın XXI əsrə siyasi və
iqtisadi sıçrayışı oldu. Şübhəsiz ki, bu, ilk
növbədə Heydər Əliyevin xidməti, onun zəkasının,
iradəsinin, enerjisinin nəticəsi, məhsuludur. Buna görə də bütün dünyada əks-səda
doğurmuş həmin cahanşümul hadisədən daha ətraflı
bəhs edəcəyik.
1994-cü il fevralın
4-də Prezident Heydər Əliyev «Azərbaycanda dəniz neft
və qaz yataqlarının işlənilməsinin sürətləndirilməsi
haqqında» sərəncam imzaladı. Bu strateji
sənəd ARDNŞ-in dünyanın ən iri şirkətlərinin
konsorsiumu ilə danışıqlarının əsasını
təşkil etdi. 1995-ci ilin oktyabrında İlham
Əliyev bu danışıqlar barədə «Günay» qəzetinin
əməkdaşına müsahibəsində ətraflı məlumat
verdi. Bu müsahibədə neft layihələrindən
bir az kənara çıxan maraqlı
detallar da öz əksini tapmışdı: «1994-cü il may
ayının ikisində, mənim bu vəzifəyə (Azərbayan
Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin vitse-prezidenti -
müəlliflər) təyinatımdan iki gün sonra bizim
nümayəndə heyəti danışıqlar aparmaq
üçün İstanbula yola düşdü, - deyə
İlham Əliyev xatırlayır. -
İstanbulda biz iki dəfə olmuşuq. Birinci
dəfə iyirmi gün, ikinci dəfə isə bir ay
qaldıq. Danışıqlardan sonra elə
güman edirdik ki, bütün məsələlər artıq
yoluna qoyulub. Həqiqətən də, 1994-cü ildə
Hyustona, danışıqların son mərhələsini
aparmağa gedəndə biz elə fikirləşirdik ki, burada
bir həftə, ən uzağı on gün qalacağıq,
müqavilədəki bəzi xırda detallara əl gəzdirəcək,
bir neçə həll olunmamış məsələni
yoluna qoyacaq və Bakıya qayıdacağıq. Amma mənim
gözlədiyim kimi olmadı, danışıqlar vaxtı o qədər
həll olunmamış məsələ ortaya
çıxdı ki, biz Hyustonda düz qırx beş
gün qaldıq. Bəzən mübahisələr
elə gərgin həddə çatırdı ki, hər iki
tərəf danışıqları yarıda kəsmək
istəyirdi.
ARDNŞ-in
vitse-prezidenti kimi mən başa düşürdüm ki, bu
müqavilə mütləq bağlanmalıdır, amma eyni
zamanda anlayırdım ki, müqavilə bizimçün sərfəli
şərtlərlə imzalanmışdır. Çünki on il, on
beş il sonra heç kim bizi Azərbaycanın maraqlarına
zidd olan müqavilə imzalamaqda təqsirləndirməməliydi.
Bu iki hiss həmin vaxt nümayəndə heyətinin hər
bir üzvünün ürəyində vardı. Mən problemdən çıxış yolunu məsələnin
yalnız siyasi həllində görürdüm.
Ağ evdə,
Dövlət departamentində çıxışlarım zamanı
mən bildirirdim ki, Azərbaycan bu müqaviləni
bağlamağı çox arzulayır, amma bu şərtlər
bizi qətiyyən qane etmir.
Amerikanın
energetika naziri ilə görüşüb onunla da
danışıq apardım. Əsas problem Xəzərin statusu məsələsi
idi. O vaxt konsorsiuma daxil olan kompaniyalar müqavilədə
belə qeyd edirdilər ki, işə Xəzərin statusu
müəyyən ediləndən sonra başlanmalıdır. Yəni bir kontrakt bağlanır, qanuni qüvvəyə
minir, amma Xəzərin statusu məsələsi açıq
qalır. Siz, hər halda, bilirsiniz, bəzi
ölkələr Xəzərin statusu məsələsinin
açıq qalmasının tərəfdarıdırlar.
Onda mən israr etdim: bu ifadə müqavilədən
çıxarılmayınca onu imzalamayacam. Amerikanın
energetika naziri mənə tərəfdar çıxdı və
bu ifadə müqavilədən çıxarıldı.
Müqavilənin bağlanmasında mənim əziyyətim
çox olub, amma indi bunu şişirtmək fikrim yoxdur.
- Əgər sabah, Allah
eləməsin, ARDNŞ-in vitse-prezidenti İlham Əliyev
işində nəsə səhv buraxsa, Azərbaycan Prezidenti
onu bağışlayacaqmı? - deyə
müxbir maraqlanır.
- Məncə, bir oğul kimi
bağışlayar, amma vitse-prezident kimi yox. Həm
də məsələ onun
bağışlayıb-bağışlamayacağında
deyil. Mən bunu özüm- özümə
bağışlamaram. Belə bir hadisə
olarsa, könüllü şəkildə işdən gedərəm.
- ARDNŞ-in vitse-prezidenti ilə Azərbaycan
Prezidentinin fikirləri həmişə üst -üstə
düşürmü? Moskvada və sonrakı
ağır günlərdə Siz həmişə
atanızın mövqeyində dayanmısınız?
- Əlbəttə,
mən həmişə onun mövqeyini müdafiə etmişəm. Çünki bilirdim ki, o, həmişə
haqlıdır. İndi də onun
mövqeyindəyəm. Bir tərəfdən
bu, bir oğul kimi mənim borcumdur, ikinci tərəfdən
onun mövqeyi indiki vəziyyətdə düzgündür və
Azərbaycanın müstəqilliyinə xidmət edir.
- Onda sualı başqa cür qoyum. Aranızda hətta xırda məsələlərdə
də fikir ayrılığı olmur?
- Siyasi məsələlərdə yox. Azərbaycanda geosiyasi vəziyyət elədir ki,
bizim bir neçə əsas prinsipimiz olmalıdır. Ən əsas isə müstəqilliyimizin
qorunmasıdır. Prezidentin bu sahədə
apardığı iş alqışa layiqdir. Mən
bu addımların həmişə tərəfdarı
olmuşam. Düzdür, bəzi məsələlərdə
mənim öz şəxsi fikrim var, amma indi vəziyyət gərgindir,
diskussiyalar aparmağa lüzum yoxdur. İndi
bütün xalq, bütün rəhbərlik eyni nöqtəyə
vurmalıdır.
- Azərbaycan
Prezidenti ilə tez-tezmi görüşürsünüz?
- Bəli.
- Neft işlərindən əlavə, o
öz oğlunun ailə məsələləri ilə, nəvələriylə
məşğul olurmu?
- Hə, çox maraqlanır. Nəvələri üçün çox
darıxır. Bizim ailəmiz bir neçə il ayrılıqda yaşayıb. Mən
1977-ci ildə Moskvaya köçmüşəm. Sonra bacım da oraya gəldi. 1983-cü
ildə bizim hamımız Moskvada toplaşdıq. Sonra atam Naxçıvana getdi. Biz
yenə də ayrı düşdük. İndi
bacım xaricdədir. Əlbəttə,
atam uşaqlar üçün darıxır, onlarla birlikdə
daha çox vaxt keçirmək istəyir. Onları özü böyütmək, tərbiyə
vermək arzusundadır.
- İlham
müəllim, ata məsləhətinə ehtiyac duyursunuzmu?
- Əlbəttə,
amma məncə, əgər insan özünü yetkin hesab
edirsə, qərarları da özü qəbul etməlidir, məsuliyyəti
də özü daşımalıdır. Şübhəsiz ki, mən
atama məsləhət üçün müraciət edirəm.
Amma öz problemlərimi özüm həll etməyə
çalışıram. Mən sərbəst
həyata çoxdan alışmışam. Prezidentin onsuz da işi başından aşır,
hansısa xırda problemlərlə onun vaxtını almaq istəmirəm».
Danışıqların
yekunlarını dərindən öyrəndikdən sonra
Prezidentin sentyabrın 4-də imzaladığı fərmanda
layihənin iqtisadi, siyasi, sosial əhəmiyyəti dəyərləndirilir. ARDNŞ prezidenti Natiq Əliyevə «Azəri»,
«Çıraq» və «Günəşli» yatağının dərin
sularda yerləşən hissəsinin müştərək
işlənilməsi, ARDNŞ və doqquz xarici şirkət
arasında neft məhsulunun paylaşdırılması
haqqında müqavilənin imzalanması həvalə edilirdi.
Həmin xarici şirkətlərə əvvəllər
Azərbaycanın «qəribliyə saldığı»
Rusiyanın «LUKoyl» şirkəti, həmçinin İran və
Fransa şirkətləri qoşulmuşdular.
Müqavilənin təntənəli
imzalanma mərasimi 1994-cü il,
sentyabrın 20-də «Gülüstan» sarayında
keçirildi. Bakıya Birləşmiş
Ştatlardan, Rusiyadan, Böyük Britaniyadan, Türkiyədən,
Norveçdən nazirlər, parlament təmsilçiləri,
sahibkarlar təşrif buyurdular.
Heydər Əliyev möhtərəm
qonaqlara üz tutaraq:
- Neft - Azərbaycan Respublikasının və
Azərbaycan xalqının ən böyük milli sərvətidir,
- dedi. - Buna görə də Azərbaycanı «Odlar Yurdu»
adlandırırlar.
O, çıxışında fərəhlə
respublikada neft hasilatı tarixini xatırladır, Azərbaycan
neftçilərinin İkinci Dünya müharibəsi illərində
faşızm üzərində qələbə yolunda verdiyi
töhfəni qeyd edir.
- Bizim neftçilərimiz Sovet
İttifaqının hər hansı nöqtəsində yeni
neft yataqlarının inkişaf etdirilməsi və işlədilməsində
fəal iştirak etmişlər. Təsadüfi deyil ki,
onların səyləri və zəhməti sayəsində kəşf
edilmiş və işə salınmış yeni neft
yataqları «İkinci Bakı», «Üçüncü
Bakı», «Dördüncü Bakı»
adlandırılırdı. Azərbaycan
neftçilərinin Rusiyada ən böyük Sibir, Tümen
yataqlarının inkişaf və istismar edilməsində,
orada qüdrətli neft və qaz komplekslərinin
yaradılmasında xidmətləri çox
böyükdür.
Mən
bunları qonaqlarımızın nəzərinə
çatdırmağı, Azərbaycan xalqının da
yadına salmağı lazım bilirəm. Çünki bütün
bunlar Azərbaycan xalqının iftixarı və qürurudur,
xalqımızın, neftçilərimizin dünya
iqtisadiyyatında böyük xidmətlərindən xəbər
verir.
Prezident məclis
iştirakçılarına üz tutub danışır və
onun sözləri gözəl, çilçıraqlı
«Gülüstan» sarayının hüdudlarını
aşıb bütün Azərbaycana yayılır, hər bir
ocaqda fərəh doğururdu. Çünki söhbət xalq
sərvətinin taleyindən gedirdi.
-
Açığını demək istəyirəm ki, Azərbaycan
tərəfinin heç də bütün istəkləri
müqavilədə öz əksini tapmamışdır. Lakin
biz başa düşürük ki, hər hansı müqavilədə
hər iki tərəfin maraqları nəzərə
alınmalıdır. Qərbin neft şirkətləri
konsorsiumu öz maraqlarını təmin etməyə
çalışır, Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti
isə Azərbaycan Respublikasının milli maraqlarını
təmin etməyə səy göstərir. Deyə
bilərəm ki, böyük və gərgin zəhmət nəticəsində,
tərəflərin işə yüksək dərəcədə
məsuliyyətlə yanaşması sonucunda hər iki tərəfin
maraqlarına cavab verən müqavilə
hazırlanmışdır.
1994-cü
il dekabrın 2-də razılaşma qanun qüvvəsinə
mindi. Dəniz neft buruqlarında və laboratoriyalarda, idarə
kabinetlərində və Rusiyadan, Gürcüstandan keçən
neft boru kəmərləri boyu işlər başlayır,
daha doğrusu, davam edirdi...
“Əsrin müqaviləsi” imzalanıb həyata
vəsiqə alandan sonra xüsusilə Rusiya mətbuatında
Heydər Əliyevin neft strategiyası ilə bağlı
müxtəlif yazılar dərc olunmağa başlandı.
Yazıların böyük bir qismində müəlliflər
Azərbaycanda, yerli mütəxəssislərin göstərdiyi
qədər
neft və qaz ehtiyatla-rının olmadığını
israrla sübut etməyə çalışsalar da, qatar
artıq getmişdi. Bir qism jurnalistlər isə neft
yataqları ilə bağlı Heydər Əliyevdə hələ
sovet dövründən dəqiq məlumat olduğu, ancaq bunu
Moskvadan gizlətməsi barədə versiyalar irəli
sürürdülər. Məsələn, rus jurnalisti A.
Qruşin yazırdı: “Xəzər dənizində neft
yataqları Heydər Əliyevin Azərbaycana ilk rəhbərliyi
dövründə kəşf olunmuşdu. O, bu yataqlardakı
”qara qızıl” ehtiyatlarının miqdarını Moskvadan
gizlətmişdi. Moskvada da həmişə belə hesab
edirdilər ki, Xəzərdəki yataqlar perspektivli deyil. Zaman
göstərdi ki, onlar yanılıblar”.
Mərkəz.- 2010.- 7 dekabr.- S. 10-11.