Uşaq
ədəbiyyatının problemlərinə nəzəri bir
baxış
Poeziya zamanın bir an ayaq saxladığı yerdir.
Poeziya zamanı bizə hiss elətdirən Allah möcüzəsidir.
Məncə, zamanı ən çox uşaqlar hiss eləyirlər.
Uşaqlar dünyanın ilk şeiridir. Dünyanın
ilk şeiri olduqları üçün də dünyanı
yaxşı duyurlar. Məsələn, biz ağacdan pəncərə
düzəltmək istəyirik, onlarsa ağacın
budaqlarından yelləncək asmaq fikrindədirlər.
Uşaq atasından soruşur:
- Dənizi kim qazıb, gəmilərin ayağı yerə
çatırmı?
Demək, uşaq dünyanın heyrətidir.
Uşağın heyrətisə onun şeiridir. Demək,
uşaq şeiri uşaqlara dünyanı necə göstərəcəyimiz
haqda deyil, onların dünyanı necə görmələri
barədədir.
Təəssüflər olsun ki, çox zaman biz uşaq
düşüncələrinə, duyğularına öz
böyük fikirlərimizi, nitqimizi, dilimizi pərçim eləmişik.
Uşaqları böyük kimi
danışdırmışıq. Uşaq böyük kimi
düşünəndə ölür. Beləliklə,
bugünkü uşaq şeirimizin fəlsəfəsi
çatmır.
Uşaq şeirində əsas meyarlardan biri dil məsələsidir.
Şeirin dili yumşaq və həlim olmalıdır. Şeir
uşağın dilində yumşaq və rahat nəfəs
almalıdır. Nizamidən bu günə qədər
bütün ədəbi məqamlarda fikir
aydınlığı, sözün semantik mənasına, təfəkkür
çevikliyinə dilin daxilinə nüfuz etmək əsas məqsəd
olub. Nizami heç bir əsərini uşaqlar
üçün yazmayıb. Sadəcə olaraq Nizaminin
dövründə və sonralar da yazılan əsərləri
uşaqların yaş mərhələlərinə görə
müəllimlər qruplaşdırıblar və bununla dərsliklər,
məktəblər, qiraətxanalar yaranıb. Kim deyə bilər
ki, Ənvər Məmədxanlının «Buz heykəl» hekayəsi,
ancaq uşaqlar üçündür və ya əksinə.
Kim deyə bilər ki, «Od tutub qırmızı atəşlə
yenə yandı üfüq» şeiri ancaq böyüklər
üçündü və ya əksinə. Kim deyə bilər
ki, M. cəlilin «Saqqallı uşaq», «Poçt qutusu»,
«Pirverdinin xoruzu», A. Şaiqin «Məkub yetişmədi» hekayələri
ancaq böyüklər üçündür və ya əksinə.
Demək uşaq və böyük ədəbiyyatı
bölümü ən çox pedaqoji termindir. Və bu
gün uşaq ədəbiyyatının əsas problemlərindən
biri də böyük və uşaq ədəbiyyatına kəskin
fərq qoymağımızdı.
Uşaqlar ilk dəfə mənsub olduqları xalqın
dilini onun ədəbiyyatı vasitəsilə daha mükəmməl
öyrənir. Şübhəsiz ki, dişləri
çıxmayan körpə çörək yeyə bilmədiyi
kimi, təfəkkürü formalaşmayan uşaq da dediyi
sözlərin mənasını öyrənə bilməyəcək.
Çünki ona ən əvvəl ilıq, aydın tələffüz
olunan sözlər, bir növ təfəkkür
lazımdır. Təfəkkürü isə dil yetişdirir.
Məhz M. Ə. Sabir müəllim olduğu üçün
«Uşaq və buz» şeirini çox aydın, sadə və mənalı,
həm də əruz vəznində yazmışdı. A.
Şaiq, A. Səhhət, R. Əfəndiyev, c. cəbrayılbəyli
məktəbdarlıqla məşğul olduqlarına görə
onların uşaq şeirlərinin dili sadə və aydındır.
Bir sözlə, uşaq ədəbiyyatı ilə məşğul
olan şairin pedaqoji təhsili olması vacibdir.
XIX əsrin sonlarında, xüsusən «Əkinçi» qəzetinin
nəşrindən sonra yeni ictimai fikrin, habelə
uşaqların bədii dünya görüşünün
formalaşması üçün yeni yollar
açıldı. S. Ə. Şirvaninin «Rəbiül-Ətfal»,
«Tasül-Kütüb», Çernyayevskinin Vəlibəyovla
birlikdə hazırladıqları «Vətən dili», R. B. Əfəndiyevin
«Uşaq bağçası», A. Şaiqin «Gülzar», «Milli qaraət
kitabı», «Uşaq gözüyü», A. Səhhətin
«Türk ədəbiyyatına ilk qədəm», Ağazadənin
«Məktəb məcmuəsi», F. Köçərlinin «Balalara
hədiyyə» dərslikləri yarandı və bütün
bu dərsliklər Azərbaycan Pedaqoji tarixinin əsası
olaraq, ictimai fikrimizin formalaşmasında, dilimizin ərəb
və fars tərkiblərindən təmizlənməsində
mühüm rol oynamış oldu.
1906-cı ildə müəllimlərin qurultayından
sonra məktəblərimiz üçün «Dəbistan», «Rəhbər»
və «Məktəb» jurnalları nəşrə
başladı. N. Nərimanovun S. M. Qənizadənin S. S.
Axundovun, A. Şaiqin, A. Səhhətin, M. Mahmudəyovun
yaxından köməkliyi ilə bu jurnallar dilimizin, mənəviyyatımızın
inkişafı yolunda məşəl oldu. Şübhəsiz
ki, bu jurnallarda uşaqların dərk edə biləcəyi və
öyrənəcəyi çox maraqlı şeirlər, hekayələr
və nağıllar çap olunurdu. «Uşaq və buz»,
«Keçi», «Gəl, gəl, a yaz günləri», «can
gülüm, can, can», «Dovşan», «Durna», «Vətən» və
başqa məşhur şeirlər bu dövrlərə təsadüf
edir. A. Şaiqin, A. Səhhətin, Mahmudbəyovun uşaq
şeir yaradıcılığında ən başlıca
uğurları onda idi ki, onlar xalqın içərisində məşhur
olan və ən çox sevilən mahnı ritmləri üzərində
yazıb, yaradırdılar. Bununla onlar öz şeirlərini
xalqın ruhuna yaxınlaşdırır və bununla da xalq
öz içindən çıxan şeyi asan əzbərləyir
və heç zaman da unutmurdu. A. Səhhət, A. Şaiq və
Sabir də bu keyfiyyətlər fitri istedad olmaqla bərabər,
həm də bir pedaqoji ustalıq idi.
Görkəmli şair Çukovski qeyd edirdi ki,
uşaqlar ilk şeir təəssüratlarını
anaların onlara beşik nəğmələri və
başqa bu cür nəğmələr oxuduğu südəmər
yaş dövründə alırlar.
Laylay dedim ucadan,
Ünüm çıxdı bacadan,
Tanrı səni saxlasın,
Çiçəkdən, qızılcadan,
Balam layla, ay layla,
Ünüm layla, a layla.
Bu şeirdəki ritm xalqın özünün təfəkküründən
gəlir. Ona görə öyrənilməsi, su içmək
qədər asandı. «Ç»səslərinin
allerterasiyası şeirin bədii gücünü
artırır, dil, nitq, təfəkkür məsələləri
oxucu və dinləyici tərəfindən asan
qavranılır.
Abbas Səhhət də «Quşlar» şeirində
sanamalar, yəni təkərləmələr janrından
istifadə edib:
Quşlar, quşlar, a quşlar…
Və yaxud A. Şaiqin «Dovşan» şeiri:
Dovşan, dovşan, a dovşan…
Görürsünüzmü, hər iki misra eyni mənbədəndir,
yəni xalqın yaddaşındandır, sadəcə
oyadılıb, dilə gətirilib. A. Şaiqin başqa bir
şeirinə fikir verək:
Bülbül oxur yuvada,
Gan gülüm, can, can.
Qanad çalır havada
can gülüm, can, can.
Bu şeir həm sanamalara, həm də xalq
havalarının intonasiyasına yükləndiyi
üçün gözəldir və həmişə
yaşardır.
«Dovşan», «Keçi» və «cücələrim»
şeirlərində də sayaçı sözlərindən,
təkrirlərdən, anofora və epifolardan məharətlə
istifadə olunur.
cip-cip cücələrim
Tükü ipək cücələrim.
cücələr həm çağırılır, həm
də sananır.
«Gəl, gəl a yaz günləri»
(Sanki uşaq əllərini yelləyir)
ilin əziz günləri,
dağda ərit qarları,
(əlini bu tərəfə əyir)
bağda ərit qarları
(indi də bu tərəfə əyir…)
Bu şeirin daxilindəki ritm xalq havasıdır. Ona
görə də klassiklərimiz xalq poezyasına və təfəkkürünə
fitri və ağıllı şəkildə söykənib.
Rəşid bəy Əfəndiyevin «Durna» şeirinə
fikir verin:
Ay havada uçan durna,
bizi qoyub, qaçan durna.
Get, xoş gəldin, şəfa gəldin,
Gələcəksən, haçan durna?
Nə qədər axıcı, səlis və
aydındır. Bu şeir uşaqlara ana dilini asanlıqla
öyrədir. R. B Əfəndiyevin başqa bir şeiri:
Yaz gələndə yağar yağış,
Otlar uzanar bir qarış,
Qaranquş eylər sifariş:
Mən sizə qonaq gələcəm,
Olsun ki, sabah gələcəm.
Bu şeir:
Piyalələr irəfdədir,
Hər biri bir tərəfdədir,
Görməmişəm bir həftədir,
Yar bizə qonaq gələcək,
Olsun ki, sabah gələcək.
Bu misalları ona görə çəkirəm ki,
bugünkü uşaq şeirimiz xalqdan xalqın melodiya və
intonasiyasından uzaq düşüb.
Yenə də Çukovski yazır: «Çoxlu
uğursuzluqlardan və tərəddüddən sonra mən
belə qənaətə gəldim ki, bütün yazıçılar
üçün istər zəif olsun, istərsə
güclü yeganə kompas xalqın poeziyasıdır».
S. Ə. Şirvani, F. Köçərli, A. Səhhət,
c. Məmmədquluzadə, M. Mahmudbəyov, R. Əfəndiyev,
Hüseyn cavid, S. M. Qənizadə kimi sənətkarlarımız
mənəvi dəyərlərə əsaslanan, xalqın poetik
yaddaşına söykənən dilinə, nitqinə
rahatlıq verən milli dərsliklərimizin əsasını
qoyublar və təəssüflər olsun ki, bu milli mənəvi
dəyərlər bolşevik süngülərinə
taxıldı. Gözəl şairimiz M. Müşfiq ilk
şeirlər kitabının adını məcburən
«Pambıq» qoydu. Rusiyanın rəmzi olan qırmızı
traktora şeirlər qoşuldu. Süni vətənpərvərik
uşaqların dilinə, nitqinə zorla pərçim edildi.
Elə pərçim edildi ki, oğlu general Qəzənfər
Musabəyovun üzünə durub - sən, Vətən xainisən
- dedi.
Bu gün üstümüzdən sovet ədəbiyyatı
terminini götürmüşüksə, hələ də
onun qalıqları ilə yaşamaqdayıq. Dünyada ən
pis şey qalıqlarla yaşamaqdır.
Ardı var
Ələsgər Əlioğlu
Tikan
Cəfər əlinə
iynədən nazik
bir tikan aldı.
Tikan Cəfərin
Cəfər tikanın
əlində qaldı.
Konfet
Uşaqlara qoşulub
Natəvan gəldi bağa.
Konfetini itirib
Başladı ağlamağa.
Konfeti görüb, birdən
Natəvan büzdü dodaq.
Qarışqalar konfeti
Tapmışdı ondan qabaq.
Boş vedrə
Biz moruğu vedrəyə
Cəfər ağzına atdı.
Onun vedrəsi evə
Meşədən boş qayıtdı.
Yuvasını tapmadı
Siçanı görüb evdə
Tutmaq istədi məstan.
Yuvasını tapmadı,-
Çəkməyə girdi siçan.
Balalara sovqat
Bu günlərdə “Dirili
Qurbani” ədəbi məclisinin təqdimatında kiçik
yaşlı uşaqlar üçün “Balalara sovqat”
almanaxı işıq üzü görüb. Kitaba klassik və
müasir uşaq şairlərimizin əsərləri daxil
edilib
Nəcəf Qəşəmzadə
Mərkəz.- 2010.- 11 iyun.- S.10.