HEYDƏR ƏLİYEV
Aylar keçdi.
Baş katib kürsüsünə M.S.Qorbaçov oturdu.
Çoxdan təqaüdə göndərilən Tixonovun yerinə
Nikolay İvanoviç Rıjkov təyin edildi. Onun Nazirlər
Sovetindəki çoxsaylı qayğılarına yetim
uşaqların problemləri də əlavə olundu. Şənbə
günlərinin birində, Rıjkov yazıçı Lixanovu
öz kabinetinə çağırdı. Albert
Anatoliyeviç Lixanovun qeydlərindən yenə bir neçə
sətri misal gətirək:
«Mən sənədlərlə,
fotolarla, mövcud problemlər yazılmış
kağızlarla dolu olan qalın qovluğu qoltuğuma vurub
Nazirlər Sovetinə gəldim. Bundan əlavə,
uşaqların ümumi problemləriylə bağlı
kiçik bir məktub da hazırlamışdım.
Kremldəki kabinetində
Nikolay İvanoviç Rıjkov məni tək yox, həyat
yoldaşı Lyudmila Sergeyevna ilə birgə
qarşıladı. Dedi ki, bura Stalinin həmin məşhur
kabinetidir, hər şey onun vaxtında olduğu kimi
saxlanılıb. Kabinet sahibi öz xanımıyla birgə
rahat olmaq üçün stolun bir tərəfində əyləşdilər,
məni isə üzbəüzdə oturmağa dəvət
etdilər.
Təbii
ki, əvvəlcə yaman həyəcan keçirirdim. Belə görüşlər mənim həyatımda
əvvəllər olmamışdı və yəqin ki, bundan
sonra da olmayacaqdı. Məsələ ondadır ki, Nikolay
İvanoviç kimi son dərəcə tərbiyəli, sadə
və təmiz insanlara ölkə rəhbərliyində nadir
hallarda təsadüf edilir.
Rıjkov
dərhal dedi ki, uşaqların problemləriylə
bağlı məqalələrimi oxuyub. Bundan əlavə,
Heydər Əliyev də mənim barəmdə ona çox
danışıb. Beləliklə, Rıjkov 1984-cü ildə
yazdığım məktubdan və o vaxt hökumət tərəfindən
çıxarılan qərardan xəbərdar idi.
O
unudulmaz görüş həddən artıq uzun -
üç saat qırx dəqiqə davam etdi. Mənim iki
şəxs qarşısında çıxışım
yavaş-yavaş dostyana müzakirəyə, səmimi söhbətə
çevrildi. Nikolay İvanoviç müharibə
dövründə işləməyə başlamasından, tələbəlik
illərində çəkdiyi əziyyətlərdən
danışdı. Lyudmila Sergeyevna da öz uşaqlıq illərindən
danışdı. Onlar təmkinlə, tələsmədən,
həmsöhbətinə ehtiramla danışırdılar və
onda mən həqiqətən hiss etdim ki, biz eyni nəslin
övladları, yetirmələriyik.
O
vaxtlar Rıjkovun Qorbaçovla münasibəti çox
yaxşı idi və sonralar öyrəndim ki, həmin
görüşün ertəsi günü o, mənim barəmdə
Qorbaçova danışıb. Və onlar
razılaşıblar ki, yetimxanalarla, uşaq evləriylə
bağlı yeni qərarın hazırlanmasına yenə də
məni cəlb etmək lazımdır. Bundan əlavə, qərarın
hazırlanması üçün Nazirlər Sovetinin mütəxəssislərindən
ibarət kiçik bir komissiya da təşkil olundu. Komissiyaya
rəhbərlik isə Heydər Əliyevin sosial məsələlər
üzrə müavini Viktor İvanoviç Vlasova və mənə
həvalə olundu.
O
vaxt, 1987-ci ildə təşkil olunmuş Sovet (indiki Rusiya)
Uşaq Fondu indiyədək fəaliyyət göstərir.
Onun hesabında çoxsaylı xeyriyyə işləri, mərhəmət
aksiyaları, minlərlə xilas olunmuş insan həyatı
var. Bütün bunlar fondun fəaliyyətinin hələ
kiçik bir hissəsidir. Amma bəla ondadır ki, yetimlərin
sayı yenə də gündən-günə artmaqdadır. Və
indi yəqin ki, Rusiyada elə bir məmur yoxdur ki, yetim və
atılmış uşaqların taleyi Çernenkonun, Əliyevin,
Rıjkovun qəlbini kövrəltdiyi kimi, onları da kövrəltsin.
Azərbaycanda
Heydər Əliyev Fonduna ölkənin birinci xanımı,
Milli Məclisin deputatı, YUNESKO-nun, İSESKO-nun xoş məramlı
səfiri Mehriban xanım Əliyeva rəhbərlik edir. Fondun
çoxplanlı işi barədə ayrıca söhbət
etmək istərdik. Bu Fonda Heydər Əliyevin uzun və
maraqlı ömür yolu, fəaliyyətiylə bağlı
böyük materiallar toplanmışdır. Hazırda elmi
araşdırmalar aparılır, maraqlı saytlar
açılır. Amma indi biz Fondun fəaliyyətinin
yalnız bir tərəfini, yalnız uşaqlara, gələcək
nəslə, onların ən zəif və yaralı hissəsi
olan əlil, xəstə və yetimlərə qayğıyla
bağlı gördüyü işləri qeyd etmək istərdik.
Belə
problemləri həll edərkən Heydər Əliyev Fondunun
işçiləri uzaqgörən, perspektivli, strateji layihələr
həyata keçirirlər. Bunlardan birini sözün həqiqi
mənasında təhsil üzrə ümummilli layihə
adlandırmaq olar. Bu layihə kənd məktəblərinin
siniflərindən başlayıb. Fondun «kənd məktəblərini
yaxın gələcəkdə yüksək səviyyəyə
qaldırmaq» təklifi bütün ölkədə əks-səda
verib. Belə məktəblərin məzunlarından hər
hansı birisə gələcəkdə Heydər Əliyev
Universitetinə daxil olacaq. Bizim günlərdə - XXI əsrin
ilk illərində bu Universitetin konsepsiyası hələ
hazırlanmaqdadır. Amma inanırıq, çox keçməyəcək
bu Universitet yaradılacaq və o, Şərq mədəniyyətində,
təhsilində Qərbdə Kembric və Sarbonnanın
tutduğu yeri tutacaq.
Yaddaş və
yaddaşsızlıq
1984-cü
ilin iyununda SSRİ-nin neft və qaz sənayesi müəssisələrinin
tikintisi naziri Vladimir Çirskov Mossovetə SSRİ-nin ilk neft
və qaz sənayesi naziri Kortunovun yaşadığı mənzilin
qarşısında xatirə lövhəsi vurulması barədə
xahiş məktubu göndərdi. Bir ay sonra özünü
paytaxtın sahibi hesab edən, Moskva Xalq Deputatları Soveti
İcraiyyə Komitəsinin sədri Promıslovdan belə bir
cavab məktubu gəldi:
«SSRİ
neft və qaz sənayesi müəssisələrinin tikintisi
naziri V. Q. Çirskov yoldaşa:
Hörmətli
Vladimir Qriqoryeviç!
Sizin
A. K. Kortunovun xatirə lövhəsinin vurulması haqqında
xahişinizə cavab olaraq Mossovet İcraiyyə Komitəsi
bildirir ki, «Sov. İKP MK-nın və Nazirlər
Sovetinin 12 aprel 1983-cü il 318 ¹-li «1983-85-ci illər
üçün memorial abidələrin və başqa
artıq tikintilərin inşasına dövlətin maddi vəsaitini
sərf etməmək barədə» sərəncamına əsasən
direktiv orqanların icazəsi olmadan bu qəbildən olan
abidə və xatirə lövhələrinin qoyulmasına
icazə verilmir.
Bundan
başqa, A. K. Kortunovun adı artıq əbədiləşdirilib,
Novoçerkask İnşaat-Mühəndisləri
İnstitutuna və Buxara Qaz Sənayesi Texnikumuna onun adı
verilib. Qəhrəman nazirin xatirəsi artıq əbədiləşdirildiyi
üçün bir də paytaxtı narahat etməyin».
Dövlətin
xəzinəsini gör necə qoruyurlar? Artıq bircə qəpik
də xərcləmək olmaz.
Xoşbəxtlikdən
hökumətdə paytaxtın işlərini, konkret olaraq
Promıslovun səhvlərini düzəldə bilən bir
adam vardı. Daha bir sənədi də nümunə gətirək:
«SSRİ
Nazirlər Soveti sədrinin müavini Heydər Əliyev
yoldaşa.
18.
02. 1982.
SSRİ-nin
ilk neft və qaz sənayesi naziri, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
A. K. Kortunovun xatirəsinin əbədiləşdirilməsi
üçün Sizdən xahiş edirik ki, Moskva XDS İcraiyyə
Komitəsinə sərəncam verəsiniz ki, onun 1956-73-cü
illərdə yaşadığı Qorki küçəsi 8
ünvanda xatirə lövhəsi vurulsun.
A.
K. Kortunov 1941-ci ilin avqustundan Böyük Vətən
müharibəsinin cəbhələrində olub. Alman-faşist qəsbkarları ilə
döyüşlərdə göstərdiyi mərdlik və qəhrəmanlığa
görə ona Sovet İttifaqı Qəhrəmanı adı
verilmiş, 4 dəfə Lenin ordeni, iki dəfə
Qırmızı Əmək Bayrağı ordeni, III dərəcə
Suvorov və Aleksandr Nevski ordenləri, çoxlu medallarla təltif
edilmişdir.
1948-ci
ildə Sovet Ordusu sıralarından tərxis olunan A. Kortunov
xalq təsərrüfatında rəhbər vəzifələrdə
çalışmışdır. SSRİ Nazirlər Soveti
yanında Baş Neftqaztikintinin Tuymarinsk ərazi tikinti idarəsinin
rəisi, Baş cənubneftqaztikintinin, Baş Neftqazsənayetikintinin
rəisi, neft sənayesi müəssisələrinin tikintisi
nazirinin müavini olub.
1955-ci ildə neft sənayesi müəssisələrinin
tikintisi naziri təyin olunub, sonra Başqazın rəisi -
SSRİ naziri, qaz sənayesi üzrə Dövlət
İstehsalat Komitəsinin sədri - SSRİ naziri, SSRİ qaz sənayesi
naziri, 1972-ci ildən ömrünün sonuna qədər isə
SSRİ Neft və Qaz Sənayesi Müəssisələrinin
Tikintisi naziri vəzifəsində çalışıb.
Sov. İKP-nin XXII, XXIII, XXIV
qurultaylarında A. Kortunov Sov. İKP
MK-nın üzvü seçilib, altıncı, yeddinci və
səkkizinci çağırış SSRİ Ali Sovetinin
deputatı olub.
Sov. İKP MK-nın ağır
sənaye və energetika şöbəsi də Kortunovun
Moskvada yaşadığı evin qarşısına xatirə
lövhəsi vurulmasına tərəfdardır. V. Q.
Çirskov».
Bu məktubu
oxuduqdan sonra SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci
müavininin hansı hisslər keçirdiyini demək
çox çətindir. Amma dəqiq məlumdur ki, bu məktubu
oxuyan Heydər Əliyev köməkçilərindən nəyə
görə Mossovetin özünün bu məsələni həll
etmədiyini soruşub. Ona Promıslovun
cavab məktubunu göstəriblər. 1985-ci il aprelin 23-də
Heydər Əliyev SSRİ Nazirlər Sovetinin sərəncamını
imzalayır: Moskva şəhəri, Qorki küçəsi 8
(indiki Tverskaya-müəl.) ünvanına A. K. Kortunovun xatirə
lövhəsi vurulsun».
Moskvaya gələn
hər bir insan istər-istəməz şəhərin
yaradıcısı olan knyaz Yuri Dolqorukinin abidəsi
önündə ayaq saxlayır. Atlı knyazdan azca aralı «Araqvi»
restoranı və Azərbaycan Beynəlxalq Bankının
şöbəsi yerləşir.
O biri tərəfdə isə gecəyarıya
qədər işləyən və moskvalıların
çox sevdiyi «Moskva» kitab mağazası var. Bir az aşağıda isə həmin memorial
lövhə vurulub: «Bu evdə 1956-1973-cü illərdə neft
və qaz sənayesi müəssisələri
inşaatının təşkilatçısı, Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı Aleksey Kiriloviç Kortunov
yaşayıb».
Heydər Əliyev mavi gözlü bu
gözəl insanı yaxşı tanıyırdı və hətta
bir görüşündə ona Nazim Hikmətdən məşhur
bir misranı da oxumuşdu: «Mavi gözlü bir pəhləvan
vardı». Həm İttifaq miqyaslı tədbirlərdə, həm
də Azərbaycana səfərləri zamanı onunla
yaxından tanış olmuşdu və
Heydər Əliyev onun strateji baxışlarını,
özünü bütün varlığı ilə işinə
həsr etməsini, sadəliyini yüksək qiymətləndirirdi.
Belə insanları məgər unutmaq olarmı?
BAM onun qəlbində yurd salmışdı
Dəmiryol nəqliyyatı
gündən-günə yeniləşməkdə, təzələnməkdəydi. İyirminci əsrin ən
böyük nəqliyyat tikintilərindən olan Baykal-Amur
magistralının tikintisi davam etməkdəydi. Sakit okeana aparıb çıxarmalı olan ikinci
magistral xətt üç min yüz əlli kilometr idi və
bu xəttin yan-yörəsində stansiyalar, qəsəbələr,
şaxtalar, fabriklər, şəhərlər, meşə təsərrüfatları
yaradılırdı.
1984-cü il iyulun 5-də
MK-nın Siyasi Bürosu yoldaş Heydər Əliyevin
«Baykal-Amur magistralının tikintisindəki bəzi problemlərlə
bağlı» məruzəsini dinlədi.
Qeyd edildi ki,
ümumilikdə magistralın tikintisi yüksək sürətlə
davam edir. Sərt təbii-coğrafi
şəraitə baxmayaraq, böyük həcmli iş
görülmüş, çoxsaylı körpülər,
tunellər və başqa tikililər inşa edilmişdir. İnsan ayağı dəyməyən bir çox ərazilərdə
yeni yaşayış massivləri, qəsəbələr,
şəhərlər salınır. Bütün
bunlar fəhlə və mühəndis-texniki heyətin, yerli
partiya, komsomol, həmkarlar ittifaqı təşkilatlarının
birgə və məqsədli fəaliyyəti, digər
respublika, vilayət zəhmətkeşlərinin məqsədyönlü
fəaliyyətinin nəticəsidir.
Həmin il, yəni
1984-cü ildə tikintinin kollektivi Böyük Oktyabr inqilabının
altmış yeddinci ildönümünə - bu böyük
bayrama qədər magistralın əsas dəmiryol xəttinin
açılacağına və vaxtından bir il əvvəl
bütün magistral boyu qatarların hərəkətə
başlayacağına söz veriblər.
Diqqət yetirək: 1984-cü ilin
noyabrı. Əliyevin məruzəsinə
görə Siyasi Büro qeyd edir ki, «… vaqon-lokomotiv təsərrüfatlarının,
trassın mühəndis təminatının,
yaşayış sahələrinin, uşaq müəssisələrinin,
xəstəxanaların, ticarət müəssisələrinin,
ictimai iaşə obyektlərinin tikintisi çox ləng
gedir».
Sov. İKP MK-nın Siyasi Bürosu məsul
nazirlik və müəssisələrin rəhbərlərinə
sərt şəkildə tapşırıq verdi
ki, Baykal-Amur magistralının istifadəyə verilməli
olan obyektlərinin vaxtında tikilib qurtarmasını təmin
etsinlər.
1984-cü il
sentyabrın 30-da qəzetlər BAM-dakı qarşı-qarşıya
gələn xətlərin birləşdirilməsi barədə
xəbər verdilər. «Sosialistiçeskaya industriya» qəzeti
qürurla car çəkirdi: «Baykaldan Amura qədər dəmiryolu
artıq tikilib qurtardı. Ümumittifaq zərbəçi
gənclər tikintisinin tacı qoyuldu. Dünən
Balbuxta keçidində şərqdən və qərbdən
bir-birinə tərəf gələn yol mantyorları Aleksandr
Bondarın və İvan Varşavskinin briqadaları 3150
kilometrlik magistral yolu birləşdirməyə müvəffəq
oldular. Həm də vaxtından bir il əvvəl».
Reportyor yalan
demirdi. Həqiqətən
də, Tayqada, adı çəkilən keçid məntəqəsində
şərqdən və qərbdən çəkilən relslər
bir-birinə qovuşmuşdu. Telekameralar son halqanın -
«qızıl halqa»nın necə qaynaq
edildiyini çəkmişdilər.
Amma heç kim demədi
ki, Şimali Muysk tuneli hələ də hazır deyil. Oradan dolama yol çəkilirdi. Layihəçilər
və tədqiqatçı-mühəndislər səhv
etmişdilər: yolu sərt qayalardan istiqamətləndirmişdilər.
Yeraltı çay inşaatçıların
yolunu kəsmişdi. Dünyanın
heç bir tuneli Severo-Muysk tuneli qədər yüksək vəzifəli
rəis görməmişdi. Nazirlər,
partiya işçiləri, alimlər gəlib bu obyektə
baxmışdılar. Tuneldə qəzanın baş verməsi
xəbəri gələn kimi ilk olaraq Heydər Əliyev, nəqliyyat
naziri Nikolay Semyonoviç Konarev, Dövlət Plan Komitəsinin
sədr müavini Viktor Yefimoviç Biryukov hadisə yerinə
gəlmişdilər. Qeyd edək ki, Biryukovun o
vaxt artıq yetmiş iki yaşı vardı, lakin bu
hündür, gümrah insanın ardınca onun nisbətən
gənc həmkarları özlərini güclə
çatdırırdılar.
Həmin
unudulmaz ezamiyyətdən artıq iyirmi ilə yaxın vaxt
keçir. Biryukovun
indi doxsandan çox yaşı var, amma o hələ də
detalların təsvirində əvvəlki kimi dəqiqdir,
heç nəyi yadından çıxarmayıb.
… İrkutskdan Şimali Muyska
qədər onlar xüsusi qatarda gəlmişdilər. Heydər Əliyev Siyasi Büro üzvü kimi
xüsusi vaqonda, nümayəndə heyətinin o biri üzvləri
isə ikinci vaqonda gəlirdilər. Səhər
erkən əynində idman geyimi olan Biryukov qatardan
çölə çıxır.
- Dünən otlar yaşıl idi, bu
gün isə gümüşü rəngə çalır.
Ay dad, deyəsən, qar yağıb axı. Özü
də avqust ayının ortasında, - o, gənclərə məxsus
ruh yüksəkliyi ilə dillənir.
Qonşu
vaqondan Əliyev də idman geyimində çıxır.
- Heydər Əliyeviç, - deyə
Biryukov üzünü ona tutur. Əks-səda ətrafa
yayılır. - Gəlin, çatın!
- Gəlirəm! - Əliyevin
cavabı eşidilir.
Xoşbəxt əhval-ruhiyyədə olan
bu iki sağlam, gümrah kişi ətir
saçan otların, günəşin ilk
şüalarının, tayqa sakitliyinin gözəlliyindən
təsirlənərək cığır boyu
yavaş-yavaş qaçmağa başlayırlar.
Sonra isə hər
iki tərəfdə selovlarda guruldayan dağ sularının səsi
altında tunel boyu üç kilometrlik keçid. Bir müddət sonra Nazirlər Sovetinin sədri
Nikolay Rıjkov da bu tunelə baş çəkmişdi və
marşrutu obrazlı şəkildə belə təsvir
etmişdi: «Sanki gur şəlalənin içiylə gedirsən».
Məhz Heydər
Əliyevin xüsusi vaqonunda çağırılan iclasda ilk
dəfə dolama yolla dəmiryolu çəkmək təklifi
səsləndirildi. Əks halda yolu qapamaq mümkün deyildi.
Nikolay Semyonoviç Konarev həmin unudulmaz günlərə
qayıdanda, indi də həyəcanlanır:
- Keçirdiyimiz ən kəskin hiss təəssüf
hissi idi. Axı, bu niyə belə oldu? Niyə
qəza baş verdi? Minlərlə
insanın çəkdiyi zəhmət hədər getdi.
İndi də təcili olaraq yeni
çıxış yolu tapmaq lazımdır. Yoxuşun hündürlüyü on iki metrdən
artıq olanda bu yerdə dəmiryol xətti çəkməyə
icazə verilmir, - deyə bir mütəxəssis kimi Konarev
işin incəliklərini izah edir. - O vaxtın normativlərinə
görə bu rəqəm ən yuxarı hədd kimi
götürülürdü. Şimali Muysk
tunelinin ətrafında çəkiləcək dolama yolda isə
yoxuş on səkkiz metr idi. Çox
mübahisələrdən, müzakirələrdən sonra dəmiryolunun
çəkilişinə icazə verildi.
Əliyev də
yerində məsələdən hali olandan sonra Konarevin dolama
yol çəkmək təklifini qəbul etdi. Lakin son qərarı
hökumət verməliydi. İşlərin
böyük miqyasını nəzərə alan
hökumət başçısı Nikolay Rıjkov
özü hadisə yerinə baş çəkməyi qərara
aldı. O da hər şeyi öz gözüylə görəndən
sonra dolama yolun çəkilməsi təklifi ilə
razılaşdı. Tuneldə isə işlər daha iyirmi il davam etdirildi.
Tunelin
inşaatçıları ilə xudahafizləşən
xüsusi vaqonun sərnişinləri şərq istiqamətinə
yol aldılar. Yeni
stansiyalar, tikililər, sexlər…
Həmin qatarda çəkilmiş şəkillərdən
birində belə bir qeyd var: «BAM. Urqal
stansiyası ilə tanışlıq. SSRİ
Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini Heydər Əliyev.
1984-cü il».
Heydər Əliyev
adamların arasındadır, açıq rəngli pencəyinin
yaxalığında deputat nişanı parıldayır. Dəmiryol
qoşunlarının rəisi general Koqatko Heydər Əliyevə
böyük bir albom bağışlayır. Yəqin ki, bu albomda Urqal şəhərini, burada
tikintilərin necə başlanmasını əks etdirən
şəkillər vardı. Dəmiryolçu
paltarında olan Konarev və kənardakı adamlar əl
çalırlar. Arxa planda sərnişin
vaqonu görünür.
On il əvvəl bura, o
vaxt adı olmayan bu stansiyaya Donbassdan eyniadlı «Donbass»
qatarı gəldi. Sonra daha dörd qatar
yanaşdı. Onlar tikinti materialları, kranlar,
maşınlar və mənzil, elektrostansiya, klub tikmək
üçün digər avadanlıqlar gətirmişdilər.
Sənədlərə görə vaqonlarda
ümumi çəkisi on üç min ton olan avadanlıq
vardı. Deməli, gələcək şəhər
təkərlərin üstündəydi. Bir
azdan burada evlər, küçələr peyda oldu. İlk küçəyə ukraynalı kommunist
Artyomun adı verildi. Eynən Donetskdə
olduğu kimi.
Heydər Əliyev
BAM səfəri zamanı hər addımda yeni
salınmış şəhərlər, qəsəbələr
görürdü. Bu yaşayış məntəqələrini
İttifaq respublikaları, vilayətləri öz maddi vəsaitləri,
canlı qüvvələri hesabına tikdirmişdilər.
Niyu şəhərini Gürcüstan, Olekmu şəhərini
Tacikistan, Eterkanı Moldaviya, Duqda stansiyasını Volqoqrad
vilayəti… Əlbəttə ki, Azərbaycanın
da BAM-da öz şəhəri vardı. Magistralın
qərb sahəsinin iki yüz on kilometrliyindəki Ulkan şəhəri
Azərbaycanın hesabına tikilmişdi. Orada, uzaq tayqa
vilayətində, sürətlə axan Kirenqa
çayının sahilində gözəl bir şəhərcik
salınmışdı: səliqəli evlər, məktəb,
uşaq bağçası, tibb məntəqəsi, ictimai
ticarət obyekti və s… Heydər Əliyev hələ
Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi vəzifəsində
işləyərkən bu tikintini ciddi nəzarətdə saxlayırdı.
Məhz o, təklif etmişdi ki, vağzalın
və bir neçə başqa tikilinin layihələri çəkilərkən
Azərbaycan memarlığının elementlərindən
istifadə olunsun.
İndi bu
uzunmüddətli və ağır ezamiyyət zamanı Heydər
Əliyev qəlbən yüksək iftixar hissi keçirirdi. Düzdür, qarşıda
görüləsi işlər hələ çoxdur, amma
artıq görülmüş işlərə nəzər
salanda, bu işdə iştirak etmiş hər bir insanda fəxarət
və qürur hissi yaranırdı.
Qayıdan
baş nümayəndə heyəti Moskvaya Vladivostokdan
uçdu. Siyasi
Büronun üzvünə İL-62 təyyarəsində ayrı
salon təşkil olunmuşdu. Lakin Heydər
Əliyev hər yerdə özünü başqalarından
üstün tutmağı sevən lovğa məmurlardan
deyildi. O, yanına çağırdığı bir
neçə həmkarı üçün stol
açmağı xahiş etdi.
- Deməli belə, yoldaşlar, bu gün mən
tamada olacam.
Viktor Yefimoviç
Biryukovun söylədiyinə görə, həmin gün Heydər
Əliyev onların hər biri haqqında deməyə xoş
və isti söz tapdı.
… Bir neçə onillik
keçib getdi. Azərbaycanın
paytaxtında iyirmi dörd ölkənin dəmiryol idarələri
rəhbərlərinin böyük müşavirəsi
keçirilirdi. Azərbaycan Prezidenti
Rusiyanın nəqliyyat naziri Nikolay Aksyonenkonu qəbul edirdi.
Birgə layihələr müzakirə olundu, Rusiyanın dəmiryollarında
vəziyyət barədə danışıldı, BAM-ın
adı çəkildi… Necə bilirsiz, Baykal-Amur
magistralı haqqında son məlumatları eşidən Heydər
Əliyev həmsöhbətindən nə barədə
soruşdu? Əlbəttə ki, həmin
tunel barədə.
- BAM-dakı o tuneli təmir edə bildilərmi?
- Bu il martın 30-da xətti
birləşdirmişik (görüş 2001-ci ilin iyun
ayında baş vermişdi). İlin
axırınacan yolu yoxlayıb sonra qatarları
buraxacağıq. Yaddaqalan tarixdir, artıq iyirmi beş il keçib.
- Mən orada olmuşam, - deyə Heydər
Əliyev xatırladı. - Həm şərq, həm də qərb
tərəfin gəzmişəm. O vaxt on beş
kilometrlik tunelin hər iki tərəfindən cəmi
üç-dörd kilometri qazılmışdı. Mən gedəndə orada heç avtomobil yolu da yox
idi. Şərqdən və qərbdən
üç kilometrlik yol dizə qədər suyun,
palçığın içindəydi. Bura
magistralın ən çətin sahələrindən idi.
Adi yol üçün on beş kilometr nədir
ki? Heç nə. Baxın, BAM 1974-cü
ildə tikilməyə başlayanda plan üzrə on il vaxt ayrılmışdı. Mən
1984-cü ildə, on il sonra oraya
getmişdim. Düz on gün BAM-da oldum. Moskvadan Bratska dəmiryoluyla, oradan isə Vladivostoka,
Naxodkaya qədər getdim, bütün stansiyalara baxdım.
Bəli, on beş kilometr adi tunel
üçün bir o qədər də böyük məsafə
deyil. Amma orada təbii şərait çox
mühüm şərtdir. Mən dəfələrlə
komissiyanın iclasını çağırdım. Orada çoxlu mütəxəssis, seysmoloq, akademik
vardı. Bəziləri deyirdi ki, gəlin,
tikintini dayandıraq, ora yüksək aktivliyi olan seysmik
zonadır. Deyirdilər ki, tuneli tiksəniz
də əvvəl-axır dağılacaq.
- Bu tikinti bütün dünya
üçün yaxşı bir dərs oldu, - deyə Nikolay
Aksyonenko əlavə etdi. - Orada hər yerdən qonaqlar olurdu,
Amerikadan, Yaponiyadan… Tunellərin qazılması
üçün unikal texnologiyalar kəşf edilib. Biz qoyulan məqsədi yerinə yetirə bildik.
- Təbrik edirəm. Bu
işdə mənim də zəhmətim olub.
O adam xoşbəxtdir
ki, belə böyük yolların, belə nəhəng
tikintilərin inşaatı barədə danışılanda
fəxrlə «Orada mənim də zəhmətim var» deyə
bilir. Bu, yaradıcı insanların hüququdur.
Dünya isə Heydər Əliyevin təbirincə
desək, öz varlığına və inkişafına
görə məhz yaradıcı insanlara borcludur.
Biz Əliyevin
nəqliyyatdan başqa məşğul olduğu o biri sahələr
- təhsil, səhiyyə, yaxud kinematoqrafiya barədə də
ətraflı məlumat verə bilərdik. Qeyd edək ki, kinematoqrafiya
ilə Heydər Əliyev şəxsən Andropovun
tapşırığı ilə məşğul olurdu.
- Mən diqqətli adamam, bir işlə məşğul
olmağa, hər hansı bir sahə üzrə sənədlər
hazırlamağa başlamamışdan əvvəl həmin
sahəni dərindən, hərtərəfli öyrənməyə
çalışıram. Düzdür, mənim
kinematoqrafiyadan xəbərim vardı, amma onun maddi-texniki
bazasını və başqa incəliklərini də öyrənmək
lazım idi, - Heydər Əliyev öz «kinoepopeyasını»
belə xatırlayırdı. - Kino xadimləriylə sərəncamın
layihəsi hazırlanana qədər çoxsaylı
görüşlər keçirtdim. SSRİ Dövlət
Kinematoqrafiya Komitəsinin sədri Yermaşa dedim ki, sən
öz yanında ölkənin ən tanınmış
kinematoqrafçılarını topla, mən də bu iclasda
iştirak edəcəm. Bu, 1984-cü il
idi… Biz bir neçə saat ərzində
söhbət etdik. Sonra isə birlikdə o
dövr üçün fundamental olan bir sənəd layihəsini
hazırladıq - SSRİ kinematoqrafiyasının
inkişafı proqramı məhz o vaxt qəbul olunmuşdu.
… Bəli, onun bütün
işlərə bu cür xüsusi, diqqətlə yanaşma
xüsusiyyəti vardı. Kremldə məhz belə usta
adamlar çatışmırdı.
Indi Şimali Osetiyanın prezidenti olan, həmin
dövrlərdə Kremlin palatalarından keçmiş, necə
deyərlər, oddan-sudan adlamış Aleksandr Dzasoxov Heydər
Əliyevin Kremldəki illərini belə qiymətləndirir:
«Biz Əliyevin yeni imkanlarını, onun çox böyük
potensiala malik olduğunu aydın gördük».
Mərkəz.- 2010.- 6 noyabr.- S. 10-11.