«Quran və elm»
İslamda bioetika məsələləri
Hənəfi məzhəbində ruh üfürülmədən öncə uşaq saldırmağın mübah
olduğunu söyləyən hüquqçular varsa da (10, II, 380), hakim görüş bu işin ancaq üzrlü bir səbəb
mövcud olduqda mümkünlüyünü qəbul edir. Cəfəri məzhəbinin məsələyə
münasibəti də, demək olar ki, bu cürdür.
Maliki məzhəbinə görə,
40 gündən sonra abort
haramdır. Uşaq saldırmanın
göstərilən müddətdən əvvəl mübah, yaxud məkruh olduğunu söyləyənlər varsa da, maliki
fəqihlərinin əksəriyyətinə görə bu iş haramdır.
Şafii məzhəbində abortun ruh
üfürülmədən öncə mümkün
olub-olmadığı barədə iki fərqli
görüş mövcuddur.
Belə ki, İmam Qəzali
abortun bütün zamanlarda və müddətlərdə haram olduğunu qeyd edir. Bəzi
digər alimlər isə uşaq
saldırmanın haram deyil,
məkruh olduğunu, lakin
ilk günlərdən ruhun
üfürülmək vaxtına gedildikcə məkruhdan harama doğru dəyişdiyini
və 120-ci günə yaxın bir
müddətdə isə haram olduğunu bildirirlər.
Bəzi
hənbəli fəqihləri ruh
üfürülməsindən öncə abortun
mübah olması fikrində olsalar da, məzhəbə
hakim olan ümumi görüş bu müddətdə də abortun
haram olmasıdır.
Göründüyü kimi, islam fəqihləri ruh üfürüldükdən sonra abortun haram
olduğu və bu hərəkətin
cinayət hesab edilməsi barədə eyni fikirdədirlər. Klassik
fiqh qaynaqlarında bu fikir, hətta rüşeymin
ananın sağlamlığına təhlükə yarada biləcəyi hallarda
belə müdafiə edilir (2,364). Məsələn, İbn Abidin (1784-1836) belə hesab
edir ki, rüşeym canlı olduğu
təqdirdə ananın həyatına təhlükə
törədə biləcəyi güman
edilsə belə, onu saldırmaq caiz deyildir. Çünki ananın bu
səbəb üzündən ölə bilməsi bir ehtimaldır. Ehtimala
görə isə hər hansı bir
canlının, insanın öldürülməsi düzgün deyildir (10, I,
602).
Lakin son zamanlarda Küveytdə nəşr edilmiş "Fiqh
ensiklopediyası"nda bətndəki uşaq
ananın sağlamlığına təhlükə törətdiyi
təqdirdə abortun mümkün
olması, ananın həyatının xilas
edilməsi daha doğru
hesab edilir (11,57).
İslam hüququna
görə, ana bətnindəki
rüşeymə qarşı bir cinayət
işləndiyi təqdirdə "qurrə" deyilən bir təzminat ödənilir ("qurrə"
həmin cinayətin cəzasıdır). Uşaq
saldırmanın qəsdən və ya səhvən
baş verməsi, yaxud
ata-ana tərəfindən həyata
keçirilməsi bu cəzanı aradan qaldırmır. Qurrə adlanan
təzminatın miqdarı ayrı-ayrı hakimlər tərəfindən
deyil, dövlət tərəfındən
müəyyənləşdirilməlidir. Çünki
bu təzminat hakimlərin ümidinə qalsa, onu hərə bir cür təyin edər.
Abort zamanı qurrə ilə birlikdə kəffarənin
(günahı yumaq üçün
yerinə yetirilən müəyyən bir
əməl) vacib olub-olmaması barəsində
məzhəblər arasında ixtilaf mövcuddur. Hənəfilərlə malikilər
kəffarənin vacib deyil,
məndub (bəyənilən əməl) olduğunu,
şafiilər və hənbəlilər isə qurrə ilə
yanaşı, kəffarənin də vacib olduğunu qeyd edirlər.
Ananın,
yaxud başqa bir kimsənin müdaxiləsilə
saldırılmış rüşeym üçün hamiləlik əsnasında sabit olan miras,
vəsiyyət və vəqflə bağlı haqlar
sağ doğulduqdan sonra ölən uşaqda olduğu kimi, onun varislərinə keçər. Rüşeym ana bətnində
öz-özünə öldükdə isə bu haqlardan heç
biri varislər üçün
sabit olmaz.
Süni mayalanma. Qadının yumurtasını ərindən başqa bir kişinin sperması (mənisi) ilə birləşdirərək
süni mayalanma yolu ilə qadını hamilə etmək zina (qeyri-qanuni cinsi əlaqə) ünsürlərini ehtiva etdiyi, insanlıq
hisslərinə toxunduğu üçün belə bir
əməl islamda caiz
görülmür. Dinimizdə buna gizli zina
(zinaun müqənnə) deyilir.
Süni mayalanma heyvan nəslini islah etmək
məqsədilə edilərsə, o mümkün sayılır.
Müasir dövrdə süni mayalanma əməliyyatında
bəzi inkişaflar mövcuddur.
Uşağı olmayan ər-arvadı (cütlüyü) uşaq
sahibi etmək üçün
dövrümüzdə yeni üsul və çarələr
tapılmışdır. Bunların içərisində ən
çox istifadə olunanı kişinin sperması ilə qadının
yumurtasını bir boruda
(tübikdə) yerləşdirib, sonra
aşılanmış yumurtanı uşaqlığa yerləşdirməkdir.
Bu yolla uşaq sahibi olmaq üçün üç ünsürün
bir araya gəlməsi
lazımdır: sperma, yumurta
və uşaqlıq. Bunların hər üçü
bir-biri ilə evli
cütə aid olarsa, boruda aşılama yolu ilə
uşaq sahibi olmaqda heç bir şəri maneə yoxdur.
Belə üsulla uşaq
sahibi olmağı İslam
Konfransı Təşkilatının Fiqh
Akademiyası da mümkün
hesab edir. Bundan əlavə, Fiqh
Akademiyası başqa bir
üsulu da mümkün sayır. Bu üsul
müsəlman şəriətinə müvafiq
olaraq, iki arvadı olub bunların birindən uşağı olmayan kişinin
spermasını uşağı olmayan
qadının yumurtası ilə boruda
mayalayıb onu övladı olan (doğmağa qabil olan) o
biri arvadın uşaqlığında
yerləşdirmək yolu ilə uşaq sahibi olmaqdır.
Göründüyü kimi,
hər iki qadın eyni
kişiyə aid olduğu
, burada yabançı bir
ünsür iştirak
etmədiyi üçün belə bir üsulla da uşaq sahibi
olmaq mümkün hesab edilmişdir. (Bax: İslam Konfransı Təşkilatı
Fiqh Akademiyasının 3/VII-1986-cı il tarixli 4 saylı qərarı).
Yuxarıda deyilən üsullardan
kənara çıxdıqda , yaxud araya yabançı ünsür
girdikdə və ya sperma,
yumurta və uşaqlıqdan biri ər-arvaddan kənar bir
şəxsə aid olduğu
təqdirdə bu iş
mümkün hesab edilmir. Çünki islam dininə görə, uşaq
yalnız o zaman qanuni olur ki,
o, istər sperma, istər yumurta, istərsə də uşaqlıq
baxımından eyni cütlüyə (yəni
ər-arvada) aid olsun.
Nəsəb.
Doğulan uşaq kimə
aiddir, kimin
familiyasını daşıyacaq? Bu suala belə
bir hədis cavab verir. "Uşaq
yatağındır (ərindir),
zina edən məhrum qalır".
İslamda təbii atalıq
deyil, hüquqi atalıq mötəbər
hesab olunur. Nikahlı bir qadın nikahdan müəyyən bir müddət keçdikdən sonra dünyaya bir uşaq gətirmişsə,
bu uşağın atası onun kəbinli əridir. Bir başqası həmin uşağın ondan olduğunu iddia edirsə, rədd olunur. Ancaq ər uşağın zina məhsulu olduğunu iddia edərsə, məhkəmədə
tərəflər, qaydaya
görə, and içərlər
və bu iddia doğru olduqda uşağın nəsəbi anaya aid (qeyd) edilir.
Övladlığa götürmə. Övladlığa götürmə çox qədim zamanlardan günümüzə
qədər gəlmiş
bir adətdir. Atası bəlli, yaxud bilinməyən bir uşağı başqa bir ailə götürüb
öz övladı kimi qeyd etdirir,
ailə üzvləri
sırasına qatır
və öz doğma uşaqlarının
haqlarına sahib (şərik)
edir.
İslam hüququ və
əxlaqı baxımından
bu əməlin bir sıra yasaq
tərəfləri vardır.
1. Bir başqasının
övladını öz
övladı halına
gətirmək saxta və haqsız bir əməliyyatdır.
2. Bu uşaq böyüyüncə bir
sıra yasaqlar yerində qalır - bədən üzvlərini
gizlətmə (təsəttür),
baxma, təmas və s.
3. Bu zaman daha yaxın qohum-əqrəba mirasdan qismən və ya tamamilə məhrum qalır.
Qurani-Kərim məhz bu səbəblərə görə bu cür övladlığa
götürməyi qadağan
etmiş, haram buyurmuşdur. Peyğəmbər (s.ə.s) öz
atasını inkar edərək bir başqasına ata deyən uşağın lənətləndiyini bildirmişdir.
Yetim və kimsəsiz
uşaqların evə
gətirilərək baxılması,
böyüdülməsi, təlim-tərbiyəsi
isə tamamilə ayrı bir işdir. Peyğəmbərimiz
(s.ə.s) bu işi təşviq edərək belə buyurmuşdur: "Şəhadət
barmağı və orta barmaq bir
yerdə olduğu kimi, mən də yetimi himayə edənlə cənnətdə bir yerdə olacağam".
İslama görə, övladı
olmayan valideynlər tərbiyə etmək üçün, təbii
ki, uşaq götürə bilərlər. Lakin müsəlman dininə
görə bu uşaq onların qanuni övladı, qanuni varisi hesab
edilə bilməz.
Onlar öz mallarının yalnız üçdə
birini vəsiyyət yolu ilə həmin
uşağa verə bilərlər. Çünki qanuni
övlad, qanuni varis nikahdan olmalıdır.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd etmək
lazımdır ki, islam hüququna görə, uşaqlar ana bətnində
ikən artıq bir şəxsiyyət kimi qəbul edilirlər.
Buna görə də onlar bütün mədəni
hüquqlardan faydalanmaq haqqına malikdirlər.
Mərkəz.- 2010.- 9 noyabr.- S. 16.