«Quran
və elm»
İslamda
bioetika məsələləri
Duel. İki nəfərin bir-birini
öldürmək məqsədilə duelə
çıxması da onların bir-birini öldürmək
üçün bir-birinə izin verməsi deməkdir. Bu məsələ
də müsəlman hüquqçuları arasında
mübahisəlidir. İki tərəfdən biri duel nəticəsində
o birini öldürərsə, öldürənə nə cəza
vermək lazımdır? Bəzi fəqihlər
veriləcək cəza qisasdır deyirkən, digərləri
belə hesab edir ki, bu halda
öldürənə heç bir cəza düşmür.
Üçüncü qrupa
daxil olan fiqh alimlərinin fikrincə, bu
zaman öldürən tərəf
yalnız qanbahası (diyə) ödəməlidir.
Qeyd etmək lazımdır ki, o vaxtlar da "duel" olub. Dueldə həm
öldürən, həm
də ölən tərəf günahkardır.
Çünki Peyğəmbər
(s.ə.s) bir hədisində buyurmuşdur:
"İki müsəlman
qılıncları ilə
qarşı-qarşıya (duelə-V.M.) gəlincə
həm öldürən,
həm də ölən cəhənnəmlikdir".
Səhabə, "Ey Allahın Rəsulu, öldürəni anladıq,
öldürülən niyə
cəhənnəmlikdir", - deyə soruşduqda Rəsulullah "Öldürülən
də öz yoldaşını öldürməyə
çalışırdı", - deyə cavab vermişdi (14,23; 15,10;
16,14; 17,5; 18,29; 19,11).
İslam hüququna görə, dövlət başçısının duelin
qarşısını almaq,
dueli günah sayaraq onun üçün
cəza tədbirləri
müəyyən etmək
haqqı vardır.
Çünki o buna görə
məsuliyyət daşıyır.
Qısası, duelin qarşısını
almaq üçün
ona qarşı cəza tədbirləri müəyyən edilmişdir
(20, 466-468).
İntihar. Həyat insanın
fitri haqlarından biridir. İnsan həyatın ona
verilməsi üçün
heç bir zəhmət çəkməmiş,
heç bir əziyyətə qatlaşmamışdır.
O, insana Allah tərəfindən
bəxş edilmişdir.
Həyat
Allah-təalanın insana
bəxş etdiyi ən böyük nemət, Ulu Tanrının Adəm övladına tapşırdığı
ən qiymətli əmanətdir. Bu neməti insandan yalnız onu bəxş edən kimsə geri ala bilər. İnsan Allahın ona
tapşırdığı bu əmanəti göz bəbəyi kimi qorumalı, ona xəyanət etməməli, öz sahibinə qaytarmalıdır.
Məhz buna görə də islam dinində
intihar (özünü
öldürmə) qəti
surətdə haramdır.
İslama görə intihar
o qədər pis bir əməldir ki, hətta intihar edənin meyit namazının qılınıb-qılınmaması, onun müsəlman qəbiristanlığında dəfn
edilib-edilməməsi fəqihlər
arasında mübahisəlidir.
Düçar olduğu sıxıntı
üzündən özünü
bıçaqla öldürən
bir səhabənin cənazə namazını
qılmaqdan Peyğəmbər
(s.ə.s) imtina etmiş, onun dəfn mərasimində iştirak etməmişdir.
İslama görə tam və cüzi intihar vardır.
Tam intihar insanın
özünü öldürməsi,
cüzi intihar isə bədən üzvlərindən birinin
kəsilməsi və
ya onun funksiyasına
son verilməsidir. Dinin yasaq
buyurduğu şeylərə
həddindən artıq
düşgün olmaq
da tədrici intihar hesab edilir.
İslam
dini həyata ilahi qüdsiyyət verdiyi üçün qeyri-islami və cəmiyyətlərdə adi
hal kimi qəbul edilən intihar müsəlmançılıqda
bütün növləri
ilə qəti haramdır.
İntihar əqidəsi, imanı, iradəsi zəif olan insanların çətin
vəziyyətə düşdükləri
zaman öz həyatlarına etdikləri
qəsddir. Yüksək
iman, möhkəm əqidə sahibləri heç vaxt intihar etməzlər.
İmanla intihar bir-birini
inkar edən iki əks məfhumdur.
Bəşəri əxlaq və dini qanun
insana bir başqasının həyatına
son qoymaq haqqını
vermədiyi kimi, öz həyatına da son qoymaq haqqını
verməmişdir. Buna görə də
intihar həm əxlaqi, həm də dini baxımdan
çox pis bir hərəkətdir.
İntiharı haram edən
səbəblərdən biri
də budur ki, insan fərdi
varlıq olmaqla yanaşı, həm də ictimai varlıqdır. O, təkcə özü üçün deyil, həm də mənsub olduğu ailə, cəmiyyət üçün yaşayır.
İnsan
öz həyatı üçün özü
qarşısında şəxsi
məsuliyyət daşıdığı
kimi, həm də cəmiyyət qarşısında ictimai-sosial
məsuliyyət daşıyır.
Doğrudur, insanın öz-özü
ilə istədiyi kimi rəftar etməyə, davranmağa
haqqı vardır.
Lakin cəmiyyətə xidmətdən
vaz keçməmək
şərtilə. "Həyatım mənimdir, onunla nə cür istəsəm, o cür də rəftar edərəm"
fikirləşib intihar
edən şəxslər
islam dinində
böyük günah sahibi hesab olunurlar.
Ağır xəstəliyə düçar olmuş, müharibədə şiddətli
yara almış adamın intihar etməsi, sağalmaz dərdə giriftar olmuş birinin özünü hündür
bir yerdən ataraq öldürməsi dinimizdə böyük günah hesab olunur. Onun bağışlanması yalnız Allahın əlindədir.
Bəzi islam fəqihləri
müharibə, kəşfiyyat
vaxtı əsir düşüb ağır
işgəncələrə dözməyərək vətənin,
dövlətin, ordunun
sirrini verməmək,
minlərlə insanın
həyatını təhlükəyə
məruz qoymamaq naminə özünə qəsd edən əsgərin intiharını
təqdir etməsələr
də, hər halda onu caiz
bilirlər.
Xəstə üzərində təcrübə. İslam dininə görə, hər hansı bir sınaq, eksperiment ağır xəstəliyə düçar
olmuş insan üzərində laboratoriya
təcrübəsi kimi
deyil, həkim məsləhəti üzrə
yalnız onun müalicəsi məqsədilə
aparıla bilər.
Yəni əgər həkim belə hesab edirsə ki, bu və ya
digər təcrübəni
xəstə üzərində
aparmaqla onu müalicə etmək, ona kömək etmək olar, həmin təcrübə
aparıla bilər.
Yoxsa "bu adam sağalmaz
xəstəliyə tutulub,
onsuz da öləcək", deyə
başqa canlılar kimi onun üzərində
istənilən təcrübəni
aparmaq qeyri-mümkündür.
Heyvanlar üzərində isə belə təcrübələr
aparmaq olar.
Müasir dövrdə geniş yayılmış
plastik əməliyyatlar,
həmçinin insanın
təbii cinsini dəyişmək məqsədilə
aparılan cərrahiyyə
əməliyyatları da
islama görə haramdır. İslam dini belə hesab edir ki,
hər hansı bir bədən üzvü insanın sağlamlığına zərər
vermədikcə fitrətən,
Allah tərəfindən nə
cür yaradılıbsa,
o cür də qalmalıdır.
Sonda onu qeyd
etmək istəyirik ki, islama görə,
özünü öldürmək,
yaxud öldürməyə
icazə vermək
Allah-təalanın işinə
qarışmaq deməkdir.
Allah hər bir
insan üçün
müəyyən bir ömür müddəti,
ölüm vaxtı (əcəl) təqdir etmişdir. Əcəldən qaçmaq olmaz.
Ona görə də bəzi adamların bu gün çarəsi olmayan xəstəliklərdən
100-200 ildən sonra müalicə oluna bilmək məqsədilə
özlərini dondurması
kimi əməllər
islam baxımından
əsla düzgün deyildir. Sağalmaz xəstənin həkimin
onu öldürməsinə
icazə verməsi də bu qəbildən
olduğu üçün
dinimizdə haramdır
və böyük günah hesab edilir. Necə deyərlər, çıxmayan
cana ümid
çoxdur. TV-lərdən
birinin bu yaxınlarda verdiyi xəbərlərin birində
deyilir ki, bir nəfər 8, 10, 15 il koma vəziyyətində olmuş,
sonra birdən-birə
sağalmışdır. Əgər həmin
xəstəni o zaman öldürsəydilər, tibdə
möcüzə hesab
edilən bu hadisə baş verə bilməzdi. Unutmaq lazım deyil ki, Allah-təala bəşərin
icad etdiyi bütün elmlərin, kəşflərin, təcrübə
və ixtiraların fövqündə durur. Biz isə yalnız hər şeydən əlimiz
üzüləndə Allaha üz tutur, Ona pənah
aparırıq.
Mərkəz.-2010.- 11 noyabr.- S.16.