«Quran və elm»
Qurani-Kərim Allah kəlamıdır
Qurani-Kərim bir milyarddan artıq insanın etiqad
etdiyi islam dininin müqəddəs Kitabı, ərəb
ədəbi dilinin ən möhtəşəm
abidəsi və səmavi kitabların sonuncusudur.
İlahi gözəlliyə malik olan bu
əsər ulu Tanrının öz möcüzəsi kimi
milyonlarla insanın qəlbinə hakim kəsilmiş, onların
canına, qanına höpmuş, beyninə
nüfuz etmişdir.
Quranın ilahi gözəlliyini təsdiq
etməyə təkcə bu kifayətdir ki, ərəb dilini bilməyənlər
belə onu dinləməkdən doymur, ən müqəddəs kəlam kimi can-dildən ona qulaq asırlar. Hər gün yeyilən çörək insanın
ürəyini vurmadığı kimi,
gündə bir neçə dəfə
eşidilən Qurani-Kərim də insanı yormur,
əksinə, ona mənəvi möhkəmlik,
səbat və təsəlli bəxş edir,
qarşısında əbədiyyətə doğru
yeni, əsrarəngiz bir
aləm açır.
Qurani-Kərim
Muhəmməd peyğəmbərə təqribən 23 il ərzində Allah-təala tərəfindən
vəhy olunmuşdur.
Vəhy
sözünün hərfi mənası «gizli səs», «gizli
danışıq», «gizli işarə»,
«pıçıltı», «rəmz» və «ilham»
deməkdir. Allah-təalanın təmiz ürəklərinə,
səmimi etiqadlarına və mənəvi kamilliklərinə
görə insanlar içərisindən
peyğəmbər seçdiyi kimsələrə
vəhy üç yolla
nazil olur:
1)
Allah-təala bu və ya
digər fikri peyğəmbərlərin
ürəyinə salır, yaxud gizli bir səslə ona təlqin edir və ya həmin fikri ona çin olan yuxuda bildirir;
2)
Peyğəmbər Allah-təalanı görmədən ondan gələn nidanı
açıq-aydın eşidir, yəni arada heç bir vasitə olmadan (hicab arxasından) Allahla
danışır;
3)
Allah-təala Öz hökmlərini
peyğəmbərə mələk vasitəsilə göndərir.
Bəqərə surəsinin sonuncu iki ayəsi istisna olmaqla (bu iki ayə Peyğəmbərə
(s.ə.s) bilavasitə Allah-təala tərəfindən meracda vəhy edilmişdir)
Qurani-Kərim Muhəmməd əleyhissəlama Allahın əmri
ilə vəhy mələyi Cəbrail vasitəsilə nazil olmuşdur. Mələyin
əsas vəzifəsi Allahın əmrlərini peyğəmbərlərə
olduğu kimi
çatdırmaq, onları oxutdurub öyrətmək
və əzbərlətməkdir. Mələk tərəfindən
peyğəmbərlərə təlim edilən vəhy heç bir zaman unudulmur, onların
hafizəsinə nəql olunub qalır. Sonra peyğəmbərlər həmin əmrləri,
hökmləri olduğu kimi
öz ümmətlərinə çatdırır,
təbliğ edirlər. Mələyin peyğəmbərlərə
nazil olmasını, bu
və ya digər ayəni ona
oxudub əzbərlətməsini, mənasını
öyrətməsini peyğəmbərdən başqa
heç kəs görüb
eşitməz. Beləliklə, peyğəmbərlər
Allah-təala ilə insanlar arasında elçi olduqları kimi,
mələk də Allahla peyğəmbərlər
arasında elçidir.
Peyğəmbərlərə
mələk vasitəsilə vəhy nazil
olması çox çətin bir işdir. Bu zaman peyğəmbərlər
özlərindən gedir, bəşəri
duyğulardan uzaqlaşır, onların xarici aləmlə əlaqələri kəsilir.
Onlar mənən Allah
dərgahına tərəf yüksəlib fövqəlbəşər
xüsusiyyətlər kəsb edir, vəhyi
qəbul etməyə hazır vəziyyətdə olurlar. Məsələn, Muhəmməd
əleyhissəlama Cəbrail vasitəsilə vəhy nazil olanda onun
ağzı köpüklənər, rəngi saralar
və o, əbasını başına
çəkib bayılarmış. Peyğəmbər (s.ə.s)
özünə gəldikdə ona nazil olan vəhyi olduğu kimi ətrafındakılara
oxuyar, mənasını izah edərmiş. Mələyin siması o qədər əcaib-qəraibdir ki, insan onu
əsl şəklində görməyə tab
gətirə bilməz. Buna görə də
Allahın əmri ilə istədiyi şəklə
düşə bilən bu nurani
varlıq peyğəmbərlərə, adətən, adi insan qiyafəsində nazil olur. Peyğəmbərlərimizin
əshabələri belə vəhyin
ağırlığına tab gətirə
bilməz, bu zaman zəng
cingiltisi və ya
arı vızıltısına bənzər bir
səs eşidərək özlərini itirər, qeyri-adi vəziyyət alıb əllərini belə
tərpədə bilməzdilər. Rəvayətə
görə, bir dəfə Peyğəmbər
əleyhissəlam dəvə belində gedərkən ona vəhy nazil olmuş, dəvə vəhyin
ağırlığına tab gətirə
bilməyib ayaqları üstə yerə çökmüşdü.
Peyğəmbər əleyhissəlama bu və ya digər vəhy
ayələr şəklində nazil olan kimi, o,
həmin vəhyi ətrafdakı əshabələrinə oxuyar, onları vəhy katiblərinə dəri,
sümük, daş və
ya xurma
qabıqları üzərində olduğu
kimi yazdırardı. Peyğəmbər
(s.ə.s) həmin ayənin hansı surədə və
hansı ayədən sonra yazılmalı
olduğu yeri göstərər,
bu işə ciddi nəzarət
edərdi. Quranın özündə (LII, 3) hələ
Peyğəmbər əleyhissəlam dövründə onun dəri üzərində
yazılmasına işarə vardır. Lakin Muhəmməd əleyhissəlamın
vəfatına qədər vəhy hələ davam
etdiyi üçün
ayrı-ayrı parçalar üzərində
yazılmış bu surələr
Peyğəmbər (s.ə.s) dövründə
ardıcıllıqla düzülməmiş, vahid
bir cild, kitab halına salınmamışdı.
Əshabələrin
dediklərinə görə, hər ramazan
ayında Cəbrail əleyhissəlam Qurani-Kərimi Muhəmməd
peyğəmbərlə birlikdə oxuyar,
onun mətni başdan-ayağa
yenidən təkrar edilərdi. Peyğəmbərimiz vəfat
etdiyi il Cəbrail nazil olub Quranı onunla birlikdə iki dəfə
oxumuşdu. Qurani-Kərimin özündə
dəfələrlə onun Allahdan nazil olduğu və Allah tərəfindən
də qorunub saxlanacağı zikr olunmuşdu (XV, 9).
Peyğəmbər
əleyhissəlamın bir çox
əshabəsi Qurani-Kərimi əzbər bilər, hər
hansı bir ayənin nazil
olma səbəbini, hökmünü,
dəqiq mənasını ondan soruşub öyrənərdi. Müxtəlif ərəb
qəbilələrinə mənsub olan bu əshabələrin hər biri
mətni sabit saxlamaq
şərtilə Allah kəlamını öz ləhcəsinə müvafiq
surətdə oxuyurdu. Bu
zaman qiraətdə müəyyən fərqlər
əmələ gəlirdi. Muhəmməd əleyhissəlamın
özü buna izin verərək belə demişdi:
«Quran yeddi ləhcədə
(yeddi hərf üzrə) nazil
olmuşdur. Sizin üçün hansı ləhcədə
mümkündürsə, həmin ləhcədə də oxuyun!» Lakin Peyğəmbərin vəfatından sonra vəziyyət dəyişməyə
başladı. Quranın qiraətindəki sövti
fərqlər bəzən ləfzi fərqlərə gətirib
çıxarırdı, bəzi sözlərin yaxın və
ya oxşar səs tərkibi
başqa sözlərlə əvəz
edilməsinə səbəb olurdu.
Quranı əzbər bilər əshabələrdən hər
biri öz qiraət
variantını düzgün hesab edir, Allah
kəlamının məhz bu cür nazil olduğunu iddia edirdi. Nəticədə,
Quranın necə oxunması barədə böyük
şəhərlərdə mübahisələr
başlandı, müsəlman icmasının müxtəlif
firqələrə bölünməsi, müqəddəs
Kitabın təhrif olunması təhlükəsi yarandı.
Ümmətin ağıllı başçıları bu barədə düşünməyə,
yaranmış vəziyyətdən çıxış yolu axtarmağa məcbur oldular.
Qurani-Kərimin vahid bir kitab şəklində
tərtibinə ilk dəfə Yəmamədə
baş verən bir vuruşda Allah kəlamını
əzbər bilən yetmişə qədər əshabə
şəhid olduqdan sonra,
Ömərin təşəbbüsü ilə Əbu Bəkrin
xəlifəliyi zamanında başlanmış, sonra bu iş
Osmanın xəlifəliyi dövründə
davam etdirirlmişdi. Əbu
Bəkr həmin işi Peyğəmbər
əleyhissəlamın əsas vəhy katiblərindən biri olan Zeyd
bin Sabit başda olmaqla, Quranı əzbər
bilən bir neçə yaxın əshabəyə
tapşırmışdı. Onlar Peyğəmbər
əleyhissəlam dövründə dəri, sümük, daş və xurma
ağacının qabıqları üzərində
yazılmış, həmçinin bir çox əshabənin hafizəsinə həkk
olunmuş ayələrin hər birini Allah kəlamını
əzbər bilən iki mötəbər
şəxsin şahidliyi ilə qeydə
aldıqdan sonra bunları cild
halına saldılar. Tərtib edilmiş nüsxə əvvəlcə Əbu
Bəkrin, sonra isə Ömərin
yanında saxlanırdı. Ömər vəfat edərkən
həmin nüsxədən öz
qızında - Peyğəmbərin (s.ə.s) zövcələrindən
biri olan Həfsədə
qalmasını vəsiyyət etmişdi.
Mərkəz.- 2010.- 12 noyabr.- S. 16.