«Quran və elm»
Qurani-Kərim Allah kəlamıdır
Tarixi qaynaqlar Quran nüsxələrinin eyni zamanda Əli əleyhissəlam, Peyğəmbərin
(s.ə.s) digər əshabələri Übeyy
bin Kəb, Abdullah bin Məsud,
Miqdad və Əbu Musa əl-Əşəri
tərəfindən yazıldığını
da xəbər verir.
Xəlifə Osmanı isə yenidən bu işə sövq edən aşağıdakı hadisə
olmuşdu. Məşhur
sərkərdə Hüzeyfə
bin əl-Yəman hicrətin
35-ci ilində suriyalı
və iraqlı əsgərlərdən ibarət
ordunun başında Azərbaycanda döyüşən
zaman şamlılar Übeyy bin Kəbin, kufəlilər Abdullah bin Məsudun,
bəsrəlilər isə
Əbu Musa əl-Əşərinin
tərtib etdiyi Quranı oxuyur, hərə öz nüsxəsinin, öz qiraətinin düzgün olduğunu iddia edirdi. Hüzeyfə Mədinəyə qayıtdıqdan
sonra Azərbaycanda baş vermiş hadisəni Osmana danışıb, bu sahədə təcili bir iş görməyin
vacib olduğunu ona demişdi. Xəlifə Osman özü də həmin fərqləri
hiss etmişdi. Çünki
Mədinə qarelərinin
öz aralarında belə Quranın qiraəti barəsində bəzən Allah kəlamının
təhrif olunmasına
gətirib çıxarda
bilən fikir ixtilafı var idi. Buna görə də Osman Muhəmməd
peyğəmbərin (s.ə.s)
yanında katiblik edən məşhur əshabələri bir yerə yığıb Əbu Bəkrin xəlifəliyi zamanında
tərtib edilmiş Quranı onlara vermiş, oradakı ayələri yenidən nəzərdən keçirib
dəqiq düzəlişlərlə
vahid bir mətn tərtib etməyi tapşırmışdı.
Bir müddətdən
sonra Zeyd bin Sabitin başçılıq
etdiyi bu işçi heyət Allah
kəlamının vahid
mətnini tərtib etdi. Osman həmin
mətni 4, yaxud 6 nüsxədə yazdırıb,
birini Mədinədə
saxladı, digərlərini
Şam, Kufə və Bəsrəyə göndərdi. Qalan bütün nüsxələr
isə yığılıb
yandırıldı. Beləliklə,
islam aləmində Qurani-Kərimin bu gün əlimizdə olan vahid mətni
qaldı.
İslam ərəb aləmində şəhər
sabitləşdikcə onlar
məscidlərə toplaşıb
Quranı düzgün
oxumağı öyrənirdilər.
Məscidlərdə Quranı
öyrənmək məqsədilə
xüsusi məktəblər,
mədrəsələr təşkil
olunduğu üçün
bu işi gözəl bilən müəllimlərə böyük
ehtiyac hiss olunurdu. Nəticədə, Quranın
qiraət variantları,
avazla oxunması, təfsiri, surə, ayə, söz və hərflərinin sayı böyük diqqətlə öyrənilməyə
başlandı. Həmin
dövrdə bu, bir tərəfdən Allah
kəlamını düzgün
oxuyub, düzgün izah etmək, digər tərəfdən
isə islam dinini möhkəm qorumaq, onun təhrif
edilməsinə yol verməmək sahəsində
görülən ən
zəruri iş hesab olunurdu.
Quran sözünün
mənası «oxumaq»,
«tələffüz etmək»,
daha doğrusu, Allahdan Muhəmməd əleyhissəlama nazil olan sözlərin oxunması, tələffüz
edilməsi deməkdir.
Qurana, həmçinin
müshəf (səhifələnmiş
kitab, lülə halında bükülmüş
kağız), zikr (xəbərdarlıq, xatırlatmaq,
öyüd-nəsihət), fürqan (haqla nahaqqı ayırd edən) və s. də deyilir. Muhəmməd əleyhissəlama
ramazan ayında nazil olan Quran 114 surədən, müxtəlif
qiraət variantlarına
və bölgülərə
görə 6204, yaxud
6236 ayədən, 77200 sözdən
ibarədir. Quranın
fəsillərini təşkil
edən surələr
bir-birindən bismillahla
ayrılır. Yalnız
IX surədə bismillah
ifadəsi yoxdur. Müfəssirlər bunun səbəbini onun VIII surənin ardı olası ilə izah edirlər. Quranın ilk surəsi Fatihə istisna edilməklə, qalan surələr, əsasən,
uzundan qısaya qaydası ilə düzülmüşdür. Surələrin,
eləcə də bir sıra ayələrin
xronoloji ardıcıllığı
isə təfsirlərdə
müəyyən edilmişdir.
Hər surə ayələrə bölünür:
ayə bəzən bir, iki və
ya bir neçə
cümlədən ibarət
olur. Ayələrdə,
ümumiyyətlə, 1-dən 68-ə qədər söz mövcuddur. Quranın ən uzun surəsi
Bəqərə 286 ayədən,
ən qısa surəsi Kövsər isə 3 ayədən ibarətdir. Musanın Tövratından, İsanın
İncilindən fərqli
olaraq Qurani-Kərim Peyğəmbər əleyhissəlama
birdən-birə, bütöv
şəkildə deyil,
hissə-hissə, əvvəlcə
Məkkədə, sonra
isə Mədinədə
nazil olmuşdur. Odur ki, Quranın
nazil olması dedikdə onun Allah-təalanın əmri ilə cəbrail tərəfindən təqribən
23 il ərzində Muhəmməd peyğəmbərə
(s.ə.s) ayə-ayə,
hissə-hissə çatdırılması
nəzərdə tutulur.
İslam alimlərinin
fikrincə, Quranın
təxminən 90 surəsi
Məkkədə, 24 surəsi,
yəni beşdə biri Mədinədə nazil olmuşdur. İlkin Məkkə surələri həcmcə
çox qısadır.
Avropa alimləri Məkkə və Mədinə dövrlərini
qəbul etməklə
yanaşı, Məkkə
dövrünün özünü
üç mərhələyə
ayırırlar: 1) birinci
Məkkə dövrü
(48 surə). Burada, əsasən, Allahın vəhdaniyyətindən, qiyamət
günündən, ölülərin
dirilməsindən bəhs
edilir. Ulu Tanrı çox zaman Allah, Rəbb deyə adlanır. Həmin surələrdə
fəsahət və bəlağət güclü,
onların dili, üslubu şairanədir;
2) ikinci Məkkə dövrü (21 surə).
Bu dövrdə də
təkallahlılıqdan, qiyamətdən
geniş bəhs olunur. Burada qiyamətin əyani təsvirindən daha çox, onun qulaqlara oxunmasına, eşitdirilməsinə üstünlük
verilir. İkinci Məkkə dövrünə
daxil olan surələr sakit surələrdir. Onlarda təxəyyüldən daha
çox dalğınlıq,
düşüncə hakimdir;
keçmiş peyğəmbərlərin
hekayətləri, xüsusilə
Musa ilə bağlı
əhvalatlar təsvir
olunur. Bu surələr
üslub baxımından
yüksək nəsr nümunəsidir. Onlarda Quranın ehkamı güclənir. Allahın varlığını Onun
ayələri - möcüzələri
və qüdrət əlamətləri ilə
anlamağa xüsusi fikir verilir. Allahın Rəhman adı tez-tez işlənir. Buna görə
də həmin mərhələyə Rəhman
dövrü də deyilir; 3) üçüncü
Məkkə dövrü
(21 surə). Bu dövrdə
ayrı-ayrı peyğəmbərlərin
hekayətləri mühüm
yer tutur, bir sıra dəlillər
təkrar edilir. Surələrin həcmi tədriclə artır,
un, in qafiyələri çox
işlənir; ya əyyuhən-nas (ey insanlar) ifadəsi tez-tez təkrar olunur. Bu surələr dil baxımından çox aydın olsa da, üslub
baxımından quru, rəsmidir.
Mədinə dövründə isə (24 surə) Məkkədə olduğu
kimi, ümumiyyətlə,
insanlara deyil, ayrı-ayrı firqələrə,
o cümlədən nadir hallarda
bütpərəstlərə və xaçpərəstlərə
də müraciət olunur, xaçpərəstlərin
bəzi ehkamlarına etiraz edilsə də, onlara dost mövqedən yanaşılır.
Yəhudilərə və
Mədinədəki münafiqlərə
isə tez-tez etiraz bildirilir. Mədinə surələri
müsəlman icmasının
bir çox dini, hüquqi və əxlaqi ehkamlarını özündə
ehtiva etdiyinə görə burada rəsmi üslub üstünlük təşkil
edir. Bununla belə, bəzi ayələr (II, 16-cı və
sonrakı ayələr;
266-cı və sonrakı
ayələr) üslub
baxımından çox
bəlağətli və
şairanədir. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, yuxarıdakı dörd dövrə bölünən
surələrin Quranda
düzülüşü ardıcıl
deyildir. Onların
ardıcıllığını bilmək üçün
təfsirlərə müraciət etmək lazımdır.
Bütün ərəb qəbilələrinin
ən müqəddəs ziyarətgahı Kəbənin yerləşdiyi
Məkkədə yaşayan Qüreyş qəbiləsinin ləhcəsi
VI-VII əsrlərdə Ərəbistan yarımadasında əvvəlcə
ümumxalq dili, sonra isə ədəbi dil
rolunu oynamağa
başlamışdı. İslamdan
qabaqkı dövrdə bu dildə
artıq muəlləqat kimi möhtəşəm
poeziya nümunələri
yaradılmış, onlar ölməz sənət
əsərləri kimi Kəbənin
divarlarından asılmışdı. Qüreyş
ləhcəsində nazil olmuş
Qurani-Kərim isə ərəb dilində ilk
təkrarolunmaz nəsr nümunəsidir.
Mərkəz.- 2010.-13 noyabr.- S. 16.