«Quran və elm»
Qurani-Kərim Allah kəlamıdır
Dünya mədəniyyətinin ən möhtəşəm
abidələrindən biri
olan Qurani-Kərim müsəlmanlığın dini-fəlsəfi,
hüquqi qaynağı
olmaqla yanaşı, həm də çox mühüm bir ədəbi-tarixi mənbədir. Quranda ərəblərin
islamdan əvvəlki tarixinə, adət-ənənələrinə,
həyat tərzinə,
dinlərinə, sami xalqların dünyagörüşünə, etiqadlarına, ümumiyyətlə,
bəşər tarixinə,
onun keçmişinə
və gələcəyinə
dair çox qiymətli məlumatlar vardır. Qurani-Kərim Yerin, Günəşin,
Ayın, səyyarələrin
hərəkət etməsini
heyrətamiz bir şəkildə bəyan
etmiş, sonradan baş verəcək bir çox hadisələr, elmi kəşflər barəsində
doğru-düzgün məlumat
vermişdir. Quranın hələ
lazımınca açılmamış,
dərk edilməmiş
ayələri isə bu gün insan
idrakına sığmayan
gələcək elmi
kəşflərdən xəbər
verir. Həmin elmi kəşflər,
ixtiralar bir-bir yerinə yetdikcə Quran ayələrinin də əsl məzmunu, mahiyyəti tədriclə
anlaşılır. Eyni zamanda
həyat, cəmiyyət
inkişaf etdikcə, elmi kəşflər, müasir kosmik tədqiqatlar artdıqca həmin ayələr yeni məzmun, yeni mahiyyət kəsb edir və yenə də insan idrakı
üçün bir müəmma olaraq qalır. Qurani-Kərimi oxuyan onun təkcə çətin,
mütəşabih ayələrinin
deyil, eyni zamanda zahirən asan anlaşılan ayələrinin də arxasında batini bir məna, rəmz olduğunu görüb bundan heyrətini gizlədə bilmir və onun, doğrudan da, fövqəlbəşər
söz, Allah kəlamı
olduğuna inanır.
Peyğəmbər əleyhissəlamdan
rəvayət olunan bir hədisdə bu barədə deyilir: "Quranın zahiri və batini (daxili məzmunu) vardır. Batinin bir batini, ondan
sonra isə yeddiyə qədər batini vardır".
Burada yeddi rəqəmi
bildiyimiz müəyyən
say ədədi deyil, qədim ərəblərdə
işlənən intəhasız
çoxluq mənasındadır.
Böyük türk şairi cəlaləddin Rumi bu hədisi
nəzmə çəkərək
yazmışdır: "Quranın
sözünün (mənasının)
zahiri olduğunu zənn etmə. Zahirin altında çox çətin anlaşılan
bir batin vardır. O batinin altında daha bir batin, sonra
isə üçüncü
batin mövcuddur ki, orada bütün
ağıllar özünü
itirib çaşbaş
qalar..."
Məhz buna görədir
ki, Qurani-Kərim nazil olduğu gündən indiyə qədər ona çox mötəbər
alimlər tərəfindən
yüzlərcə, minlərcə
çoxcildlik təfsirlər
yazılmasına, haqqında
saysız-hesabsız tədqiqatlar
aparılmasına baxmayaraq,
bu Allah kəlamının
bir çox mütəşabih, qəliz
ayələri hələ
də açılmamış
qalmış, onlar barəsində müxtəlif
mülahizələr söylənmiş,
nəhayət, "ən
yaxşısını, ən
doğrusunu Allah bilir",
- deyə, əsas məna elmi-ilahinin Özünə həvalə
edilmişdir. Başqa
sözlə, zülmətləri
yaran bir nur, haqqa yol
göstərən bir
çıraq olan
Quran, əsl Allah kəlamı
kimi dövrə, zamana görə açıqlanır, həmin
dövrdə yaşayan
insanların əqli, elmi səviyyəsinə müvafiq şəkildə
təfsir edilir. Hər gələn nəsil özünü narahat edən məsələlərə
Quranda cavab tapa bilir. Bundan da böyük möcüzə olarmı?!
Qeyd etdiyimiz kimi, islamın ilk dövrlərində Qurani-Kərim
göydən nazil edilmiş Kitab olmaqla yanaşı, eyni zamanda bütün
elmləri, ictimai-siyasi
həyatın ən mühüm problemlərini,
cəmiyyəti düşündürən
və narahat edən məsələlərin
cavabını, müsəlman
icmasının əsas
hüquqi məsələlərini
özündə cəmləşdirən
yeganə nüfuzlu mənbə hesab olunurdu. Yeni dinin tədriclə beyinlərə, fikirlərə
hakim kəsildiyi, həyatın
bütün sahələrinə
nüfuz etdiyi bir dövrdə qapalı qəbilə həyatına adət etmiş bütpərəst
ərəblərin qarşısına
ictimai-iqtisadi münasibətlər,
ailə həyatı,
qohumluq-dostluq əlaqələri,
fərdi həyat, ibadət, etiqad və başqa məsələlərlə bağlı
yeni problemlər çıxır, onlar həmin problemləri həll etmək üçün yollar axtarırdılar. Bu məqsədlə tez-tez Peyğəmbər əleyhissəlama
müraciət edilir, ondan bu və
ya digər müşkül məsələnin
açılması, həll
olunması xahiş edilirdi. Peyğəmbərimiz (s.ə.s) Allah dərgahına
üz tutub bu suallara cavab
istəyir, həmin cavablar ona Allah-təala tərəfindən
cəbrail vasitəsilə
ayə-ayə nazil edilirdi. Bəzən eyni bir məsələyə müsəlman
icmasının inkişaf
səviyyəsinə müvafiq
olaraq müxtəlif cür yanaşılır,
eyni bir suala dövrə görə müxtəlif
cavablar verilirdi. İcmanın ilk dövründə
bütpərəst ərəbləri
yeni dindən uzaqlaşdırmamaq məqsədilə
caiz buyurulan bir şey, sonralar
tədriclə qadağan
edilir, bir ayənin hökmü başqa bir ayə ilə ləğv olunur, Quranın öz təbiri ilə desək, ondan daha yaxşısı, daha mükəmməli ilə əvəz edilirdi. Müsəlman icmasının ilkin
inkişaf dövründə
zinət hesab edilən, buna görə də yasaq buyurulan bir şey onun
sonrakı inkişaf dövründə zərurətə
çevrildiyi üçün
caiz hesab olunurdu. Məsələn, Quranda şərab
haqqında üç
ayə nazil olmuşdur. Birinci ayədə şərabın
insana həm xeyir, həm də zərər verdiyi, lakin zərərinin xeyrindən
çox olduğu göstərilmiş, ikinci
ayədə sərxoş
vəziyyətdə namaza
yaxın durmamaq əmr olunmuş, üçüncü ayədə
isə şərab haram buyurularaq onu içmək qadağan edilmişdi.
Quranda bu cür ayələr
çoxdur. Onların
araşdırılması ilkin
islam icmasının
təşəkkülünü və inkişaf dövrlərini öyrənmək
baxımından müstəsna
əhəmiyyət kəsb
edir. Maraqlıdır ki, olduqca çevik,
dinamik bir din olan, cəmiyyətin inkişaf mərhələlərinin
qanunauyğunluqlarını həmişə nəzərə
alan islam
dininin Qurandan gələn bu ənənəsi, Peyğəmbərin
(s.ə.s) vəfatından,
vəhy kəsildikdən
sonra da, Quran təbirilə desək,
"elmdə qüvvətli,
möhkəm olan"
müctəhidlər, alimlər
tərəfindən davam
etdirilmişdir. İslam dini
qüvvətləndikcə, bütpərəstlik təhlükəsi
aradan qalxdıqca müəyyən bir dövr üçün qadağan olunmuş bu və ya
digər bir şey, başqa bir dövr üçün
caiz buyurulmuşdur.
İslam
beynəlmiləl dinə
çevrildikdə hüquqi
məsələlərdə Quran və sünnət, mötəbər müsəlman
alimlərinin hər hansı bir şəri məsələ
barəsində ümumi
fikir razılığı
ilə yanaşı, islamı qəbul etmiş qeyri-ərəb xalqların adət-ənənələri
də nəzərə
alınmağa başlanmışdı.
Bütün bunlar islam dininin
çox vaxt heç bir təbliğat olmadan sürətlə yayılmasına
səbəb olurdu. Göründüyü kimi,
islam donuq
ehkam deyil, zamanın tələblərini,
cəmiyyətin inkişaf
qanunauyğunluqlarını nəzərə alan, onlarla hesablaşmağı
məharətlə bacaran
bir dindir.
Bəzən də Allah-təala
Peyğəmbər əleyhissəlamın
və möminlərin
nəzər-diqqətini hər
hansı bir işin mühümlüyünə,
vacibliyinə cəlb etmək məqsədilə
eyni bir sözü, fikri müxtəlif surələrdə
təkrar-təkrar onların
yadlarına salır. Muhəmməd əleyhissəlamın çətin anlarında özündən əvvəlki
peyğəmbərlərin hekayətləri, onların
başına gətirilən
müsibətlər dəfələrlə
xatırladılır, ona
təsəlli verilir, səbirli, təmkinli olmaq tövsiyə edilir. Müfəssirlərin bəziləri Quranda
114 dəfə təkrar
edilən bismillahın
belə, hər surədə yeni bir məna ifadə
etdiyini göstərmiş,
onları izah etmişlər. Qurani-Kərimdə çoxlu təkrarlar, qarmaqarışıqlıqlar, ziddiyyət
olduğunu iddia edən bəzi tənqidçilər və
ateistlər bunların
Allah kəlamında bilərəkdən,
məhz yuxarıda göstərdiyimiz məqsədlərlə
edildiyini, təəssüf
ki, görmür, ya da qəsdən
görmək istəmirlər.
Qeyd etmək lazımdır ki, Quranın özündə orada heç bir ziddiyyət olmadığına,
eləcə də bu və ya
digər fikrin qüvvətli təlqin məqsədilə təkrar-təkrar
verildiyinə işarə
olunmuşdur (XXXIX, 23).
Mərkəz.- 2010.- 19 noyabr.-S.16.