HEYDƏR ƏLİYEV
VIII FƏSIL
ÖZ XALQINLA
BİRLİKDƏ OLMAQ HAQQI
22
iyun 1990-cı il, Naxçıvan
Bakıdan doğma
şəhərlərinə Heydər və cəlal Əliyevlər
poçt reysi ilə uçurdular. Zahirən romantik bir
uçuşdur! Qardaşlar təyyarə salonunda
qalaqlanmış qəzet-jurnal dəstlərinə, məktublarla,
göndərişlərlə dolu torbalara nəzər salaraq
gülümsəyirlər.
Bəlkə də,
həmin gün, təyyarədən aşağıda
doğma dağları, ilan kimi qıvrılan Arazı görəndə
Heydər Əliyev atasının tez-tez təkrar etdiyi bir xalq
məsəlini xatırlamışdı:
«Bir nəfərdən
soruşurlar:
- Qardaşın necə
adamdır?
- Bilmirəm, hələ
ki onunla dostluq etməmişəm, - deyir».
Həyat qardaş və
bacılarının ona münasibətlərinin möhkəmliyini
dəfələrlə sınağa çəkmişdi. Amma
indiki kimi çətin bir şəraitdə, yəqin ki, ilk dəfəydi.
Amma nə yaxşı ki, qardaşlar bu imtahandan
üzüağ çıxdılar.
Cəlal Əliyevin
xatirələrindən:
«Naxçıvanda,
demək olar ki, heç kəsin Heydər Əliyevin gəlişindən
xəbəri yox idi. Aeroportdan bir tanışımızın
«Jiquli»sində şəhərə yollandıq.
Qardaşımı maşında görən bir yaşlı
kişi dedi: «Gör ey, belə bir adamı necə
maşında aparırlar!»
Köhnə ata
ocağına gəldik. Bir az əvvəl buradan böyük
bacımız Surə xanımı son mənzilə yola
salmışdılar. Heydər Əliyevin qayıtması xəbəri
dərhal şəhərə yayıldı. Xalq həyətimizə
axışdı. Dar küçədə qələbəlik
yarandı.
Axşamüstü
Hüseyn cavidin məzarına baş çəkdik.
Naxçıvanlılar sevinclə Heydər Əliyevi
salamlayırdılar. Böyük şairin məzarını
baxımsız görəndə Heydərin yaman qanı
qaraldı. Sonra mərkəzi meydana üz tutduq, axşam saat
6-7-dək burada 80 minə yaxın adam
toplaşmışdı.
Çoxları əllərində
Əliyevin portretlərini tutmuşdu; kimi bir ulduzlu, kimi iki
ulduzlu, - görünür, kitab anbarlarında köhnə
ehtiyatları eşələyib
çıxarmışdılar.
Heydər Əliyev həyəcanını
gizlətmirdi. Üç il davam edən faktiki təcrid
olunmadan, təqiblərdən sonra doğma torpaqda belə səmimi,
mehriban qarşılanma onu həyəcanlandırmışdı…»
Əliyevi dövrəyə alan sıx
izdihamı yara-yara vaxtilə pedtexnikumda onunla birlikdə
oxumuş tələbə yoldaşı Dövlət Məmmədov
irəliyə çıxdı. Ümumi
tanışlarının birindən öyrənmişdi ki,
Dövlət Məmmədov məğlub edilmiş
saydıqları insana qara yaxmaqda davam edən redaksiyalarla
mübarizə aparmış, onların
ünvanına yorulmadan «təpik döymüşdü».
- Sağ ol, Dövlət! - Əliyev astadan
dedi.
- Nəyə görə ki?! - deyə qocaman müəllim-cəbhəçi
dilləndi. - Mən özümə borc bildiyimi eləmişəm.
Redaksiyada mənə şəstlə dedilər: «Ay baba, burada
nə yanlışlıq var ki?!» Elə
bil mütləqi-həqiqəti deyən bunlardı… Dedim:
«Axı böhtanla dolu yazılarınızda bir həqiqət
olan şey var ki?!» Di gəl,
təkzibi dərc eləməkdən boyun
qaçırdılar.
- Eybi yox, - dedi Əliyev, - darıxma. Tezliklə həyat özü onları təkzib edər.
Bu meydan hələ
heç vaxt belə gur izdiham görməmişdi. Sakinlər ətrafdakı
evlərin eyvanlarına çıxmışdılar, dama
qalxanlar da vardı. Heydər Əliyevə çətinliklə
də olsa, yaxınlaşan Naxçıvan qəzetinin
müxbiri öz bloknotunda belə qeyd edir: «Bu böyük
şəxsiyyətin qarşısına çıxan
insanların fərəh hissini təsvir etmək mümkün
deyil. Heydər Əliyevin çox yığcam
qısa çıxışı isə vətən
eşqiylə dolu bir ürəyin səsiydi». Amma əfsuslar olsun ki, hələ özünün sərt
nüfuzunu saxlayan senzura bu sözlərin üstündən xətt
çəkdi.
Heydər Əliyev,
meqafonu götürüb, həmyerlilərini salamladı. Çox danışmaq
fikrində deyildi. Daha çox
yaxınlıqda duranlara üz tutsa da, elə sükut
çökmüşdü ki, onu meydanın ən ucqar yerlərində
də eşidirdilər. O axşam
çıxışı çox çəkməsə də,
hər kəlməsi qılınc kimi kəsərli idi.
Evə qayıdanda üzü
nurlanmışdı: «Doğrudan da, xalq məni unutmayıb».
Yavaş-yavaş
görüşünə gələn qonum-qonşu,
tanış-biliş dağılışdı. Yalnız doğmalar
qaldı - Heydər, cəlal, bacısı qızı Sənifə
özünün qızlarıyla. cəlal
köhnə televizoru qurdalayıb sazlamağa
çalışsa da, alınmırdı. Heydər gülə-gülə
qayıtdı ki, bu köhnə texnikanın öhdəsindən
gəlmək səhrada bağ salmaqdan çətindir…
Sonralar Əliyev etiraf edirdi:
- Mən burada müxtəlif «səs»lərə
qulaq asmağı arzulayırdım. Amma evimizdə
bir yararlı radioqəbuledici də yoxuydu, yaxşı ki,
qonşularda vaxtilə Riqada buraxılan «Vef» markalı radioqəbuledici
tapıldı.
İndi Əliyevin
ata ocağını yalnız tək-tük fotoşəkillər
və xatirələr vasitəsilə təsəvvürə
gətirmək olar. Budur, Heydər qapı ağzında dayanıb; budur,
Sənifə, nənəsi İzzət xanım kimi, əl-üzünü
yuyan dayısının əlinə səhəngdən su
tökür.
- O uzaq illərdə dayım həyətimizdəki
quyunun suyuyla əl-üzünü yumağı
xoşlayırdı. İstidə, bürküdə səhəngdə
sərinliyini saxlamış sudan süzərdim,
Heydər dayı da ləzzətlə soyuq
şırnaqları üstünə çilədərdi;
qohumların dediyinə görə, uşaqlıqdan vərdiş
eləmişdi. Dayım, ümumiyyətlə
doğma ocağı xatırladan hər şeyi sevirdi. Vaxtilə anasının, mənim nənəmin
bişirdiyi xörəkləri - düşbərəni,
qutabları, dolmanı xoşlayırdı. Bağımızın barını sevirdi. Uzun illər boyu Bakıya, Moskvaya meyvə
yollayırdıq. O, elə hesab edirdi ki, Naxçıvan
meyvələrinin tayı-bərabəri yoxdur.
Sənifə
Soltanova Naxçıvan VVAQ şöbəsinin müdiridir. Respublikada onu şairə
kimi də yaxşı tanıyırlar. Onun
haqqında vaxtilə «Bakinski raboçi» qəzetinin xüsusi
müxbiri Svetlana Mirzəyeva da söz
açmışdır. Bu jurnalist xanım, güman ki,
Heydər Əliyevlə o zamanlar başqa həmkarlarından
daha çox görüşmüş, onun dostluq etdiyi,
yardım göstərdiyi insanların, xüsusən sənət
və ədəbiyyat xadimlərinin xatirələrini qədirbilənliklə
toplamış və maraqlı, səmimi duyğularla
aşılanmış bir kitab yaratmış, öz
imzasını isə təvazökarlıqla yazıların
sonunda, qəzetdə olduğu kimi vermişdir.
Kitabın
ön səhifəsi Heydər Əliyevin portreti, onun «İncəsənət
mənim bütün həyatımdan keçmişdir…» kəlamıyla
başlanır.
Oxucu, yəqin
ki, Heydər Əliyevin Naxçıvana gəlişinin ilk
günündəcə Hüseyn cavidin məzarını ziyarət
etməsinə diqqət yetirmişdir. Böyük sənətkarın məzarı
önündə baş əyərkən o, nələr
düşünmüşdü? Hansı
hisslər keçirmişdi? Ulu sənətkarın
hansı misralarını xatırlamışdı? Bəlkə bunları?
Bu dərinlikdə bir həqiqət var,
Gizlidir gərçi kor beyinlər
için;
Lakin ülviyyətilə həp parlar,
Bəllidir görmək istəyənlər
için…
Bir-iki gün
sonra cavidin muzeyinə baş çəkdi. Burada son dəfə
olduğu haçandı? Yəqin, 82-ci il
idi. Respublika cavidin yüzilliyinə
hazırlaşırdı. 1882-ci il oktyabrın 24-də
Naxçıvanda dünyaya gəlmiş, 1941-ci ilin 5 dekabr
günündə Sibir sürgünündə
dünyasını dəyişmiş Hüseyn Abdulla oğlu
Rasizadə «cavid» təxəllüsü ilə əbədiyyətə
qovuşan mütəfəkkir şair, dramaturq… Taleyin
acı oyununa bax, - azadlıq carçısı,
sağlığında «Şərqin Şekspiri»
adlandırılan ustad dekabrın 5-də - «Stalin
Konstitusiyası» günündə ölmüşdür.
Meşədə taxta-şalban tədarükündə,
Sibir şaxtalarına tab gətirməmişdi? Ya bəlkə
həssas qəlbi mənəvi iztirablara dözməyib
partlamışdı?..
cavid («əbədi» deməkdir) muzeyi onun
köhnə ata-baba evində yerləşib. Fotolar, sənədlər,
XX əsrin başlanğıcına aid məişət
detalları: «nöyüt» lampası, Rusiyadan buraya gəlib
çıxmış samovar, patefon, zərif armudu stəkanlar…
Divardakı taxçalarda qab-qacaq, kuzələr,
nimçələr, hər birinin öz təyinatı olan ləvazimat.
Şüşə altında Tayşet
Rayon Xalq Deputatları Sovetinin 21 noyabr 1982-ci il
tarixli sərəncamını oxuyuruq:
«Azərbaycan KP Naxçıvan Vilayət
Komitəsi bürosunun 12 oktyabr 1982-ci il
tarixli qərarı əsasında Azərbaycan KP
Naxçıvan Vilayət Komitəsinin katibi yol. cəfərov
Həmid Qara oğluna, İrkutsk vilayəti Tayşet rayonunun
Şevçenko kəndinin qəbiristanındakı 59
saylı qəbirdən Azərbaycanın görkəmli
şair-dramaturqu Hüseyn cavid Rasizadənin nəşinin onun
vətəni Naxçıvan şəhərində dəfn
edilməsi üçün köçürülməsinə
icazə verilsin.
Tayşet
Rayon İcraiyyə Komitəsinin sədri V. A. Smirnov».
Onun həyat
yoldaşı Müşkünaz xanımın taleyinə
cavidin heç nədən günahı
olmadığını bilmək kimi acı xoşbəxtlik
qismət oldu. Yəni əslini axtarsan, o heç vaxt buna
şübhə də etməmişdi. Uşaqları
Ərtoğrul və Turana da tapşırmışdı ki,
atalarının yolunu gözləsinlər. Övladlarına cavidin adı ilə fəxr etməyi
öyrətmişdi. Ərtoğrul
özünü incəsənətdə tapmışdı -
rəsm çəkir, kinossenarilər yazır, musiqi bəstələyirdi.
Böyük Üzeyir Hacıbəyov onu
özünün ən istedadlı şagirdlərindən
hesab edirdi. 1941-ci ildə Ərtoğrul
cavidi orduya çağırdılar.
Həqiqətən
səhhətində ciddi problemlər olduğu
üçün cəbhəyə aparmadılar. Ancaq arxa cəbhənin hissələrindən
birində, Gürcüstanda saxladılar. Çox
keçmədi ki, ağır vəziyyətə
düşmüş Ərtoğrulu ölmək
üçün evə göndərdilər. O artıq
qan öskürürdü. Dərman almaq üçün
Müşkünaz xanım cavidin hədiyyəsi olan nişan üzüyünü satmalı oldu. Ərtoğrul
24 yaşının tamamına bir neçə gün
qalmış - 1943-cü il oktyabrın 14-də
vəfat etdi.
cavidlər ailəsində nəsə qeyri-adi bir
mistika var. Hüseyn - 24 oktyabrda, Ərtoğrul 22 oktyabrda, Turan
isə 2 oktyabrda anadan olub.
1982-ci ilin
oktyabrında, cavidin 100 illiyində, 1976-cı ildə
Bakıda vəfat etmiş Müşkünaz xanımın və
Ərtoğrulun nəşləri Naxçıvana gətirilib. Görkəmli şairin
yanında torpağa tapşırıldılar. 2004-cü ildə isə öz vəsiyyətinə əsasən
Müşkünaz və cavidin qızı Turanı da
onların yanında dəfn etdilər. İndi onlar
doğma torpaqda yenə bir-birilərinə qovuşmuşlar…
Heydər Əliyev
onların son mənzili üzərində xəyalən bir
mavzoley canlandırırdı. Dağlar kimi uca, məğrur abidə.
1990-cı ildə bu arzunun gerçəkləşmə
vaxtı hələ yetişməmişdi. Amma bilirdi ki, o gün gələcək. O
gün 1996-cı ilin oktyabrında gerçəyə
çevrildi.
Naxçıvan Respublikası ictimaiyyətilə
görüşdə Heydər Əliyev dedi:
- Dünən (1996-cı il
oktyabrın 29-da) biz Azərbaycan xalqının böyük
yazıçısı, şairi, dramaturqu, alim-filosofu
Hüseyn cavidin xatirəsini andıq, onun məqbərəsinin
təntənəli açılış mərasimində
iştirak etdik. Bu böyük elm və mədəniyyət
bayramı idi və yalnız bizim, yəni burada toplaşanların
deyil, bütün Azərbaycan xalqının bayramı idi.
Dünən bu bayram, demək olar ki, muxtar
respublikanın bütün əhalisini ayağa
qaldırdı. Hüseyn cavid məqbərəsi
ətrafında, küçələrdə, meydanlarda on minlərlə,
yüz minlərlə insan toplaşdı. Hamı
xoş əhvalda, fərəhlə bir-birini təbrik edirdi.
Bu, mənim üçün də
böyük bayram idi, çünki mən on dörd il bundan öncə qəbul etdiyim qərarın
yerinə yetirilməsinə nail oldum.
… Belə bir memarlıq əsərilə,
əminik ki, Yusif ibn Küseyir və Möminə xatun məqbərələrini
yaratmış böyük memar Əcəmi ibn Əbu Bəkr
özü də fəxr edə bilərdi. Həmin abidələr birinci və ikinci minilliklərin
qovşağından bizlərə gəlib
çatmışdır. İkinci və
üçüncü minilliklərin keçid dönəmi
onlara gözəl cavid məqbərəsini əlavə etdi.
Başqa, pək başqa imdi zövqi-cahan,
Dünki
peymanələrdə qan coşuyor.
Dünki məmurələr bu gün viran,
Dünki viranələr bu gün məmur…
Həp pozulmuş da dünki peymanlar,
Yəni dost olmuş əski
düşmanlar…
(«Dün və bu gün»)
Bəli, qürbət ellərdə «viranə»
qalmış ulu şairin varlığı vətəndə
bərqərar oldu, abad oldu, nigaran ruhu rahatlıq tapdı…
… 1990-cı ildə, bütün ittifaqda
olduğu kimi, Naxçıvanda da ərzaq
qıtlığı hökm sürürdü. Qonşudan-qonşuya soraq çatırdı ki,
tanışlardan kimlərdə mal kəsiblər, yollanın,
bəlkə, bir-iki kilo ət ala bildinız. Hərdən
Sənifənin kürəkənlərindən hansısa ət
«növbəsinə» özünü yetirəndə, evdə
hamının tamarzı olduğu bozbaş
buğlanırdı…
Heydər Əlirza
oğlu bacısı Surənin dəfninə gələ bilmədiyinə
görə çox acıyırdı, - o zaman onu Moskvadan vətənə
buraxmırdılar. Naxçıvana gələn günün səhərisi
məzarlığa baş çəkib təzə qəbrin
üstünə özünün gətirdiyi sevimli
qızılgül dəstəsini qoydu və həm də
atasının məzarı başında dayandı.
Əliyev
Naxçıvanda keçirdiyi ilk günlərdə qəzetlər
sarıdan xeyli çətinlik çəkirdi. Yerli qəzetlərə Sənifə
abunə olmuşdu, Bakı, Moskva qəzetləri isə
yalnız günün ikinci yarısında, bəzən də
lap ertəsi günü çatdırılırdı. Yenə də qonşunun
bağışladığı radioqəbuledici dadına
çatırdı.
Məqsəd artıq dəqiq müəyyən olunub
Moskvadan qayıdandan sonra Heydər Əliyev
ilk müsahibəsini «Həyat» qəzetinin əməkdaşı
Möhsün Möhsünova və Naxçıvana necə gəlib
çıxdığı məlum olmayan Litvanın
«Respublika» qəzetinin əməkdaşı Ritas Siyatalisə verdi. Müsahibədən əvvəl sərbəst
geyimdə olan Heydər Əliyev yarızarafat-yarıgerçək
bildirmişdi: «Müsahibəni bir şərtlə verəcəyəm.
Dediklərimi təhrif etməyəcəksiniz».
Üzüm tənəyinin
qol-budağı ilə hörmələnmiş rahat eyvanda
qonaqları artıq heyva mürəbbəsi ilə çay
gözləyirdi - Sənifə bacardığını eləmişdi. Naxçıvan jurnalisti
litvalı həmkarı ilə razılığa gəlmişdilər
ki, öz suallarına Əliyevdən alacaqları cavabları
şərikli istifadə etsinlər. Onların
həmsöhbətinin açıq və birbaşa
cavablarından da aydın görünürdü ki,
onunçün bu fikirləri söyləmək çox
vacibdir. Yerliləri, həm də başqaları, fərqi
yoxdur, kim olur-olsun, harada olur-olsun, lap elə
qoy Litvada həqiqəti bilsinlər. Orada onun adına
Avropa mətbuatı diqqət yetirə bilər. Yeri gəlmişkən, elə belə də oldu.
Həmkarlar
Heydər Əliyevin Siyasi Bürodan getdikdən sonra necə
yaşadığıyla maraqlandılar. Heydər Əliyev isə əvvəlcə
hansı şəraitdə Siyasi Bürodan
uzaqlaşdırıldığından, sonra respublika və mərkəzi
mətbuatda necə böyük təzyiqlərə məruz
qaldığından danışdı.
«Mən əvvəlcə
dözməyə çalışırdım, - deyə o,
danışmağa başladı. - Əlbəttə, başqaları kimi mənə
də insanların münasibətlərinin belə dəyişməsi,
haqsızlıqlar çox pis təsir edirdi. 1989-cu ilin aprel ayında 110-a qədər MK
üzvünün və üzvlüyünə namizədin
könüllü olaraq istefa verməsi zamanı başa
düşdüm ki, bu, mənimçün son şansdır.
Ona görə də plenumda çıxış edib dedim ki,
mənim əleyhimə iftira və böhtan kampaniyası
başlanıb. Bu, başdan-ayağa ədalətsizlikdir.
Mən hesab edirəm ki, ləyaqətlə
işləmişəm. Düzdür, səhvlərim
və nöqsanlarım da olub, bunsuz mümkün deyildi. Lakin ünvanıma deyilən böhtanlar heç bir
əndazəyə sığmır.
Çıxışım
uzun müddət üzvü olduğum Siyasi Büronun üzvlərinə,
mənimlə çiyin-çiyinə çalışan
yoldaşlara heç bir təsir etmədi. Onlar mənim
çıxışıma əhəmiyyət vermədilər».
Zərif stəkanlardakı
çay soyuyur. Heydər Əliyev
sakitcə öz seçimini izah edir: «Mən başa
düşdüm ki, mübarizə aparmalıyam». Özü deməsə də, aydın idi ki, bu,
öz namusu, təmiz ad-sanı, xalqı uğrunda mübarizə
idi. Ardınca çox maraqlı sözlər səsləndi:
«Rəhbər işçinin İRADƏSİ
olmalıdır, böyük İRADƏSİ. Hər
bir rəhbər işçi bütün varlığı ilə
dərk etməlidir ki, o, öz xalqının, öz millətinin,
öz torpağının keşiyində dayanmalıdır.
Yəni sən kənara çəkilib
yalnız öz maraqlarını düşünməməlisən.
Özünü yalnız bu işə həsr
etməlisən. Mən Mərkəzi Komitədə
işlədiyim on dörd il ərzində
özümü xalqıma, respublikamıza həsr etmişəm.
Amma indi heç nəsiz qalmışam. Lakin təəssüf etmirəm. Əgər yenidən siyasi fəaliyyətə
başlasaydım, yenidən bu yolu tutardım».
Müsahibəyə yenidən
qayıtmazdan əvvəl Əliyevin iki dəfə təkrarladığı
və baş hərflərlə verməyi xahiş etdiyi
sözə diqqət yetirək: İRADƏ. Bu
ifadənin bir çox yozumu, mənası var. Fəlsəfi
lüğətdə «iradə» sözü «fəaliyyət
üçün məqsəd seçməyə və həyata
keçirməyə zəruri olan daxili qüvvə,
bacarıq kimi izah olunur. Gündəlik həyatda
insanlar iradəli adamı iradəsiz adama qarşı qoyub,
müqayisə edirlər. Müdriklər deyib: «İradəsiz
adamda qətiyyət olmaz», «iradə hünər deməkdir,
hünərsiz qələbə olmaz». Rus atalar məsəlində
deyilir: «Ağıl görür, iradə götürmür».
- «İradəsiz olmaq, əhəmiyyətsiz olmaq kimidir, -
Vladimir İvanoviç Dal belə yazıb. Və əlavə
edib: - zəif, qətiyyətsiz, müstəqil olmayan,
xaraktersiz». Zəif, qətiyyətsiz, müstəqil olmayan adam ailə üçün də bədbəxtlikdir.
Əgər belə adam şəhərin,
vilayətin, respublikanın, ölkənin başına gəlib
çıxıbsa, necə? Beləliklə, Heydər Əliyevin
nə üçün belə bir ifadə işlətdiyi
aydın olur: rəhbərin gərək İRADƏSİ
olsun! Yoxsa, ən böyük hakimiyyətə
sahib olmuş lider başqalarının əlində yalnız
«piyada», oyuncaq olar. Qorbaçovun əlində
nə qədər hakimiyyət var idi, nə qədər yeni səlahiyyətlər
tələb etdi və aldı. - Axırı nə oldu?!
Həmsöhbətlər
Heydər Əliyevdən onun Azərbaycan KP MK-nın birinci
katibi və Sov. İKP MK-nın Siyasi Büro üzvü olduğu
vaxtlardakı fəaliyyətini necə qiymətləndirdiyini
soruşurlar.
- Mən uzun illər Bakıda və
Moskvada respublika və İttifaq miqyaslı rəhbər vəzifələrdə
işləmişəm. Onu da deyə bilərəm
ki, öz xalqıma, Sovet İttifaqına, mənsub olduğum
Kommunist Partiyasına namus və vicdanla xidmət etmişəm.
Hesab edirəm ki, indi bütün ölkənin,
hər bir xalqın, hər bir respublikanın həyatında yeni
bir mərhələ başlanıb. Hər
bir xalq öz taleyini özü bildiyi kimi müəyyənləşdirməlidir.
Həyatımın ötən günlərinə
gəldikdə isə deməliyəm ki, keçmiş
keçmişdə qalıb. Ümumiyyətlə,
bu gün bütün işləri başlı-başına
buraxıb keçmişi təftiş etmək mənim
xoşuma gəlmir. Bir baxın, artıq
altıncı ildir ki, keçmişi amansızlıqla
söyürük. Altıncı ildir ki,
ölkəmiz siyasi və iqtisadi cəhətdən
dağılır. Bütün bu dövrlərdə bizə
vədlər «yedirdirlər», nə bilim bu yeni mərhələdir,
bu dönüş mərhələsidir, bu kəskin
dönüşdür və i. a. Axı nə qədər mərhələ
ola bilər. Buna görə
də belə hesab edirəm ki, indi hər bir adama, hər bir
xalqa, hər bir siyasi təşkilata və siyasi qüvvəyə
öz taleyini müstəqil müəyyən etmək
imkanı verilməlidir. Bu gün mənim
fikrim belədir.
- Kommunist
Partiyası haqqında sizin təsəvvürünüz dəyişibmi?
- Çox maraqlı sualdır. Bu məsələyə dialektik nöqteyi-nəzərdən
yanaşmaq lazımdır. Amma bir şey
aydındır ki, bu gün partiya çox ağır vəziyyətdədir.
Əgər sırasında olduğun partiya
dağılıbsa, təbii ki, bu hal səni də
düşünməyə vadar edir, həm də geniş mənada.
- Bu ilin sentyabrında Azərbaycanda
respublika vətəndaşları xalq elçilərinə səs
verəcəklər. Güman etmək olar ki, bu
dəfə deputatlar həqiqi xalq elçiləri olacaqlar.
Siz bir siyasi xadim kimi Azərbaycanın yeni Ali
Sovetinin başlıca vəzifəsini nədə
görürsünüz?
- Əgər
həqiqətən əsl xalq deputatları seçiləcəksə
(bunu gələcək göstərər, gəlin irəli
qaçmayaq), onda müəyyən söz demək olar. İndi isə qısaca
deyim ki, mən Azərbaycanın iqtisadi və siyasi
suverenliyinin, tam müstəqilliyinin tərəfdarıyam.
Sakitcə
otağa daxil olan Sənifə çayları dəyişir. Özlüyündə Heydər
dayısının bu gün yaxşı görünməsinə
sevinir; yəqin ki doğma yerlərin havası düşərli
olub. Söhbətin mövzusu isə şəxsi
həyata yönəlir.
- Vaxtınızı necə
keçirirsiniz? Əvvəllər az qala
bütün sutkanı işləyirdiniz.
- Bilirsiniz, son iki ildə mənim
haqqımda o qədər ədalətsizlik edilib ki,
haqsızlıq həyatımı zəhərləyib. Belə
bir əhvali-ruhiyyədə olan adam isə
özünü toplayıb sistemli bir iş aparmaqda çətinlik
çəkir. Bəzən çox mütaliə
edirəm, bəzən yazıram.
- Memuar yazırsınız?
- Hələ konkret heç nə demək
olmaz, amma bəzi qeydlər edirəm. Sinəm
doludur. Onlar gərək yazıla və
xalqa çatdırıla. Əgər bu
borcumu yerinə yetirmədən dünyadan köçsəm,
çox pis olar. Mənim bildiklərimi demək olar ki, Azərbaycanda
heç kim bilmir.
- Sizə hal-hazırda nə kimi imtiyazlar
verilib?
- Heç bir imtiyaz verilməyib.
- Nə kimi məhdudiyyətlər var?
- Məhdudiyyət ondan ibarətdir ki,
öz evində yaşayırsan, heç bir imtiyazın da
yoxdur. Pensiyanı alırsan, yaşayırsan.
- Belə çıxır ki, mağazaya
da, dükana da, bazara da özünüz gedirsiniz?
- Bəli, bəli.
- Fərdi maşınınız da yoxdur?
- Xeyr, yoxdur. Biz azərbaycanlıyıq.
Yay vaxtı mənim və uşaqlarımın
Azərbaycana gəlməyi üçün imkan olmayıb.
Bakıda nə evim var, nə bağım.
Gəlib düşmüşəm
qardaşım cəlalın evinə, onun da balaca-balaca
otaqları var. İki gecə divanda yatmışam. İndi də bacım evindəyəm.
- Naxçıvanda bu cür
qarşılanmanı gözləyirdinizmi?
- Meydanı nəzərdə tutursunuz?
- Bəli.
- Mənə elə gəlirdi ki, belə də
olmalıdır.
- Siz üç gündür
burdasınız. Nə qədər
qalacaqsınız? Həmişəlik
qalmaq istərdinizmi?
- Nə qədər qalacağam? Görək də, necə olur. Başqa yerdə
ev verməsələr, elə gəlib
burda qalacağam.
- Dünən
Nehrəm kəndinin camaatı Sizi Azərbaycan SSR Ali Sovetinə
deputatlığa namizəd irəli sürdü. Mən inanıram ki, Siz
deputat seçiləcəksiniz. Belə
olan təqdirdə nə kimi platforma irəli sürmək istərdiniz?
- Platformamı yuxarıda dedim. Siyasi və iqtisadi cəhətdən suveren, müstəqil
Azərbaycan uğrunda mübarizə aparmaq.
-Yoldaş Əliyev, Siz bir anlığa mənim
yerimə olsaydınız, Heydər Əliyevə ən
başlıca sualınız nə olardı?
- (Xeyli
gülür). Hansı sualı verərdim? Çox
sual verərdim.
- Başlıca sual?
- Başlıca sual? Soruşardım
ki, ay Əliyev, bəzi adamları niyə yaxşı
tanımamısan?
- Sizin Moskvada oğlunuz və
qızınız var. Onlar nə işlə məşğuldurlar,
harada yaşayırlar?
- İndi
hamımız bir yerdə yaşayırıq. Həyat yoldaşım beş
il qabaq vəfat edib. Ondan sonra mənim istinad
nöqtəm ailəmdir. Qızım,
oğlum, nəvələrimlə bir yerdə yaşayıram.
Oğlum İlham Moskvada Beynəlxalq Münasibətlər
İnstitutunu bitirib ingilis, fransız dillərini bilir. Həmin institutun aspiranturasını qurtarıb,
namizədlik dissertasiyası müdafiə edib. Amma mən işdən çıxandan sonra onun da həyatında
çətinliklər baş verib. İxtisasına
görə iş vermirlər. Deyirlər ki, sən
Əliyevin oğlusan, yazdığı əsərlər bir tərəfdə
qalıb. Bu da ona əzab verir. Qızım Sevil də Şərqşünaslıq
institutunun aspiranturasını bitirib, ərəbşünasdır,
elmlər namizədidir. Həmin institutda
işləyirdi. Son vaxtlar işləmir.
Beş nəvəm var.
- Deməli, evlənməyiniz haqda şayiələr
boş şeydir.
- Onlar şayiə deyil, ağ
yalandır. Mən həyat yoldaşım Zərifə
xanıma çox sadiq olmuşam. Onun xatirəsi
mənim üçün müqəddəsdir. Ailə münasibətlərində
ehkamçıyam.
- Sevimli məşğuliyyətiniz?
- Kitabı daha çox sevirəm. Çoxlu kitablarım var. Mədəniyyəti
çox sevirəm. Musiqini başa
düşürəm, rəssamlığı
xoşlayıram. Vaxtilə memar olmaq istəmişəm.
Hətta iki kurs memarlıq fakültəsində
oxumuşam. Mədəniyyət adamları
ilə həmişə yaxın olmuşam. Başqa məşğuliyyətim olmayıb,
balıqçılıq, ovçuluq etməmişəm.
- Kimi daha çox oxuyursunuz?
- Azərbaycanın həm keçmiş,
həm də müasir yazıçılarının əsərlərini,
Qərbi Avropa və rus klassiklərini oxumağı çox
sevirəm. Son dörd-beş ildə yaranan əsərləri
oxumaq həvəsim yoxdur. Konyukturaçı
ədəbiyyatdır.
Mərkəz.- 2010.- 23 noyabr.-S.10-11.