İslam həm dözümlü, həm də
tolerant dindir
Dözümlülük, tolerantlıq, səbr,
güzəştə getmə, əfvetmə və
bağışlama kimi terminlər cəmiyyətdə
barışın, vətəndaş həmrəyliyinin bərqərarında
istifadə edilən sözlərdir. Bu terminlər bir-birinə nə qədər
yaxın olsalar da, fəqət fərqli cəhətləri də
kifayət qədərdir. Tətbiq sahəsinə
görə bunların birini digərilə əvəz etmək
bəzən mənanı, fikri dəyişdirə də bilər.
Təəssüf ki, bəzi rəsmi beynəlxalq
sənədlərdə, o cümlədən BMT-nin
Tolerantlıq Deklarasiyasında və müəllif
yazılarında dözümlülüklə
tolerantlığı eyniləşdirmək cəhdləri
kifayət qədərdir.
Bu
yanlışlığa aydınlıq gətirmək
üçün dözümlülük və tolerantlıq
sözlərinin mənasının açılmasına
böyük ehtiyac var.
İlk
öncə qeyd edək ki, Allahın insana fitratdan verdiyi haqq və
azadlıqlara heç kimin müdaxilə etməyə
haqqı yoxdur. Bu qüdsi dəyərlərin
yerinə yetirilməsində, tolerantlıqdan daha çox,
dözümlülükdən danışmaq olar. Dözümlülük fərdin ən çox
insani (ruhani, dini) tərəfilə əlaqəlidirsə,
tolerantlıq və güzəştə getmək (ərəbcə
müsaməha) isə onun bəşəri (dünyəvi) tərəfilə
səciyyəlidir.
Dözümlülük
Məzəmmət etməmək,
qınamamaq, xətrə dəyməmək, xoş görmək,
xoşniyyətli olmaq mənalarını verən
dözümlülük din, əxlaq, fəlsəfə,
psixologiya, sosiologiya, iqtisadiyyat və siyasətlə sıx əlaqəsi
olan bir sözdür. Bir-birindən fərqli olan
bu sahələrdə dözümlülük termininin tətbiq
sahəsi onun əsasən insan haqq və
azadlıqlarının heç bir müdaxiləyə məruz
qalmaması ilə bağlıdır. Çünki
dözümlülük başqalarının fərqli
düşüncə və yaşam seçimini
anlayışla qarşılamaq tərzi olub, qarşı tərəflə
bölüşülməyən dünya
görüşü, fikir və duyğuları dilə gətirmədən
tanınan haqqın, anlayışın adıdır. Dözümlülük insan haqları çərçivəsində
heç bir dil, mədəniyyət, cins, inanc,
düşüncə, sinif və etnik fərqə varmadan
bütün insanların fitratdan gətirdiyi özəllikləri
qeyd-şərtsiz qəbul etmək, onların bu məxsusi
keyfiyyətlərlə düşünməsinə və əməllərinə
mane olmamaqdır. Dözümlülük bəşəri
anlamda fərqli cins, dini anlamda fərqli inanc, psixoloji və fəlsəfi
anlamda fərqli düşüncə və fikir, sosioloji
anlamda fərqli yaşayış tərzi və fərqli mədəniyyət,
etnik anlamda fərqli irq və bu kimi fərqliliklərin həm
varlığının qəbulu, həm də həmin fərqli
dəyərlərin daşıyıcıları ilə birgə
yaşamağın alternativsizliyinin dərk edilməsidir. Bununla yanaşı, dözümlülük xoş
olan və ya xoş görünən, qınanmayan, məzəmmət
edilməyən hər şeyin doğruluğunu təsdiq etmək
də deyil. Bu baxımdan
dözümlülüyün (Ərəbcə-safəhu;
türkcə-xoşgörü) mahiyyətinə dair bəzi məlumatlara
ehtiyac var.
Məlumdur
ki, dözümlülüyün əsasını maraq
doğuran əhvalat və ya hadisənin müəyyən bir
önəm və dəyərə malik olması təşkil
edir. Burada hadisələr, faktlar (məs.,
dil, din, irq müxtəlifliyi) müəyyən əhəmiyyət
kəsb etdiyi üçün, onlara qarşı ən azı
qəlbdə biganəlik olmur. Biganəlik olan
yerdə dözümlülüyə ehtiyac yoxdur. Dözümlülükdə qarşı tərəfin
dəyərlərinin qəbul edilməsi çox
mühümdür. Buna başqa və fərqli
olanın varlığını tanıma da demək olar.
Əlbəttə, burada "qəbul etməkdə"
məqsəd var olan hər şeyi mənimsəmək yox, sadəcə,
onun varlığını və sahib olduğu dəyərləri
inkar etməməkdir. Bu həssas məqama toxunan Rəbbimiz
buyurub: "Ey insanlar! Biz sizi bir kişi və
bir qadından yaratdıq. Sonra bir-birinizlə tanış
olasınız (kimliyinizi biləsiniz) deyə, sizi
(ayrı-ayrı) xalqlar və qəbilələr etdik. Allah yanında ən hörmətli olanınız
Allahdan daha çox qorxanınızdır" (Hucurat, 13).
Göründüyü kimi, ayədə "ey
möminlər", "ey müsəlmanlar" yox, fərqli
irq, inanc, din, cinsə, mədəniyyətə sahib adamlardan -
"ey insanlar" terminindən istifadə olunub. Yəni hər bir cəmiyyət, öz dəyərlərini
saxlamaqla yanaşı, fərqli mədəniyyət, din, irq,
dinə malik toplumu tanıdan məxsusi dəyərlərə
də hörmət bəsləməli, onlara müdaxilə
etməməlidir. Başqa sözlə,
dözümlülükdə qarşı tərəfin dəyərlərini
mənimsəmək olmadığı kimi, onun fərqli
anlayış, düşüncə, inanc və mədəniyyətini
aşağılamaq da olmaz. Burada
münasibətlər "müxtəliflik təbiidir,
harmoniyadır" prinsipi üzrə qurulmalı, zor tətbiq
edilməməlidir. Bunu: "Dində zor yoxdur" (Bəqara,
256); "Sənin öz dinin var, mənim öz dinim"
(Kafirlər, 6) Rəbb kəlamları da təsdiq edir. Əminamanlığın,
sülhün qarantı olan dözümlülük barədə
Rəbbimiz buyurub: "Kitab əhlindən bir çoxu, həqiqət
onlara bəlli olduqdan sonra belə, həsəd üzündən
sizi, iman gətirmiş olduğunuz halda, yenidən küfrə
sövq etmək istərlər. Allahın əmri
gəlincəyə qədər həmin şəxsləri əfv
edin və onları qınamayın (onlardan üz çevirməyin).
Şübhəsiz ki, Allah hər şeyə
qadirdir" (Bəqara, 109). Orijinaldakı
"qınamayın" mənasını ifadə edən
"safh" sözü "pislik edənə pislik etməmək,
ondan üz çevirməmək, ona xoş üz göstərmək,
dözümlü olmaq" mənalarını ehtiva edir.
Məsələyə
psixoloji tərəfdən baxılarsa, aydın olar ki, təbii
müxtəlifliyin yaratdığı hormoniya hər iki tərəfi
sıxıntıya məruz qoymamalıdır. Çünki qarşılıqlı
dözümlülüyün qaynağı bəşərin
fitratdan gətirdiyi qüdsi dəyərlərdir. Psixo-sosial baxımdan dözümlülüyün
mövcudluğu vətəndaş həmrəyliyinin bərqərarı,
deməli, ölkənin bütün vətəndaşlarının
birliyi, dövlətin dirriyi və diriliyidir. Dözümlülük əxlaqi dəyər kimi həm
də toplumdakı barışığı
reallaşdıran mənəvi bir vasitədir. Dözümsüzlüyün
qarşısının alınmasında ən effektli vasitələrdən
biri də tərbiyədir. Dözümlülük
ruhunda tərbiyə başqasına münasibətdə qorxu
və yaddaş hissi yaradan təsirlərə qarşı
istiqamətlənməlidir. O, gənclərdə əxlaqi
dəyərlərə əsaslanan müstəqil
düşünmə, tənqidi yanaşma, öz fikrini sərbəst
söyləmə keyfiyyəti yaratmalıdır.
Müasir
dünyada dözümlülüyün vacibliyi, əhəmiyyəti
və aktuallığından danışarkən ifrata əsla
yol verilməməlidir. Hüdudu bilinməyən
dözümlülük fərd və cəmiyyətin
özünün inkarına çevrilə bilər ki, bunun da
adı dözümlülük yox, əsarətdir.
Çünki sərhədlərin olmadığı yerdə
kimin kim olduğunu bilmək mümkün
deyil. Hüdudları bilinməyən
dözümlülüyə ehtiyac olmadığı
üçün, onu süni şəkildə
dözümlülük kimi qələmə vermək də
doğru deyil. Əks halda,
dözümsüzlüyün yaratdığı sosial
partlayış burada da qaçılmaz olar. İnsanın yaşamasında sərhəd
olmasaydı, ədalət, hüquq və qanunlara ehtiyac
olmazdı. Qanunsuz bir yaşam
düşünmək insan təbiətini tanımamaq
anlamını verdiyi üçün bəşər həyatında
sərhədi olmayan bir dözümlülüyün olması
da qeyri-mümkündür. Əks halda, Yer
kürəsi "dom terpimosti" olardı.
Tolerantlıq
İslama görə,
Tolerantlıq kifayət edə biləcək güc və
imkana malik fərd və ya cəmiyyətin fərqli dil, din,
düşüncə, söz, irq və s. özəl haqlara
malik digər insan və ya qrupların varlığına, fəaliyyətinə
mane olmamaq; dəyərlərinə hörmət etmək,
onlarla hesablaşmaq, uzlaşmaq, əməkdaşlıq etmək
deməkdir. Tolerantlıq eyni cəmiyyətdə
yaşayan fərd və qrupların və ya fərqli mədəniyyətə
sahib toplumların öz düşüncə, anlayış və
yaşayışlarını istədikləri şəkildə
ifadə etmək və həyata keçirməkdə sərbəst
olduğunun ifadəsidir. Bununla
yanaşı o, mədəniyyətlərə münasibət,
tarixi və sosioloji baxımdan göz yumma, əziyyətə
qatlanma, sıxıntı çəkmə kimi neqativlərdən
də xali deyil.
Göründüyü
kimi, dözümlülükdən fərqli olaraq,
tolerantlıqda tolera edən tolera etdiyi şeyi əngəlləmə,
ona qarşı çıxma gücünə sahib
olmalıdır. Tolerant şəxs, qruplar
və ya cəmiyyət daxili bir sıxıntı, əziyyət
çəksə belə, sahib olduğu gücdən vaz
keçməli, nəfsini ram edərək qəbul etmədiyi
və xoşlamadığı şeyə qarşı
çıxmamalıdır. Milli
barışıq, vətəndaş həmrəyliyi, bayraq
bakirəliyinin qorunmasını təmin edən bu durum,
sözsüz ki, həm də gücə sahib fərdin və
ya qurumun izzətini, şərəfini daha da ucaldır, onu
daha güclü və demokratik edir. Çoxsaylının
(və ya güclünün) azsaylının (və ya nisbətən
gücsüzün) haqq və azadlıqlarına bu münasibətini
heç vəchlə onun mərhəməti, güzəşti
kimi qəbul etmək olmaz. Rəbb kəlamları
və ondan qaynaqlanan demokratik dünyəvi qanunlara görə,
bu, çoxsaylının azsaylıya güzəşti yox,
azsaylının fitratdan gətirdiyi haqqıdır.
BMT-nin qəbul
etdiyi deklarasiyaya görə, "tolerantlıq dünyanın
zəngin mədəniyyətlərinin qəbul olunması, dərk
edilməsi, insanın öz fərdiliyini təzahür etdirmək
forması, müharibə mədəniyyətinin sülh mədəniyyətilə
əvəz olunmasına səbəb olan ləyaqətlilikdir.
Bu təkcə mənəvi borc deyil, eyni zamanda
siyasi və hüquqi tələbatdır. Tolerantlıq
hər kəsin öz dəyərlərini qoruması və
başqalarının bu hüququnu qəbul etməsidir".
Qeyd edək ki, dünyəvi lüğətlərdə
olduğu kimi, BMT-nin bu sənədində də
"tolerantlıq" və "dözümlülük"
terminləri əsasən eyni mənada işlədilib. Klassik İslam teoloqları isə həmin terminlərin
oxşar çəhətlərini qeyd etməklə
yanaşı, həm də aralarındakı fərqli cəhətləri
göstəriblər.
Dözümlülüklə tolerantlığın əlaqəsi
Dözümlülük
hər şeyi təməlinə oturdan, fitratdan qaynaqlanan hər
növ fərqliliyi doğal qəbul edən və bu cəhətilə
qınamaya, məzəmmətə yer verməyən əxlaqi
bir dəyərdir. Dözümlülüyün
tolerantlıqdan əsas fərqi onun təməlində
fitratın olmasıdır. Yəni irq, dil, din, cins,
düşüncə, mədəniyyət və s. dəyərlərin
insanın heç bir rolu olmadan Allahdan verilməsi və
bunlara təcavüzün yolverilməzliyi
dözümlülük çərçivəsində yer
alıb. Bu dəyərlərin göz yumma, yumşaqlıq,
qınama, sıxıntı keçirmə, rahatsız olma,
tab gətirmə kimi tolerantın əhatə etdiyi neqativ
duyğularla qarşılanması mümkün deyil. Deməli, insanın öz inancı ilə
baş-başa qalması dözümlülüklə -
xoşniyyətliliklə dəyərləndirildiyi halda, bu
durumu tolerantlığa şamil etmək olmaz. Tolerantlıq bu çərçivədən kənarda
qalır. Yəni inanan bir şəxsin (fərqli
inanclıya mane olmadan) yaşamasını tolera etmək,
qınamaq, məzəmmət etmək, onun ibadətinə
görə sıxıntı keçirmək
yanlışlıq olardı. Çünki
həmin dəyərlər bəndənin yox, Rəbbimizin
verdiyi nemətlərdir. Yeri gəlmişkən, ABŞ
Konstitusiyası müəlliflərinin insan haqq və
azadlıqları haqqında maddələrin orada əks
olunmasına lüzum görməmələri də (müəlliflər
hesab edirdilər ki, bu dəyərlər Allah tərəfindən
verildiyinə görə, onlara dözümlülük
göstərmək hər bir insanın Allah
qarşısında borcudur) dözümlülüyün ilahi
bir əmr olunduğuna işarədir.
Tolerantlıqdan
fərqli olaraq, dözümlülük tələb edən dəyərlər
(irq, din, dil, yaşam tərzi və s.) məxsusi olaraq
Allahın istəyindən qaynaqlandığı
üçün onlar xoş görümlüdür, xoş
niyyətlidir. Həmin səbəbdən bəndədən
tələb (!) olunur ki, onlara hörmətlə
yanaşsın, dözümlü olsun. Əksinə,
qeybət, həsəd, israf, xəsislik kimi neqativlərə
tolerant olmaq müəyyən hallarda mümkün olsa da, fəqət
xoşgörümlü olmadığı üçün
onlara insan qəlbində bir etiraz əlaməti kimi
dözümlülük olmur. Adam
öldürmək, zina etmək kimi haramlara isə nə
tolerantlıq, nə də dözümlülük göstərmək
mümkündür.
Göründüyü
kimi, bir-birindən fərqli olmasına baxmayaraq, ölkə
daxilində və ölkələrarası münasibətlərdə
sülh və əminamanlığın inkişafı və
demokratiyanın açarı olan dözümlülük və
tolerantlığın xüsusi əhəmiyyəti var.
Dözümlülüyün öncəliyi və tətbiq
sahəsinin genişliyi tolerantlığın vacibliyinə
kölgə salmır. Əksinə,
onların hər ikisi əxlaqi normalar kimi bəşər həyatının
vazkeçilməz dəyərləri, qloballaşma və
inteqrasiya prosesinin hərəkətverici qüvvələridir.
Dözümlülük
və tolerantlıq. Biri insana fitratdan verilən
və Rəbb tərəfindən qorunması vacib bilinən
ruhani-dini dəyər, digəri bəşər qanunları ilə
tənzimlənən dünyəvi-mənəvi dəyər.
İnsan ruh və bədən vəhdətində
olduğu üçün tolerantlıq və
dözümlülük də vəhdətdə
olmalıdır. Onlardan birini digərindən
ayırmaq ruhsuz bədən və ya bədənsiz ruh
anlamına gələr.
Məqalə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
olunub
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.-2010.- 4 oktyabr.- S. 12.