«Quran və elm»
III söhbət
Müsəlman
alimlərinin elmə baxışı
Qurani-Kərimin
müraciət etdiyi kimsə insan, qayəsi isə insanları dünya və axirət səadətinə
qovuşdurmaqdır. Quranın ən böyük
xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, o, hər dövrün insanına müraciət edir. Məhz buna görə
də, Quran insanlar tərəfindən
müxtəlif dövrlərdə təfsir olunmuş,
izah edilmişdir.
Quranı müxtəlif dövrlərdə müxtəlif
alimlər şərh etmiş, ona yüzlərcə təfsir
yazılmışdır. Beləliklə, Peyğəmbər əleyhissəlamın
və səhabənin təfsiri ilə yanaşı, islam alimlərinin də təfsirləri meydana çıxmışdır. Həzrəti
Peyğəmbərin (s.ə.s) və səhabənin təfsirinə
"rivayət", islam alimlərinin təfsirinə
isə "dirayət" təfsiri adı verilmişdir.
"Dirayət" təfsirinə "rəy" təfsiri
də deyilir. Burada
"rəy"dən məqsəd "ictihad"dır. Bu və ya digər təfsirçinin ictihad
edə bilməsi üçün onun ərəb dilini və
onun incəliklərini, ərəblərin
tarixini, ədəbiyyatını, mədəniyyətini,
adət və ənənələrini, islamdan
əvvəlki cahiliyyə dövrünün
xüsusiyyətlərini, yəhudi və xristian
dinlərini, xüsusilə müsəlman hüququnu, ayələrin nazil
olma səbəblərini, hökmü
ləğv edilmiş ayələri və
s. yaxşı bilməsi vacib
şərtlərdəndir. Ancaq zaman-zaman Quranın təfsiri üçün
ortaya qoyulan bu şərtlər kifayət etməmiş,
Allahın Kitabını şərh edən alimlərin bir sıra müasir elmləri
bilməsi zərurəti də meydana
çıxmışdır. Bu zərurətə,
xüsusilə kainatla, kosmosla,
səma cisimləri ilə bağlı Quran
ayələrinin təfsirində ehtiyac duyulmuşdur. Elmi təfsir
ilkin olaraq "dirayət"
təfsiri içində yer almış və
tədriclə müstəqil bir təfsir
məktəbi halına gəlmişdir. Beləliklə, "elmi təfsir hərəkatı" meydana gəlmişdir. Bu məktəbin
yaranması Əməvilər dövrünə gedib çıxsa da, onun müstəqil bir məktəb
kimi formalaşması bizim
müasir dövrümüzə aiddir. Bir daha
qeyd etmək lazımdır ki, Qurani-Kərimi ilk təfsir
edən şəxs Peyğəmbər əleyhissəlam özü olmuşdur. Peyğəmbərimiz (s.ə.s) əqidə, etiqad, ibadət və əməli hökmlərlə
bağlı ayələri bütün incəliklərinə
qədər izah etmiş,
həmin ayələrdəki ilahi məqsədin
nədən ibarət olduğunu öz sözləri, yaşantısı və
davranışları ilə ümmətə bəyan etmişdir. Bununla belə,
Peyğəmbər əleyhissəlam qeyblə bağlı ayələri,
mütəşabih (mənası çətin
anlaşılan) ayələri, eləcə də bir sıra başqa ayələri
izah edib
açıqlamamışdır. Bununla da, Peyğəmbər Quranın təfsiri işini dondurmamış, əksinə, qiyamətə
qədər bu ayələrə yeni-yeni mənalar verilməsi imkanını
saxlamışdır. Təbii ki, bundan məqsəd həmin ayələri hər
kəsin öz istədiyi kimi
deyil, elmin nailiyyətlərinə
istinad edərək təfsir etməsi nəzərdə
tutulur. Peyğəmbər əleyhissəlam
hərənin öz hissiyyatına
qapılaraq Quranı təfsir etməsini pisləmiş, onu qadağan etmiş, günah
saymışdır. Müsəlman
hüquqçuları Həzrəti Peyğəmbərdən
(s.ə.s) sonra ortaya
çıxan hüquqi məsələləri
Qurana müraciət edib
əqli mühakimə əsasında həll etdikləri, onlara dair hökm
çıxardıqları kimi, alimlər
də müxtəlif fundamental elmlərin
nailiyyətləri əsasında Qurandakı elmi ayələri şərh etmişlər. Bütün bunlar, təbii
ki, islam aləmində
elmin inkişafına təkan vermiş, elmi təfəkkürün
tərəqqisinə zəmin yaratmışdır. Biz bunun üçün
Peyğəmbər əleyhissəlama çox
borcluyuq.
Yuxarıda
qeyd etmişdik ki, İmam Qəzali "İhyaul-ülum" əsərində
Peyğəmbərdən (s.ə.s) rəvayət olunan bir hədisə istinad edərək, Quranın zahiri,
batini, həddi və mətləinin olduğunu bildirdi. O, daha irəli gedərək Quranda
hər bir sözün
bir elm olduğunu,
beləliklə də, Allah kəlamında
77 200 elm olduğunu bəyan
etdi. Qəzali, həmçinin, bəzi
alimlərin hər bir ayənin 60 min mənası olduğu
fikrinə istinad edərək Quranın
açıqlanmayan mənalarının daha
çox olduğunu bildirdi. İmam Qəzali elmləri
üç qismə ayırır:
1.
Əqli elmlər - riyaziyyat, həndəsə
və astronomiya.
2.
Nəqli elmlər - təfsir və hədis elmləri.
3.
Həm əqli, həm də nəqli elmlər - fiqh (müsəlman hüququ)
və fiqh üsulu.
İmam Qəzali
"cəvahirul-Quran" əsərində isə Quran elmlərini
iki qismə ayırır:
1. Qabıq elmi
(zahiri elm) - bu elmlər lüğət, qiraət, hərflərin
məxrəci və Quranın zahiri təfsiridir.
2. Xüsusi elm (əsl
elm) - bu elmlər qissələr, kəlam, fiqh üsulu, fiqh,
Allahı və axirəti tanıma (tövhid) və doğru
yolu tapmaq elmləridir.
Qəzaliyə
görə, Quranda bunlardan əlavə, yenə bir çox
başqa elmlər də vardır ki, onlar tibb, nücum
(astrologiya), astronomiya (elmi-fələk), biologiya, anatomiya, sehr və
s. elmlərdir.
Qəzali belə
hesab edir ki, hələ yaranmamış, varlıq aləminə
çıxmamış elmlər də mövcuddur ki, bunlar
dövrün, zamanın tələblərinə görə
meydana çıxacaqdır. O, eyni zamanda qeyd edir ki, vaxtilə
mövcud olmuş, sonradan unudulub getmiş, yox olmuş elmlər
də vardır, onları bilən kimsələr
qalmamışdır.
Nəticə
olaraq, İmam Qəzali
belə bir qənaətə gəlir ki, adları qeyd edilən
və edilməyən bütün elmlərin
nüvəsi Qurandadır. Qəzali Quranda
pozitiv, yəni təcrübi elmlərdən
ən çox tibbə və astronomiyaya toxunur. O, belə hesab edir
ki, insanların sağlamlığı,
yaşamaları, dünya həyatlarını
tənzim edə bilmələri üçün
tibb, öyrənilməsi lazım olan elmlərdən biridir
və onun öyrənilməsi müsəlmanlar
üçün ümumi
bir borc, ümumi mükəlləfiyyətdir (fərzi-kifayə).
IV söhbət
QƏZALİNİN
GÖRÜŞÜ
İmam Qəzali Quranın Şuəra
surəsindəki "Xəstələndiyim zaman
mənə şəfa verən Allahdır" (Şuəra
surəsi, 80) ayəsinə istinad edərək,
belə bir fikir irəli
sürür ki, xəstəliyi
sağaltmaq, xəstəni müalicə
etmək çox önəmli bir işdir və bu işlə elmi
yaxşı bilən kimsələr, yəni həkimlər məşğul
olmalıdırlar. Qəzali, dərdi verənin Allah olduğu kimi, dərmanı verənin də Allah olduğunu qeyd edir və Quranda təbabətlə əlaqədar bir çox ayələrin
olduğunu bəyan edir.
İmam
Qəzali Quranda Ayın, Günəşin
və başqa səma cisimlərinin hərəkəti
ilə bağlı ayələrə toxunaraq,
onların Allahın qüdrətinə tabe
olduqlarını və Allahın onlar üçün müəyyən etdiyi qayda-qanunlar əsasında
dövr etməsini bildirir. O belə hesab edir
ki, Quranda gecə və
gündüzün meydana
gəlməsi, bir-birini əvəz etməsi,
Ayın, Günəşin tutulması ilə bağlı,
küləyin əsməsi ilə əlaqədar bir çox ayələr mövcuddur ki, bunların əsl
mənasını yalnız astronomiyanı yaxşı bilən
kimsələr dərk edə bilər. Qəzali özünün "Təhafütul-fəlasifə"
əsərində Yerin yuvarlaq
olduğunu bildirmiş,
Ayın və Günəşin tutulmasını müasir elmi
anlayışa uyğun bir
şəkildə izah etmişdir.
Qəzaliyə görə, Ayın tutulmasının səbəbi
odur ki, bu zaman Yer
(yaşadığımız dünya)
Günəşlə Ayın arasına girir,
çünki Ay öz işığını Günəşdən
alır. Günəşin tutulmasının səbəbi isə
Ayın Yerlə Günəş arasına girməsindədir.
Göründüyü kimi, İmam Qəzali Quran ayələrinin anlaşılmasında təcrübi
elmlərdən faydalanmağın zəruri olduğunu
söyləyən və öz əsərlərində
bunu əyani şəkildə tətbiq edən
ilk müsəlman alimidir.
İmam Qəzalidən sonra
Quranda insan-əşya və kainat münasibətlərinə dair ayələri pozitiv (təcrübi)
elmlər əsasında şərh edən ən böyük alim, məşhur
Quran mütəxəssisi Fəxrəddin Razidir (1148-1209).
(davamı gələn
sayımızda)
Mərkəz.- 2010.- 13 oktyabr.- S. 16.