«60-dan artıq alətdə ifa etməyi bacarıram»
Abbasqulu Nəcəfzadə:
«Tədris olunmasa, qədim
alətlər yenidən eksponata
çevriləcək»
Həmsöhbətimiz istənilən milli musiqi alətini, necə deyərlər, «beş barmağı kimi» mükəmməl bilir
və hər birində
də məharətlə ifa etməyi bacarır. İfaçılıqla
bərabər, həm elmi, həm
də pedaqoji fəaliyyətlə də
məşğul olur. Odur
ki, Milli Konservatoriyanın elmi-tədqiqat
laboratoriyasının müdiri, instrumental muğam
kafedrasının müəllimi, virtioz ifaçı Abbasqulu Nəcəfzadəni
həm ifaçı kimi, həm
də müəllim kimi
söhbətə çəkdik.
-
Ötən il daha çox elmi, pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul oldum, eyni
zamanda, «Nəğmələr» və «Duyğu yarpaqları» adlı iki kitabım
işıqüzü gördü.
Hazırda ideofonlu alətlərin
tədqiqinə həsr olunmuş doktorluq işi üzərində
çalışıram, qismət olsa, bu il müdafiə edəcəyəm.
- Bir ifaçı və həm də mütəxəssis olaraq, nəfəsli musiqi alətlərinə olan
münasibət sizi qane edirmi?
- Yox. Qeyd edim
ki, mənim namizədlik işim Azərbaycan nəfəs
alətləri arqonoloji tarixinin
tədqiqatına həsr olunmuşdu.
Deyim ki,
apardığım tədqiqatlara görə, müxtəlif
dövrləri əhatə edən 40-dan artıq nəfəsli
musiqi aləti var. Amma istənilən
adama «neçə nəfəsli alət
tanıyırsan?» sualını versək, barmaqla
sayılacaq qədər
az alətin adını çəkər. Sözümün
can odur ki, həmin alətlərə indi olduqca ögey munasibət var.
-
Məsələn?
-
Götürək tulum alətini,
Naxçıvanda çox istifadə
olunur, etnoqrafik çalğı aləti
kimi bayramdan-bayrama yada düşür.
Əgər bu alət tədrisə
salınmasa, o da digər alətlər kimi
bir neçə vaxtdan sonra tamamilə
unudulacaq. Bizim sümsü, gərənay, gəbdun və s. qədim nəfəsli
alətlərimiz var ki,
getdikcə unudulmaqdadır.
-
Sizcə, bu ögey münasibətin əsasında nə durur?
- Bunun əsasında tədris məsələsi
dayanır. Məsələn, Məcnun Kərimov ona yaxın qədim çalğı alətini bərpa edib. Amma belə
getsə, həmin alətlər yenidən muzey
eksponatına çevriləcək. Çünki həmin alətlərin tədrisi yoxdur.
Alət tədris
olunmalıdır ki, inkişaf
etsin, başqaları öyrənsin. Tədris
də tədricən uşaq musiqi məktəblərindən
başlanmalıdır.
- Bəlkə,
burda dəb də rol oynayır…
- Dəb
də var təbii ki… Xalq hansı aləti istəyirsə, ifaçı gedib o alətdə ifa etməyi öyrənir. Tutalım, kimsə kamançanı qoyub, skripka çalıb çörəkpulu qazanırsa,
kim ona qadağa
qoya bilər. Amma birinci öz
alətimiz öyrənilməlidir.
- Maraqlıdır
ki, biz onun-bunun alətini ifa etməyə meyilliyik, amma erməni bizim balabanımızı
özününküləşdirib, dünya səviyyəsində
disklər buraxdırır,
solo-konsertlər verir…
- Burda
təbliğat məsələsi
də var. Biz elmi əsaslarla sübut etməliyik, bu alət bizimdir. Bax dünyada görün nə qədər elmi konfranslar, seminarlar keçirilir, amma alimlərimiz o beynəlxalq
tədbirlərə qatıla
bilirlərmi? Yox, çünki elmlə məşğul olan insanlar ölkənin ən kasıb təbəqəsini təşkil
edir. Alimin öz vəsaiti hesabına xarici ölkədə elmi simpoziuma qatılması mümkün deyil, çünki onun buna maddi imkanı
yoxdur. Belə olan halda, erməni
milli alətlərimizin
hesabına da orda-burda at oynadır. Balabanla bağlı mən istənilən erməni ilə dialoqa girib, elmi əsaslarla alətin bizim xalqa məxsus olduğunu sübut edərəm, onun danışmağa dili də olmaz. Qətran Təbrizi 11-ci əsrdə yazdığı
«Divan»ında balaban alətini vəsf edib. Erməni hansı mənbəni ortaya çıxaracaq?
Amma qeyd etdiyim kimi,
biz imkansızlıqdan xarici
ölkələrdə keçirilən
elmi konfranslara qatıla bilmirik. Gözəl tədqiqatçı
alimlərimiz var ki, onlar dövlət
səviyyəsində beynəlxalq
tədbirlərə göndərilməlidir.
Yüz dəfə burda yazıb-pozmaqdansa, bir dəfə gedib mötəbər elmi konfransda dəlil-sübutla danışmaq
daha effektlidir.
Siz təsəvvür edin ki, elmi işimin
monoqrafiya şəklində
çap olunması üçün büdcədə
pul tapılmadı, o,
bunun, bu onun üstünə atdı. Halbuki, çap məsələsi
mənim problemim deyil. Alim kimi
mənim borcum araşdırıb üzə
çıxarmaqdır. Türkiyə
tərəfi mənim
elmi araşdırmamı
çap etmək istəyir. Məncə, bu, Azərbaycanın adına yaraşmaz.
- Abbasqulu
müəllim, belə
başa düşdük
ki, elmi fəaliyyətə daha geniş yer ayırırsınız… Bəs
ifaçılıq fəaliyyətinizlə
bağlı hansı planlarınız var?
- canlı
ifaları çox xoşlayıram və sağ olsunlar, televiziyalar dəvət edəndə canlı çıxışlarım olur.
Amma sonuncu albomum bəlkə də on il bundan
qabaq çıxıb.
Yeni diskim yoxdur.
- Niyə?
- Çünki
bununla məşğul
olmağa vaxt yoxdur. İnşallah, doktorluq işimi başa çatdırandan
sonra sırf ifaçılıqla məşğul
olmağı planlaşdırıram.
- Son vaxtlar
avanqard musiqilərdə
Avropa alətləri ilə yanaşı, milli alətlərdən tez-tez istifadə olunur. Sizin buna
münasibətiniz necədir?
- Musiqidə
sintezə normal baxıram,
çünki 21-ci əsrdə
yaşayırıq. Keçmişi
qorumaq, milliliyimizi unutmamaq şərtilə müasirlikdən geri qalmaq olmaz. Mən
həm də Milli Konservatoriyada milli-musiqi alətlərinin
təkmilləşdirilməsi adlı elmi-tədqiqat laboratoriyasının rəhbəriyəm.
Bəzən orda mübahisələr yaranır
ki, filan aləti dədə-babalarımız
belə düzəldib,
dəyişmək olmaz
və s. Məsələn,
Dədə Qorqud dövrünün aləti
olan kos alətini çalışırıq
21-ci əsrin səviyyəsində
dinləyiciyə təqdim
edək. Amma bəziləri bunun əksinə çıxır.
Habil Əliyevin bir gözəl sözü var, «babalarımız at arabasında
gəzib, mən indi burdan durub
Qazaxa araba ilə getməli deyiləm ki».
- Necə
düşünürsünüz, bəlkə balaban, tütək, yaxud digər nəfəsli alətlərimizi sintez musiqilərdə istifadə
etməklə bu alətləri məşhurlaşdırmaq
olar?
- Əlbəttə,
mümkündür. Məsələn,
ermənilər son illər
balabanla bağlı
hay-küy qoparanda bizim musiqiçilərimiz
balaban və digər qədim alətlərimizdən istifadə
etməyə başladılar.
Saz, balaban, tar, kamandan nə qədər çox istifadə olunsa, təbliğ də olunar.
- Siz
gələcəkdə belə
sintezlərdən bəhrələnməyi
planlaşdırırsınızmı?
- Əvvələn,
onu deyim ki, mənim dar mənzilimdə 60-dan artıq musiqi aləti var və hamısında da ifa etməyi
bacarıram. Gələcəkdə
kamançayla skripkanın,
yaxud neylə fleyta, gitara ilə tarın, tütəklə klarnetin duetini hazırlamaq fikrimiz var.
- Dolanışığınız
necədir, digər həmkarlarınız kimi
toylara gedirsinizmi?
- Dərs
deyirəm, məvacib alıram, xalqın canı sağ olsun, toylara gedirəm. Toylardan qazandığım pul da kitablarımın çap olunmasına sərf olunur.
- Yetirmələriniz
çoxdur?
- 33 ildir
müəllim işləyirəm,
hər il iki-üç nəfər
tələbəm məzun
olur. Əməkdar
artist Elşən Mənsurov
da mənim tələbəmdir.
- Gənclərin
nəfəsli alətlərə
marağı necədir,
sizi qane edirmi?
- Bu, daha
çox müəllimdən
asılıdır. Mən
şəxsən tələbələrimdən
razıyam.
- Bildiyimizə
görə, görkəmli
bəstəkar Üzeyir
bəyin soyadının
Hacıbəyli kimi adlandırılmasında sizin
müstəsna rolunuz olub.
- Faktlar
əsasında məqalə
hazırlamışdım. Təsadüfən 1931-ci ildə
Üzeyir bəyin «Ləzgi rəqsi» adlı partiturası əlimə keçdi, orda dahi bəstəkar
soyadını Hacıbəyli
kimi qeyd etmişdi. Mən onun surətini çıxarıb jurnallara
apardım, amma çoxu çap eləmək istəmədi.
«Qobustan» jurnalında çap olundu. Onu Milli Məclisə
göndərdim. Az sonra Nazirlər Kabinetinin qərarı çıxdı ki, bundan sonra Üzeyir
bəy Hacıbəyov
yox, Hacıbəyli kimi qeyd olunsun.
- Həm
də «Meyxana» adlı ansamblın rəhbəri kimi də yadda qalmısınız…
- Bəli,
1988-ci ildə meyxana ustadı Nizami Rəmzi ilə birgə «Meyxana» adlı ansambl yaratmışdıq. Mən
bədii rəhbər
idim. O vaxt «Dalğa» verilişində
çətinliklə də
olsa, bir süjet getdi. Əvvəlcə süjet
verilişdən çıxarılmışdı,
televiziyanın rəhbəri
Elşad Quliyeyin yanına getdim. Dedim meyxana janrı
bu günə qədər yaşayıb
və xalqın qəlbindən onu heç kim silə bilməz. Elşad müəllimin icazəsiylə süjet efirə verildi. Və bununla da ilk dəfə Azərbaycan teleməkanında
meyxana efirə ayaq açdı. Sevinirəm ki, meyxananın eifrə çıxmasında az da olsa, xidmətim
oldu.
Cəvahir SƏLİMQIZI
Mərkəz.-
2010.- 12 yanvar.- S. 11.