Qloballaşma və mədəniyyət
(esse)
(əvvəli qəzetimizin ötən saylarında)
Çox zaman «qloballaşma» çətri
altında yalnız elmi-texniki tərəqqini,
onun insanların həyatına gətirdiyi
bu və ya digər «müsbət töhfələri» nəzərdə
tuturlar. Əslində
isə qloballaşma özündə heç
də həmişə mütərəqqi amilləri və
onların gətirdiyi (gətirmək istədiyi)
yalnız müsbət tendensiyaları ehtiva
etmir. Bizə elə gəlir ki, qloballaşma, daha doğrusu, psevdoqloballaşma, bu gün həm də bəzi keyfiyyətləri ilə beynəlxalq
terrorun və terrorizmin o biri
üzü deməkdir; daha
doğrusu, dünyanın bir
çox superdövlətləri
«qloballaşma» adı
altında öz məkrli niyyətlərini
həyata keçirir, az
qala, beynəlxalq terrorizmin
ruporuna çevrilir.
Zahirən (həm də təkcə zahirən yox,
mahiyyət etibarilə)
qloballaşmanın bəzi carçıları dünyada «bərabərlik»
tendensiyasının qarantı kimi çıxış etmək istəyirlər. Amma qloballaşma
mübəliğlərinin fikirlərinə
nəzər yetirsək, görərik ki, onların əksəriyyəti
bu məsələnin
çeşidlənməsində əksər
hallarda ayrıseçkiliyə
yol verir, az qala «inkişafa»
layiq olan və layiq olmayan dövlətlər
barədə mülahizələr yürüdürlər.
Məsələn, müasir qloballaşma haqqında özünün gözlənilməz
fikirləri ilə seçilən Z. Bzejinski «Seçim. Qlobal hökmranlıq, yoxsa
qlobal liderlik» əsərində
qeyd edir ki, müsəlmanlar özlərinə
dünyanın indi də
çiçəklənən və dini ənənələrə
malik digər ölkələri kimi qlobal cəmiyyətin
eyni hissələri kimi baxsınlar. Professor Y.Rüstəmov Z.Bzejinski ilə
dialoqa girərək onun subyektiv baxışlarını obyektiv
tənqidin hədəfinə çevirir:
«Qərbin tanınmış
başqa adamları kimi Z. Bzejinski də erməni terrorizmi üzərindən
sükutla keçir, soyqırımı haqqında
danışmaq istəmir, bir milyondan çox azərbaycanlı
məcburi köçkün və qaçqının
taleyi onu
maraqlandırmır. Terrorçuluq dövlət siyasətinə
çevriləndə daha qorxulu
və uzunmüddətli olur.
Bütün dünyanın
beynəlxalq təşkilatlarının gözü
qarşısında törədilən
erməni dövlət terrorizmi bu qəbildəndir». Filosof
Əbülhəsən Abbasov
həmin mülahizələrin bir növ davamı kimi qeyd edir:
«Bir çox vicdanlı intellektualların (həm ABŞ-da, həm də Qərbi Avropada!) ümumi bir fikrini xatırlamamaq qeyri-mümkündür: ABŞ və Avropa nəhəng çökmə astanasındadırlar. Görünür, həqiqətən
də dünyanın xaosdan
çıxıb yenidən
nizamlanması naminə Mütləq Ruh özü işə
qarışmalı olacaq». Digər bir
azərbaycanlı alim - Səlahəddin
Xəlilov da dünyanın
mübtəla olduğu
mövcud xaosdan
çıxış yolunun zəruriliyi barədə
söhbət açaraq qlobal
birgəyaşayışın nəzəri
əsasına yenidən baxılması və onun
modellərinin formalaşmasını
aktual hesab edir: «Qərbin daxili-mənəvi potensialı
tükənmək üzrədir və bəşəriyyət
yeni ideya səviyyəsinə qalxmasa
böyük böhranla
üzləşə bilər». Tədqiqatçılardan bir çoxu yaranmış böhranın mahiyyətini daha maraqlı bir problemlə bağlayır: «… böhran vəziyyəti mövcuddur və bu, məhz,
metodoloji böhrandır. Yəni,
neçə əsr əvvəl yol seçiminin (metodologiyanın-
F.M) düzgün olmamasının nəticələri
ilə bu gün bəşəriyyət üz-üzə
dayanmışdır» (T. Allahyarova).
Yeni dövrün
qloballaşma «bumu»nu məhz bu
cür və mahiyyəti
hələ də kifayət qədər aşkarlanmayan
problem və baryerlər
müşayiət edir. Ancaq bizcə, hər şeyi, hətta, ən üzdə olan məsələni də yalnız zahiri, görünən tərəfinə
görə qiymətləndirmək düzgün
olmazdı. Belə ki, tarixi
inkişafın konkret
faktı kimi meydana gəlib öz mövcudluğunu təsdiqləyən qloballaşma,
bəşəriyyətə özü
ilə birgə bir «bərabərləşmə»
modeli də gətirməkdədir. Bəs
bu tendensiya daha çox hansı region və ya qüvvələr tərəfindən həyata keçirilir?
Suala birbaşa cavab vermək olduqca çətindir. Lakin
dünyanın müasir
mənzərəsi açıq-aşkar göstərir ki, hazırki şəraitdə «birinci dünya ölkələri»
nisbətən zəif inkişaf etmiş regionları öz elmi və
texniki təsir dairəsində saxlamağa
çalışırlar. Bunun üçün superdövlətlərin
onlarca təsir rıçaqları
vardır. Müşahidələrə əsaslanıb deyə
bilərik ki, keçmiş
sosializm düşərgəsinə daxil olan ölkələrdə
son illər yaranmış «ideoloji vaakumu» indi iri
sənaye ölkələrinin
mədəniyyət məhsulları tutmaqdadır. Amma etiraf etmək
lazımdır ki, mövcud
boşluğu çox
vaxt heç də dəyərli
sənət əsərləri deyil, əgər belə demək
mümkündürsə, «mədəniyyət
tullantıları» tutur. Adamların həyatına
və mənəviyyatına bu cür müdaxilə izsiz ötüb keçmir; yaşlı nəsil gənclərin
əxlaqının formalaşmasına (daha
doğrusu, pozulmasına) səbəb olan həmin «tullantıları» qətiyyətlə dəf
etməyə çalışırlar. Hətta, postsovet ölkələrinin
əksər vətəndaşları bütün sosial-mədəni
«bəlaların» kökündə
Amerikanizasiyanı görür. Bu məsələ xeyli vaxtdır ki, filosofların da diqqətini cəlb etməkdədir.
Məsələn, Z.Sardar və
M.B. Devis «Nə üçün insanlar Amerikaya nifrət edirlər?»
əsərində bu məsələyə
xüsusi diqqət yetirmişlər.
Filosofların bəzisi (məs.,Ə.F.Abbasov) böyük
ölkələrin kiçik
ölkələrə aşıladığı həmin məcburiyyəti
obrazlı şəkildə «monstr-mədəniyyət» kimi xarekterizə edir.
Bu gün qloballaşma prosesinin nəticələri
Azərbaycan reallığında öz rəngarəngliyi ilə qabarıq şəkildə üzə
çıxmaqdadır; ölkə öz geopolitik vəziyyətinə
görə çox maraqlı
bir statusa malikdir; burada Şərq və
Qərb mədəniyyəti uzun illərdir çulğaşmış
şəkildə iç-içə yaşamaqdadır. Sovet
dönəmində əsasən
rus mədəniyyətinin
təsiri altında olan
Azərbaycan əhalisi, hazırki postsevoet məkanında bir çox ölkələrin mədəniyyətləri
ilə qarşılıqlı əlaqə və təmasdadır.
Təkcə bir faktı göstərmək
kifayətdir ki, Azərbayjan
Respublikasının əhatə olunduğu ölkələrin
- İran, Türkiyə, Rusiya,
Gürcüstan və
Ermənistandakı etnos
və xalqları
müxtəlif mədəniyyət panteonunun
sahibləri, özəl inkişaf və tərəqqi səviyyəsinə
malik insan
toplumlarıdır.
Firuz Mustafa
Mərkəz.- 2011.- 2 aprel.- S. 15