Qloballaşma
və mədəniyyət
(esse)
İstənilən halda meydana gələn
hər bir proses özünə kontur olan yeni proseslərlə
üzləşməli olur. Dediyimiz odur ki, insanın öz fərdiliyini
qoruyub saxlamaq üçün göstərdiyi cəhd
heç də həmişə uğurla nəticələnmir;
insanın dezoriyentasiyası, onun sosial institut və təşkilatlar
qarşısında tədricən geriyə - gözdən kənara
çəkilməsi, apatiyaya uğraması,
qarşılıqlı ünsiyyətin intensifikasiyası onun
daxili aləmini məhv edir, onun ətraf aləmə olan
reaksiyasını keyləşdirir, onu mənəvi dəyərlərdən
uzaqlaşdıraraq maddi-merkantil dəyərlərin quluna və
ya əlavəsinə çevirir. «Roma» klubunun rəhbəri
Aurelio Peççei vaxtilə obrazlı şəkildə
yazırdı: “Beləliklə, insan tədricən qroteskvari,
birölçülü Homo economic-a çevrilməkdədir”.
Gələcəyin insanı elmi ədəbiyyatda çox vaxt
elə bu cür (Homo economic kimi) təqdim olunur.
İngilis filosofu F. Bekon vaxtilə
yazırdı ki, gələcək haqqında əvvəlcədən
mülahizə yürütmək, gələcəyi əvvəlcədən
görmək, insana xas olan cəhətdir. Bəli, insan hadisələrin
mahiyyətini əvvəlcədən dərk etməyə
çalışır. Lakin haqqında geniş söhbət
açdığımız “texnoloji inqilab” təkcə
industrial mahiyyət kəsb etmir; baş verən prosesləri
sosial hadisələr kontekstindən çıxarmaq məsələyə
birtərəfli qiymət vermək kimi qiymətləndirilməlidir.
Qloballaşma inkişafın yeni bir mərhələsi ilə
şərtlənir; daha doğrusu, yeni inkişaf
tendensiyası, yeni zaman və yaxud klassik zaman
anlayışının yeni əlamətləri haqqında
düşünməyə əsas verir. Yeni zaman -
sosiallaşmış zaman, daha dəqiq desək, sosial zamandır.
Sosial zaman anlayışı bilavasitə insan fəaliyyəti
ilə bağlıdır. İnsan idrakı ilə birbaşa əlaqəsi
olan, özündə subyektiv amilləri birləşdirən
sosial zaman - obyektiv səciyyə daşıyır.
Sosial zaman - inkişaf, hərəkət,
tərəqqi (və onların əksi - tənəzzül, geriləmə
və s.) amilləri ilə adekvat səciyyə
daşıyır. Hətta, sosial zamanı sosial
inkişafın “əlavəsi” hesab edənlər də
vardır. Məlumdur ki, bu gün dünyanın mənzərəsini
texnoloji cəhətdən inkişaf etmiş ölkələr
müəyyən edir (bu cür ölkələrə,
artıq qeyd edildiyi kimi, ABŞ, Yaponiya, Çin kimi sənaye
nəhənglərini aid etmək olar və onu da xatırlatmaq
yerinə düşər ki, həmin ölkələr indi
dünyanın texniki donoruna çevrilmişdir). Az qala Yer
planetinin əhali resursu “sənaye dinozavrlarından”
asılı vəziyyətə düşməsi inkarolunmaz
gerçəklikdir. Bu mənada, dünyanın sosial
zamanını eyni bir vaxt “əqrəbi” müəyyən edə
bilmir. Zaman etibarilə irəli gedən “məkanlar” olduğu
kimi, geri qalan məkanlar da vardır (ən azı, belə bir
faktı unutmaq olmaz ki, məkansız zaman haqqında söhbət
belə gedə bilməz). Zamanın tələskənliyi,
geriləməsi inkişafla bağlıdırsa, deməli, tərəqqinin
əsasında təfəkkür dayanır. Əlbəttə,
söhbət sosial zamandan gedir. Sosial zamanı bizim subyektiv
idrakımız müəyyən etdiyi kimi, bizim
inkişafımızın da istiqamətini (deməli, belə
çıxır ki, idrakımızın səviyyəsini də)
sosial zaman müəyyənləşdirir. Bəs necə olur
ki, qloballaşma «hər yerdə» sosial zamanın «bərabərxətli»
hərəkətinə nəzarət edə bilmir? Nəzərə
alsaq ki, nəinki ayrı-ayrı ölkələrdə, hətta
eyni regiona mənsub olan yerlərdə belə,
inkişafın, başqa sözlə «sosial zamanın», «hərəkət,
ölçüsü və istiqaməti» enyi deyildir, onda mənzərə
qismən aydın olar. Buna misal kimi, ikiyə
bölünmüş iki xalqın iki dövlətini -
Şimali və cənubi Koreyanı göstərmək olar. Bu
dövlətlərdə «sosial zamanın» zamanları müxtəlifdir.
Bu nə üçün belədir? Bizə elə gəlir
ki, koreyalıların, daha doğrusu, Koreya(lar)nın
inkişaf rəngarəngliyində həmin ölkələrdə
mövcud olan siyasi rejimlərin təsiri çox
güclüdür. Və onu da vurğulayaq ki, bu «rəngarənglik»
təkcə adıçəkilən dövlətlərə
deyil, başqa regionlara da aiddir.
Bu mənada, Azərbaycan və azərbaycanlıların
taleyi də ibrətamizdir. Məlumdur ki, tarixi ədalətsizlik
nəticəsində Azərbaycan bir neçə yerə
(çox vaxt “iki yerə bölünüb” - deyirlər, bu isə
tamamilə yanlış fikirdir) bölünmüşdür.
Bu gün Azərbaycan əhalisinin və onlar yaşayan məkanın
əksər hissəsi İran İslam Respublikasının ərazisindədir.
İkinci böyük hissə uzun müddət - iki əsrə
yaxın bir vaxtda Rusiya (və SSRİ) ərazisində
olmuşdur ki, indi bu ərazi müstəqil Azərbaycan
Respublikasına mənsubdur. Azərbaycan ərazisinin
böyük bir qismi isə neçə onillərdir ki, Azərbaycanın
özünə yox, onunla qonşu olan dövlətlərə
- Gürcüstana, Ermənistana, habelə Rusiya Federasiyası
tərkibindəki Dağıstan MR-na məxsusdur. Bu məsələnin
ərazi ilə bağlı olan cəhətinə aid olan
faktdır: yəni tarixi bir dövlətin bütöv ərazisi
zaman-zaman istila edilib qonşu dövlətlərə ilhaq
olunmuşdur. Bizi məsələnin digər, daha mühüm
və “qlobal” tərəfi maraqlandırır. Gerçəklik
bundan ibarətdir ki, həmin parçalanmış,
ayrı-ayrı ölkələrə mənsub olan ərazilərdə
yaşayan eyni bir xalqın zaman keçdikcə nəinki məişət,
adət və ənənələri, az qala hətta,
düşüncələri belə bir-birindən kəskin
şəkildə fərqlənməyə
başlamışdır. İndi tam məsuliyyətlə demək
olar ki, İranda yaşayan azərbaycanlı ilə Azərbaycan
Respublikasında yaşayan azərbaycanlını (və ya Azərbaycan
türkünü) bağlayan cəhətlər heç də
onları ayıran cəhətlərdən az deyildir.
Firuz
Mustafa
Mərkəz.- 2011.- 12 aprel.- S. 15.