Qloballaşma və mədəniyyət
(esse)
Ç.Forrestrin «sosial»
(başqa sözlə
«humanist») «sistemlər» barədə
söylədiyi mülahizələr və onun
modelləşdirilməsinə cəhd göstərməyi özlüyündə
maraqlı olsa da, problemin mahiyyəti çox
mürəkkəb proseslərlə
bağlıdır. Həqiqətən, «sosial sistemlərin» modelləşdirilməsi elmi
fikrin inkişafında
yeni bir mərhələ olardı. Lakin
belə bir faktın
üstündən sükutla keçmək olmaz ki, sosial (humanist)
modelləşdirmə təkcə insan (və onun təbiəti)
ilə deyil, həm də insanı əhatə edən təbii-tarixi,
iqtisadi-siyasi proses
və mühitlə bağlı bir hadisə kimi nəzərdən keçirilməlidir.
Bu mənada
biz Lütfüzadənin belə bir fikrini bir
daha xatırlamalı oluruq ki, texniki
sistemlər modelinin sosial (humanist) sistemlər
modelinə müncər olunması məqbul hesab
edilə bilməz. Lütfüzadə də
Ç.Forrestr kimi gələcək sosial modelləşmənin təşəbbüsçüsü
və tərəfdarı kimi çıxış edir.
Amma onun məsələnin mahiyyət və həllinə
yanaşma metodu fərqlidir.
Lütfüzadə «humanist sistemlər» nəzəriyyəsinin
mahiyyətindən çıxış edərək qeyd edirdi ki,
humanist sistemlərin hədsiz mürəkkəbliyi kəmiyyət
metodlarından köklü surətdə fərqlənən
yanaşma tələb
edir. O, hətta, bunun üçün xüsusi model də təklif edir: bu cür
sistemlərin modelləşdirilməsi üçün
kəmiyyət metodlarını
bir qədər ixtisar etmək və əvəzində linqvistik yanaşma tətbiq edərək dəyişənlər
qismində yalnız rəqəm və saylardan
deyil, təbii (və süni) dillərin
söz və cümlələrindən
istifadə etmək.
Biz belə
hesab edirik ki, sistemlər nəzəriyyəsi ümumən
real gerçəkliyin
öz mahiyyətindən irəli gələn
«model» (lər) çərçivəsində öyrənilməlidir.
Doğrudur, bütün
«lokal» sistemlər arasında əsaslı
fərqlər mövcuddur. Lakin
onu da inkar
etmək olmaz ki, sistemlər bir-biri ilə qarşılıqlı
əlaqə və vəhdətdədir. Hətta sistemlərdən
birinin digərinə
çevrilməsi, birinin digəri
daxilində əriməsi də mümkündür. Mürəkkəb
sistemlər kənardan təşkil edilmir, onlar özləri-özlərini təşkil edirlər.
Hər bir sistemin inkişaf mərhələsində
«çoxpilləlik» mərhələləri mövcuddur.
Bu «pillələri» isə
daimi inkişafla
yanaşı, daxili ziddiyyətlər
müşayiət edir.
İnkişafın müəyyən
bir mərhələsində
xaos yaranır. Tədqiqatçıların
əksəriyyətinin qeyd etdiyi kimi, «xaos
inkişafın ən
vacib məqamıdır», ancaq
və ancaq məqamdır.
Bir daha
xatırlatmaq istərdik
ki, filosof Ə.F.Abbasov «sistemlər məsələsi» barədə
bir sıra maraqlı və dəyərli mülahizələr
söyləmişdir. Alimin, xüsusilə müasir cəmiyyətşünaslıqda
mühüm əhəmiyyət
kəsb edən problemlərdən biri - qapalı və
açıq sistemlər barədə fikirləri bu gün daha
aktual səciyyə
daşıyır: «Cəmiyyətlərin tarixi
təkamülünün təhlili
göstərir ki, yalnız
açıq tipli cəmiyyətlərdə özünütəşkilatlandırma,
sinergizm xassələri
əsl mənada özlərini ifadə edə
bilirlər. Həmçinin sübut olunub ki, qapalı cəmiyyət
həmişə totalitarizmə, dövlət tiraniyasına zəmin
yaradır. Yalnız açıq cəmiyyətlər vətəndaş
təşəbbüskarlığı, sağlam
rəqabət, sosial-siyasi proseslərin
qeyri-zorakı cərəyanı üçün
etibarlı zəmin ola bilər»..
Alimin dediyi kimi, «bir məqam da xüsusi vurğulanar».
Əgər fiziki, kimyəvi
sistemlərdə özünütəşkil
və sinergizm adətən bir bufirkasion (haçalanma-F.M.)
parametrlə bağlıdırsa,
sosial, siyasi, iqtisadi, ekoloji sistemlərdə bu effektlərin müəyyənləşməsi
bir neçə parametrin, daha dəqiq desək, bufirkasiya sahəsinin təsiri altında baş verir.
Biz də həmin
fikrə müvaze olaraq belə bir fikri vurğulamaq
istərdik ki, insan idrakı bütün mürəkkəb
situasiyaları sistemə
salmaq qüdrətinə
malikdir.
İnsan
öz ağlı və mühakimələri
ilə təkcə baş verən hadisələrin əsl mahiyyətini deyil, «əsl mahiyyətin» özünün inikasını
da sistemləşdirməyə
qadirdir. Buna misal olaraq, bədii
inikası göstərmək
olar. Belə hesab edirik ki,
dünya ədəbiyyatında
F.Dostoyevskinin yaratdığı
obrazlarda olduğu kimi, «sistemlərin dinamizmini» göstərən
əsərlərə az təsadüf olunur.
Xaos təkcə maddi gerçəklikdə deyil, mənəvi
aləmdə də «həqiqətin» üzə
çıxmasına xidmət edir.
Biz indiki halda bir daha vurğulamağı vacib bilirik ki,
müasir elmi fikri təkcə inkişafın maddi səviyyəsi
- iqtisadi tərəfi məşğul etmir və edə də
bilməz. Yeni
qlobal-sivilizasion mərhələyə daxil
olmağımız dünyanın daha çox humanistləşdirilməsini
tələb edir; yeni güc və təcrübənin
transformasiyası A.Peççeinin qeyd etdiyi kimi, yeni «dərin
mədəni evolyusiyanın», yeni insani münasibətlərin
yaranmasına apara bilər. Teyyar de
Şarden illər öncəsi yazırdı ki, «dünya həmrəyliyinin
qazancı - bu, bizim eranın nəhəng imperatividir».
Deyilənlərə istinadən belə qənaətə
gəlmək olar ki, qloballaşma, inkişafın müasir mərhələsində
cəmiyyətdə baş verən proseslərə
güclü şəkildə nüfuz etsə də, dəyərlərin
yenidən dəyərləndirilməsi nöqteyi-nəzərdən
heç də obyektiv reallığın öz mahiyyətindən
irəli gələn ziddiyyətləri tam həll etmək
zorunda deyildir. Bu isə
əsasən onunla bağlıdır ki, ayrı-ayrı lokal və
qlobal güc mərkəzləri daha çox regional-subyektiv
maraqların təmin olunmasına üstünlük verirlər.
Məhz həmin səbəbdən qloballaşma
doktrinası daim antiqlobalistlərin müqaviməti ilə
üzləşir. Amma bir fakt da təkzibolunmazdır
ki, yeni dünya düzəni istər-istəməz öz mənəvi
qanunlarını düşüncələrə tətbiq etməkdədir.
Qloballaşma bir çox ölkələrin hegemonluq
silahına çevrilsə belə, dünyanın sülhə
üz tutması üçün onun «militarlaşma» keyfiyyətlərini
zəiflədir, «humanist inteqrasiyanın» radiusu genişlənir,
dünyanı hissələrə bölən «sivilizasiya
çat və yarğanlarını» hamarlayır. Qloballaşma, tarixən üzə çıxıb
get-gedə dərinləşən bir sıra ziddiyyətlərin
həll edilməsində əsaslı rol oynaya bilər və
artıq belə bir rolu oynamaqdadır.
Firuz Mustafa
Mərkəz.- 2011.- 13 aprel.- S.15.