Qloballaşma və mədəniyyət
(esse)
Əlbəttə, bütün cəmiyyətlərdə
tərəqqi və inkişafın zərurət, dönməzlik
olduğunu, habelə, qarşısıalınmaz, fasiləsiz,
daim yüksələn bir prosesdə müxtəlif qatlı
simmetriyaların təşəkkül tapdığını
sübut etməyə ehtiyac yoxdur; bu, mübahisəsiz qəbul
edilən bir aksiomdur. Lakin yetmiş ilin «bərqərar
olmuş», «real sosializmindən» əl çəkib qəfildən
«sosializmdən əvvəlki ictimai-siyasi formasiya» kimi xarakterizə
olan bir cəmiyyətə, (marksist-leninçi məntiqlə)
geriyə qayıtmaq, zaman axarının əksinə getmək
- «kapitalizm» şəxsiyyəti, daha doğrusu, «sosialist
kapitalizmi» adamı üçün gözlənilməz idi.
Klassik anlamda desək, təbiətşünaslığa
müncər olunan entropiya, bir fiziki hadisə kimi cəmiyyətə
- sosial aləmə də tətbiq edilə bilər: enerjiyə
qənaət, sanki artıq enerjinin itməsi ilə nəticələnməkdəydi.
Daha dəqiqi, faydalı enerji (fəaliyyət)
üçün yönəldilən enerjinin miqdarını
azaltmaq, son nəticədə «faydalı enerjinin»
özünün də yoxa çıxmasına səbəb
olmaqdaydı. Amma görünür, F.Engelsin təbirincə
deyilsə, «tələbat özünə orqan düzəldir».
Məhz buna görə də «qəfildən» bir sistemdən
digərinə «düşən» insan təzədən «geri»
qayıtmalı oldu. Görünür, sistemlərin və
rejimlərin ekstropolyasiyası insanlar üçün gözlənilməz
olsa da, tarix üçün o qədər də heyrətamiz
deyildir.
Müasir
insan informasiyalar qovşağında yaşayır. Hətta
obrazlı demiş olsaq, «informasiya yükü» altında inləyən
insan ətrafında cərəyan edən hadisələrin
obyektiv və düzgün qiymətləndirməsinə nail
ola bilmir. Sosial-siyasi «Femida»nın tərəzisi həmin
«informasiya yükünün» təsiri ilə tez-tez öz
müvazinətini itirir - gah bu, gah da digər tərəfə
meyillənir. Hər bir kəs, daha doğrusu, cəmiyyətin
əksər üzvləri, öz yaşadığı
ölkə və dünya, planet haqqında müfəssəl
məlumatlar əldə etməyə çalışır.
Lakin informasiya əldə etməyə göstərilən cəhd
nə ilə nəticələnir? Bir tərəfdən daxil
olan informasiyalar tendensial xarakter daşıyır, digər tərəfdənsə
kütləvi informasiya vasitələri bir növ «kütləvi
mədəniyyətin» tərkib hissəsi kimi
çıxış edir: cəmiyyətin hər bir təbəqəsi
özünə (öz səviyyəsinə) uyğun
informasiyaları «istehlak» etməyə çalışır.
İndiki halda nəinki ayrı-ayrı fərd və
qrupların, hətta iri və xırda dövlətlərin
özünəxas informasiya «istehsalı» və «istehlakı»
vardır. Baş verən qlobal hadisələrin qloballaşma
mərhələsində inteqrasiyası müxtəlif meyar və
rakurslardan qiymətləndirilə bilər.
Əgər
dünya bir tərəfdən bəzi dövlətlər tərəfindən
«texnoloji aspektdə» fəth olunursa, diğər tərəfdən
superdövlətlər tərəfindən fiziki cəhətdən
«parçalanma» basqısına məruz qalmaqdadır: həmin
superdövlətlərə əsasən, iki dövləti
müncər etmək olar: Amerika Birləşmiş
Ştatlarını və Rusiya Federasiyasını. Lakin həmin
ölkələrin «parçalanmada» iştirakının
miqyas, məqsəd və niyyəti müxtəlifdir. Əgər
Rusiya əsasən, keçmiş SSRİ dövlətlərini
yenə də təzyiq altında saxlamağa cəhd edirsə,
ABŞ daha çox Şərq ölkələrini «cəzalandırmağa»
üstünlük verir. Rusiya daha çox keçmiş sovet
ölkələri ərazisində öz maraqlarının bərpasına
çalışırsa, Amerika «demokratiyanın» bərqərar
olması uğrunda canfəşanlıq edir. Amerika ikinci və
üçüncü dünya ölkələrinin
timsalında özünün «texnoloji partnyorlarını» - əslində
isə «sənaye istehlakçılarını» görür;
Rüsiya isə öz təsir dairəsində olan ölkələri
öz xammal resuslarının istehlakına cəlb etməyə
üstünlük verir. Amerika dağıntılara məruz
qalan (eləcə də özünün viranəyə
çevirdiyi) ölkələrin yenidən bərpasına
diqqət yetirirsə, Rusiya dağıtdığı
regionların yenidən ayaq üstə durmasına hər vəchlə
mane olur. Amerika dünyanın böyük hissəsini NATO təzyiqi
altında saxlamağa çalışırsa, Rusiya
keçmiş «müttəfiqlərini» özünün sovetdənqalma
texnikası vasitəsi ilə hədələyir. Birinci irəliləyir,
ikinci geriləyir. Birinci niyyətini gizlətmir, ikinci daha
çox gizli, məkirli oyunlara meyillidir.
Deyilənlərə isnad edərək
söyləyə bilirik ki, dünyanın Amerkansayağı və
Rusiyasayağı «bölüşdürülməsi» kimi
amerikansayağı və russayağı
«qloballaşdırılması» xətləri də
mövcuddur. Birinci rənglərin
qarışığına, polifonikliyə (yenə
Amerkansayağı!) üstünlük verirsə, ikinci eynirəngliliyə,
monofonikliyə can atır. Birinci halda nisbi proqress, ikincidə
aşkar reqress qabarıq hiss olunur.Əgər belə demək
caizsə, informasiyaların ötürülməsi və qəbulu
(istehsalı və istehlakı) nöqteyi-nəzərindən
də iki superdövlətin- Amerika və Rusiyanın oxşar
və fərqli cəhətləri vardır. Fərqli cəhət-
həm «birinci», həm də «ikinci» dövlətin beynəlxalq
aləmdə baş verən proseslərə spesifik yanaşma
tərzidir. Əgər Amerika dövləti,
«amerinka(n)sayağı» sərtliklə proseslərin real və
realist şəkildə qiymətləndirilməsinə cəhd
edirsə, Rusiya daha çox özünəxas və
özünəsərf qaydasında -rus(iya)sayağı “həllinə”-
məlumatların təhrif olunmuş şəkildə
ötürülməsinə çalışır. Oxşar
cəhət isə, əsasən, hər iki dövlətə
şamil oluna biləcək bir məsələdir; belə ki,
həm Amerika, həm də Rusiya xristianlıq, İslam, buddizm
kimi sivilizasiyalar, həmçinin, geniş mənada Qərb və
Şərq mədəniyyətləri arasında
ayrı-seçkilik toxumları səpib göyərtməyə
meyillidir. Bizə elə gəlir ki, 1999-cu ilin sentyabr ayında
Moskvada, 2001-ci ilin (11) sentyabrında Nyu-Yorkda baş verən
terror hadisələri sivilizasiyaların və mədəniyyətlərin
deyil, daha çox informasiyaların toqquşmasının
sonluğu kimi dəyərləndirilə bilər.
İnformasiyanın arxasında isə adətən konkret
maraqlar dayanır. Söz yox ki, biz burada, əgər belə
demək caizsə, fərdi planda sosial zamanların
toqquşmasını da istisna etmirik.
Firuz Mustafa
Mərkəz.- 2011.- 6 aprel.- S.15.