“Bu əsr
bütün mənalarda susmaq əsridir”
Novruz
bayramından sonra ilk müsahibim Gənc Ədiblər Məktəbinin
məsul katibi və Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü, gənc yazıçı Zərdüşt Şəfizadədir.
Yeni
iş günündən bir gün əvvəl «Facebook»da Zərdüşt
müsahibə təklifimi qəbul etdi və gənc dostumla
maraqlı bir söhbətimiz alındı.
-
MKM-in "uzun siyahı"sında sənin də adın var.
Səni bu münasibətlə təbrik edirəm. Bu il,
doğrudanmı, Azərbaycanda 20 ən güclü nasirdən
birisən? Nə gözləyirsən, bu müsabiqədən?
-
Təbrikə görə çox sağ ol. Ancaq
xatırladım ki, bu iyirmilik, səhv eləmirəmsə, 110
müəllif tərəfindən təqdim olunmuş əsərlərin
içindən seçilib. Yəni, bu miqyasdan baxaraq mənə
Azərbaycanın iyirmi yazıçısından biri demək
olmaz. 110 nəfərdən təxminən beş nəfərdən
biri seçilib və onlardan biri də mən olmuşam. Ancaq
onluq haqqında heç nə deyə bilmərəm: «20»likdən
bircə Cavidin romanını, bir də Sahilənin müəyyən
hekayələrini oxumuşam, qalan təqdim olunmuş əsərləri
oxumadığım üçün hekayələrimin onluq
uğrunda rəqabətə necə dözəcəyini deyə
bilmərəm. Ümumiyyətlə, kiminsə alın tərinin,
zəhmətinin itməsini, puça
çıxmasını, dəyərləndirilməməsini
sevən adam deyiləm. Ona görə də rahat bir şəkildə,
oxumadan, tanımadan kiminsə haqqında nə gəldi deyən
adamlardan da xoşum gəlmir. İnşallah bu müsabiqə
hər kəsə layiqli qiymət versin, necə deyərlər,
içində də mənə.
-
Zərdüşt, texnologiya əsrində, kitabdan uzaq
düşmüş, kifayət qədər yazarı olan cəmiyyətdə,
sənin də ədəbiyyatla məşğul
olmağına nə ehtiyac var? Nə vaxt hiss elədin ki, sən
də yazmalısan?
-
Artıq dördüncü sinifdə oxuyanda, oxuduğum
kitabların siyahısını tutmuşdum və o siyahı
məndə qalır. İndi fikir verirəm ki, onların
arasında Nobelçilər də olub. Yəni, uşaq
yaşlarımdan əvvəl atamın təkidi, sonra artıq
səbəbi özümə indi də məlum olmayan həvəslə
mütaliə ilə məşğul olmuşam.
Oxuduqlarımı o zaman nə dərəcədə başa
düşdüyümü deyə bilmərəm, amma bax
yazmaq həvəsi məndə elə o vaxtdan
oyanmışdı. Evdə ilk dövrlərdə
yazdığım cızmaqaralar durur. Əhvalım pəjmürdə
olanda onlara baxıb gülürəm. Ümumiyyətlə,
hesab edirəm ki, yazmaq ehtiyacı bu qloballaşan və getdikcə
axarından baş açmaq müşkül olan dünyada
hamıda yaranır. Hər kəs heyrətamiz şəkildə
sözlə dolu kimi görünür. Düşünürəm
ki, dünyada bu dəqiqə nə qədər
qarmaqarışıqlıq hökm sürsə də, bu əsr
sözün düşünülə bilən bütün mənalarında
“susmaq” əsridi, buna görə də hər kəs susur. Hər
halda bu, mənə belə görünür. “Susan
insanlar”ın içində isə fırtınalar yatır -
bax bunu içəridən çıxarmağın ən
sakit yolu da elə yazmaqdı. Burda isə yeni, qəribə bir
təzad ortaya çıxır- yazmaq artıq susmaq deyil
axı. Və bütün bunlar ümumi müddəalardı.
Hər bir yaradıcı adamın yazmaq üçün
xüsusi bir müddəası da var, ancaq o ifadə oluna bilmir
- ancaq yazıla və ədəbiyyata çevrilə bilir. Yəni,
onun tərifi elə onun özüdü.
-
Bizdə cürbəcür, rəngbərəng ədəbiyyat
adamları var... Sənin də mənsub olduğun bir cəbhə
var. Nədən bu cəbhədəsən?
-
Bu sualı mənə bir neçə dəfə veriblər.
Hətta bu sualı aqressiv və təhqiramiz şəkildə
verənlər, cavabımı öz aləmlərində
“alt-üst” edib, məhz öz hazır cavablarını mənə
sırımaq istəyənlər, bir sözlə, mənə
təsir etmək istəyənlər də az olmayıb. Bilirsən,
Cəlil, mən indi başqa bir cəbhədə, lap indiki
mövqeyimə əks-bir cəbhədə belə
olsaydım, sən məndən müsahibə alanda bu
sualı verəcəkdin. Və inan ki, mənim cavabım onda
da belə olacaqdı: mən yazım və yazmaq istəyim
qarşısında məsuliyyət daşıyıram, mənim
üçün ədəbiyyatda cəbhələr, tərəflər,
rəqiblər, müharibələr maraqsızdı. Mənim
üçün maraqlı olan mətnlərdi- şəxslər
və onların şəxsi münaqişələri yox. Bu məntiqlə
istənilən cəbhədə eyni yazıları yaza bilərəm.
Və düşünmürəm ki, içində ədəbiyyat
sevdası olan kimsə, yazı masası arxasına keçəndə
və ya ağlına iki misra şeir gələndə
hansı cəbhədə olduğunu
ölçüb-biçərək yazır.
-
Çoxlarının bəyənmədiyi, arxasınca
asıb-kəsdiyi, gənclərdən istifadə etməkdə
günahlandırılan Rəşad Məcidlə eyni cəbhədə
görünmək, onun "sağ əli"
sayılmağın səni narahat etmir ki?
-
Özümü Rəşad müəllimin sağ əli
hesab etmirəm, ancaq elə görünürsə, mən
bununla ancaq fəxr edə bilərəm: o Azərbaycanda 3
böyük jurnalistdən, redaktordan biridi. Hətta
gördüyüm ən tolerant və səbirli adamdı da
deyə bilərəm. Hər bir kəsin həyatında
müəyyən nöqtələr
ardıcıllığı var ki, onların biri sıradan
çıxanda digərlərini də arxasınca aparır və
ya əksinə: onların biri həyatına daxil olanda digərlərini
də gətirir. Mən 2004-cü ildə “Ulduz” jurnalında
İlqar Fəhmini tapmaq və hekayəni ona təqdim etmək
üçün AYB-yə gəldim. İlqar hekayəni bəyəndi,
vaxtaşırı məni yanına çağırdı, ədəbiyyatdan,
yazıçılıqdan və yazılarımdan səxavətlə
danışdı. Qeyd edim ki, bu söhbətlər hələ
də davam edir. Bununla da həyatımda həmin nöqtələrdən
biri yarandı- mən o vaxta kimi həkim olacağımı
düşünür və özümü
dördüncü qrup imtahanlarına hazırlayırdım.
Sonra Rəşad müəllimi tanıdım. Rəşad
müəllim hələ də unutmadığım bir
mehribanlıqla əlini kürəyimə vuraraq “Bəlkə
də” adlı hekayəmi bəyəndiyini söylədi. Bu
oldu 2008-də. Az sonra Rəşad müəllim mənə Gənc
Ədiblər Birliyinin katibliyini təklif etdi. Bununla da bayaq
qeyd etdiyim nöqtələr ardıcıllığı nəzəriyyəsi
özünü doğrultdu. Mənimlə bərabər, elə
mənim yanımdaca Rəşad müəllimlə onlarca gənc
-
Dünyada gedən ədəbi proseslərin sürəti ədəbiyyatımızda
başgicəllənməsi yaratmır ki? Səncə, ədəbiyyatımız
bu proseslərlə ayaqlaşa bilirmi?
-
Çox təəssüf ki, ədəbiyyatımızın
dünya ədəbiyyatındakı proseslərə
qoşulub getdiyini görə bilmirəm. Bəli, bizim
hazırkı ədəbiyyatda qarmaqarışıqlıq
var, ancaq bunun dünyadakı prosesə zərrə qədər
də aidiyyəti yoxdu. Əlbəttə, müəyyən istisnalar da
var. Ümumilikdə isə bizdə hal-hazırda elə bir
dövrdü ki, bu dövrü dünya ədəbiyyatı
çoxdan keçib, hələ üstündən su da
içib. Ancaq bu fikirləri özümün də daxil
olduğum yazarlarımızı əksik göstərmək
üçün demirəm: bəlkə də real ədəbiyyat
elə belə yaranır, bəkə 100 il qabaq da belə olub,
bəlkə də bu qarışıqlıq kiminsə
yetişməyi üçün bir şəraitdi - sən
özün də yaxşı bilirsən ki, dünyada gözlənilməz
mühitlərdən gözlənilməz adamlar və ya cərəyan
yaradan qruplar çıxıb. Yəni, ümumiyyətlə nəyin
yaxşı, nəyin pis olduğunu tarixdən öncə bir
varlıq bilir: o da başımızın üstündə
onu təkrar etmək cəhdlərimizə baxıb
gülümsəyir və susur.
- GƏM-in bəzi üzvləri səninlə
Qismətin AYB tərəfindən xüsusi qayğı
gördüyünüzü, digərlərinin kənarda
qaldığını iddia edir. Ümumiyyətlə, ədəbiyyat
adamına qayğı lazımdırmı?
- Qayğı, nəinki, ədəbiyyat
adamına, hətta kəndçiyə, fəhləyə, məmura
belə lazımdır. Dünyada insanların elə ən
böyük problemi də budur: sevgi və qayğı. Məgər
yazıçı və şairlər neçə min ildir
bunu yazmırlarmı? Üstəgəl bir adamın içində
yanğı varsa, təkdirsə, darıxırsa, həyatı
olduğu kimi qəbul edə bilmirsə - bütün bunlar
yaradıcı adamların xasiyyətləridi- onda ona daha
çox qayğı lazımdı. AYB-dən xüsusi
qayğımıza gəldikdə isə: Gənc Ədiblər
Məktəbinin 80 nəfərə yaxın üzvü var,
onlardan Birliyə ardıcıl iki il ərzində 25-30 gənc
üzv oldu, ardıcıl iki il ərzində elə bu qədər
adam da prezident təqaüdünə layiq görüldü və
bu proses indi də davam edir. Ən gənc fəallara gənclər
mükafatı verildi və onlardan bir neçəsi müsabiqələrdə
yer tutdular, dayanmadan qəzetlərdə yazdılar, tədbirlərdə
iştirak etdilər, reportajlar hazırladılar, - digərləri
əgər sadəcə susublarsa, başlarını
aşağı salıb, nə isə başqa bir işlə
məşğul olublarsa, digər sahələrə yönəliblərsə
və yaxud mənim təsəvvür edə bilmədiyim digər
səbəbələrlə bir azca kənara çəkilib və
ya uzaqlaşıblarsa, bu, o deməkdi ki, bizim ikimizə
xüsusi qayğı var? Biz evdə iki qardaşıq, atam
ziyalıdı, anam evdar xanım - indi mənim
üçün evimizdə atam tərəfindən xüsusi
qayğı olub? Mənim oxuduğum kitabları qardaşım
da oxuyurdu, mən yazan dövrlərdə o da nəsə
qaralayırdı - indi o, başqa sahədədi, mən isə
ədəbiyyatda.
- Bəzi qələm adamları
intelektli, mütaliəli olması ilə öyünür.
Lakin danışdıranda heç həmyaşıdlarının
yaradıcılığı haqqında da fikir söyləyə
bilmir. Sən necə öz həmyaşıdlarını,
öz ədəbi nəslinizdən olan imzaları
oxuyursanmı?
-
İmkan daxilində hər birini oxuyuram. Ancaq geniş
mütaliəm dünya ədəbiyyatı ilə
bağlıdır. Öz ədəbiyyatımıza o qədər
də vaxt ayıra bilmirəm. Səbəb isə inkişaf
istəyidir. Yəni, hələ ki, gənc olduğumdan istifadə
edərək, ancaq özümü təkmilləşdirməklə
məşğulam. Biz bir-birimizi ciddi şəkildə yəqin
müəyyən dövrdən sonra oxuyacağıq. Ancaq
ümumilikdə, əsasən, diqqətimi nəşr olunan
kitablar çəkir. Öz yaşıdlarımdan son
oxuduğum kitab Cavid Zeynallının “Günəşi
gözləyənlər” romanıdı.
-
Yaradıcılıq planlarını oxucularla bölüşə
bilərsənmi?
-
Hekayələrim 2 silsilədən ibarət olub, artıq bir
kitab həcmində var. Yarımçıq yazılarım da
çoxdur. Ancaq planlar onları göstərmək
üçün yox, həyata keçirmək
üçündür. Allah qismət edərsə,
planlarımızı həyata keçirərik.
Cavanşir, Cəlil
Mərkəz.- 2011.-31 mart.-S.10.