Rəssamlığın özünü
bir boy ucaldan sənətkar
Müasir Azərbaycan təsviri
sənətinin görkəmli nümayəndəsi, SSRİ və
Azərbaycan Respublikasının Dövlət
mükafatları laureatı, SSRİ xalq rəssamı
Toğrul Nərimanbəyov. Avqustun 8-də mahir boyakar,
monumentalçı və teatr rəssamı kimi öz fitri
istedadı sayəsində mədəniyyətimizin
inkişafına dəyərli töhfələr verən
görkəmli rəssamın 80 yaşı tamam olur. Toğrul
Nərimanbəyovun yaradıcılığı təkcə
ölkəmizdə deyil, onun hüdudlarından
çox-çox kənarda da tanınır və sevilir. Azərbaycan
incəsənətinin zəngin ənənələrindən
qidalanan və bənzərsiz üslubu ilə səciyyələnən
sənətkarın yaradıcılığı böyük
şöhrət qazanıb. Onun əsərləri müxtəlif
muzey və kolleksiyalarda nümayiş etdirilərək gənc
rəssamlar nəslinin formalaşmasına müsbət təsir
göstərməkdədir. Görkəmli rəssam
yaradıcılığında janrlardan heç birinə
müstəsna əhəmiyyət, xüsusi
üstünlük vermir. Böyük istedada malik olduğu
üçün təsviri sənətin bütün
janrlarında yüksək peşəkarlıq nümayiş
etdirərək qiymətli nümunələr yaradır.
Fərqli yaradıcılıq üslubu
Toğrul Nərimanbəyov
1930-cu ildə Bakıda doğulub. Bakı Rəssamlıq Məktəbini
və Litva Dövlət İncəsənət İnstitutunu
bitirdikdən sonra uşaqlıq və gənclik illəri Azərbaycanda,
Özbəkistanda və Litvada keçib. Azərbaycan və
Özbəkistanda Şərq miniatür sənətinin cazibədar
epik-major ahəngi onun uşaqlıq yaddaşında dərin
izlər buraxıb. Litvada təhsil alarkən Qərbə məxsus
barokko üslubunun təmtəraq və qotika
arxitekturasının sərtliyi ilə
qarşılaşıb. Vilnüsdə Rəssamlıq
İnstitutunda oxuyarkən Delakrua sənətinə xas olan
romantik gözəllik, Cotto əsərlərindən
süzülüb gələn səmimiyyət, Rembrantda tragik
vüsət, Sezanda rəssam fikrinin ifadə dəqiqliyi onu
valeh edib. Toğrul Nərimanbəyov Van Qoqu həmişə
özünə ruhən yaxın sənətkar hesab edib. Təbii
ki, klassik rəssamların yaradıcılığı ilə
yaxından tanışlıq onun dünya miqyaslı bir rəssam
kimi yetişib formalaşmasında rol oynayıb.
Toğrul Nərimanbəyov
ötən əsrin 50-ci illərində diplom işi olan
"Baltik balıqçıları" adlı əsəri
ilə rəssamlıq aləminə qədəm qoyub. O vaxt
özünün ən yaxşı inkişaf
dövrünü keçirən incəsənət aləmi
gənc rəssamın fərqli yaradıcılıq
üslubunu maneəsiz qəbul etməyib. Toğrul Nərimanbəyovun
yaradıcılığında Şərqlə Qərb sənətinin
sintezi xüsusi üstünlük təşkil edirdi. Onun əsərlərində
Şərq miniatür sənətinə məxsus gözəl
dekorativlik, Qərb incəsənətinə xas
intellektuallıqla harmonik vəhdət təşkil edib, bu əsərlərin
hərəkətverici qüvvəsinə çevrilirdi. Onun əsərlərinə
dodaq büzərək "milli zəmindən
uzaqlaşmış", "cızığından
çıxmış rəssam" adlandırdılar. Amma bu
qınaqlar rəssamı yolundan döndərmədi. T.Nərimanbəyov
bu iradların heç birinə məhəl qoymayaraq ürəyinin
hökmü ilə işlədi.
Həmçinin rəssamın
özünə də baxışlar birmənalı deyildi.
Onu "xalqın içindən çıxmayan",
"onun dərd-sərindən, adət-ənənələrindən
xəbəri olmayan" rəssam adlandırırdılar. Amma
onun əsərləri bu qınaqların əksini deyirdi. Bu əsərlərdə
T.Nərimanbəyovun uşaqlıqdan xalqın içində
olan, onun dərd-sərini, adət-ənənələrini
içəridən görən və onları milliliklə bəşəriliyin
sintezində verməyi bacaran bir sənətkar olması üzə
çıxır. Bu keyfiyyətlərə, demək olar ki,
onun bütün əsərlərində rast gəlmək
mümkündür. "Buzovnada bayram", "Muğam",
"Musiqiçilər", "Şəkidə bazar",
"Yaylaqda", "Əlincə qalası", "Qədim
Naxçıvanın panoramı" əsərləri buna
gözəl misaldır. Rəssam istər mənzərə,
istər tarixi-etnoqrafik, istərsə də məişət
mövzulu əsərlərində ən çox xalq həyatını,
məişətini, tarixini və etnoqrafiyasını
araşdırıb vəsf edir. Həmin əsərlərdən
rəssamın bu torpağa, bu xalqa sevgisinin nə qədər
hüdudsuz olduğunu hiss etmək mümkündür. Onun
üçün Azərbaycan təkcə Bakıdan deyil, həm
də uzaq bölgələrdən, gözəl meşələr,
çaylar, çəmənliklər, uca dağlardan ibarətdir.
Bu gözəlliklərə içəridən baxan rəssam
əsərlərində rənglərin ecazkar dili ilə bu
yerləri görməyənləri inandırmağa
çalışır ki, dünyanın ən gözəl
yeri onun Vətənidir! Toğrul Nərimanbəyovun əsərlərinin
hamısı Azərbaycan xalqının milli xüsusiyyətlərini,
adət-ənənələrini, məişət tərzini,
psixologiyasını özündə qabarıq əks etdirmək
baxımından qiymətlidir.
Şuşa nisgili
Dünya şöhrətli
rəssamın babası və atası şuşalı
olublar. Atası Fərman işlə bağlı olaraq sonradan
Almaniyaya göndərilib. Daha sonra Fransanın Tuluza şəhərində
təhsil alıb. Sonra isə Azərbaycana qayıdıb
mühəndis kimi çalışıb və Mingəçevir
su-elektrik stansiyasının əsasını qoyanlardan olub.
1937-ci ildə isə atası repressiya qurbanı olub.
Bu gün görkəmli
rəssamın içində Şuşa həsrəti var.
Düşmən əlində inləyən
torpaqlarımıza bir neçə əsər də həsr
edib. Söz düşəndə "Şuşa bir
möcüzədir, bizim möcüzəmiz. Şuşanı
unutmaq oranın gözəl təbiəti üçün
darıxmamaq mümkün deyil. O zamanlar vaxt tapan kimi ilk
növbədə Şuşaya gedib, Şuşanın gözəlliyindən
ilham alırdım. Əminəm ki, gec-tez ədalət bərpa
olunacaq, torpaqlarımızı geri qaytaracağıq. Dünya
birliyi Qarabağın kimə məxsus olduğunu yaxşı
bilir, torpaqlar öz yiyəsinə
qaytarılmalıdır"-deyir. Uşaqlıq illərində
Şuşanın hər qarışını
addım-addım gəzən rəssam bu gün Şuşaya
qonaq kimi getmək fikrində də deyil: "Şuşaya
qonaq kimi getmərəm, oranın sahibi kimi gedəcəyəm.
Bu cür səfərlərdən belə çıxır
ki, onlar Şuşanın sahibidir, biz isə qonağıq.
Axı ora bizim torpağımızdır. Şuşa bizimdir,
bax, bunu dünyaya çatdırmalıyıq. Ancaq mənə
hələlik Şuşaya getmək təklif olunmayıb. Bəlkə
də daha çox xaricdə olduğum üçün məni
dəvət etmirlər. Şuşa bizimkidir və torpaq
sahibinin olmalıdır. Şuşa qaytarılsa, gedib orada
yaşayacağam. Şuşadan gözəl şəhər
tanımıram..."-deyə bildirib.
Təbiət
ətirli lövhələr
Rəssamın "Xəzər
üzərində şəfəq", "Baltika
balıqçıları" tablolarında gənc entuziastların
romantik obrazları əks olunub. "Emalatxanada", "S. Bəhlulzadə",
"Mahnı", "Məhsuldarlıq",
"Polyaçka", Sevinc" kimi lirik lövhələrində
işıqlı həyatı anlara rast gəlmək olur. Rəssamın
ürəkdolusu axtarış formaları Azərbaycan və
dünya incəsənətinin ən yaxşı ənənələrinə
əsaslanıb. "Göyçay bağlarında",
"Bahar yarmarkası", "Narlar və armudlar",
"Çiçəklər", "Köhnə
çinar", "Qız qalası" kimi heyranedici
natürmort və peyzajlarda təbiət ətri duyulur. Onlara
sanki torpağın canlı şirəsi, Abşeronun
yandırıcı günəşi, Göyçay, Zaqatalan,
Lənkəran təbiətinin əlvan rəngləri hopub.
T.Nərimanbəyov bir
çox teatr səhnələrinin və bayram təntənələrinin,
dekorativ səhnə əsərlərinin müəllifi kimi də
tanınır. Görkəmli rəssam 1952-ci ildən bədii
sərgilərin iştirakçısıdır. Kuba,
Hindistan, Polşa, Çexiya, Slovakiya, Almaniya, Fransa,
İtaliya, Moskva və ABŞ-da dəfələrlə fərdi
sərgiləri keçirilib.
"Nağıllar aləmində"
Toğrul Nərimanbəyovun bütün əsərləri Azərbaycan ruhludur. Onun əsərlərində
milliliklə bəşəriliyin vəhdəti əksini
tapıb. Rəssamın tablolarında gah İçəri şəhərin qədim,
dar və sirli
küçələrinin, tarixi abidələrinin,
gah Xəzərin şahə qalxan dalğalarını, Azərbaycanın füsunkar mənzərələrinin, gah da Parisin,
Lüksemburqun, Vaşinqtonun
və digər ölkə və şəhərlərin mənzərəsini
görmək olar. Elə buna görə də rəssamın əsərləri
bütün dünyanı gəzib
dolaşır.
Toğrul Nərimanbəyovun bəzi
əsərləri əfsanə və nağıllara bənzəyir.
Bu nağıllarda hər şey
xoş sonluqla bitir. Rəssamın "Nağıllar aləmində"
monumental əsəri Azərbaycan Dövlət
Kukla Teatrının foyesini
bəzəyir. "Nağıllar aləmində" monumental divar rəsmində
həqiqətlə əfsanənin, sevinclə kədərin
bir-birinə qaynayıb qovuşduğu sirli aləmlə üzləşmək mümkündür. Bu əsər
rəssamın divar rəssamlığı
sahəsində ilk uğurlu
işi olub. Tamaşaçı
bu əsərin fonunda
divar rəssamlığı sahəsində
artıq yetkinləşib formalaşmış əvəzsiz bir rəssamla tanış olur.
Rəssam divar rəssamlığına üz tutmasını artıq kətanın onun fantaziyasına darısqallıq etdiyini duyması ilə izah
edir. Toğrul Nərimanbəyov
sonralar da divar rəssamlığına müraciət
edərək unikal sənət nümunələri
yaradıb. Rəssamın monumental divar rəsmləri xalqın sevincli,
kədərli ovqatı üzərində köklənmiş
qədim mahnıları xatırladır.
Toğrul Nərimanbəyov divar rəssamlığının daha məsuliyyətli olduğunu
söyləyir: "Kətan üzərində çəkilən
əsərlər elədir ki, xoşuna gəlməyən yeri
olanda əl gəzdirib düzəliş
edə bilərsən. Heç ürəyinə
yatmayanda gizlədib üzə
çıxarmayırsan, yandırıb məhv edərsən.
Amma divara çəkilmiş
əsər divara köçdü,
qurtardı. Daha onu nə
düzəldə, nə də məhv edə bilərsən.
O necə var, eləcə - bütün qüsurları, kəm kəsirləri
ilə birlikdə həmişəlik qalmalıdır. Ona əvvəlcədən bəstələnmiş,
hazır, özü də gözəl
mahnı gərəkdir ki, birbaşa
divara köçürəsən".
Fransada Vətən
ruhu
Görkəmli rəssam hazırda Fransada yaşayır.
Vətəndən köçüb getməsi isə ötən əsrin 80-ci illərinin axırlarında
şəxsi həyatında
baş verən gözlənilməz hadisələrlə
bağlı olub.
Bunu yaxınlarından gizlətsə
də, portretini çəkdiyi parapsixoloq Tofiq Dadaşovdan gizlədə bilməyib.
Parapisixoloqun "Məşhursunuz.
Daha məşhur olacaqsınız.
Amma böyük çətinliklərlə
üzləşəcəksiniz. Vətəndən uzaq düşüb,
bütün dünyanı
dolaşacaqsınız"- sözlərindən bir müddət sonra ailəliklə Moskvaya, sonra Amerikaya, oradan da Lüksemburqa
və Fransaya köçüb. Böyük çətinliklərlə
üzləşsə də,
güc tapıb Parisdə qərarlaşa bilib. Hətta bu şəhərin
nüfuzlu sərgi salonlarından birində -
"Konven de Kordelyer"
salonunda möhtəşəm
fərdi yaradıcılıq
sərgisini də açıb. Azərbaycanın bütün gözəlliklərinın
tərənnüm olunduğu
sərgi hamını
heyran qoyub. Amerikanın Priston Universitetinin professoru Berit Zeyzinker rəssamın 40 əsərini
əldə edərək
Priston şəhərində
onun adına
sərgi salonu yaradıb. Toğrul Nərimanbəyov bütün dünyada tanınan, sevilən, yaradıcılığına və
əsərlərinə böyük
maraq göstərilən
rəssamdır. Elə bunun
nəticəsidir ki, onun adı dahi
rəssamlarla bir sırada "Dünya incəsənət-məlumat" ensiklopediyasına düşüb.
Dünyanın bir çox ölkələrində sərgiləri
keçirilən rəssamı
tamaşaçılar həm
də opera müğənnisi
kimi tanıyırlar.
Ötən əsrin sonralarından
başlayaraq, o, maraqlı
konsert proqramları ilə nüfuzlu səhnələrdə görünür.
Onu rəssam kimi sevənlər artıq müğənni kimi də sevib dəyərləndirməyə
başlayıblar. O, həmçinin
mətbuatda şeirlərini
çap etdirir. Andre Molro, Çingiz Aytmatov, Lütfi Zadə, Mstislav Rastropoviç, Qara Qarayev, Ueno Mokato, İren Lüdviq, Rene Qere, Səttar Bəhlulzadə, Fikrət
Əmirov kimi dünyanın məşhur
sənət və elm
adamları onun çoxçalarlı yaradıcılığını
yüksək qiymətləndirib.
Çingiz Aytmatov onu "Dövrümüzün
dahiyanə rəssamı",
"Rəssamlığın özünü bir boy ucaldan sənətkar",
Ueno Mokato isə "Əsərləri nəhəng
musiqi notunu xatırladan rəssam",
"Öz torpağının
gözəlliklərini böyük
səxavətlə dünyaya
göstərməyi bacaran
istedadlı sənətkar"
adlandırıblar. Görkəmli
rəssam isə həmişə iş başındadır. Şöhrəti dünyanı dolaşan rəssam deyir ki, onun üçün
ən sakit yer və rahat
istirahət guşəsi
özünün yaradıcılıq
emalatxanasıdır.
Təranə
Mövqe.- 2010.- 7 avqust.- S. 13.