İKT
hamının qarşısında inkişaf
üçün böyük
imkanlar açır
Artıq biz İnformasiya Cəmiyyətində yaşayırıq. İnformasiya cəmiyyətinin
xarakterik xüsusiyyəti informasiya
texnologiyalarının insan
həyatının bütün sahələrinə nüfuzu,
informasiya sənayesi və biliklərin intensiv inkişaf etməsidir. İnformasiya
cəmiyyəti informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafı nəticəsində formalaşan yeni tip cəmiyyətdir ki, buna biliklər cəmiyyəti
də deyilir. Bu cəmiyyətdə insan rifahının əsas
şərti bilik, informasiya
və onların səmərəli tətbiqidir.
İnformasiya cəmiyyəti
zaman, məkan və siyasi
sərhədləri aşaraq
informasiya mübadiləsinə
imkan verir. Bu cəmiyyətdə həyat
keyfiyyətinin bütün parametlər üzrə
yüksəlməsi üçün elmə əsaslanan mühüm ictimai qərarlar qəbul edilir. Yeni tip cəmiyyət
müxtəlif mədəniyyətlərin
qarşılıqlı inikasına, hər bir
toplumun özünütəsdiqinə
də imkan verir. İnformasiya cəmiyyətində
kapital və işçi qüvvəsindən əlavə,
bilik də istehsalın əsas amilinə çevrilir.
Müasir şəbəkə
texnologiyaları iqtisadiyyatın strukturunu dəyişməklə bərabər, zaman və məkan
anlayışlarına yeni məna
verir.
İnformasiya cəmiyyəti
şəraitində
təhsilin statusu daha da yüksəlir.
Təhsil sisteminin vəzifəsi iqtisadiyyatın
inkişafını stimullaşdırmaq, cəmiyyətin və
əmək bazarının sürətlə dəyişən
tələblərinə uyğun olaraq mütəxəssis
hazırlığını təmin etməkdir. Məlum olduğu kimi, qlobal təhsil sistemi sənayeləşmə dövründə
xeyli inkişaf etmiş, həmin dövrün
sosial sifarişini əsasən
yerinə yetirə bilmişdir. Lakin bu təcrübə və
yaradılmış elmi-pedaqoji baza informasiya cəmiyyətində
az yararlıdır. Başqa
sözlə, köhnə təcrübəyə və problemlərə
yeni yanaşma gərəkdir.
Digər tərəfdən təhsilin sənayeləşmə
dövründən yığılıb qalan
xeyli problemləri də
var ki, informasiya
cəmiyyəti şəraitində yeni formada təzahür edir. Ümumiyyətlə, müasir
təhsildə xeyli mürəkkəb
ziddiyətlər, paradokslar və həlli çətin
məsələlər var.
Elmin
bir çox
sahələrində son əsrdə ciddi inkişaf olsa da, insan şüuru, təfəkkürü və təlimi sahəsinin tədqiqində ciddi irəliləyişlər nəzərə çarpmır. Alimlər
bu qənaətdədirlər ki,dünyada heç nə insan şüuru
qədər yavaş templə dəyişmir. Bu
gün texnologiyaların
sürətli inkişafı fonunda insan şüurunun dəyişmə
tempi çox zəifdir.
Klassik
pedaqogikanın, tədris metodikalarının yaxın
keçmişdəki elmi tövsiyələri
müasir informasiya-təhsil məkanında,
dəftər-kitaba az meyilli
olan, rəqəmsal düşüncəli
yeni nəsl "indiqo" uşaqların təliminin təşkilində
az səmərə verir. Belə vəziyyətdə müəllimlərin
peşə fəaliyyəti xeyli mürəkkəbləşir.
Başqa sözlə, köhnə təcrübə
yeni şəraitdə
faydasız olur, bəzən maneçilik
də törədir. Yeni şərait
yeni problemlər yaradır, yeni vəzifələr müəyyən edir və yeni yanaşmalar
tələb edir. Bu amillər təhsilin bütün pillələrində innovasiyaların
yaradılması və tətbiqini zəruri edir.
Ona görə də
hər bir ölkənin
təhsil islahatları innovasiyalara
əsaslanmalı, gələcəyə yönəlməli və
qabaqlayıcı xarakter
daşımalıdır.
Belə bir fikir mövcuddur ki, İKT-nin inkişafı inqlabi xarakter daşıyır. BMT-nin
qəbul etdiyi "Qlobal İnformasiya Cəmiyyətinin Okinava Xartiyasi" sənədində
qeyd edilir: "İKT
XXI əsrdə cəmiyyətin formalaşmasına təsir edən
mühüm amillərdəndir. İKT
insanların həyat tərzinə, təhsilinə, peşə
fəaliyyətinə, hökümət və vətəndaş
cəmiyyətinin qarşılıqlı münasıbətlərinə
ciddi təsir edir. İKT dünya iqtisadi inkişafının
mühüm stimuluna çevrilir. İKT hamının
qarşısında inkişaf üçün böyük
imkanlar açır".
İnformasiya cəmiyyəti qloballaşma
prosesləri ilə də sıx
əlaqəlidir.
Bu gün bir çox dəyişikliklər qloballaşma
fonunda baş verir. İqtisadi fəaliyyətin yeni mühiti-qlobal şəbəkə
iqtisadiyyatı və elektron kommersiya xidmətləri
sürətlə inkişaf edir. Distant əmək
münasibətləri inkişaf edir. Belə şəraitdə bir
çox ölkələr
texnoloji inkişafı
hədəf seçərək, az zaman kəsiyində
intensiv sosial-iqtisadi inkişafa nail ola bilmişlər. Hələ 1997-ci ildə Dünya Bankının proqnoz ssenarisində qeyd edilirdi: "Təhsil islahatları, təhsil
investisiyaları, yeni texnologiyalar
yaxın gələcəkdə inkişaf etməkdə olan ölkələrin iqtisadi
inkişafına güclü
təkan verəcək. Rusiya, Çin, Hindistan, İndoneziya, Braziliya kimi ölkələr 2010-2015-ci illərdə dünya qlobal iqtisadiyyatında söz sahiblərinə çevriləcəklər".
Biz bu proqnozun
həyata keçməsinin artıq şahidiyik.
Azərbaycan Respublikasının
iqtisadi inkişaf strategiyası da xammala əsaslanan iqtisadiyyatdan yüksək
texnologiyalara və innovasiyalara əsaslanan iqtisadiyyata keçidi nəzərdə tutur. Enerji resurslarının
ixracından əldə edilən vəsaitlər
qeyri-neft sektorunun
formalaşmasına, insan kapitalının
inkişafına yönəlir. Ölkəmizdə
reallaşan "qara qızılı insan kapitalına çevirmək"
siyasəti dünyanın müasir inkişafı meyillərinə
uyğundur, çünki,
bu gün hər hansı ölkənin zənginliyi onun insanlarının təhsil səvviyyəsi ilə ölçülür. Azərbaycan
prezidenti, cənab İlham
Əliyevin qeyd etdiyi kimi: "İnsan kapitalı inkişaf etmiş ölkələrin indiki durumunu müəyyən
edən amildir. Həmin
ölkələr təbii resurslar
hesabına yox, intellektual potensiala, yeni texnologiyaların icad
olunmasına, tətbiqinə görə inkişaf
edirlər. Biz də bu
yolu seçməliyik". Göründüyü kimi,
strateji kurs zamanın tələbinə
tam uyğundur, indi onu reallaşdırmaq
yolları tapılmalıdır. Bu yol ilk
növbədə təhsilin inkişafından keçir.
Cəmiyyətin
innovativ inkişaf ideyası bir çox ölkələrin inkişaf strategiyasının
əsasını təşkil edir. Ölkənin innovativ inkişafı sənaye
əsaslı iqtisadiyyatın biliyə əsaslanan iqtisadiyyata keçidini təmin edir. İnkişaf etmiş
ölkələrdə ümumi daxili məhsulun
artımının 80 faizini yeni texnologiya, avadanlıq
və istehsalatın təşkili prosesində istifadə edilən
innovasiyalar təşkil
edir. Bu səbəblərdən müasir
dünyada elm, təhsil,
innovasiyalar və bunların əsasında yaradılan elmtutumlu məhsullar iqtisadi inkişafın əsas amilləridir. XXI əsrdə elmi-texniki ideyalar, elmtutumlu məhsullar,
yüksək texnologiyalar, kadrların
intellektual və təhsil potensialı millətin,
dövlətin rəqabətə davamlığını, onun innovasiya qabiliyyətini,
dayanıqlı iqtisadi inkişafın
əsasını təşkil edir. İnnovativ məhsulların bu gün dünya
bazarında tutumu 2,5 trilyon
dollardır. İnkişaf
etmiş ölkələrdə
innovasiyaların yaradılması və tətbiqi üçün hər il elmi-tədqiqatlara yüz
milyardlarla dollar investisiya qoyulur. Təkcə
ABŞ-da innovasiyaların
yaradılması üçün
elmi-tədqiqatlara hər
il 148 milyard dollar investisiya qoyulur.
İnnovasiya amili informasiya cəmiyyətinə keçidin maraqlı bir xüsusiyyətini aşkar edir: bu gün
daha çox
elmi informasiya istehsal edən ölkələrlə yanaşı, bu informasiyadan səmərəli istifadə edən, onları praktikada operativ tətbiq edən ölkələr də intensiv inkişaf edir. Çin, Yaponiya, Cənubi Koreya və s. ölkələrin innovativ
inkişafında bu amil
aydın sezilir. Sənaye və biznes üçün innovativ
biliklərin, informasiyaların hansı regionda
yaranmasının əhəmiyyəti
yoxdur. Əsas bu ideyalardan tez və səmərəli
istifadə bacarığıdır. İnnovasiya
yeni informasiyadan, elmi nailiyyətdən, ixtiradan
pul qazanmaq, əqli əməyin
məhsulunu bazarda sərfəli
şəkildə sata
bilmək qabiliyyətidir. Bu gün innovasiyalar
internet vasitəsilə
informasiyanın, intellektual tutumlu
məhsulun elektron ticarəti olaraq, informasiya cəmiyyətində
intellektual sahibkarlığın mühüm növü kimi qlobal fəaliyyət
meydanına çevrilməkdədir.
Cəmaləddin Dostəli
Mövqe.-2010.-16
dekabr.- S.11.