"Mənə bir kətan, rəng, bir də
fırça verin"
"Dağ çayı"nın
coşub çağladığı, "Külək"lərinin
haray çəkdiyi, "Muğan söyüdləri"nin
baş-başa qaldığı, "Yaz çiçəkləri"nin
"Laləli düzlərdə" "Yaşıl
xalı" sərdiyi, "Sərv ağacları"nın
həzin sükuta büründüyü bu dünya gözəldi.
"Xəzər üzərində axşam şəfəqləri",
"Kür üzərində qürub" görünəndə,
"Mavi qayalar", "Qırmızı dağlar"
könül oxşayanda bu gözəlliklər sirli bir
möcüzəyə dönür. Bu gözəllikləri
görmək, duymaq üçünsə rəssam
gözü ilə baxmaq lazımdır. Səttar
Bəhlulzadənin əsərləri bu görüntülərin
kətan üzərində donub qalan əksidir.
Tanrı onu
qeyri-adi bir insan ömrü yaşamaq üçün göndərmişdi
bu dünyaya. Gəlmişdi ki, yatmış duyğuları
oyatsın, ruhumuzla həmsöhbət olsun. Ruhu əbədi
olaraq yaratdığı əsərlərə köçən
dahi rəssam Səttar Bəhlulzadənin bütün həyatı,
can atdığı dünya idi rənglər aləmi. Özünü bu sirli-sehrli aləmdə
tapmışdı. Bu yol onun öz yolu oldu
- Səttar Bəhlulzadə yolu. Onun
fırçasından həqiqət də, yalan da libasdan,
örtüdən çıxıb çılpaq kətan
üzərinə süzülürdü. Hər
cür riyadan, qərəzdən uzaq. Bu
fırçadan yalan yağa bilmirdi.
Səttar
ömür yolunda tanrıdan qismətini "Mənə bir kətan,
rəng, bir də fırça verin" - deyə istəyirdi. Bu istəyi də təsadüfi
deyildi. Doğulub, boya-başa
çatdığı Abşeronun sərt təbiəti
uşaqkən ruhuna təsir etmiş, doğma Xəzərin
sahilə doğru çırpınan mavi ləpələrinin
hicran dolu müdhiş və aramsız harmoniyasının
yaratdığı simfoniya laylası olmuşdu onun.
Bilmirdi ki, uşaqlıq dünyasının qeyri-adi
marağı sonralar aqibətinə də qeyri-adilik yazacaq, təmənnasız,
iddiasız, fəqət çoxlarından fərqli olan sadə
bir ömür yaşayacaq...
Əsl milli rəssam
Səttar
ömrü boyu bacısının ailəsi ilə birgə
yaşamışdı. Bacısı oğlu Rafael Abdinov dayısının
bütün ömrünün onun gözləri önündə
keçdiyini xatırlayaraq danışır ki, müharibənin
dəhşətli günlərində başsız qalan ailələrini
Səttar qanadı altına alıb. Onlara
doğma atadan da artıq qayğı göstərib. Qayğılara başı
qatıldığından, bir də sənət
dünyasına baş vurduğundan öz həyatını
da unudub, ömrü boyu ailə qurmayıb. Rafael müəllim ilk dəfə olaraq Səttarın
gündəliyindən söhbət açır. Ərəb əlifbası ilə yazılan gündəlikdə
Səttar Bəhlulzadə başına gələnləri -
yaxşını da, pisi də bircə-bircə yazıb.
Bu gündəliklərin hamısı sənət
əsəridir əslində. Çünki az qala hər qeydin, hər cızma-qaranın yanında
Səttarın çəkdiyi şəkillər,
illüstrasiyalar var.
Səttarın
fırçasının öz qanunları vardı. O, əslində çəkdiklərində
bütün rəssamlıq qanunlarını pozurdu. Tablolarına ruhunu, canını həkk edirdi.
O, əsl milli rəssam idi. Bizim rəssamların
çoxu onu qəbul edə bilmirdi, bəzisi heç onu
başa düşmürdü. Səttar isə
adi bir mənzərədə elə bir gözəllik
tapıb görə bilirdi ki, o incəliyi görmək
başqalarına nəsib olmurdu. İndi Səttar
üslubunda işləyən, onu təqlid edənlər
çoxdur, amma Səttar kimi çəkmək, o səviyyədə
işləmək hər adamın işi deyil. Moskvada təhsil alarkən yay aylarında təcrübə
məşğələləri keçmək
üçün Krıma gedərdilər. O, burada təbiətin
qoynunda ilk dəfə yaradıcılıq yolunu müəyyən
edir. Onların təcrübə məşğələlərinə
rəhbərlik edən görkəmli rəssam Q.M.Şeqal Səttarın
"jivopis" sahəsində uğurlarını qeyd edərək
ona gələcəkdə məhz bu sahədə
yaradıcılıq axtarışlarını davam etdirməyi
məsləhət görür.
Səttar
öz üslubunda elə təbiətdən bəhrələnirdi. Dünya rəssamlıq
tarixində onun qədər təbiətlə təmasda olan
ikinci rəssam tapmaq çətindir. Ana təbiətin
əsrarəngiz gözəlliyinə qarşı onun qəlbində
ecazkar bir eşq qaynayırdı. Təbiət
mənzərələrini çəkməkdən zövq
alar və bu anda da özü sanki təbiətin bir
parçasına çevrilərdi. Yaratdığı
tablolarda bəzən sevinc içərisində lirik bir kədər,
kədər içərisində isə təbiətin
gözəlliyini büruzə verən həyat eşqi
duyulardı. Bəlkə də təsvirində
sözün aciz olduğu məqamları yaratmaq gücü
vardı. O, təbiəti öyrənmək
üçün Azərbaycanı qarış-qarış gəzir,
səyahətlər zamanı dizi üstündə çəkdiyi
eskiz və etüdlərdən sonralar böyük tablolar
yaradırdı. Səttar Azərbaycanın
dağlarından, çaylarından yığdığı
qəribə daşları gətirib emalatxananın bir
küncünə tökürdü. Sonra
bir neçə balaca budaq kəsib qoyurdu onların arasına.
Daşlardan da bəzilərinin üstünə
şam düzürdü. Bir də
görürdün alatoranlıqda dizlərinə dirsəklənib,
şamları da yandırıb. Beləcə
yanan şamları seyr edirdi. Deyərdi ki,
o dağlardan gələn daşların üstündə mənim
şamlarım necə qərib-qərib yanır. O, qəlbən
də tənha idi. Tez-tez Füzulinin "Mən
bikəsi bixaniman" sözlərini təkrarlayırdı.
Səttar xaraktercə mürəkkəb adam idi. Qapalı idi - hissini,
emosiyasını gizlətməyi bacarırdı. Amma bəzən elə məqamlar olurdu ki,
üzü işıqlanır, onda Füzulidən, Sabirdən
şer deyirdi. Səttar bir qədər
küsəyən idi. Öz çəkisini,
yerini bildiyinə görə, həmişə xüsusi
qayğı, münasibət tələb edirdi. 1958-ci ildə
rəssamların binası tikiləndə Səttara da ev verdilər. Mənzil birinci mərtəbədə
olduğu üçün orada cəmi 2-3 ay yaşadı.
Onun küsəyənliyi evə görə
deyildi, sadəcə qayğı istəyirdi. O, əliaçıq
adam idi. Dəniz kənarında
ona verilən evi Tahir Salahovun evi olmadığı
üçün ona bağışlamışdı. Səttar yaltaqlığı sevməz, yalanı
bağışlamazdı. O, sifarişlə işləməyi
də xoşlamırdı. Novruz
bayramının qadağan olduğu vaxtlarda - 1974-cü ildə
"Xonça" əsərini çəkmişdi. Bu xüsusiyyətlərinə görə onu sevməyənlər,
gözü götürməyənlər də çox idi.
O, ömrü-boyu haqsızlıqlar görmüş, lakin
taleyin acı sınağı, zərbələri
sındırmamışdı onu. Bu, çəlimsiz,
zəif vücudda bütün mərhumiyyətlərə
dözəcək bir qüvvənin varlığına inanmaq
da çətin idi.
"Deyəcəklər ki, nə yaradıb"
Səttarın
Quba təbiətindən bəhs edən "Qudyalçay
vadisi" mənzərəsi Zaqafqaziya respublikalarının rəssamlıq
sərgisində böyük uğurla nümayiş etdirilir. 1957-ci ildə Praqada
"Sovet təsviri incəsənəti" sərgisində
seyrçilər, sənətşünaslar bu tabloya yüksək
qiymət verirlər. Bir dəfə
Çexoslovakiyadan gələn rəssamların arasında bir
filosof da vardı. O, bizim sənətçilərin hər
cizgisində, hər işində Şərqi axtarır,
xüsusi ovqatları tuta bilirdi. Filosof təsadüfən
Səttarın emalatxanasında onun qrafikasını görərək
yaman bəyənir. Qayıdandan sonra məktub
yazaraq Praqada Səttarın qrafikasından ibarət sərgi təşkil
etmək istədiyini bildirir. Səttar getmək
istəmir. Səyahət etmək onun
şakəri olsa da, rəsmi səfərlər heç ürəyincə
deyildi. Səttarı çox çətinliklə
yola gətirib, razı salırlar. Bir
çətinlik də Səttarın əyin-başına
görə ortaya çıxır. Çünki o,
heç vaxt üst-başına fikir verən adam
olmamışdı. Elə səfərlər
üçünsə əməlli-başlı formada olmaq
lazım idi - sovet rəssamlarını xaricdə təmsil etmək
az-az ələ düşürdü. Səttarı
yola gətirdikdən sonra Rəssamlar İttifaqının
hesabına ona yaxşı əyin-baş alır və
Toğrul Nərimanbəyovu da onunla birgə sərgiyə
göndərirlər.
Onun nimdaş geyiminə nəzər
salanlar: "Niyə özünə fikir vermirsən"-deyə
soruşduqda, "Məni pal-paltar maraqlandırmır, məndən
sonra deməyəcəklər ki, nə yeyib, nə geyib. Deyəcəklər
ki, nə yaradıb" - cavabını verərdi.Elə adam tapılmazdı ki, Səttarla münasibətdə
olsun və heç olmasa onun bir rəsminə sahib durmasın.
R.Abdinov onun həmişə və hər kəs
üçün qapısı açıq olan
emalatxanasına uşağın da, böyüyün də, sənət
adamı olanın da, olmayanın da baş çəkdiyini
söyləyir. Kimliyindən asılı
olmayaraq hamını eyni mehribanlıqla
qarşılayarmış. "Səttar əsərlərinin
çoxunu pay verərdi, elə-belə, təmənnasız.
Onun 450-dən çox əsərləri əllərdədir.
İndi Bakı evlərini gəzən olsa, kim
bilir, Səttarın nə qədər əsəri ortaya
çıxar. Səttarın 2 minə yaxın
hazır əsəri vardı. Deyirdi ki, mənim
əsərlərim əllərdə gəzdikcə, evləri
bəzədikcə sənət ömrü yaşayacaq, onu
qoruyacaqlar.
Səttar Sovet dövründə yeganə adam idi ki, dövlət mükafatından imtina
eləmişdi. 3 il o mükafata sahib
durmadı. Nə qədər adam göndərdilər
minnətə, inadından dönmədi ki, dönmədi. Bu hərəkəti ilə Sovet ideologiyasını
rədd elədi. Ancaq sonra MK-nın birinci
katibi işləyən Heydər Əliyev onu qəbuluna
çağırdı. Tapşırıq verdi ki, onun əsərlərini alsınlar,
lazım olan köməyi göstərsinlər. Bundan sonra Səttarın vəziyyəti nisbətən
yaxşılaşdı. Amma artıq
ömrünün axırları idi. Yenə
də heç olmasa bu görüş axır günlərində
ürəyinə vurulan yaralara məlhəm oldu".
1994-cü ildə
Səttarın 85 illik yubileyinin keçirilməsi ilə əlaqədar
Heydər Əliyevin fərmanına uyğun olaraq Amerikada,
BMT-nin binasında diplomatlar və xarici qonaqlar
üçün rəssamın sərgisi böyük uğurla
keçib. R.Abdinov
danışır ki, dayısının sərgilərini
Türkiyə və Londonda, 1996-cı ildə isə Almaniya
kanslerinin dəvəti ilə Bonnda təşkil edib.
Səttar Bəhlulzadə
dünyasını dəyişəndə Fəxri Xiyabanda dəfn
olunması barədə hökumət qərar verib. Ancaq Səttarın
vəsiyyətinə əməl olunaraq, həmişə xəyalında
xoş bir xatirə kimi yaşatdığı doğma kəndində
- Əmircanda dəfn olunub. Bir ildən sonra isə Xalq rəssamı
Ömər Eldarovun eskizi əsasında rəssamın
Sankt-Peterburqda hazırlanan heykəli məzarı üstə
qoyulub. İndi uzaq-uzaq məmləkətlərdən onu yad eləmək
üçün Əmircana gələnlər var.
Təranə
Mövqe.- 2010.- 16 oktyabr.- S.13.