Regionda rəqəmsal fərqliliyin aradan qaldırılması beynəlxalq əhəmiyyətə
malikdir
Ölkədə
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sahəsinin inkişaf
etdirilməsi, iqtisadiyyatın güclü sahələrindən
birinə çevrilməsi və ümumilikdə ölkə
iqtisadiyyatının və cəmiyyətin inkişafına
aparıcı təsir edə biləcək qüvvə kimi
çıxış etməsi əsas məqsədlərdəndir.
Qeyd edək ki, mobil rabitənin telekommunikasiya sektorunda payı
yüksəkdir. Bu sahədə mütəmadi olaraq yeni
texnologiyalar tətbiq edilir və xidmət çeşidləri
genişləndirilir. Hazırkı mərhələdə
ölkəmizdə 3-cü nəsil (3G) texnologiya tətbiq
edilməkdədir. Bu texnologiya yeni xidmətlər, mövcud
xidmətlərin keyfiyyətinin və sürətinin
artması ilə xarakterizə olunur.
Ölkəmizdə
bu texnologiyanın tətbiq edilməsi üçün
keçən il müvafiq qanunvericilik bazasının
qurulması ilə ölkəmizdə yeni texnologiyanın tətbiqi
üçün şərait yaradılmışdır. Qeyd
edək ki, bu şərait bütün operatorlar
üçün eynidir və qanunvericilikdən irəli gələn
bütün tələblərə riayət edən operatorlar
bu xidmətin göstərilməsi üçün xüsusi
razılıq əldə edə bilərlər. Artıq mobil
rabitə bazarında bir operator - Azərfon şirkəti belə
xüsusi razılıq almışdır və 2009-cu ilin
dekabrında xidmətlər göstərməyə
başlamışdır. Digər operatorlar da lisenziya almaq
imkanına malikdirlər və mövcud qaydalarda, şərtlərdə
tələb olunan sənədlər tam təqdim edildikdə,
onlar da mövcud qanunvericiliyə uyğun qaydada xüsusi
razılıq (lisenziya) əldə edə bilərlər.
Məlum olduğu
kimi, 2009-cu il dünyada maliyyə böhranı ili olmuşdur.
Son illər ərzində respublikamızda yaradılmış
dayanıqlı iqtisadi-maliyyə mühiti İKT və
poçt sektorunun dünyada hökm sürən maliyyə
böhranından sığortalanmasını təmin
etmiş və davamlı inkişaf üçün əlverişli
zəmin yaratmışdır. Son 5 ildə İKT sahəsi
üzrə orta hesabla 32-35 faiz artım müşahidə
olunur. Təbii ki, əldə olunan yüksək göstəricilər
İKT infrastrukturunun inkişaf etdirilməsi sayəsində
baş vermişdir.
Son vaxtlar internet və
mobil rabitə sahəsində tariflərin mütəmadi
azaldılmasının şahidi oluruq. Tarif məsələsi
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi tərəfindən
həyata keçirilən tənzimləmə siyasətinin tərkib
hissələrindəndir və bu baxımdan daim diqqətdə
saxlanılır. Onların dəyişdirilməsinə,
xüsusən də azaldılmasına müvafiq şərait
yarandıqda mütəmadi olaraq bu məsələyə
baxılır. 2009-cu ildə Azərbaycan Respublikasının
Tarif (qiymət) Şurası ilin əvvəlindən respublika
daxilində təşkil olunan rəqəmsal rabitə
kanallarının qoşulma və aylıq istifadə
haqlarının aşağı endirilməsi barədə qərar
qəbul etmişdir. Beləliklə, 2009-cu ildə 2 dəfə
(fevral və oktyabr aylarında) internetin tariflərinə yenidən
baxılaraq, qiymətlər əhəmiyyətli dərəcədə
aşağı endirilmişdir. Aparılmış qiymət dəyişikliyi
nəticəsində 2009-cu ildə genişzolaqlı internet
qoşulmalarının qiyməti orta hesabla 6-7 dəfə
azalmışdır.Ötən il provayderlərə verilən
internet tarifinin qiyməti 3 dəfə, cari ilin əvvəlində
50 faiz azaldılmış, bu yaxınlarda isə ölkənin
əsas internet təchizatçısı olan "Delta
Telecom" provayderlərə verilən trafikin qiymətini 3 dəfə
ucuzlaşdırmışdır. Bunun sayəsində indi
ölkəmizdə internetin qiyməti region ölkələri
səviyyəsindədir. Lakin nəzərə almaq
lazımdır ki, bu qiymətlər iqtisadi və obyektiv amillərdən
formalaşır, yəni onların süni surətdə
azaldılması sahənin inkişafına ciddi əks-təsir
edə bilər. İqtisadi amillər dedikdə, əsasən
istifadəçi sayı, istifadə həcmi, qlobal internetə
çıxış tutumu və onun qiyməti, internet xidmət
provayderlərinin sayı, rəqabətlilik şəraiti, xidmətlərin
göstərilməsinə ölkədaxili xərclər qeyd
edilə bilər. Obyektiv amillərə isə əsasən
ölkənin qlobal İnternet məkanına
çıxış imkanı və bu məsafənin
uzunluğu, informasiya resurslarının mövcudluğu,
istifadəçi tələbatı və
hazırlığını aid etmək olar.
Respublikamızda tətbiq
olunan mobil telefon danışığı tarifləri isə əsasən
mobil operatorlar tərəfindən bazara uyğun olaraq sərbəst
şəkildə müəyyənləşdirilir. Lakin
"Telekommunikasiya haqqında" Qanun qüvvəyə
mindikdən sonra, qanunun icrası ilə əlaqədar
bütün telekommunikasiya operatorları, o cümlədən
mobil operatorlar arasında uzun müddət həll edilməmiş
qalan məsələ - arabağlantı müqavilələrinin
bağlanması təmin edilmiş və telefon trafikinin (zənglərin)
şəbəkələrarası mübadiləsi üzrə
qarşılıqlı hesablaşma qiymətləri RİTN tərəfindən
aşağı salınaraq təsdiq edilmişdir. Bunun nəticəsində
də operatorlar tərəfindən tariflərə müəyyən
qədər endirimlər edilmişdir. Bundan sonra da qiymətlərin
endirilməsi üzrə tarif siyasətinin davam etdiriləcəyi
gözlənilir.
Ölkədə
dövlətimizin dəstəyi ilə bir sıra uğurlu
layihələrin həyata keçirildiyi də müşahidə
edilir. Bunların sırasına "Elektron Azərbaycan",
"Xalq kompyuteri" və başqaları daxildir. Bu qəbildən
olan yeni layihələrin başlanması da istisna olunmur.
Məlumdur ki,
Avrasiya regionu İKT infrastrukturunun qeyri-bərabər
paylanması, beynəlxalq qoşulmalardakı zəif təchizat,
genişzolaqlı xidmətlərin yayılmasının
aşağı səviyyəsi və yüksək tranzit qiymətlərinin
olması mövcud olan qlobal "rəqəmli fərqliliyə"
əyani nümunədir. Bu baxımdan, regiondakı "rəqəmli
fərqliliyin" azaldılması həm milli, həm də
beynəlxalq əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycanda
İKT sahəsində həyata keçirilən fəaliyyət
daxili tələbatı ödəmək, milli məqsədləri
təmin etmək xarakteri daşısa da, ölkəmizin
regionda tutduğu coğrafi məkan, qazandığı
nüfuz və iqtisadi-siyasi potensialı imkan verir ki, regional və
beynəlxalq mahiyyətli layihələri həyata
keçirsin.
Bu layihələrdən
biri, özündə beynəlxalq İT Universitetini,
Qabaqcıl Texnoloji Təlimlər İnstitutunu, Regional Data Mərkəzinin
yaradılmasını ehtiva edən İKT bazarının
inkişafına xidmət edə biləcək Regional İnnovasiya
Zonasının yaradılması təşəbbüsüdür.
Digəri isə,
Avrasiya ölkələri arasında "Trans-Avrasiya Super
İnformasiya Magistralı"nın yaradılması təşəbbüsüdür.
Bu magistral İKT-nin çox yüksək inkişafına
malik olan iki nəhəng regionu - Qərbi Avropanı və
Sakit okean hövzəsində olan Şərqi Asiyanı birləşdirərək
magistral üzərində yerləşən, qonşu olan və
qeyd olunan regionlarla müqayisədə zəif inkişaf
etmiş, təxminən 20 ölkəni əhatə edəcəkdir.
Sevindirici haldır ki, Azərbaycan hökumətinin təşəbbüsü
ilə reallaşması nəzərdə tutulan bu layihə
beynəlxalq səviyyədə dəstəklənir. BMT-nin
Baş Assambleyasının 64-cü sessiyasının qətnaməsi
ilə "TASİM" layihəsinin dəstəklənməsi
də layihənin gələcək perspektivlərindən xəbər
verir.
Üçüncü
iri layihə isə Azərbaycanın milli telekommunikasiya
peykinin orbitə çıxarılması ilə əlaqədardır.
Avrasiya regionunda telekommunikasiya xidmətlərinə olan tələbatın
artması regionun telekommunikasiya infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi,
trafik mübadiləsinin genişləndirilməsi və
ölkəmizin bu sahədəki maraqları Azərbaycanın
telekommunikasiya peykinin orbitə çıxarılmasını
şərtləndirir.
Son illər əksər
dünya ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda
da İKT sektorunda istifadəçilərin daim artan tələbatlarına
uyğun olaraq ən yeni texnologiyalardan və müasir xidmət
növlərindən istifadə edilməsinə şərait
yaradılır. İndiyədək telefon rabitəsi vasitəsilə
yalnız səsin ötürülməsi ilə kifayətlənən
istifadəçilər, artıq bir telefon cihazı vasitəsilə
genişzolaqlı internet xidmətlərindən,
videogörüntünün ötürülməsindən,
televiziya kanallarının izlənməsindən, elektron
poçt və s. xidmətlərdən istifadə etmək istəyirlər.
Texnologiyaların konvergensiyası, yəni bir-biri ilə
qarışması nəticəsində daha yüksək
keyfiyyətli xidmətlərin göstərilməsi
üçün yeni-yeni imkanlar meydana çıxır.
Ümumilikdə qeyd etmək olar ki, ən qabaqcıl
texnologiyalar ölkəmizdə tətbiq edilməkdədir və
bu gələcək inkişaf üçün əsasdır.
Cəmaləddin Dostəli
Mövqe.- 2010.- 29 oktyabr.- S. 11.